1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601839 inlägg · 6213 ämnen

Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK

Sv: Semifinal 2021 Timrå IK - Västerviks IK
Knylan: Jag är inte 100 % säker på att Bofors inte klarar att klösa till sig två matcher så vi får möta dem... Bofors är ett jämnare lag än Löven, därför de kom före i tabellen. Skadorna lär avgöra det här så att Löven ändå går vidare. Har du en chans att brotta ner oss över sju matcher? Det är fan inte lätt.

För att Löven ska slå oss lär de behöva spela med samma defensiva fokus som AIK och Västervik haft. Två skillnader är att de inte har en lika bra målvakt som vi mött i första två rundorna, dessutom ska de byta från att vara mestadels spelförande i första två slutspelsrundorna till att ligga på försvar och lägga ut. Västervik har gjort sin grej en hel säsong men det räckte inte mot oss. Löven har så klart höga offensiva toppar och några spelare med riktigt hög kvalitet. Men vår offensiva maxkapacitet är högre och våra toppar ännu toppigare. Och Löven är ojämnare, när Löven är dåliga är de bottenlöst dåliga. De blev ju utredda för korruption mot Mora, då är man riktigt kass. Vi har bitvis varit uddlösa i sekvenser i slutspelet men vi har gjort jobbet i egen zon, vi har hållit linjerna och vi har jobbat hårt.

Det många har missat är även att Johansson i kassen har varit otroligt bra. Kolla statistiken i slutspelet. Överlägsen GAA (antal insläppta mål) på 1,58 jämfört med alla andra vilket är väntat och delvis en funktion av hela lagets försvarsspel. Men även räddningsprocenten är riktigt bra. Han är trea efter Alexander Sahlin i Almtuna (bara två matcher) och Marmelind. Skillnaden? Sahlin 93,94, Marmelind 93,53 och Johansson 93,19. Claes Endre förresten fyra på 93,16. Ingen annan nära, Emil Kruse i VIK femma på 90,91.

Finalmotståndarna? Poulin 89,62 SVS och 2,72 GAA, Juel 89,47 SVS och 2,35 GAA, Steen 85,45 SVS och 4,30 (!) GAA.

Så jag är optimistiskt. Lagdel för lagdel har vi klart bästa målvakten, vi har defensivt stabilare och offensivt likvärdiga backar jämfört med Löven och bättre forwardsuppsättning hur man än ser på det. Vi har ett grundspel som sitter, är bäst i serien på BP och har hopp om att ha fått fart på PP igen efter lite tomgång där. Vi är skadefria. Vi har bra bredd med rimliga spelaralternativ som får börja på läktaren. Vi har rutinerade tränare som varit med om att både gå upp och att åka ur slutspel. Vi har hemmaplansfördel. Vi får minst en dags mer vila innan vi går in i en intensiv spelöppning.

Så visst, Löven är löven och vi har inte fått betalt i poäng mot dem i serien. Men som man brukar säga, serie och slutspel är inte samma sak. Hittills har vi varit bättre på att spela slutspel också.

Knylan: i och med matchstraffen och många utvisningar så tycker jag att vi kommer bort från vårt spel i dubbelmötet mot löven också. Vi får liksom en ”ful” stämpel samtidigt som löven har tur med några videobedömningar, det var så mycket i det dubbelmötet som inte var Timrå IK’s spel och anda. Rubrikerna löd ju att löven hittade ett sätt att jobba ner oss, dom var bättre och smartare och bla bla bla. Kanske att dom var smartare utifrån att dom inte tog så många utvisningar men spelmässigt var vi aldrig borta i någon av matcherna.

Som sagt, det kommer bli en helt annan prägel på matcherna i finalen. Det kommer bli färre utvisningar och det tror jag gynnar oss. Sen vet jag inte hur lövens bänk ser ut men ska vi spela 5 matcher på 7 dar så kommer vi säkert behöva gå på alla fyra femmor ganska långt in i matcherna, till skillnad mot sista matcherna mot Västervik.

Skulle vi mot förmodan få möta BIK så är det ju bara att tacka och ta emot, dom har ju en gedigen skadelista och lär få problem att orka hela matcherna.

El Maco: Snygg jämförelse! Det som dock gör mig lite orolig är väl att vi verkar ha ett (1) sätt att spela. Både AIK och VVIK var rätt duktiga på att stänga ner oss. Med en vassare moståndare så kanske det skulle se jobbigare ut för vår del. Men som du säger, ska framtida motståndare lägga om ifrån spelförande till bussparkering så kan det krackelera i och med den förändringen.

Hur som, final snart och det är nu det gäller. Blir oerhört intressant att följa finalserien. Jag hoppas verkligen det går att klämma ur några % ifrån var och en i laget. Känslan är att det inte är förrän mot slutet som laget kommit igång och jag hoppas den trenden fortsätter så.

4 matcher på 5 dagar.
Bör inte Ohre stå minst 1 av dessa?
Känns som man bör tappa lite fokus och reaktionsförmåga med så många matcher på kort tid. Speciellt som målvakt.

Röda Tallen: han kan stå första borta

Knylan: Underbar läsning. Tack!

Röda Tallen: vet i tusan om det inte vore tjänstefel att inte spela JJ. Inte bara för att han är uttalad 1a (sådana måste man bänka i en finalserie ibland - Lex Svedberg), utan han visar ju dessutom form och det känns som han växer undan för undan.

Tycker du verkligen att vi har råd att ge motståndaren en sådan fördel att vi "vilar" vår bäste spelare hittills i slutspelet?

Bifbiffen: jo värsta Timrå-jinxen som finns är när ST går ut med en artikel som går ut på hur fantastiskt bra våran/våra målvakter är

El Maco: Blir alltid lite extra glad när El Maco vaknar till liv.

Röda Tallen: känner JJ sig fräsch så står han nog alla kvarvarande. Finns ju ingen match man kan riskera med en matchkall Ohre mellan stolparna och nu så blir det ju rätt lång vila till söndag för JJ också. Går andra serien till 7 så har nog vinnande laget där mer att fundera på gällande målvaktsval med så lite vila.

ionloo: Det är svårt att uppbåda den minsta oro kring att JJ inte ska klara av det matchandet, ärligt talat. Jag vet inte vad han gör rätt men han är nog extremt ekonomisk i sin spelstil. Så som det ser ut just nu kommer han gå igenom ytterligare en hel säsong utan att ha missat en enda match.

Hade man hållit på Löven däremot, då hade jag nog ojat mig ganska så rejält. Går Poulin sönder så har de Isak Mantler bakom, och deras tredjekeeper är Erik Källgren som lirar i Växjö. Det är större chans att Kenttä får dra på sig målvaktsgrejerna igen än att de ska hinna få loss Källgren innan vår finalserie är avslutad.

Knylan: Ja det var minst sagt ett märkligt val att ha som namngiven målvakt

ionloo: Indeed. Förstår verkligen inte varför vi väljer en målvakt från ett av SHLs absolut bästa lag..

JoseGonzales: jag är mest chockad över att han inte är amerikan.

Men herreguu!!!
Drick ä väl int så farli?😱
Dä gört mann ju lit varje da...
Måttlit! Dä va bättr förr innan NTO fikk järngrepp om samhälle!😳

JoseGonzales: Jättekonstigt.....

JoseGonzales: Och ni visste ju nästan att ni skulle möta huvudjägarna! Vad som helst kan hända!

KulltorpsOlli: Håller med.. förstod ingenting när Kenttä presenterade det. Att Växjö skulle åka ut direkt kändes orimligt.

JoseGonzales: Jag förstår inte riktigt hur den där cirkusen fungerar. Sportcheferna sliter som fan vid transferfönstrets stängning för att få in en ”namngiven” målvakt. Någon form av ekonomisk kompensation måste ju rimligen utgå i och med att den målvakt som nappar på det måste hålla sig igång, eller åtminstone hålla sig anträffbar. Under ett coronafritt år passar det ju inte riktigt att pipa iväg till Thailand i en månad det första man gör efter säsongen med sin ordinarie klubb tagit slut.

Knylan: Jag vet inte heller vad det innebär men skulle gissa att det finns ett ekonomiskt incitament för både klubb och spelare om det blir så att han kommer. Men jag tycker det är ett jävligt konstigt koncept rakt igenom med namngivna spelare.. Kan köpa det för juniorer men inte seniorer

JoseGonzales: Ur ett rent egoistiskt perspektiv hoppas jag på BIK i kväll så det blir en match 7. 👍

TimraStockholm: Lägg av nu, var lite kompis. Jag har önskat er segrar på slutet så låt mig slippa ångesten fler dagar..

JoseGonzales: Var inte riktat som replik till dig även om det ser ut som så. 😉

« · 2185826