Dream Team: Du verkar OERHÖRT intresserad av biljettförsäljningen fortfarande! Själv e jag mer intresserad av matchen, den sista i vår? Kanske, kanske, då blir det E4-drama i Söder, helt ointressant för de flersta i norr. Skönast hittills: att de självsäkra FBK spelat klart!
Gorkyman: Hansson kommer att spela i Sverige. Vart är dock oklart. Som jag fattade det har Timrå inte visat något intresse för honom. Ryktades om att SAIK var intresserad av honom för ett tag sedan.
Järventie har jag ingen koll på. Följ länken så får du lite facts på honom. Känns väl okej, men det var väl inget glödhett rykte.
Själv hoppas jag på en surprisevärvning av Nubben. Han brukar ju kunna göra det åtminstone en gång om året. Media och supportrarna har inte snappat upp något om spelaren som värvas. Helt plötsligt är det bara färdigt. Frågan är bara vem den surprisevärvningen skulle tänkas kunna innehålla ;)
En så kallad bomb skulle också få kunna uppstå. Det är ALLTID intressant att diskutera dem. Som i fjol med Hedströms vara eller inte vara. Känns inte som om att en sådan diskussion kommer att uppstå i årets silly. Det är ju lite tråkigt. I år har vi förmodligen alla höjdarnamn redan i truppen. Pärssinen, Hahl och Hedström är storfräsarna. Vilket också gör att spänningen på silly förtas något. Men visst, vi snackar ju om Martinen, Järventie, Pyörälä och Axelsson. Men på något sätt klangar det inte lika häftigt som att snacka om Hedström.
Får vi de spelare som placeras i Timrå på ryktesväg tycker jag i alla fall att det ser riktigt bra ut inför kommande säsong. Backsidan som förbryllar.
Skarin: Under den tidiga höstdelen av säsongen gick laget som en klocka. Det var ett självspelande piano. Kanske gick det lite för enkelt, för när motgångarna började komma med både skador och mindre lyckade resultat, ja, då hade vi kanske trots allt inte riktigt byggt upp det stabila grundspel som behövs för att hålla spelet på en genomgående hög nivå. Vårt spel var för enkelt att läsa och att checka sönder, kanske, eller så var det helt enkelt så att de få mål vi hade gjort varje match under perioden september till november, då det ofta kunde räcka att göra två mål för att vinna, det räckte inte längre till när försvaret inte kunde stå upp lika bra.
Under slutspelet blev det mer än tydligt vad det är som har saknats i laget under den här säsongen. Vi blev nog t.o.m överbevisade vad bristerna sitter i. Givetvis är det backspelet jag pratar om. Kimmo Lotvonens frånfall blev ju på tok för kännbart. Kanske mer kännbart än vad man hade trott. Lägg till detta Petri Kokko, som långt ifrån infriade de högt ställda förväntningar som fanns på honom. Det krävs nog ett par backar som lyfter backspelet här. En som är defensivt stark, och som vågar hålla i pucken i egen zon utan att handlederna förvandlas till gummi när motståndarna chackar högt, plus en i "strålman-klass" då. Men vilket lag önskar sig inte en back av Antons kaliber? Det är såklart en dröm att hitta någon med hans egenskaper, men målet borde vara att sikta dithän för att möjligtvis nå nästan hela vägen.
Butch: Skulle inte vilja säga att han är oduglig. Men att han har inte riktigt blommat ut under tiden i Timrå är korrekt. Hans dolda talang kanske behöver få sig en liten väckarklocka. Precis en sån som Crippe fick i FBK.
Gorkyman: Bra plus minus statistik ..(har jag för mig) rätt stark o tuff i defensiven.. relativt mycket utvisad i Suomiliiga ..han gjorde idag en assist i slutspelet när hans lag gick till final i finska slutspelet.
Manderville, Mackan m.fl. Vilken fantasi ni har. Jag gillade de flesta lirarna (som Manderville osv.) i Timrå-tröjan men vakna upp och inse att deras tid i Timrå är förbi. Dom blir inte yngre och även om Mackan inte är jättegammal så är han knappast förstaårs senior längre och det samma gäller absolut Manderville.
Nej någon 30-32 åring till backlinjen är helt okej men lagets medelålder måste vara betydligt lägre än så. Satsa hellre på yngre förmågor som har karriären framför sig istället för det motvända.
Hörde på domustrappan idag att BRIAN LEETCH varit synlig i Eon? Vad skall vi med en 38 åring till ? Iofsig är det väl en himmla massa rutin. Men en av 7 backar som passerat 1000poäng i NHL, så nog kan han tillföra nått. Skall tydligen vara i princip klart. Tydligen Ulf Dahlen som värvat honom hit.
Timrås målvaktsituation är intressant. Eftersom man har Backlund som uttalad etta måste man ha en backup som antingen är så ung och lovande att träning med Timrå och 12-15 matcher är tillräckligt utvecklande eller en erfaren kille med så mycket meriter att man vet att han inte klappar ihop fullständigt om han måste stå men å andra sidan med så relativt låga realistiska ambitioner att han inte surar ihop som backup. Detta givet att man verkligen satsar på Backe, då är det just en kille som kan öppna dörr utan att slinta med handtaget vi behöver.
Jag tycker att Zajkowski är fullkomligt ointressant. Han har varit tvåa i Modo ett antal år utan att slå igenom. Hans utveckling lär knappast gå framåt genom att vara tvåa i Timrå. Om nu inte naturlagen att alla Modoiter blir bättre i TIK verkar på något magiskt sätt.
Enroth är naturligtvis mer spännande. Men han lär inte flytta på sig. Dock vore det en kul grej om han kom över trots att SSK klev upp, likt Falk och Åkerman från SKAIK till HV. Annars skulle jag nästan tycka att Lindqvist i SSK vore ett intressant namn. En stabil kille som är van att öppna båsdörr och kan göra en tokbra match om det är kritiskt om vi har tur. Har han skägget kvar?
Växjömålisen har jag ingen koll på. Kan säkert vara något. Tror rent allmänt mer på en allsvensk etta eller en utlänning än en existerande elitserietvåa.
El Maco: Ja, och nej. Ja, Lindqvist har kvar sitt skägg, men nej, det är inte samma skogshuggarstuk som vi sett tidigare, utan ett slutspelsskägg i mer klassisk stil.
El Maco: Jag tycker att den nye målvakten ska vara en målvakt som har en rimlig chans att kliva fram och konkurrera ut en Johan Backlund i toppform. Ingen gammal skäggig båsöppnare.
Målvakten i sig ska vara yngre än Backlund och ha talangfulla förutsättningar. Om vi då räknar bort Enroth och Thalberg så anser jag att Mikael Zajkowski är den bästa på den svenska marknaden.
Zajkowski var rätt skaplig då han konkurrerade med Tommy Salo och fick stå en del matcher, i MoDo skulle han vara 1:a målvakt till en början 2005/06 men skadade sig och Karol Krizan fick stå och gjorde sedan en makalös säsong och har ju sedan varit helgonförklarad i Nolaskogs och Zajkowski har blvit väldigt sparsamt matchad.
Förra säsongen gjorde han skapliga inhopp, den nuvarande har han varit sämre då han fått spela. Han behöver en ny klubb.
Jyri Marttinen fick personligen en fin avslutning på säsongen då han gjorde 2 mål för Malmö ikväll, så han fortsätter att visa att han är en målfarlig back :D
JimmyH: Tveksamt om Zajkowski skulle vinna något på ett klubbbyte till timrå. Tror inte han skulle få spela så mycket mer än vad Asplund fick. Backlund är klar 1:a om man skulle få välja mellan dessa två.men Zajkowski är nog bättre än Asplund så det skulle höja konkurensen en aning.men frågan är om han vill hit till timrå som 2:a målis?
Förstår inte hur folk vill tro att Zacke så gärna bryter sitt kontrakt som gäler över nästa säsong för att öpnna dörren hos djävulen. Nog för att jag är säker på att han inte är långt efter backe. Roligt att ha backe och zacke i mål förresten, det kanske är därför.
JimmyH: Visst behöver han en ny klubb men en klubb där han får stå merparten av säsongens matcher. Jag tror att oddsen för att han verkligen konkurrerar ut Backlund är dåliga.
Håller med om att den bästa tvåan är en "spännande" kille, antingen stortalang dryga tjugo från allsvenskan/juniorerna eller utlänning som kanske kan växa in i elitserierollen om talang, träningsvilja och tur finns. Dock tror jag att en tvåa som håller låg men stabil elitserieklass men värvas som uttalad backup för att öppna och stänga dörr merparten av matcherna - med eller utan skägg - kan vara lika rätt det i vissa lägen.
Tittar man på hur det sett ut i Timrå de senaste tio åren kommer jag bara på en kille som kommit som andreman men klivit fram och tagit över spaden och det är Manne Fredriksson som bänkade Dyrken way back på 1900-talet. Bra andramålvakter som varit "säkra kort" är misconduct-Freddan och Corey Hirsch. Listan på floppande talanger är rätt lång med Asplund som senaste namn.
Om man tror att Zajkowski "egentligen" är bättre än Backe om han bara får chansen så visst, hit med honom. Jag tror inte det. Men jag är den förste att erkänna att jag bara tror och gör det i blindo efter att inte sett honom agera i elitserien på tv eller på plats någonsin vad jag kommer på. Bakom mina förbundna ögon känns det ändå som att han har mer framtid genom att vända ett år i allsvenskan för att få spela och visa upp sig, alternativt gå till ett lag med svagare konkurrens, typ Luleå eller varför inte fuckin SSK. Det senare vore ett perfect match, där skulle han stå för stabiliteten och elitserierutinen.
Och sen, det där med just skägget som tvåa är inget jag driver sädår jättehårt. Men det finns andra mer eller mindre skäggiga typer därute. Bjurling som gick och blev norsk mästare till exempel? Någon lönetaksdrabbat finsk målis? Farmarligsamerikan? Hockeynationen Ungern? Korhonen?
El Maco: Nä som spud sa, spekulationer , varför ska han bryta? Denna säsong hade Zakke dessutom osis me skador, samt tex magsjuka på den 'bortaturne' han var tänkt att stå åtminst 1 match. Men kanske kunde han lånas ut tex till Allsvenskan några matcher, vill minnas han va bra i Piteå den period han fick vara 1:e där. Jaja, we'll see, om han åter kan kliva framåt nästa säsong, vart han nu än är.
zigge: Spekulationerna i det här fallet tror jag har sitt ursprung i att Zajkowski ryktas vilja lämna Modo. Jag hoppas dock att det även om så är fallet inte innebär att Nubben plockar upp honom.
zigge: Som trådens namn mycket riktigt anger så domineras den av rykten till både höger och vänster. Det ena kan vara rykten som på goda grunder spridit sig, andra är mer frukten av de förhoppningar eller farhågor som kanske finns hos oss supportrar. Om Zajkowskij har kontrakt ett år till så är det bra för honom. Han är säkert mer än nöjd med situationen i Ö-vik Vad ska han till Timrå och göra? Bli en bättre målvakt? Nej, det tror jag inte han blir, även fast han tränar här. Nej, de kliv han förväntas ta lär inte ske på ett tag, den känslan får jag iaf.
El Maco: Jag har inte sagt att jag är lyrisk över Zajkowski men jag ser också att marknaden för att hitta en bra back-up i Sverige just nu är ganska smal och om jag tittar på realistiska värvningar i Elitserien och Allsvenskan så känns Zajkowski som det bästa alternativet efter Enroth och Thalberg.
Zajkowski kan om han får ett genombrott bli bättre eller jämnställd i klass med Backlund. Det bedömmer jag enbart efter talang och att Backlund har hamnat i klubbar där han fått chansen trots att han inte alltid varit direkt lysande och till slut så började det lossna för honom den sista säsongen i Leksand för att sedan bli landslagsman i Timrå IK.
Sedan är det mycket möjligt att Luleå och SSK kanske skulle vara mer strategiskt för Zajkowski då Backlund ändå fått det genombrott han fått, men det skulle förhoppningsvis kunna bli en givande konkurrerande duo, en betydligt roligare och mer stimulerande sådan än vara mannen bakom Krizan, som av vad jag hört knappt kan ett ord engelska.
General_Moisio: problemet med att hitta en bra andremålvakt måste vara ett av dom mindre problemen för Nubben just nu.Han borde lägga mest krut på att hitta riktigt bra forwards som kan göra mål..målproduktionen har varit Timrås stora problem i år. samt att hitta en ersättare till Anton Strålman.
mrchong: Tycker att det finns en bra forward i Malmö, Marcus Pålsson, han skulle passa bra in hos oss,Ung,snabb,Skrisko stark,Bra skott..... En sak till , hur står det till med Herr Gunno i klockriket, Vi behöver ju en målskytt ????????????????????
Matte: Gunno har skrivit på för ännu en säsong där nere... och du kan ställa frågan med bara ett frågetecken... :) Tanken är väl att Hynning och Pyörälä ska vara måskyttarna i andrafemman.
Denna kedja tycker jag har fungerat bra och Genborgs spelstil påminner om Hållanders. Så Genborg tror jag stenhårt på om han får dessa två rutinerade rävar bredvid sig. Jag hoppas att denna trio kan bli ... | Läs mer
Enroth till Timrå - ja, tack.