1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598940 inlägg · 6213 ämnen

Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Olli Nomadinen : Ja du har rätt, vi stänger ner hockeysnack under matcherna och öppnar upp efter slutsignalen så att vi kan analysera matchen som helhet istället som vissa orakel här inne. Dyker in ibland och smådrygar sig lite över alla som sket på sig när vi inte kom ur egen zon på en hel period och torskade skotten med 16-5 men med bra målvaktsspel och lite flax kom undan med likaläge efter första.

Man kan inte inleda matcherna som vi gjorde igår och det var även Freddan tydlig med. Slutspelsknappen är inte på för alla, det är fortfarande serielunksnivå. Men nu höjde vi oss och fick utdelning, tack och lov.

{297}: För dig är glaset alltid halvtomt va? Sorglig inställning

{297}: När det kommer till att stänga HS under matcher så tilltalar tanken mig. Det finns en anledning till att jag undviker att vara här under pågående match

Olli Nomadinen : glaset var halvtomt efter första perioden, sen blev det halvfullt. För dig var det säkert halvfullt under hela matchen men det kan vi ju inte veta.

Det är ju ”losermentalitet” att prata om vad som HADE hänt om vi släppt in ett mål där men att köra strutsen och sen krypa fram med ett ”vad var det jag sa” är tydligen ett riktigt vinnartecken. Alla tv-experter, 70% av HS och Timrås huvudtränare har tydligen fel, slutspelsknappen är numera ”PÅ”.

Olli Nomadinen : Jag är väl halvt på din sida och halvt på Olles sida om man kan säga så. 😋

Jag hade bestämt mig efter AIK serien att låta matchen spelas färdigt innan jag valde att såge eller ej egentligen.
Men efter första perioden igår gick mer eller mindre sågen från folk över hela landet, speciellt om man läste Twitter också, alltså inte bara här på HS. Jag kan också se styrkan i att vända och ta över en sån här match, men blir en aning skraj över lägsta nivånn som i första och viss del andraperioden. Den måste upp hädanefter.

Jag förväntar mig inte vinster med flera måls marginal och skottvinster i överflöd. Jag visste att Västervik skulle ge en hård fight, däremot som jag sa så måste lägstanivån i framförallt försvarspelet upp om vi skall rå på kommande lag i finalen som har en helt annan offensiv kraft, oavsett om det blir BIK eller Löven.

Sputnik: Sen för att ta det positiva ytterliggare, tar vi matchen imorn så tror jag att VVIK får det mentalt tufft framöver. Lyckas vi knipa en match i bortaturnen så har vi ett gäng matchbollar då. Det gäller fortsatt för grabbarna att släppa ner axlarna en aning, att ha rätt mix av fokus och avslappning. För det sitter nog först och främst mentalt i skallen hos spelarna. Vi vet dom kan och i slutändan så skiter man i hur matcherna vinns i ett slutspel. Vinn sista matchen för säsongen som gäller. 💪

{297}: Det finns ingen "Vad var det jag sa"-tanke bakom mina inlägg. Jag utgår från att laget gör sin analys av matchen och i första hand tar med sig det positiva men såklart även lärdomen vad ett påslaget Vvik kan ställa till med.

Jag är övertygad om att ingen spelare, inte en endaste en, trodde att det ff var serielunk när matchen startade. Att allihopa trodde att de var slutspelspåslagna. Sånt är nämligen inte helt lätt att styra, den mentala biten.

Absolut sämsta sättet att hantera det på är att efter en seger gräva ner sig över allt som var fel och intala sig att paniken är nära eftersom man inte inledde som förväntat. Nu löste man det här ändå och det genom egen försorg, inte med hjälp av fru Fortuna.

Om hon hade ett finger med i 1:a är ointressant, det är historia nu. Laget fick klart för sig vad som väntar i den här semin utan att behöva betala för det. Det ligger antagligen både tur och skicklighet bakom det, som det nästan alltid gör i sportsammanhang.

Att i evinnerlighet älta hur glada Timrå ska vara som kom undan med blotta förskräckelsen mot fantastiska Vvik är varken sant eller särskilt konstruktivt. Vi vann match 1 av ev 7, se till att förvalta det ist

Sputnik: Jag är väl medveten om jag beter mig som en supporter on steroids när jag kommenterar här i gästboken under matcherna.
Gör laget en katastrofal förstaperiod, så speglar det mitt inlägg oftast. Det betyder inte att jag gett upp utan vad jag känner där och då.
Som Kerstin sa, det kanske är inlevelse och passion. Eller så är man en idiot.

Jag har varit i denna gästbok tillräckligt länge för att veta att det finns bla 2 olika besökare och skribenter.
Den som skriver i affekt i realtid och den som har is i magen och analyserar efteråt.
Dessa båda ogillar ofta varandra sätt. Affektfolket tycker att det är ju lätt att vara efterklok, medan de eftertänksamma tycker att affektfolket skriker för snabbt i onödan.

Jag tror att man får försöka ha respekt för båda.

Jag personligen hade panik i första perioden och trodde på riktigt att detta blir fyra raka för VVIK. Sån är jag....

KulltorpsOlli: då är vi två...

KulltorpsOlli: jag gillar båda skribenterna. den första förgyller mina period pauser och den andra dagarna mellan matcherna. Jag är nygammal i detta forumet och senast det begav sig var i samma veva som vi åkte ur elitserien. Då skrev jag nog merparten av mina inlägg under match och i affekt. Nu mer är det nog fler i efterhand och mellan matcher. Mest har det att göra med att fördröjningen när man castar matcher från telefon till tv gör att många ligger så långt före mig i matchen att jag inte kan ha telefonen i närheten. Kommer alltid nått meddelande vid mål innan jag ens sett det annars 😆

ionloo: Hehe, har samma problem själv. En del är så jävla snabba på att meddela mål att man funderar på om inlägget redan är färdigskrivet och det bara väntas på att det ska hända. Det här gäller ju även när man är på plats live, det är så snabbt att jag funderar på om både Enok Sarri och Saida har användare här inne...

KulltorpsOlli: ett ord som var populärt här igår kväll var "tålamod". Både du och jag använde det och troligen fick vi det av Dahlén i intervjun. Vi supportrar har dåligt med den varan men om laget kan ha tålamod på rätt sätt så känner jag mig lite lugnare

OlliJanne: jag tror att karlin hade en kamikazetaktik igår. Gå ut stenhårt, få in två eller tre mål i första och sen stänga ner matchen. Ett noll i matcher till Vvik, Timrå tappar sin hemmaplans fördel, dom vet att dom är ännu mer svårslagna hemma. Timrå blir stressat, det låser sig och vips så är Vvik i final! Men tack och lov så har vi seriens bästa målvakt, och han räknas också in i laget!

Rallarn: Nej fy-faaan. Är det satir eller? 😂😂

Heisenberg: Kommer det hetta till mellan Hutchings och Berglund ikväll tro?

Tom Topp: huvudet på spiken från dig där. Västervik vet att dom kan spela av en match mot oss med ett par måls ledning så därför öste dom på. Tror att resten av matcherna kommer bli ungefär som mot AIK efter match ett, dvs. fokus på tajt defensiv. Bara det att vi gör 2/3 mål på kontringar/spelvändningar tycker jag visar på att det här inte var en klassisk ”västerviksmatch”.

Tyckte det kändes tryggare och tryggare ju mer kommentatorerna tjatade om Västerviks ork och det återspeglades så tydligt i spelet från andra perioden och framåt.

Löven ser ut att taggat igång nu. Precis som jag fasat en del för. De är byggda för slutspelshockey.

Därav en större del av min frustration igår. Kommer vi vidare till final så måste lägstanovån upp ett par snäpp. Annars blir vi uppätna av Löven tyvärr.

{297}: Den andra semin lär Löven ta rätt lätt. Vi är ju inne i den delen av säsongen när Karlskoga trappar ner. Tror på riktigt att den klubben inte vill gå upp

BIK vs the AMERICANOS 0-1

Olli Nomadinen : Öppnare i första perioden mellan Bik och IFB än alla matcher Timrå matcher i slutspelet totalt....

Sputnik: Bik är inte bra, dom spelar inte ens aggressivt!

ionloo: Jag kan ibland uppskatta den glitchen i tiden; att någon ligger före i sändning alltså och kan skvallra om det som händer. Blir inte lika arg, besviken, frustrerad och ledsen om jag på förhand vet att det kommer ett mål i arslet eller att Dahlén missar den där straffen.

Men å andra sidan så förtar det glädjen när det är omvänt, att Timrå gör mål alltså.

Min lösning är att bara kika in här vid periodpaus, power break och i direkt anslutning till nått mål. På så sätt slipper jag få allt för mycket spoilat - på gott och på ont.

Tom Topp: Bik älskar att grisa och kivas i omgång 27.....38.....43 etc. När det väl gäller nåt alibigrisar de på sin höjd. Ikväll har de inte ens gjort det

Sputnik: Löven kommer å andra sidan ALDRIG att gå in i en match och checka med max en kille och köra köttmur i egen zon så kan vi bara spela bra i egen zon så vill jag argumentera för att dom kan passa oss bättre än Västervik. Men Karlskoga ser väldigt uddlösa ut.

Olli Nomadinen : Det känns onödigt tamt t.om.

När man tänker på Brynäs och HVs säsong hur de spelar och behandlar ledare så tycker jag att dessa båda lag borde spelat klart för i år och bägge lagen till HA.

{297}: Jag tror inte man ska skriva av BIK helt riktigt än. Det är svårt att säga hur Löven kommer agera om det börjar gå lite tungt och Wallson börjar skrika i omklädningsrummet. Men det gäller att BIK lyckas få minst en match dit.

{297}: Jag skulle nog argumentera för att Löven är Västervik fast med spets. Dom spelar rätt lika.

Rahimi välter Boforsspelare med bensax men Immo får utvisningen 😅

Olli Nomadinen : Japp, gissar på 4 raka för löven

TIK-Lund: Håller med, därför jag är extra orolig om vår lägstanivå ser ut som första halvan mot VIK. Då hade Löven haft 5-0 ledning..

Sputnik: Nog är Löven det otäckaste laget för oss att möta allt.
BIK är dock bättre än de visat upp hittills.

Kollar masterchef samtidigt så har inget ljud på, känns som det saknas spelare i BIK?

TIK-Lund: Jo de har ett par kuggar borta,Daggen bland annat. Därför trodde jag redan på förhand att de inte skulle palla med Löven. Ser ut att få rätt..

TIK-Lund: Daggen är inte med

Wallsson stå int dä å glå ditt stolpskott!!!!

Sputnik: Aokej tack!

Karlskoga har spelat upp sig lite i 2a åtminstone, viktigt PP nu

Fan dä bövd mattchen 🔥🔥🔥🔥
Men va gö dä Böförs ???

KulltorpsOlli: Solklart.
Skandal annars.

KulltorpsOlli: yes...ska va mål
WALLSON.. fågelholk

roger_sundsvall: Börjar bli målrikt. Hoppas på avgörande i period sju i sju matcher.

mkt bra domare i denna match

roger_sundsvall: Fågelholken tränar väl Timrå??

Daggen ska gästa studion. Nu får Mike se upp så han inte står och ser för skön ut..

Heisenberg: Jag tycker han ser ut som minst en femma...

« · 2177942 · »