1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601384 inlägg · 6212 ämnen

Semifinal 2008

Sv: Semifinal 2008
jonmannen: Jag tycker att HV stundtals spelade skjortan av Timrå i första perioden, mycket i kraft av den utdelning man fick tidigt i matchen . Luft under hvingarna direkt och sedan pumpade man på. HV var väl värda ledningen, den kunde ha varit större , men man gjorde inte mål på sitt spelövertag eller på de chanser man skapade. Timrå kom liksom aldrig i gång, förmodligen hade man behövt klara av de första 5-10 minuterna på ett betydligt bättre sätt för att komma in i matchen.

Ska man överhuvudtaget kommentera domarinsatsen så räcker det med att konstatera att han i princip förstörde matchen. Ryckigt och eländigt var det framförallt i 2:a per.

Visst safeade HåVE i sista, men trots reduceringen var det inte sådär riktigt farligt nära kvittering mer än några gånger. HV var minst lika nära 3-1 som Timrå 2-2. Men, Timrå var nära målmässigt och Backlund var suverän. Lite annan karaktär på matchöppningen på fredag så tar vi tillbaka initiativet. Och Sanny får gärna vara tillbaka då....

Laban: Var i regelboken står det att man måste lyfta på skridskon för att det ska uppfattas som spark?

RocknRolf2: Nån som vet vilken match kanalnio visar på fredag?

Skarin: Ingen offensiv back säger du, men jag tycker han har fått tämligen generöst med speltid i powerplay under säsongen, även när han var som allra sämst under hösten. Det måste ju finnas en anledning, jamenar det är ju trist att en spelare med värdelöst skott ändå ska stå på skottposition relativt ofta.

Jag tycker fortfarande det första avslutet är bra, Liv har tur som räddar. Det andra är väl mindre bra, men det köper jag, Pyrret är ändå Timrås effektivaste målskytt så.

RocknRolf2:

Tja, lite seg och flummig utstrålning har han väl allt, så klicheerna blir väl alltför idisslade. Men och andra sidan var Mårts minst lika benägen att lägga fokus på ödmjukhet. Snäppet värre var nog Sune Bergman för at inte tala om Tommy Sandlin.

Nu är vi uppe i en diger samling guldmedaljer och kan också konstatera att motpolen, Nicke Lilltroll, inte har en enda.

Vad kan man säga... Timrå spelade avvaktande och därigenom för passivt. Man åker inte dom sista 2-3 skären och då är man aldrig för in på pucken heller. Min tolkning från början var att första målet HV får är spark men efter att Peter Andersson sagt sitt så är det väl ok då, inte mycket mer att säga. HV's andra mål handlar som att inte åka hela vägen och det är i detta fall Koskinen som slutar skrinna på sin gubbe och glider som en svan 2 meter bakom och målet (hur tursamt det än var) är ett faktum.

Glädjande idag är att Backlund gör ett jävla jobb och håller ordning på torpet. Men kan nån förklara för mig som verkligen inte fattar det här med hemma och borta spel. Varför spelar man mer defensivt borta än hemma. Om TIK's sätt att spela med tryck i åkning och vara spelförande och puckinnehavare är deras hemmaspel, varför spelar dom inte så precis hela tiden för.

Rönnmark gör en jävligt märklig instats åt alla möjliga håll och jag formligen hatar fegheten i att ta dubbelutvisning för diving OCH hakning... antingen så är det väl det ena eller det andra. Sen tar han konstiga utvisningar åt båda hållen och hävdar att han inte är matchavgörande utan bara dålig.

Återigen så det som störde mig mest ikväll var avsaknaden av klippet i steget och avsaknaden av viljan att ta initativet

Skarin: Han var som en påse bilar idag. När han är dålig så är han bedrövlig - När han är bra så är han...bra. Synd bara att det inte finns nån gråzon, men nog om detta. Du har helt rätt när du syftar på att för många åker och gömmer sig. Reginkedjan har inte alls kommit upp i Modokaliber under de här två matcherna och när Pärra och Pyrret spelar stillastående hockey så försvinner Hahl totalt i det offensiva.

Men ängsligt? Näe!

Peltomaa: exakt.

Laban: Fel, om man medvetet får pucken att gå imål med annan utrustning än klubban ska det inte vara mål enl reglerna på Swehockey

andyo: ..vilket säger ganska mycket om domarstandarden i Sverige.

Kerstin_k: Håller med om Lotvonen, han borde ju vara en rätt bra kopia på Pihl i fysiska sammanhang med tanke på sin storlek.

Ambroo: Att han är seg känner ju alla till. Men visst, han går ju bort sig vid 2-0. Därför tar jag bort honom, så du blir nöjd.
I övrigt gör han ju det han ska. Därför är det ju synd att andra inte gjorde detsamma. Göra det dom är bra på. Spela med fart, etc etc. Det är ju landslagsspelare vi pratar om här.

Ängsligt värre, Mikal.

Vi ska inte vara nöjda med matchen. Vi förlorade. Det vi ska ta med oss är att vi trots uselt spel i 2 perioder faktiskt var nära förlängning. Lite mer skärpa och en gnutta tur så hade vi kviterat.

HV's mål var mer tillfälligheter än skicklighet. Det studsade deras väg ikväll. Jag är fullt övertygad om att nästa match där nere inte kommer att se likadan ut. Likaså kommer HV inte att ligga under med 3-0 efter första här på fredag.

Jag är dock övertygad, efter kvällens "nästan-upphämtning" att vi kommer att vinna minst en match där nere. Lite mer fokus, lite mer kämpa och en gnutta tur så har vi en match där.

HV var dock förtjänt av segern idag. Man spelade bättre än oss i 2 perioder. Men Timrå ska inte skämmas. Man klev upp och gjorde faktiskt match av detta. Det ska man ta med sig till på, först och främst, fredag. Därefter tar man med sig det nästa gång man åker ner dit.

För att ge lite kritik (som brukligt är efter en förlust :P) så tycker jag att Lotvonen var den klart sämsta försvararen idag. Han såg märkbart skärrad ut och tog ofta felbeslut. Rese i deffeinsiven säger experterna, varför använder inte han sin kropp på ett bättre sätt undrar jag? Han borde kunna trycka till ordentligt. Men allt som oftast så låter han motståndarna ta puck först och sedan agerar han.

Summa sumarum känner jag ändock att det är svårt att vara allt för besviken ikväll. Vi var nära. Trots 2 riktigt dåliga perioder och en gnutta otur.

Ny match på fredag!

Skarin: Tycker som du att RJ, i slutspelet, är precis det man hoppats på hela säsongen. Man kan som sagt däremot inte förvänta sig att han ska dunka in puckar, han skjuter inte hårt och han skjuter inte bra. Styf i PP är jag jävligt tveksam till. Han tar skott ur dåliga positioner mest hela tiden och är, anser jag, en bidragande faktor till att PP-spelet inte alls funkar i den här matchen och försätter resten av formationen i krampartade sargkamper som mest bara resulterar i rensningar. Kokko och Koskinen ska ha puck i PP. Koskinen placerar bra låga puckar och Kokko mest för att han har börjat skjuta som en häst sparkar.

Enda gången man skall döma bort ett "sparkmål" är när man
lyfter på skridskorn vid en sparkarörelse.Alltså är Hv 1-0 mål
regelrätt då Falk styr in pucken utan att lyfta på skridskon.

JonasD: då ska du veta kära Jonas, att Rönnmarks insats idag var rätt bra i förhållande vad man kan få bevittna i dagens hockey i Sverige.

Peltomaa: De ska blåsa av om det ger en tydlig fördel/målchans åt något av lagen...

Tycho: Förut var det så.. men är du HELT säker på att det är så nu? Domaren är mej veteligen numera en "död punkt"..

Peltomaa: Så är regeln, så han gör helt rätt...

Skarin: Jag tycker du har fel angående Koskinen. Han såg verkligen gammal och trött ut idag och framförallt då vid deras 2-0, men även då Johan Lindström gled förbi honom till ett friläge i andra. När motståndarna sätter press på honom och när han kliver för högt upp i banan utan täckning och tvingas till kappåkning så är han ingen rolig syn, Andreas.

Poffa: Det står ingenting om bredsida med sparkrörelse. Alltså så borde målet blivit bortdömt. Tråkigt.

jonmannen: Jag reagerade inte så starkt på målet faktiskt, och de va ABSOLUT inte domarens fel att vi torskade idag.
Tycker bara det är pinsamt när de far och slänger sig. Vill man se svanhopp så kollar man på Anna Lindberg.

Rent generellt så förtjänade vi inte att vara med i matchen efter 2 perioder, men det va vi ändå så det va juh bara att tacka å ta emot. Tyvärr lyckades vi inte förvalta den chansen.

Tycho: Men det spelar ingen roll hur uselt Timrå än spelar, eller hur "rättvist" än HV vann, domaren ska ändå göra en acceptabel insats. Att det där målet inte döms bort som spark är helt oacceptabelt och en skandal ungefär i stil med Winnerborgs tredjeperiod i måndags. Det är semifinaler nu och alldeles för hög nivå på hockeyn för dylikt lall

vi är helt borta i första perioden, andra perioden kändes som ett enda långt zzzz från båda lagen, vi kommer upp bättre i tredje men ändå inte riktigt som tidigare.

Vi gör 2 kassa perioder och är ändå nära att kunna kvittera matchen.
Johan Backlund och Stefan Liv känns jämbördiga, dagsformen avgör på dessa

Vi tar ledningen på fredag igen!

Tycho: Riktigt bra? Tycker han var usel.. samma senast mot Modo också, då han blåser av matchen, för att pucken tar på honom å Timrå får ett läge.. Har jag inte helt fel har den regeln ändrats? Men det visste väl inte "den riktigt bra" Rönnmark tydligen..

250kg kärlek: Nu ska vi se då, jag lovade ju att återkomma med texten angående spark. Jag hade för mig att det stod i regelboken, men så var det inte. Det är istället en regeltolkning som jag fått förklarad för mig på mail av Peter Andersson. Jag klipper och klistrar det hela.

Jag skrev:
"Hej Peter,

vi sitter och disskuterar det här med bortdömt mål pga spark. Har därför frågor som jag hoppas du kan svara på.

1. I regelboken står det under 471-1 att målet ska dömas bort om man avsiktligt sparkar pucken i mål. Med spark, menar man då en sparkrörelse, är det tillåtet att bromsa in pucken?

2. Visst är det tillåtet att medvetet vrida skridskon så att pucken styrs direkt i mål?"

Peter Andersson svarade följande:
"
Hej!
Du har rätt! Med spark i regelboken menar man en medveten sparkrörelse.
Det är ok att dirigera pucken in med skridskon och det är okej att bromsa in pucken.

Med vänlig hälsning

Peter Andersson
Referee in Chief
Swedish Icehockey Association
tel:+46705240211"

Tycho: tycker det alltid skylls på domaren har efter en förlust så sluta upp med det tror ändå att ni vinner på Fredag ändå.

RocknRolf2: Robin Jonsson är ingen offensiv back och har hela säsongen haft det lite svårt att få puckarna på mål. Han var bäste back ikväll. Även om det var jämt skägg med Kokko/Koskinen.

Kan ju inte hålla med dig om Pyrret heller. Första läget har han ju en kvart på sig att tänka vart han ska skjuta eller vad han ska göra. Kanske var det som var felet, att han hann tänka för mycket. I andra läget måste han för det första träffa mål, Rolf.

Tycho:

Håller med, nu ska vi inte låta som ett gäng modolider.

JonasD: Äh lägg ner snackaet om domaren nu, inga modoit fasoner jag tycker han gjorde en bra match och spark eller inte spark går ju i 9 fall av 10 inte att avgöra så det kan man släppa direkt det råkar alla lag utför. Det idiotiska med divning (och det har jag alltid tyckt inte bara ikväll) är ju att spelaren som hakar eller tippar spelaren som "filmar" också åker ut, det är löjligt.

Jag känner mig ändå ganska nöjd inombords trots förlust, vi vet alla att det finns mkt mer att hämta från Timrå än det vi såg idag och då var det mot ett HV som nyss fått brallorna avspelade uppe hos oss och förmodligen var taggade till tusen men ändå bara vann med 2-1. Och det var tammefan nära att det blev sudden! Vi kan lungt vinna där nere helt klart

Peltomaa: Skyll inte på Rönnmark idag. Ok för målet men annars var han riktigt bra. Vi är betydligt sämre än Rönnmark!

Skarin: Håller med. Tycker inte Rönnmark vågar hålla ner nivån från första skäret och låta lagen spela om det.
Han står långt ifrån upp så bra som han gjorde i matcherna mot Modo.
Att HV "bara" för en Diving-penalty idag är ett hån mot sporten.

Skarin: Lugn nu, första skottet av Pyrret är ett bra avslut som går på Livs axel, andra skottet går tätt utanför. Pyrret hade ju i alla fall förmågan att få dessa skottlägen, det är andra som hade en betydligt sämre kväll. Jag skulle exempelvis vilja veta hur många % av Robin Jonssons skott som träffar mål...

Jag vet inte men, om inte 1-0 är avsiktlig spark, så vad är? Idiot.. U.R.

250kg kärlek: Nu är jag faktiskt inte riktigt med här... Var har jag skrivit annat än vad du just skrev i detalj?

Ambroo: Ähh, HV vinner rättvist. Jönköpingarna hade första och andra, Timrå hade tredje.

Det är detaljerna som gör det. Visst. I afton var vi för ovårdad. Vi struntade i detaljerna.

Et tu Brute: Kom tillbaka när du har har hört Kenta snacka "ödmjukhet" sisådär en 200 gånger. Kenta tränade Timrå fem säsonger så vi vet vad vi snackar om. Det är faktiskt riktigt befriande att slippa höra Kentas sömngångarsnack mellan matcherna numera. Challe är däremot riktigt kul att lyssna på, han inget behov att vara kompis med allt och alla hela tiden...

Laban: "Stå emot hemmapubliken"? Vilken publik?

Andersson tog en onödig utvisning. Den andra var en dubbelutvisning med den där tranhalsen Herrdina. Tekningskungen. Det gäller att stå upp. Och inte lägga sig ner som den där Jämtin från Stockholm gör.

I övrigt vinner ni rättvist sett över två perioder. Ändå gör ni två skitmål. Det är det som är så fantastiskt. Ett borde inte ha godkänts. Det andra styr gosedjuret in på tennis. Han och Kenta är väldigt tajta verkar det som. Och det är ju kul för er.

Sedan är det riktigt dåligt av Mika Pyörälä att inte utnyttja någon av sina två kanonlägen i sista. Då hade matchen pågått än i Jerusalem.

Dessutom är det riktigt dåligt av våra landslagsspelare att agera på det sätt dem gör i två perioder. D.v.s. uppträda ängsligt och väldigt stillastående.

Ambroo:

Natuligtvis skall den enskilda spelaren ha en ambition där förlust inte finns på kartan. Men det innebär ju knappast att man behöver nervärdera eller förlöjliga sin motståndare.

Ice Tea: Helt rätt Robin klart bästa back idag igen. Även Andersson var bra, speciellt hans överkörning av hårdingen Thörnberg.

250kg kärlek: Förhoppningsvis kan man ju hålla uppe tempot hemma och sno en sån där äckligt tight bortamatch. Det känns som det enda realistiska (för mig iaf) med det facit man har just nu efter den här matchen. Kanske egentligen hör hemma i "Das boot-tråden". Nä in med robban och Sanny och lite ny energi med dom.

Nu är det bara att avboka kvällens aktiviteter, släcka ner lägenheten och bryta ihop. Frågan är ju varför i h-vete man skulle bli begåvad med egenskapen "extremt dålig förlorare"...

andyo: Jag har absolut ingenting emot att personer med annan klubbtillhörighet skriver på HS. Men när man enbart är ute för att provocera fram skit som allt föroftast gör att medlemmar tillhörande Timrå råkar i luven på varandra pga vad han skriver, ja då är det bättre att skita i vad han skriver.

Ett grattis till slutspelsplatsen som tyvärr tog slut lite för fort för er del. Sen hoppas jag att Löven kommer tillbaka i ES så vi får se lite mer heta derbyn i Lappland. På Jönköpings HS är Sundsvall Lappland så jag vet inte vad de säger om var SAIK och Luleå ligger:)

Några kommentarer bara:
Mycket bra gjort av dom som åkte ner och stöttade Timrå.
Johan Andersson är stenhård.
Har dom varit dumma mot Jämtin? - han ser ju alltid så förtvivlad ut efter varje avblåsning.
Johan backlund har en snygg mask, vet inte riktigt vad det ska föreställa men det ser ut som blodstänk och ett kråkkranie.

Et tu Brute: Äh, va fan... Det är ju bara en massa jävla trams rakt igenom. Det är bättre då att hålla på som Jämtin och Ward i hockeysveriges intervju inför dagens match. Nog för att de är blöjbarn, men de sitter inte i sandlådan vid sidan av isen iaf.

Timrå förutom Backe o Robin J var inte bra idag men det var inte HV heller.
Det ser ut som HV är rädda för att förlora det här. Att ett lag som HV måste hålla på o gnälla på allt och alla, filma och komma med ironiska kommentarer visar ju just detta.
Trots allt så vinner vi 2/3 av matchen med 1-0... i jerusalem...

Varför underpresterar domarna i slutspelet?

Dra ballen i gruset var nervöst det blev i slutet...

Tycker Hv vinner rättvist då man är det laget i två perioder.
Första perioden dominerar man fullständigt och 2-0 var i
underkant.Andra perioden är jämnare men det var Hv som
skapade flest chanser.

Tycker Timrå såg trötta ut i slutet på andra perioden då
TIK bara körde runt på 3 kedjor.Men när TIK får reduceringen
i början på tredje perioden får man så klart energi och
Hv börjar bli ängsliga.

Såg att vissa är inne klagade på domaren Rönnmark,herregud
han var ju allat annat än en "hemmadomare."Det kändes
ju som att Rönnamark kom till matchen med inställningen
"nu skall jag visa att jag kan stå emot hemmapubliken"..

PS..var det inte Johan Andersson som var "kylig" och inte
brydde sig om Ledin/Jämtin.?Hur många gånger var han utvisad
idag pga att han tappade fattningen?Vet inte hur många gånger
han sjaffsade med Jämtin/Ledin efter avblåsning.

1-1 i matcher ny spännande drabbning i Timrå på Fredag.

mikenomad: Var Axelsson ens ut och kände på isen ikväll? Tyckte kommentatorerna (som förvisso hade fler än ett fel ikväll) sa att han gick med en ispåse redan innan match. Det vore ju just typiskt om han åker på en fotskada på värmningen. Man kan ju alltid hoppas att det bara är en svullen fot efter ett slagskott eller nåt...

Både robban och Sanny är ju på is iaf. Det är ju alltid något.

250kg kärlek: Det är detaljerna som gör det. Du själv hakar ju upp dig på helheten genom att undra hur vi ska kunna vinna därnere. Svaret är att vi måste vara aktiva rakt igenom och den detaljen är en detalj om något.

Bragd-Birger:

Vad är det för fel att visa ödmjukhet inför sin motståndare? Det har skett mer än en gång att seriesegraren blivit utslagen redan i kvartsfinal, s. k. möten som på förhand ha utmålats som skrattmatcher.

I en semifinal finns det väl ingen som helst anledning att öppet underskatta en motståndare?

Varför åkte Sverige ut mot Vitryssland? Hur lätt är det att mobilisera det som krvävs, när man på förhand utmålar sitt motstånd som underlägset? Det är livsfarligt att få in sånt i ett omklädningsrum. Om allt bara vore enkelt så skulle alla ha 13 rätt på tipset varje vecka.

Ambroo: Han ser inte bara trött ut. Han ser märkbart tagen ut. Väldigt nervös, nästan lite skärrad vid varje intervju och tv-bild från deras bås. Kanske inte så konstigt. Men, min drömbild vore att se hans uttryck när våra spelare grisar ner gosedjuret en hel match. Då vill jag höra en intervju med baslinjesluggern.

« · 1017075 · »