RTS: Alltså all denna sillycirkus. Jag litar iofs inte på nått föränn det finns svart på vitt på lagets hemsida men rent spontant tankemässigt så har jag mer sympatier för Warg som har slitit länge i Modo och har familjen i Övik. Men Gunno skulle jag bli besviken på om han valde bort Timrå i förmån för någon annan elitserieklubb....
Sedan att det är patetiskt att Modo måste skicka sina spelare till Timrå för att utvecklas och sedan sno tillbaka dom vet nog alla vid det här laget. Bara modoiterna som inte vågar erkänna att det gått grus i deras plantskola.
Som de flesta med gröna fingrar vet är det bra att blanda lite grus och sand i jordmånen, det får plantorna att växa bättre. Det är få växter som gillar ren matjord.
Sen att vi inte varje år kan få fram kullar som 73:orna, 75-76:orna 79:orna, 81:orna och 86:orna betyder knappast att det skulle vara fel på vår plantskola. Victor Hedman som nyligen fyllt 16 kommer enligt mig bli Sveriges nästa storback. Han borde enligt många bedömare redan ha fått gjort debut för MoDo i år.
Sen går det inte heller att sätta plantorna för tätt, de växer sämre då. Därför placerar vi ut dem på andra ställen ibland där myllan är hyfsad. Ibland planterar vi några i Västerbotten, ibland i Medelpad. Där får sedan plantorna tuktas för att vi ska kunna ta hem dem och låta dem blomma.
Vi ser inte det som att sno tillbaka, vi tar bara tillbaka våra rättmätiga ägodelar. Istället för att vara bitter över att de vill hem igen tycker jag ni ska glädjas åt att få ha tagit del av den kultur som ger dessa fantastiska plantor.
Jag kolla igenom TIK-truppen på www.timraik.nu/laget/ och kunde inte hitta någon spelare med Timrå som moderklubb. Faktum är jag inte ens kunde hitta någon från Sundsvallsregionen. Nej, inte ens från Medelpad.
hellge: Sorry,glömde att du var Modoit och således omöjlig att föra en diskussion med.
Tycker att Modos juniorverksamhet verkar vara bra,har inte klagat på den. Faktum är ju att ni haft ett sk "riksintag". För 10 år sen och bakåt så var de ju så att de bästa juniorerna från Timrå sökte till Modo pga ert tidigare så framgångsrika hockeygym.
Av de 22 som "tagit vägen" genom juniorleden så såg jag att de var hela 5 st som hade Modo som moderklubb.
Får passa på att tacka för länken oxå,visste inte att Susse var så jävlig att sjunga. Han kanske har tid att komma till Eon och sjunga nationalsången i slutspelet ?
FM: Moe har Timrå som moderklubb och för de Nolaskogsare som inte vet att Heffners/ortviken är en sundsvallsklubb så kan jag då bekräfta att Svedberg är sundsvallsbo och således Medelpading.
Sen måste man ju ha i beräknande i denna diskussion att Timrå har en kortare historia i Elitserien om man då ser elitseriens födelse som avsparken till "riktig elitliga" i Sverige. Riksintaget till Hockeygymnasiet har naturligtvis gjort sitt men samtidigt kan man fråga sig vart en spelare är fostradtill elitspelare??
Robban C som hadetänkt "Lägga av" kom till TIK och allsvenskan för att bli en GIGANT i elitserien.
Niklas N harvade på i IFSH tills han kom till timrå och har blivit en internationell spelare med landslagsmeriter.
Wargen nötte bänk i Modo och har sedan han kom till Timrå blivit landslagsspelare.
Styf är från Antjärn! En knapp mil från Timrås kommungräns.... Han gick på hockeygymnasiet i Ö- vik och hamnade i Modo men slog sig aldrig in i deras A- lag. Han är bofast i laguppställningen i TIK i dag!
Det finns en naturlig förklaring till varför Nolaskog har sugit upp talangerna under slutet av nittiotalet... Det fanns inte så många alternativ då, om man ville in i en ES- klubb. Inte så många regionala och lokala hockeygymnasium.. Framledes kommer fler unga talanger från Härnösand, Kramfors, Sollefteå och andra småorter runt om i Västernorrland säkert att välja Timrås Gymnasium.. Men det tar ju sin lilla tid innan det ger effekt.
Nu är det ju så... På gott och ont, att ES lagen satsar på "det bästa möjliga laget" än att utveckla talanger i första hand... Risken är för stor att plocka in osäkra kort! Det kan kosta ES- platsen! Jag tror vi kommer att få se gamla TIK junisar i Timrå om några år. Typ Zetterström, Lauritzen, Robert Lindström m fl...
För sanningen att säga... Alla Modospelarna har inte spelat obrutet i Modo sedan barnsben.. Dom har provat sina vingar i andra klubbar också.
Ni har alltid en sån äcklig tur, ett osvikligt flyt Själv får vi hävda oss genom överdrivet skryt Varför får ni som storebror alltid allt som ni vill ha Varför får vi bara spela i en fuskbyggd liten plywood-lada.
För vi är Avundsjuk, vi är så Avundsjuk Det finns så mycket vi behöver Egna produkter, en fin arena och en massa klöver Avundsjuk, vi är så Avundsjuk
hellge: Mattias Månsson och Mattias Wennerberg är mig veterligen de enda som spelar i elitserien. Den sistnämda är på väg ur från den dessutom och den förstnämda behövde 5 år i Allsvenskan innan Boork hittade honom.
Jag kan ju tycka att ni haft bättre årgångar genom åren.
hellge: Bättre leva genom förnekande... Alla har rättigheten att bete sig dumt, men en del missbrukar privilegiet. Du bekräftar mina medfödda misstankar mot främlingar och jag ser att du åsidosatt denna tid särskilt för att förolämpa dig själv offentligt. Om du inte har något att göra, gör det inte här...
Ambroo: Wargen kan jag förstå! Han har sina skäl! Men Gunno gör mig lessen! men men... Det rör på sig! Mina favvo blir ju kvar! Timo, Jonte, Robbelibobban o Sundh!
Vad jag förstår så lever han tillsammans med familjen emedan Wargen bor i Sundsvall och har sin dotter i Ö- vik.. Vilket torde kunna innebära att Gunno flyttar med familj till ny ort medan Wargen flyttar TILL sin familj! Typ Micke Lind gjorde när han försvann till Djävle!
Rätta mig om jag är dåligt uppdaterad.
Sen tycker jag såklart att folk har rätt att bo var dom vill... Men personligen tycker jag att alla bra hockeyspelare borde bo i Timrå/Sundsvall och spela i Rödvita dräkter..
Vi skickar en sån här "hemvändarfolder" till Zäta och en turistbrochyr till Pavel Datsyuk.. Så kanske Zäta kan fresta Pavel med Vatten/snöskoteråkning att köpa ett litet chatau på Alnö han med...
hellge: Jag önskar jag kunde, men jag vill inte. Ambivalent? Ja och nej.
Jag förstår det, men alla har rätt till min åsikt. Du är tydligen oförmögen att uppta mitt stimulerande koncept i din fördärvade och efterblivna världsbild.
Janken: Dottern har funnits där hela tiden och Ö-vik kan väl knappas betecknas som hemma när det gäller honom... Vad jag vet så är Gunno i valet och kvalet, antingen så stannar han ett år till i Schweiz eller så flyttar han hem, och vad "hem" är återstår att se, men Ö-vik är ju tyvärr hans riktiga hem...
Aha! Jag trodde att splittringen var färsk.. så att säga!
Vi får väl hoppas på Hynning då!
En sommar och några kilo på Sundh, Svensson, Moe och dom andra "ungdjävlarna".. Några förstärkningar och förlängning med några utvalda så tror jag att nästa säsong blir bra! Sen fixar vi klippkort hos ortopedkliniken (För säkerhets skull)
Men nu ser vi fram emot en härlig avslutning på serien så att vi får bevittna den stora TV- showen i slutspelslottningen.
Angående backbesättningen undrar man ju vad som kommer att hända... Tycker personligen att det är Timrås "akilleshäl"...
Om man ska tro dagens tidningar försvinner troligtvis Strålman till Toronto och han kommer förmodligen att ersättas av en Landslagsmeriterad back typ, Hållberg.
Niskanen försvinner nu när Lotvonen verkar fullfölja sitt kontrakt... tänker då på att det var snack om att bryta hans kontraktet pga alla skador...
Koskinen ersätts av Jyrki Marttinen, om nu alla tidningsuppgifter stämmer...
Svedberg har väl gjort sitt och ersätts av ??? - Skulle gärna se Aki Petteri Berg på den positionen, eller av den kalibern!
Övriga antar jag blir kvar och fullföljer sina kontrakt...
I sportbladet idag står att läsa att vi förutom Anton Axelsson, Per Hållberg också är intresserade av Zaikowski i Modo?! Snälla låt inte det vara sant. Måste vi göra en hockeyspelare till av nån mindre bra i Modo? Idet här fallet en målvakt som verkligen inte kan limma nån puck utan tvärtom.
Så, då har jag äntligen fått tummen ur och beställt lite matchtröjor. Som guldmedlem beställde jag den signerade av årets och passade på att beställa en signerad av fjolårets (barn). Kan rekommendera framförallt fjolårets då de säljs ... | Läs mer