Just därför händer det aldrig. Det finns ett svenskt SM-guld som betyder något extra för mig och det är Hammarbys fotbollsguld från 2001. Då spelade jag in alla möjliga program där detta behandlades och såg inspelningarna gång på gång. Men eftersom mitt ursprung inte är Stockholm kunde jag lik förbannat inte leva på detta i evighet. Det vore annat om t ex GIF Sundsvall eller Timrå IK vann någon gång. Trots allt är jag Medelpading och vill att mitt älskade landskap ska vinna något riktigt stort. Jag vill fira som en galning på Stora Torget i Sundsvall eller Timrå och då inte bara en uppflyttning från en lägre serie. Här snackar vi SM-guld! Folk i t ex Karlstad, Borås och Luleå har ju fått fira, så varför inte vi!? Jag står förundrad i denna fråga...
Jag är en gammal dam (40 år) som har varit med om mycket skit. Mina lokala lag vinner aldrig någonting. I bästa fall tar Sundsvall Dragons hem basket-guldet i år, vilket jag anser att de förtjänar. Men att Timrå IK - trots att de nu i slutspelet lirar sin bästa hockey sedan typ hösten 2006 - skulle ro hem spelet, det känns bara för bra för att vara sant...
Jag önskar naturligtvis att Du får rätt, men jag kan inte se någon logisk koppling till bandyns Hammarby (som jag för övrigt håller på). LHC har bara spelat en SM-final hittills och den spelades i bäst av sju matcher. Nästa gång tar de hem finalen! Bajen fixar tyvärr inte pressen på Studenternas, där det finns småjävlar under isen som ställer till det varje gång. Men LHC har sitt Cloetta Center, där de spöar alla lag och efter 7-3 i Löfbergs Lila Arena visste jag att jag skulle få rätt i mitt tips. Timrå IK är ju inte ens klara för final och har fler bortamatcher än hemmamatcher att se fram emot... Det här går käpprätt och helvete!
Norma Jean Bell: Skön tilltro du verkar ha till laget iaf. Timrå spelar sin bästa hockey på länge, skåpar ut modo och gör detsamma med HV i match 1 och du totalneggar över EN förlust :) Om laget har kapacitet att i stort sett skåpa ut HV och kontrollera matchen som sist, varför skulle man inte eventuellt kunna vinna över LHC?
Skärp Dig, Ajon! LHC ser helt klart ut att vara det starkaste laget på alla positioner. Vad får Dig att tro att Timrå skulle krossa Linköping så fullständigt? Efter att ha sett deras lek med DIF och FBK kan jag omöjligen tänka mig något annat än att de spelar hem guldet i år. Detta tippade jag för övrigt redan innan serien startade...
Denna andra semifinalmatch levde knappast under de första två perioderna. Vi var ta mig fan helt utspelade och det var en jobbig syn för en sådan som jag. Så eftersom jag i första hand är en fotbollsfan valde jag att slappna av lite med en betydelselös landskamp, då mitt hjärta får stora problem när jag följer Timrå IK i en så viktig match som idag. För övrigt är jag glad att jag valde att inte följa med till Jönköping idag. Fy fan vilken jobbig resa det måste vara för de stackars grabbarna...
Jag håller med min vän Moodymann och känner mig riktigt deprimerad i och med kvällens torsk. Nu står det 1-1 i matcher och vi har fler sådana på bortaplan innan detta är över. Hur fan vi ska kunna lösa denna gordiska knut övergår mitt förstånd, särskilt om man ser till spelet i de två första perioderna...
Kunde MoDo 2007 så kan vi 2008, kan tyckas. Men då hade de fan allt flyt i världen på sin väg till guldet och frågan är om vi verkligen kan få dessa små marginaler med oss, som det trots allt handlar om...
Nej, det får vi inte. Svenska mästarna i år kommer att heta Linköpings HC och detta är inte mycket att säga om, tyvärr...
Moodymann: Att byta kanal mitt i en högst levande semifinalsmatch är väl tveksamt...att ens nämna sporten vars fånerier har stått modell för Jämtins skådespeleri som man måste bevittna i match efter match, det är under all kritik :) Skämmes!
kryptonit: ja det gör du rätt i man ska aldrig ge upp som det heter även om det lag som man håller på förlorar så ska man aldrig det komer att gå nån match va så säker på det så ge aldrig upp det löna sej i längden om man går den vägen då bli det nog en seger till slut ska du se.
ajon: Nä men om man verkligen känner att laget har glöden å att dom verkligen tänker kämpa, då är de ju givetvis lättare att ta en motgång med! Om dom tex ändå åker ut så må de ju va hänt då, då ska man väl ändå ha all heder för beundransvärd insats. Så tycker i allafall jag! Men nu har inte de hänt än (att dom åkt alltså) så jag väljer att fortsätta våga tro å hoppas...!
Jag är jävligt besviken i och med kvällens förlust och orkade ett tag fan inte se så mycket mer av matchen efter den första perioden. HV:s första mål var ju ingenting annat än fusk. Denna så kallade "skitregel" om spark gäller ju trots allt ännu...
Därför övergick jag till att kolla in Brasilien-Sverige i fotboll, men blev förstås lika besviken där till slut. Rami Shaaban - vilken jävla idiot att sänka oss på det där sättet! Andreas Isaksson däremot gjorde en prickfri första halvlek och bör vara vår man för EM...
Men jag är nöjd med Timrås tredje period, för den såg jag. Lite bättre skärpa från inte minst Mika Pyörälä i PP och en förlängning hade varit ett faktum. Jaji, vi är knappast borta ännu men det blir jävligt tufft med alla dessa bortamatcher. HV var hyfsat grymma i de två första perioderna...
ajon: De sköna me Timrå just nu är att man verkligen VILL och VÅGAR satsa frammåt. De är ju liksom de som är själva grejjen! Man måste ju tro på sitt lag i sånna här situationer!!
ajon: Nej, och om Jontes ribbskott suttit skulle vi också kanske vunnit, tänk om det bara var 1,5 cm ifrån det förra året? Med tanke på det, har vi marginalerna med oss i år!
Anonymous: Jo iofs, men endå mycket av det som sagts är också att de lag som slår ut HV kan vinna SM-guldet och efter första vinsten mot dom så är det klart att de börja spekuleras, med tanke på vilken fantastisk hockey dom spelade!
janssonovich: Jo före första HV matchen så har vi varit nederlagstippade. Men efter den tycker jag mig sett en vändning "Expressenartikeln" som länkades till här, många av inläggen här också har andats positivism Aftonbladets omröstning om vilket lag som skulle vinna och som grädde på moset Challes uppstudsighet.
Anonymous: Jag tror dock inte killarna spelar på att dom är favoriter .. och nej, oavsett om vi vinner 2 raka matcher nu och får 3-1 i matcher, kommer vi fortfarande aldrig bli favorittippade, se bara hur det blev mot MoDo, efter deras vinst trodde alla att dom då skulle vända alltihop och vinna. Så nej, någon favorit mot HV kommer vi aldrig bli .. iallafall inte på riktigt
Messiah: Näe inget att hålla på o va ledsen över nu, och ja HV vann rättvist men tills på fredag så kommer challe och grabbarna förhoppningsvis att gå ut med en helt ny inställning, och de att kämpa ända in i kaklet;)
Jag förstod det. Denna gången var vi favoriter till vinst, då sket det sig. Det tragiska är att fallet blir så mycket värre med det i bakgrunden, riktigt surt känns det. Är det meningen att Timrå ska sluta lika som Skellefteå nu...
Första perioden HV dominans, andra mer av transportsträcka, tredje börjar timrå visa upp sig. Ett timrå med lite grundserievibrationer idag.
Kändes inte som om Tenkrat inte fick rätta hjälpen. Backlund som jag ibland känner tveksamhet inför var ju kanon ikväll. Grymma skott av Kokko, synd att de inte gick in också.
Challe... först säger han att han är nöjd med matchen sen avslutar han samma intervjuv med att säga att timrå spelade dåligt?
Nä nu känns det lite neråt, tur att det inte blev några skador och att nästa är hemma i alla fall.
ajon: Ja, klart att dom vinner! Dom får ta den här matchen och använda som tändvätska, och ett Timrå i toppform, förlora hemma i ett fullsatt e-on arena? Inte en chans! :)
kryptonit: japp inget annat än ett sm-guld räknas för er i år även om det bli svårt att ta guldet men ni kan ju göra ett försök och då se vi ju hur långt det räcker. Tror själev att inte räcker till guld för er men det skulle vara roligt om två norrlands lag tog två sm-guld på raken.
ajon: klart dom kan vinna på bortaplan! det krävs dock ett bättre timrå än vad det var idag, idag funkade inte mycket.. Men siffror som 5-3 och 2-1 säger för mig också en hel del!
Messiah: Spela väll ingen roll längre, Kalle K fick också ett ungefär likadant i Modo matchen, tycker dock att detta målet var en klockren spark och att han hade båda skriskorna inne i målgården, menmen dommaren dömmer .. Men endå, Timrå spelade inte bra idag de två första perioderna var ju bedrövliga :/
janssonovich: ja vinner dom den så har dom ju chans i fortsättningen också ser väldigt mörkt ut om dom skulle förlora måste dom ju vinna två på bortaplan också. Det undrar jag om Timrå klarar av att göra men skulle dom vinna ser det ju väldigt ljust ut igen då behöver dom ju bara vinna en match på Bortaplan sen för att gå till final så hoppet lever ju i allra högsta grad ännu.
Ice Tea: Jag kan enas att det var tillräckligt många tveksamheter runt målet att det skulle ha videogranskats men Rönnmark var snabb med pipan redan här och fortsatte ju i samma stil även större delen av matchen
471 – UNDERKÄNNANDE AV MÅL – Disallowing a goal a)Inget mål skall godkännas: 1 - om en anfallande spelare avsiktligt sparkar, kastar, spelar pucken med sin hand eller på annat sätt, utom med sin klubba, spelar pucken i mål, även om pucken reflekterats av någon försvarande spelare, målvakt eller funktionär
4 - om en anfallande spelare står i eller har sin klubba i målområdet när pucken går i mål, utom om han blivit fysiskt hindrad av en försvarande spelares agerande som orsakat honom att vara i målområdet