1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 599993 inlägg · 6212 ämnen

Ramsorna som försvann

Sv: Ramsorna som försvann
Helg Ernest: Tror man att orsaken till varför sittplats inte sjunger med i sångerna grundar sig i att dom inte kan de i de allra flesta fall löjligt enkla texterna så kan jag förstå om man förespråkar ett texthäfte. Jag tror däremot att problemet grundar sig i att sittplats helt enkelt inte vill engagera sig (bortsett från vissa fall då, skulle vilja se en riktig sittplatsklack växa till på främst då östra), att stödja laget får folk som inte vet bättre syssla med. Man märker vilket sätt folk ser på supportrar, tänker då främst då på Timrå. Det anses vara något fult eller hur man nu ska uttrycka det, eller bara allmänt fjolligt. Det krävs nästan att man är helt såld på läktarkultur för att börja engagera sig (jag hade förmodligen aldrig ens känt intresset av att stå i klacken om det inte hade varit för att jag har tyckt att detta med klackverksamhet och sånt var coolt under mina early years), av alla dom jag själv spelade hockey med så är det enbart jag som står i klacken nu. Dock så börjar det dyka upp mer och mer småkillar, vilket man väl ur vissa aspekter får se positivt på. Dom flesta är väl kanske i 10-12 årsåldern, om dom står kvar så har vi resurser där om några år. Andelen killar i 15-18 är total minoritet, vi är väldigt få om man ser till vad jag skulle vilja se. Oftast i den här åldern som man är mest aktiv, man blir en mer aktiv supporter, har kreativa idéer osv. I de flesta fall så brukar TIFO-grupper bestå av folk som är min ålder (17, om inge visste det), medelåldrarna på grupperna brukar vara kring 18 år. Om man då ser till de större grupperna. Vi har väl en relativt hög ålder ändå i våran grupp, positivt eftersom det blir mer moget (nåja...) och det enda negativa är väl att tiden man kän lägga ner på verksamheten reduceras till viss del. Går inte att prioritera riktigt på samma sätt som man kan göra på gymnasiet.

Otroligt svårt att sätta pesen på vart problemet ligger, för jag ser det verkligen som ett problem. Många andra tycker att "huvudsaken är att dom tjoar och tjimmar och hejjar på laget" och att det inte spelar den blekaste roll vilket folk som står i klacken. Jag ser väl i många fall lite väl überseriöst på det hela, skulle man se till alla mina normer som jag anser vara rätt så skulle klacken bestå av 5 pers eller nått. Hur många av er tycker att en rätt så viktig faktor är vad folket i klacken har på sig för kläder, eller vilken stil dom har? Uppskattningsvis är väl det också 5 pers som absolut högst, mig inkluderad.

Gosig seger idag, har svårt att förstå att man överhuvudtaget kan ha äkta känslor för ett lag jag finner synonymt med en koskit eller nått. Men dom finns, några av dom var i hallen ikväll. Dagens lågoddsare var väl att JoJo var där, människan som väl sett 173 matcher i streck eller vart siffran har landat. Dom såg allt annat än pigga ut.

Kul för övrigt att se OH-flaggan fara upp och ner på norra sitt i en stor klump vid varje mål. Stor humor vissa stunder, enbart pinsamt andra... =)

Överjävligt snyggt med flaggorna, själv var man duktig och glömde hala med kameran. Men rykten gör gällande att Jalonen filmade spektaklet, hoppas han håller vad han lovat. Annars får han smaka på penseln...

JimmyH: Nja, jag tror nog sittplatts skulle anngagera sig mer om dom fick ett. Dom vart liksom mer delaktig i aktiviteten.

Helg Ernest: En personlig åsikt är att vi struntar i ramshäften. tror inte på det plus att det känns lite väl mycket skolkör över det.

GuRRa: Har du inte tagit dig vatten över huvudet nu ?
Man måste låta ett tryckeri trycka upp det.
Över 5000 ex. skrivaren kommer att glöda och färg patroner/kasseter kommer att ta slut omgående. I en kartong papper är det 2500 ark.
Gör du ett häfte om 10 sidor, kan du ju räkna ut själv hur många lådor papper du måste köpa och bära hem.
Färdigställ istället en diskett med Layouten på häftet, gå till ett tryckeri och kolla vad dom skall ha eller om dom kan sponsra med större delen av kostnaderna. Annars borde M-Real kunna sponsra med papperet och just tryckaren med resterande.

GuRRa: Tyvär har det uppstått ett mindre problem som gör att ramsahäftena som jag skulle skriva ut blir lite försenade.

Kanske att dom blir färdiga till Lördagens match.

65Selander: En klassiker det också... Om än något för brynäsig för min enkla smak. Kan tala om en annan bizzar upplevelse som inträffade efter att äckelbrynäs tagit sitt senaste SM-guld... (Avis som fan...)

Långt ute på landet där jag bodde förut så fanns en granne som hade sjukliga böjelser. En notorisk brynägalning som var både högljudd och allmänt odräglig...

När krutröken lagt sig och Brynäst tagit sitt jävla SM-guld så spikar grannjäveln upp historiens största skylt vid byhålevägen. Typ tre gånger fyra meter, där han basunerade ut: BRYNÄS och SM-GULD!

På den tiden så tränade jag hårt inför något lokalt uterinksmöte mellan brynäsdåren och mig själv som stolt TIK-are. Därför kutade jag som en galning flera mil med tung ryggsäck till och från jobbet varje dag.

En morgon så var jag alltså nära att springa rakt in i denna psykologiska mördarskylt.

Grannen fick ett övertag det året och vann faktiskt många uterinksmöten i brutalhockey. Dvs hockey utan benskydd eller andra hockeyrelaterade skydd. Iklädd enbart jeans och korta täckjackor möttes traktens alla gubbar i nostalgiska bataljer på månskensrinkens knöggliga och spräckta is...

Fy fan för Brynäsare;-)

Rinken: ja det är bra dom är det tryck i

Tellus: Jag kan spela blockflöjt!

pettsson: kanske kan vara så

Tellus: Den som börjar blåsa trumpet under matchen tror jag blir vänligt, men bestämt, eskorterad ut ur hallen av publikvärdarna. :o)

octagon: Någon som spelar trumpet kanske skulle vara något..

Smokey: hm.. tyckte väl att det lät lite för bra för att vara sant ;-)

Ang referat så kan du gå in på min presentation och lyssna på något fint ;-)

Vi prövade med allsångshäften förra säsongen. Det gick sådär... Jag hade skrivit en massa värdelösa ramsor. En del sjöng med andra vek pappersplan.

Det viktigaste är att det är feststämning i klacken. Fram med instrument och allt jävelskap.

Smokey:
Radiorefet är verkligen grymt! En enda lång rysning när man lyssnar på det!

Captain Crash:

Allsångshäften till folket.
Sno konceptet från Allsång på Skansen. Sedan delas det ut till alla på ståplats & sittplats till en kostnad av 5:-. För det får man allsångshäfte och en matchlott.

Sedan sätter vi Kjell Lönnå på ett podium nere vid sargen och en trådlös mic i handen.

SUCCSE!!

65Selander: Med sång av Eilert Pilarm!!! En av de största kultklassiker som spelats in. Radioreferatet från den 14 april 2000, som finns på samma CD, är bland det grymmaste partyhöjare en TIK:are kan damma av...

Sprang på en mp3'a på nätet som heter "Vi Gjorde Mål Igen"
och när man läser Taggen på denna låt så känner man man igen följande namn.

Album- HH:s Absolut Eagles
comment- Mike66

Måste då säga att kommer inte detta alster upp på hitlistorna igen då vete gudarna ;-)

Inför mer ramsor/sång a'la Premier Leauge....
Det skulle va nåt att sätta tänderna i det....

Redax 2: Det kallar jag nytänkande. :)

När nu sånghäften ska börjas att delas ut så måste vi ju nästan bara ha en allsångsledare också. Varför inte en herre i en azur-blå kavaj som står och manar på publiken...!

TIK08 kommer nog köra med säckpipa endera året...

El Maco: Ja varför inte skaffa en hel klack orkester....med trumset..Mungiga, tumpet, Balalajjka, och dragspel och kanske en nyckelharpa...

dr-nix: Är det nån som gör ett häfte eller är det bara snack??

dr-nix: som tillägg till förra inlägget ville jag bara motivera varför det vore bra om man hade en doc/pdf fil på hemsidan, det är för att man ska kunna enkelt kunna trycka ut fler/skriva ut fler (givetvis) vid behov.

GuRRa: ett tips är att även ha en doc eller pdf fil på tikare.se så man kan tanka hem häftet om man inte skulle få tag på ett på plats eller om man tappat bort det eller dyligt.

Knylan: Eftersom detta blir min sista säsong som trumslagar"gubbe" hindrar det ju inte att det under nästa säsong övergår till.......ja, varför inte elgitarr? ;)

Sånghäfte till Torsdag !!!!
------------------

Jag har samlat ihop några av dom senaste ramsorna som skrivits in här på hockeysnack... både gamla och nya.

Kommer ni på ramsor så skicka dom till mig via brev så ordnar jag med häften till Malmömatchen.

El Maco:
alldeles riktigt rätt..så du har inte missat något...;0)

Knylan: Jag tror att Henrik Brodin efterträddes av ingen mindre än självaste gud... Eller har jag missat någon?

Brodin köpte sedemera en slips och skaffade ett hederligt jobb i bryggarnäringen. Säkert ingen slump att Pripps var huvudsponsor ett par år på åttiotalet.

El Maco:
Sardinburk??

Knylan: "liten kuk"-strofen saknas i webversionen av "Inte AIK".

Hur har annars Dragons det på läktaren nu för tiden? Var evigheter sedan jag såg en basketmatch (förutom Kroatien-Ryssland i åttondelsfinal i EM i Scaniarinken - bizarrt val av match, jag vet). Jag är lite imponerad att hypen Dragons etablerat sig på tusen+ på matcherna. Draget lär ändå aldrig gå upp mot första ligamatcherna. Minns en av de första hemmamatcherna. Förlust med fyrtio poäng eller nåt mot Tälje, ändå höll taket på att blåsa upp när Kasselrud satte en trea i slutminuterna. Över tvåtusen inklämda.

Knylan:
Huga..Vi har ju snart en hel orkester... Lergök...funkar det tror du?

Stefan Jalonen: Förresten, Granloboy nämnde ju tidigare att Brända Barns trumslagarpojke har varit ordförande i SK (hade jag faktiskt inte en aning om) så där har vi ju en potentiell trummis. Vidare vill jag föra in munspel...

Knylan:
Får nog försöka fixa nån sponsor på ett trumsett i morrn´

Man tycker väl att det borde finnas tillräckligt med vettigt folk som hade nån känsla av vad som betecknas som att gå för långt, men tydligen inte...

Förresten, om vi går tillbaks till "Inte AIK"-ramsan. Under Stadionderbyt tidigare i höst så hade några gnagare satt ihop en banderoll med texten "Sug våra rullade mössor", stor humor... =)

Stefan Jalonen: När Antjärn var i ettan för första gången (?) i början av åttiotalet och spelade tidernas första derby mot Timrå vill jag minnas att de hade en kille med trombon i klacken. Tror Timrå vann ändå.

Johan J: Haha, får mig att tänka på Argentina...

Jalonen: Precis, som jag har längtat efter att få höra lite 4-takt på Västra. Garvade så att jag började grina... =)

Johan J:
Och varför inte en elbas...Taktfast ska de´va´...

Knylan: När jag var och såg AIK-Skellefteå AIK förra säsongen hade de sympatiska norrlänningarna med sig kastrullock också. Något att ta efter???

Knylan:
Självklart ska vi fixa ett trumset åt Skarin....Nu dj..lar ska det bli drag i ladan!!

Någon mer än jag som har tyckt att det saknas en dimension i Skarins trumspel? Någonting som har fattats. Därför så utbrast jag i ett stort glädjevrål när jag såg vad SAIKarna kör med, här mina vänner har ni framtiden. Kolla länken...

Nu så har jag flirrat länken också...

Dalan_: Nu så ligger den på servern. En utpräglad pubramsa. Den enda som behöver komma ihåg nånting, eller om det ens är någon är han som agerar ledare. Grejen är att det går att skrika vad som helst, det hör ni på länken. Rykten går att några gnagare har gjort om den till en "Inte Djurgården"-ramsa. Med bland annat "pappas pengar", "rosa skjorta" osv. Ska vara så träffande som möjligt. =)

Dalan_: Stämmer!
Men den e skön precis som du säger!
Kan själv den inte allt för bra.
Kom igen nu Knylis upp med "vi e inte aik" =)

Mange: Men svår att lära sig hela =) I rätt ordning...

Dalan_: Jo problemet är att den är ganska så lätt att få på skallen!

Kanske Knylan kan slänga upp Järnkaminernas "Vi e inte AIK" på servern =) Grymt skön och rolig ramsa.

Per HApps: får ju f*an gåshud på de ädlaste delarna av den där sången =)

orion: eftersom jag inte sett något svar på din fråga ang namnet så heter Helg Ernests sk. begravningsramsa florida state University Warchant på länken. eller något liknande, finns flera versioner, men bara en ligger ute

Knylan:
Såg Celtic i onsdags från Celtic park.
Bara tanken på sången så knottras skinnet i nacken.

Per HApps: Kolla länken...

Detta är fan det bästa jag vet, så fruktansvärt bra. Var nära att beträda räcket på Alnöbron efter att ha missat Celtic - Liverpool i våras. Förmodligen det mäktigaste man kan uppleva. 50000+ står med uppsträckta halsdukar och bara sjunger, många gråtandes. Så förbannat jävla vackert. Synd att man inte upplevt det bara.

Observera att klackklippen är från Holland, och det kan ändå låta sådär jävla vackert.

Captain Crash:
Lysande sa masken :-)

« · 329004 · »