Anonymous: 350 brutto i månaden på Angell. Skrattretande. Det är inte marknadskrafterna i fråga om utbud och efterfrågan utan det är ren idioti. Man blir inte direkt förvånad över att Brynäs var ytterst nära allsvenskt spel.
Återigen: Timrå är inte någon liten klubb. Det tänket verkar tämligen cementerat hos många förvånande nog.
Blizzard: Skogs är en jättebra värvning. Hoppas man fattar att det måste in en minst lika bra spelare till
Med tanke på att TIK i stort sett lägger alla pengar på spelartruppen så har man nog samma lönebudget ungefär som övriga lag. Får man spekulera lite så känns det som att Sanny, Kokko, Marttinen och Kalle alla hade nånstans mellan 70-100 k i mån, kanske mer. Så visst lär det finnas pengar. Holös är nog inte särskilt dyr. Skogs kvalar väl in på ett 70k kontrakt så även vad nu Hahl får i lönelyft så bör det finnas utrymme för en spelare som Tärnström eller liknande.
Visst blir man besviken om man endast värvar Skogs, Holös och Mylläri men känns ändå som att Holös kan bli en trevlig överraskning i ES.
RocknRolf2: Men Koskinen hade väl i alla fall bara betalt per match. Någon back som skulle gå med på ett sådant upplägg tror jag kommer bli väldigt svpårt.
Apropå löner så blev det tydligen offentligt med Brynäs Nick Angells lön, den är tydligen 343 137 kronor i månaden.
"Brynäs sportchef säger att lönen är i överkant och att elitserielönerna börjar nå orimliga storlekar.
Lönen är helt enkelt inte rimlig.
– Nej, det är det inte. Men jag rår inte över marknaden, lönerna har dragit i väg något enormt de senaste åren.
– Utan att veta till hundra procent så finns det säkert ett antal spelare som tjänar mer än så här i elitserien.
Sundlöv sluter sig nu till skaran som vill införa ett lönetak i elitserien – om inte annat för att det sportsligt ska bli mer spännande.
– Ja, det tycker jag, det är bara vansinnigt som vi håller på just nu. Det finns bara två, tre klubbar som kan vara med oss slåss om SM-guldet och, ärligt talat, hur många fler än de som har de förutsättningarna är intresserade av att ha det så. Det är väl roligare när underdogs har chansen att slåss om titeln. " www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/elitserien/article2275663.ab
Alltså sportchefsjobb i en liten klubb som Timrå lär inte vara någon dans på rosor.
Holös låter intressant, men samtidigt är det lite grisen i säcken varning, man vet inte riktigt vad man får. Tycker vi redan har 2 unga lovande backar i moe/erixon och eventuellt nån av mylläri/ekman-larsson.
för övrigt så kan man ju inte låta bli att drömma sig tillbaka lite då man såg strålman idag, skulle kunna offra ett finger eller nått för att få honom tillbaka
RocknRolf2: Skönt att du säger att Skogs är bra/etablerad värvning för det verkar juh som inte han duger i allas ögon. Tror du tog missförstod mitt första inlägg / tog åt dig för ngt som andra skrivit (NHL spelare). Självklart tycker även jag att man skall ersätta med BRA spelare. Skogs är en sådan enligt mig (oss)! Enligt andra duger det inte utan kräver större namn. Men men, nog om detta....nä föresten,en sak till: Jackman, var du seriös där? Han var ju bedrövlig av det jag såg honom i kvalserien. Dock så var han ju bra häruppe i löven under lockoutåret...
Tänk om Timrå verkligen vågade satsa den här säsongen, och värvade både Mylläri och Holös samt en superback - och samtidigt löste Lotvonen från sitt kontrakt.
mikenomad: Det handlar väl inte om att killen inte är talangfull osv, det handlar om vilken roll Timrå tänker ge honom. Tycker du det känns som en tillräckligt stark spelare att gå in på 5-6 backar i ett lag med toppambition, som dessutom redan hade vissa backproblem (och alltså bör stärka sin backsida och inte ligga på status quo)?
Holös fine, men ta hit en stjärnback utöver Skogs i så fall också.
Ja, ungefär så. först och främst tror jag man kalkylerar back och forwardssida separat. Det vore väl lite knepigt om man inte har råd att fylla upp någorlunda på backsidan för att en stor del av kakan istället läggs på en center? Dessutom hade ju Riku redan en hög lön och eftersom det handlar om en enskild spelare bör inte ökningen där vara mer än ett par mille. Vidare så har jag ingen som helst förståelse till varför Sanny skulle ha spelat för sämre lön än hans marknadsvärde. Marttinen hade ju dessutom garanterat ”topplön” som du snackar om. Så bara tappen av Marttinen och Sanny borde göra det fullt rimligt att fråga efter 2-3 etablerade toppbackar varav Skogs är en av dem. Lägg sedan till Kokko som ansågs vara ett skapligt tungt förvärv av klubben för två år sedan. Plus Koskinen. Men fine… Sedan är jag lite nyfiken på vilka det är som har ”skrikit” efter NHL-meriter? Eller vänta, jag har ju det - Jackman!
Uno Gordon: "Förhoppningsvis hamnar Jonas Holös i Färjestad."
Hoppas du det för att du nu bytt lag till FBK och hoppas på bra namn dit eller har du, som så många andra härinne verkar ha, en massa okänd info om Holös som säger att han inte håller måttet? För inte kan det väl vara det faktum att han råkar vara relativt okänd norrman ist f dito finne eller tjeck som är orsaken till skepsisen?
Blizzard: FBK är sveriges rikaste klubb och omsatte lika mycket som frölunda ifjol (hittar bara preliminära siffrorna) Frölunda: Omsättning: 120 milj kronor. Resultat: 5 milj kronor. Eget kapital: 65 milj kronor.
Färjestad: Omsättning: 125–130 milj kr. Resultat: 5–7 milj kronor. Eget kapital: 80 milj kronor
Snoop: Kan inte lova något, kanske resurserna går åt till att behålla en viss finne. Emellertid har jag ytterst svårt att se att man ska nöja sig med den nuvarande backuppställningen.
RocknRolf2: OK, så du tror seriöst att vi dels har råd att behålla RIKU med den dyraste lönen någonsin , å dels värva in 2-3 klassbackar (gärna NHL meriterade som det skriks om). Sanny- etablerad ja, landslagskille ja....betyder det automatiskt att han har en elitseriemässig topplön? Knappast. Koskinen hade prestationsbaserat kontrakt pga alla sina skador.Martinen var budgeterad ja, skellefte övertog dock hans lön och trots detta kommer vi förmodligen inte göra 7siffrig vinst. Jag har aldrig sagt att vi är den fattiga bondklubben, men du skall inte på långa vägar heller tro att vi har samma plånbok som exempelvis FBK å Frölunda.
Jag har svårt att tänka mig att Timrå kommer att satsa mindre ekonomiska resurser på a-laget kommande säsong, mer troligt är att spelarbudgeten kommer att öka. Detta betyder (om jag får dra förhastade slutsatser) att det i dagsläget ser ut på följande sätt:
Försvunna från fjolårstruppen:
Sanny Kokko Kalle K Marttinen
Nya:
Skogs Holös ...
Med tanke på vilka som har gått och vilka som har kommit borde det finns utrymme i budgeten för att värva en etablerad back, inte sant?
Ja en stark pp back ska in och det är bara så... det kommer komma en också det känner jag på mig! Finns säkert namn dom tittar på som vi inte har en blekaste om. Tråkigt bara att inget händer så man blir uppi varv :)
Nu är det ett jävla gnäll om att Holös ska in i truppen.... Då undrar jag hur många av er som gnäller har sett vederbörande spela????? Antagligen ingen!!!!!
Det har inte jag heller, men han slår säkert kalle, sanny, alla dagar i veckan! Det är inte så svårt! Koko var bra i slutet på grundserien och början på slutspelet sen blev han kall tycker då jag.
För det är dom argument som används:Holös vs Koko osv.
Krln är ju inte ens klar, om han blir det så ge han en chans!!!
Frazze: nähä, vad är det för namn då som har nämts här (seriöst alltså) som vi skulle vara alldeles för fattiga att värva då? Marttinen var budgeterad och han kom som finsk landslagsback. Sanny som jag sa etablerad och landslagsspel, Kokko och Koskinen minst medellön tillsammans.
Ändå tycker du vi gapar efter för mycket om vi vill ha ett tungt namn i landslagsklass utöver Skogs och ev. Holös?
Snälla bespara mig för "vi-är-ju-en-fattig-liten-bondklubb"-tänket. Det var kanske så för en del år sen men knappast nu när omsättningen närmar sig tresiffrigt
Jensen_12: Holös kan bli en jättesuccé men han kan också bli en enorm besvikelse och en flopp som vissa norskar blir, med tanke på att Timrå har som målsättning att vara topp fyra och kanske gå till en final vill man ju gärna se att man värvar en rutinerad och bra back också.
Frazze: "Det är roligare att hitta okända,hungriga spelare som blommar ut till riktiga klasslirare ..."
Visst är det så, men samtidigt så är det väl ändå så att man måste värva åtminstone ett namn om man ska leva upp till förväntningarna som finns. Att inte vi skulle kunna vara med och tävla om "stora" backnamn är bara skitsnack. TIK har bland de högsta lönebudgeterna i landet och den kommer inte att vara mindre kommande säsong. Vi har idag samma möjligheter som exempelvis FBK och Modo när det gäller att rekrytera.
RocknRolf2: har aldrig sagt att de var jättebillig, men däremot tvivlar jag på att de var så dyra så att de täcker lönekuvertet för de önskemål som vädras här...
Snoop: Varför inte? Skogs är inte sämre än nuvarande backar, tycker han ersätter Koskinen på ett lysande sätt. Holös är en offensiv back som sägs vara mycket bra i PP och kommer nog ersätta Kokko ganska bra, tror jag. Fler spelare känner ja inte till som är påväg in, men dessa 2 känns stabila.
RocknRolf2: Visst känns det som om en hel del backar måste topprestera eller ha en mycket bra utvecklingskurva om vi ska vara i SM-final med Skogs, och Holös som värvningar. Men jag tycker det är orättvist att såga han som spelare som vissa gör...
Frazze: Sanny har haft landslagsstatus flera säsonger = inte billig. Kokko värvades som ett skapligt tungt namn = inte särskilt billig, Koskinen kanske inte är så särskilt dyr men har ändå varit med ett tag = inte jättebillig heller. Dessutom var ju Marttinen med i fjolårets lönekalkyl, och han ersattes ju aldrig. 4 etablerade backar som fick pröjs förra säsongen drar alltså. Borde väl finnas skapligt med pengar då eller?
Minns 05/06 när klubben mes-satsade. Då snyftades det väldigt mkt från vissa håll att Timrå minsann inte kunde värva bättre. Lustigt nog så dök ju Svoboda, Jantunen, Rosa m fl upp lite senare under säsongen.
Det gäller att man verkligen satsar allt som går innan säsongen, annars kommer man ändå få äta upp det senare. Både sportsligt och ekonomiskt
Det är intressant att se alla som skriker efter dyra etablerade spelare hit å dit - min fråga: hur tät tror ni egentligen klubbens plånbok är? Att tänka på: 1) Vi har iår haft den dyraste spelartruppen i föreningens historia. Enligt intervjuv med TJ går vi visserligen med plus, men det är då inte med mkt. 2) Spelaren med prio ett, RIKU HAHL, har erbjudits den i särklass högsta lönen i föreningens historia för att stanna nästa säsong (då man tänker på vad det ryktas att jonte fick/har då han kom tillbaka så blir man ju nästan mörkrädd). Dock så dröjer det nog till efter VM innan han bestämmer sig. 3)Jag har visserligen ingen koll på vad de flyende backarna (sanny,koskinen,kokko) hade i lönekuvertet, men jag skulle tro att de låg kring en elitseriemässig "medellön" (rätta mig om jag har fel).
Så - i mina ögon är det en ganska enkel ekvation. OM RIKU stannar - vad finns då kvar att värva klassbackar för? Vi har ingen Percy som pungar in miljon efter miljon till föreningen, å det är jag på ett sätt glad för. Det är roligare att hitta okända,hungriga spelare som blommar ut till riktiga klasslirare än att värva pengakåta stornamn som oftast har en tendes att inte alls leva upp till förväntningarna.
Tycho: Ok om han anses vara "talangvärvningen", men har man några andra idéer om killen (verkar ju som man bryr sig i vad Knutsen säger...?) så är det väldigt långt ifrån en toppsatsning. Det krävs väldigt mkt mer om vi ska få tillräckligt slagkraftig backsida.
Man får lite förhoppningar efter att ha läst dagens ST vad Hahl säger
"Har det varit något konkret intresse från någon NHL-klubb? – Inte vad jag har hört. Är några andra klubbar aktuella? – Jag har inte pratat med någon. Timråfansen kan därmed fortsätta hoppas på att få se ST-ligavinnaren 2007/08 i den rödvita dräkten även nästa säsong."
Tycho: Instämmer. Timrå har saknat en riktig offensiv back senaste säsongen. Kokko har egentligen varit den ända som jag kunnat kalla offensiv. Han måste ersättas och jag tror inte Holös är sämre, jag tror faktiskt att han är bättre.
Maggan: Holös känns som en spännande spelare men kanske inte det vi supportrar eftersöker... Men en 20-årig VM-erfaren offensiv back med ett par bra/mycket bra säsonger i Norska ligan förstår jag är attraktiv på marknaden... Men spelartypen är helt rätt mot det vi saknat. Samma gäller med Skogs.
Maggan: Det både tror och hoppas jag att han gör. Får han bara rätt träning så är det ingen fara tror jag. Han lär väl säkerligen att klassas som en offensiv back och får spela mycket PP, och där kan det inte gå sämre än det gjort, så han är nog ett bra alternativ där.
Jensen_12: Ja det är ju klart att man måste mätta mun efter plånboken. Men .... fan jag är tveksam. Hoppas att känslan är helt fel och att (om vi nu får honom) killen går in och spelar ett helt otroligt backspel.
Maggan: Verkar nästan så. Men å andra sidan ska man verkligen inte köpa spelare för mer än man har rpd med, så jag tror man letar efter Strålmanliknande spelare. Han var en skitbra back och tjänade 30000/månad har jag för mig det stog i någon tidning. Kan man få ihop ett gäng sånna spelare så är det ju bra, men oftast får man inte mer än man betalar för...
Det var då fan vad man var sugen på Holös då. Känns väl måttligt imponerande. I alla fall med tanke på vad Timrå egentligen behöver. Sedan blir jag smått förbryllad när Challe hänvisar till Espen Knutsen "– Espen har sagt att han borde gå in som fjärde back i ett elitserielag. Det säger mycket eftersom Espen inte direkt brukar skräda med orden om spelare". Eh...? Så Espen fungerar som talangscout åt Timrå nu också? Ska man värva den här Holös så hoppas jag verkligen killen är välscoutad.
I vilket fall förväntar jag mig två tunga backförvärv utöver den eventuelle norsken. Helst 3 etablerade spelare, då vi ju egentligen tappat 4. Men minst Skogs plus någon som är minst lika bra. Vi får väl se vart det bär, men nog är man en aning oroad över diverse halvknepiga uttalanden från klubben om backsatsningen. Finns en risk att man övervärderar fjolårets material, hur nu det är möjligt. Fan, ska man tillhöra toppen så duger det inte med halvmesyrer, det måste satsas ordentligt!
Tom Topp: Nu ni e Lilla farbrorn på plats o ska se nåra matcher i chokladlandet! Ni får kika efter nån galning i Timråtröja!! Lite påverkad av öle e man redan!!🤣🇱🇸😎