Dream Team: Ja men revansch då... REVENGE, ja ni begriper.... Att ta revege på Boork:en borde vara värt flis det med... Men dom är väl kapitalister allihop precis som jag......;-)
Dream Team: Förvånad? Nja. Både och. Jag är bara väldigt besviken över att det inte blir spel i Timrå för Miettinen nu när vi hade en rejäl chans att få honom! Att visa hockeysverige att han verkligen håller genom att byta klubb till ett annat elitserielag tycker jag vore det bästa valet för honom att göra.
Skarin: Det här är en säsong om döden, det ska ju bara gå emot oss på något sätt.
Wahlberg vore i alla fall i mina ögon en bra värvning, speciellt om vi tappar Krykov. Pasi Saarela som det surras om också såklart men där vet jag inte hur stor chans vi har, kanske ingen alls.
Laken: Statssidan på swehockey funkade alldeles utmärkt för det ändamålet. Det enda som krävs är lite pysslande, till verket!
2000/01: Linus Fagemo Per Hallin Tomi Källarsson Mikael Lindholm Timo Peltomaa Pasi Petriläinen Magnus Salmi Robert Schnabel Markus Sjöberg Nik Zupancic
2001/02: Håkan Åhlund Philippe De Rouville David Halvardsson juha Hautamaa Niclas Hedberg Robert Jindrich Kimmo Kapanen Igor Matuchkin Niklas Nordgren Tommi Rajamäki Mikael Simons Viktor Wallin Ed Ward
2002/03: Markus Åkerblom Toni Koivunen Kalle Koskinen Valeri Krykov Matin Lindman Sanny Lindström Christian Sjögren Patrik Wallenberg
2003/04: Kristian Gahn Yared Hagos Corey Hirsch Jesper Jäger Lee Jinman Kent Manderville Jen Nemecek Fredrik Sundin
2004/05: Teemu Aalto Aki Berg Jimmy Danielsson Jonathan Hedström Antti Jokela Lars Jonsson Miika Kiprusoff Fredrik Modin Johan Svedberg Henrik Zetterberg
2005/06: Johan Asplund Carl-Johan Johansson Janne Laakonen Frans Nielsen Mika Oksa Peter Regin Blake Sloan Anton Strålman Peter Ström Fredrik Warg Mattias Wennerberg
Här kommer det tre "TYNGSTA" nyförvärven (enligt undertecknad) varje säsong sedan Timrå gick upp i elitserien. Så kan ni själva jämföra satsningarna. Det handlar alltså i n t e om vilka spelare som utvecklats bäst efteråt.
2000/01: Tomi Källarsson Timo Peltomaa Pasi Petriläinen
2001/02: Juha Hautamaa Robert Jindrich Kimmo Kapanen
2002/03: Toni Koivunen Kalle Koskinen Valeri Krykov
2003/04: Corey Hirsch Kent Manderville Jan Nemecek
2004/05 (exkl. NHL-spelarna!): Teemu Aalto Jonathan Hedström Lars Jonsson
Målskyttet lyser med sin frånvaro. Något annat kan inte sägas.
Säger snart som Stewie Wonder sa när han träffade Ray Charles. -Det ser mörkt ut.
Även en klocka som stannat går rätt två gånger om dagen...
Några fler puckar borde trilla in. Bananfilosofen Sloan riktar in skotten närmare och närmare. Att vänta in klasen är som att vänta på jackpot. Snart rasslar det till..
Om våra agenter, tja, tur de inte är som de som sålde fem unga öststatstjejer och trodde de skulle gå fria eftersom de inte sålde sex. Där kan vi snacka om en riktig råtorsk...
Hockeybusiness är en ful och ihålig, själslös och extremt pengakrävande bransch. Det kan liknas vid en lång och plastig korridor utan slut, där tjuvar och hallikar går fria medan bra män dör som hundar.
-Det finns också negativa saker med branschen.
Frälsarjakten tar lätt makt över både förnuft,känsla och plånbok i desperata klubbars inre rum. Den så kallade marknadskraften på spelarmarknaden är sällan mer än upptrissad och patenterad galenskap som bara skapar osäkerhet.
Spelarna själva blir lätt vilsna i den plastiga korridoren. Den av "huggormen" Boork i kylan ställda Miettinen flydde landet som han trodde att inget serum fanns att tillgå inom rikets gränser.
(F.ö är det tveksamt o m DIF spelarna verkligen åt huggorm den där gången på 80-talet.)
-Ett borttappat hjärta behöver ett hem. -Revansch är en underskattad motivationsfaktor. Skulle gärna ha sett Miettinen bita tillbaka istället för att dra med svansen mellan benen. Han borde sälla sig till andra underdogs och göra en komplett Timrå IK.
En vacker revansch efter en tillsynes solklar knock-out, resa sig på nio och slå tillbaka trots man varit i princip uträknad både innan och under matchen.
För de som hållit tummarna kan jag tyvärr meddela att Las Vegas alla hjul inte snurrade åt mitt håll den här gången. Så Jagr spelar kvar i Rangers ett tag till.
Annars då, har det hänt nåt? Verkar vara mycket av samma lika. Samarbete med Butch enligt Dagbladet, det gillar jag. Spöa Modo gillar jag ännu mer. Jäkligt trist dock att vi ska ligga mer än tio poäng efter Luleå, det är ett tillstånd vi måste se till att undvika i framtiden.
Jag börjar luta åt att backsidan ska prioriteras när fönstret öppnar. Strålman missar sex matcher p.g.a. J-VM och Aalto... jag menar, hur mycket tålamod finns det? Det är direkt plågsamt att se hur han agerar emellanåt. Dom poäng han samlat på sig skulle vem som helst ha gjort med så mycket speltid i PP.
Det här tror jag är min första namngivna spelarkritik någonsin på HS men till slut brister det.
ståpäls: Värvningar ett måste!! Om vi skall ha marginaler även vid skador. Man behöver ju bara reflektera över hur en skada på Manderville skulle slå i nuläget. Då finns risk för K-serien o det vill vi INTE! Även toppspelare från Allsvenskan mottages tacksamt..2 forvards o 1 back skulle göra situationen tryggare.
RocknRolf2: Skulle vilja ha din kommentar på detta.
Här kommer det tre "TYNGSTA" nyförvärven (enligt undertecknad) varje säsong sedan Timrå gick upp i elitserien. Så kan ni själva jämföra satsningarna. Det handlar alltså i n t e om vilka spelare som utvecklats bäst efteråt, med facit i hand så att säga.
2000/01: Tomi Källarsson Timo Peltomaa Pasi Petriläinen
2001/02: Juha Hautamaa Robert Jindrich Kimmo Kapanen
2002/03: Toni Koivunen Kalle Koskinen Valeri Krykov
2003/04: Corey Hirsch Kent Manderville Jan Nemecek
2004/05 (exkl. NHL-spelarna!): Teemu Aalto Jonathan Hedström Lars Jonsson
Laken: Johan Ryno Oskarshamn 195 cm 96 kg målskytt svårfångad playmaker. Niclas Danielsson Almtuna f.d Brynäs 84:a som blir allt bättre en teknisk rihgtare 185/82kg Almtunas poängkung.. Plus de du nämner..Nån måste vi väl iallafall kunna få!!
Laken: Med tanke på att du dömmer ut dessa herrar måste jag fråga om du tycker Sanny har gjort sig förkänt av att stanna kvar i truppen? eller räcker det med att bänka karln i 10 omgångar.?!
Laken: Att Blake Sloan blir utbytt känns inte som en omöjlighet. Men att de övriga släpps iväg tror jag inte på. Finns inte vidare många spelare ute på marknaden och de som finns är svindyra. Frågan är då om Timrå IK väljer att släppa Ström och Wennerberg, som förmodligen är relativt billiga, till förmån för ytterligare dyra chansningar. Det som skulle kunna ske är att ytterligare några juniorer får chansen. Men det återstår att se, den som lever får ju som bekant se...
Laken: En intressantare fråga är vilka som ska bytas in. Med beaktande av vad Nubben uttalade i sin intervju så är det ju inte lika lätt som att plocka bananer på Konsum exempelvis.
Laken: Den som har möjlighet åk till gärdehallen fredag o kolla hur Växjös Andree Persson spelar..mot katterna han har verkligen varit kanon i år 10 mål.. född jan-83 LITE äldre än F.Nielsen .. så det är ju ingen junior heller.
Idag så sparkades Bjurling av Hardy Nilsson, kanske är han ett namn för TIK? Knappast en vinnarmålvakt har det visat sig, men bra i seriespelet åtminstone.
Frella: Tänkte kolla statistiken på Bjurling, men Salzburg har redan raderat hans namn ur laguppställningen. Bör väl ha ganska dålig räddningsprocent, då jag har för mig att han ska ha släppt in nästan mest mål i den ligan.
Paddan: Iofs så har Kapanen släppt in mest mål i Finska ligan, och han ses av många som en frälsare, nu är väl Finska ligan snäppet vassare, men någon form av liknelse iaf.
Just nu skulle det sitta jäkla fint om Per å Pär combackade. Är helt säker på att vi skulle haft minst 3-6 poäng till på de sista 12 matcherna om de närvarat.
redline: Tycker du har rätt ang. Kimmo. Sedan så ser jag gärna 2 nyförvärv till och det är Pasi Saarela och Micke Wahlberg. Att sedan låta junisarna känna på hetluften i mellanåt är inte heller fel för att bredda truppen.
Talangscouten: Nu menade jag givetvis alpligorna vs. SM-Liiga. Därav den något haltande jämförelsen mellan Bjurling - Kapanen. Men positivt med båda dessa är väl att de suger åt sig puckarna istället för att lämna returer.
Kerstin_k: Jag tycker du underskattar Sloan. Blake har inte varit speciellt sämre än ström och wennerberg. Under de matcherna som jag har varit på så har Blake träffat målramen tre gånger. Det är bättre att skicka iväg wennerberg till sundsvall och kontraktera micke wahlberg, en att chansa med Mark Murphy.
quija: Micke Wahlberg känns ju supermotiverad. Förmodligen kommer han sitta hemma och vara jättedeppig ungefär 1,5 år till, dvs så länge han får lön från Brynäs.
Den andra jänkaren känns väl inte heller så himskans intressant. Allt beror på vad det finns att tillgå på marknaden. Vad Sloan kan vet vi - och tyvärr tillför han inte laget mer än att ett chansbyte knappast kan ses som en riskabel gambling.
Krykovs ersättare däremot - lycka till. Wahlberg tror jag som sagt inte på, även om jag hoppas att jag har fel. En jävligt prekär situation. Lyckades man inte hitta en rejäl förstecenter på hela försäsongen lär chansen vara minimal nu.
quija: Men håll med om att kraven på en transatlant som spelat x antal säsonger i NHL måste vara större. Att han dessutom blockerar Timrås chanser att ta en ny transatlant gör saken ännu sämre. Och vad står egentligen Blake Sloan för? Han är usel på att göra mål och har ännu knappt checkat fast en spelare.
quija: Och du tycker inte att vi med all rätt kan kräva mer av en kille som gjort ett antal NHL matcher och säkert tjänar väldigt mycket mer pengar än Ström och Wennerberg? Micke Wahlberg tycker jag är ointressant, om han inte hade "hjärta" att slita för sitt BIF så hur skall han kunna plocka fram det här`? nej han kommer att sitta i gävle med sina 120 000 i månaden istället.
JonteD: Även om det är försäsong och tidigt tycker jag man kan se redan nu att Genborg kommer att ta en ordinarieplats i SHL från start. Vi får avvakta fler matcher men han gör en mycket fin debutmatch. Roligt att se!