1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601944 inlägg · 6212 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
epa: ja såklart, men då kan man hålla munnen stängd också.

Blizzard: Det där att Nubben lovat att inte "sno" spelare första säsongen är ju bara skitsnack. Han är ju i Frölunda för att göra ett bra jobb och det gör han ju om han lockar dit Hahl.

epa: jag skulle bara bli smått deppig om hahl stack till NHL, de finns såklart andra att värva. Men om han sticker till Frölunda blir jag riktigt j-vla arg på Nubben (som dels lova att inte "sno" spelare första året) och på hahl att han tydligen var så pengar-kåt. Plus att då får frölunda en bra spelar, som kommer spela mot timrå ik. Samtidigt som tik måste leta ny.

zacco: Det var nog många som kunde gissa sig till att Nubben skulle till Frölunda och att Jonte var klar för Timrå var ju allmänt känt.

Våra nya sportisar har säkert nå´ra ess i rockärmen om Hahl drar. Ingen är oersättlig.

Saxat ur dagbladet idag:

"Timrå jobbar också på att förstärka sitt J20-lag och en av spelarna som klubben är intresserad av är Frölundas Carl Klingberg. Den 17-årige forwarden gjorde 17 poäng (8+9) på 14 matcher i J18 Allsvenskan i vintras.
– Han är ett namn vi kollar på men det finns inget konkret här heller, säger Stefan."

Mackelito: allt jag fått från min källa har hittills alltid varit sant tex nubbens övergång , jonte till tik mm.

zacco: Hahl är inte klar för Frölunda, en nyhet som kan både vara positiv och negativ att det är nu endast en NHL klubb kvar som är intresserad av
Riku , därför är det mer angeläget om spel i Sverige eftersom nästan ingen klubb vill ge Hahl ett Envägskontrakt...

Tikinmyheart: "Skitsnack" i slutet skall inte vara där.

Om Hahl nu väljer Frölunda så gör han det för pengarna. Han väljer inte Frölunda för att de är ett bättre lag än TIK.

Hahl är en bra spelare, han är en riktigt bra spelare men TIK överlever nästa säsong utan Hahl om han nu väljer något annat än TIK.

Ibland resonerar vi som om att Hahl är TIK och utan han går allt åt helvete.

Ingen är oersättlig inte ens Hahl.

Vad skickar vi för signaler till de spelare som har kontrakt med TIK och som vi alla älskar om vi hela tiden vill att Hahl ska vara kvar till vilket pris som helst.

Är det någon av er som är travintresserad? Kommer ni ihåg när Åke Svanstedt valde att lämna Bersåker? Bersåkers travbana skulle inte överleva utan "Kung Åke". Allt focus låg på Åke och alla andra travtränare på Bergsåker blev nästan nollor i nästan alla diskussioner.

Bersåker överlevde utan "Kung Åke". Timrå IK överlever om Hahl inte väljer TIK nästa säsong.

Skitsnack

JimmyH: men vad tror du då jimmy vad som händer med riku

JimmyH: Klart man gör, och mest av allt vill jag ju tro på dig helt klart, men nu har de ploppat upp 2st nissar och sagt de där om Riku och antingen är dom bara tomtar som vill oroa, eller så är skiten sann och de är lite jobbigt.

Snoop: Man väljer ju själv vad man vill tro på.

zacco: Du kunde inte ha vänta med att säga de här imorgon ?? du sabbar ju hela jävla lördagen.

zacco: Då kan du ju hälsa nubben o säga tack, verkligen uppskattat.

zacco: Han är ju känd för att vara tyst. Inte undra på att det knappt läcker nåt från "andra hållet" i nuläget...

Ambroo: kan man säga

Ambroo: yepp

zacco: Nubben?

Nu kommer jag med lite information igen.Enligt min säkra källa är Hahl klar för Frölunda,så även tjärnqvist är på väg dit

Ambroo: Jonte till Malmö ehh............. Skulle inte tro de :S

Uno Gordon: Äh, Jonte tillhör oss. Han är ruggigt revanschsugen och tränar på som aldrig förr så det där släggan och pinnen kan du redan nu ställa undan.

Ambroo: Jag vill se helst Hedström live åtminstone fram till jul innan jag eventuellt plockar fram en storsläggan och flaggar för ett utträde.

Som det känns nu är det bara hypotetiska och vildsinta spekulationer som härjar på forumen.

VAD FAN! RÖR INTE VÅR KOMPIS!

"Klamrar Timrå sig fast vid Hedström för att till varje pris behålla honom? Tror inte det."

Et tu Brute:

Ett stort kråkslott är inget palats, även om lika många människor ryms som i ett palats.

Än en gång. hur många personer man bygger för är inte enda parametern, det vet ju du också.

Är det något man har glömt när det gäller Modos nya "palats"?

För att gå break even så skall det alltså vara ett publiksnitt på drygt 5000 personer med dagens publikintäkter.

Man är nära 7000 just nu.

Jag tror inte att en arena i samma storlek storstäderna går ihop med 5000 åskådere. Jag tror att det är dyrare att äga aena där. Men jag kan ju ha fel, det är ju bara en gissning.

Modo förlorade pengar varje säsong med förra arenan de ssista åren. Nu gör man inte det. Självklart måste alla klubbar med självaktning satsa på sin produkt. Det hjälper inte att spara sig ikapp.

NuMo:

Man kan inte skapa ett palats för någon som skall bevitnna en match.

Et tu Brute: Om intresset falnar så blir det säkert så. Intresset gäller det att stimulera alltså. Om alla hellre vill gå på teater, då blir det svårt.

NuMo:

Ja, dröm på du, för så mycket kontakt med verkligheten det har du inte.

Är det inte så att MoDo kommer att tappa publik gentemot de två senaste säsongerna?

Et tu Brute: Nä, men det säger ju att en fantastisk produkt inte alltid går hand i hand med hur många som är intresserad av den.

Vad som sen är mest ekonomiskt. 80% beläggning i genomsnitt med platser i beredskap för ett intressant slutspel och folktillströmning.

Eller 100% beläggning i genomsnitt och ingen ytterliggare beredskap för ökad publiktillströmning är ju olika från fall till fall.

Min 250 kvadratmetersvilla skulle jag gärna ta med mig till storstaden. Där har den ett annorlunda värde än här.

Jag skulle säkert kunna ha en villa på 1000 kvadratmeter här för att ha samma värde som en på 200 på många ställen i Stockholm.

Fan! Tänk att ha en villa på 1000 kvadrat.

NuMo:

Tja, då säger väl jag att det finns mer kineser än japaner

Et tu Brute: Det är väl om något ett bevis för ett gott befolkningsunderlag i kombination av bra hockeylag.

NuMo:

Sthlm är ju det sämsta du kan komma dragande med. Vad är Sthlm ett bevis för?

Vi kan prata 60-tal, vi kan prata 70-tal, vi pratar 80, 90 och 2 000-tal också.

Men va fan är beviset NuMo?

Et tu Brute: Ja, Inom 10 mils radie så finns det ett fantastiskt befolkningsunderlag, men att det blir full är ju inte säkert. Det är ju Stockholm ett bevis för.

Bygga ut eller inte? Det är frågan.

Om man väl bygger ut. Skall man bygga ut för snålt, så att man har ständigt fullsatt, eller skall man bygga ut så att så så många som möjligt kommer in, oavsett om det innebär att det blir platser över.

I Modos fall tror jag på det senare både för att ta vara på intresset och av sportsliga skäl.

Timrå har ju däremot en nästan omöjlig sits. Bygga och bli Sundsvall Hockey, eller bygga överoptimistiskt i Timrå.

Hv däremot borde ha ett par tusen platser till i kapacitet anser jag.

Nu pratar vi om tre ställen där Hockey är intressant för folket.

Stockholm som består av till stor del av Norrlänningar får det ju svårare att saluföra sin produkt och dimensionera efter det-.

Jag menar att intresset av produkten hockey är viktigare än befolkningsunderlaget.

NuMo:

Utav 123 000 invånare så köper 5 000-5 500 biljett till varje match.

"Nu är ju inte allt fantastiskt. Jag har fortfarande 20 mils resa i samband md varje match.

Vad innebär det i söderutmått mätt tro?"

Du blir utan biljett om du inte köper säsongskort.

Et tu Brute:

Man har placerat arenan inom kort gångavstånd. Fantastiskt.

Man kan ta sig ett par öl i arenan. Fantastiskt.

Alla har bra sikt. Fantastiskt.

Nu är ju inte allt fantastiskt. Jag har fortfarande 20 mils resa i samband md varje match.

Vad innebär det i söderutmått mätt tro?

NuMo:

Jaha, men det vore helt ok att bygga ut i Ö-Vik då eller? Jag menar, ni satte ju er på Sverigekartan så sent som 96/97 då erat publiksnitt inte ens nådde upp till 2 800.

Liksom med gävlarna, undrar man ju med er...hur länge håller publikunderlaget. Det var ju inte så att folk sprang bena av sig för att se er innan!

Et tu Brute: Nu håller jag ju iofs. med igen. Jag vill inte att man bygger ut mer i Timrå.

NuMo:

Jag tror inte att största delen av Småland skíljer sig så mycket från Norrland, så säger iaf min sambo som är född i Jukkasjärvi. Fast det är klart roligare med 13 mil till Gbg än 32 till Luleå.

Men mycket i det fenomenet ligger ju i att KA inte tar mer än 7 000. På samma vis var det under tiden med Rosenlundshallen. 1974 tog spontanbiljetterna på sittplats slut. KÖ!

Därför är ju jag lite orolig när man bygger palats där ingen bor. ES har visat på flera peakar och dippar  i dom gamla kommunala rucklen. Men dom riktigt höga publiksnitten uppnås ju bara där folk bor.

Kerstin_k: Om du inte visste så kan jag informera dig. "Nubben" har ett Timråhjärta och han är inte rädd att visa det. Så sant som det är sagt. Det lär ju visa sig inom en inte alltför lång framtid. Ha en skön sommar!

73Sjöbba: Jag vet väl att det finns mer att göra. Jag bor ju här.

NuMo:
Där har du fel. Det finns jättemycket att göra i Norrland.
I Medelpad t.ex har vi 3 lag i dom högsta ligorna.
Åka skoter säger du? Tja, du vet ju själv hur mycket snö det har varit i vinter.

Lite skulder och bra ekonomi är melodin.

Känns på nått sätt helt rätt att diskussionen om Hahls ytterligare åtaganden i Timrås tröja snurrar in på boendesituationen här i staden. Vem mins till exempel inte hur snacket gick innan vi fick Jonte? Ljuva minnen :)

Vart kommer Hahl att köpa hus? Har han köpt ett redan?

För att slå an på en lite seriösare ton så känns det väl så där att Hahl sagt upp lägenheten. Enda anledningen är väl att han antingen 1) letar nytt, större och finare i området eller 2) flyttar här ifrån permanent. Jag hoppas på alternativ 1.

Et tu Brute: Du glömmer det ständiga fenomenet. Det finns inget att göra i Norrland.

Anledningen att det finns annat att göra i t.ex. Stockholmsområdet (största jämförelseområdet.) verkar ju vara själva orsaken att folk inte tycker att ishockey är så roligt att se på.

Här kan man bara åka skoter och se på hockey. Klart att det skall byggas en rejäl lada.

Däremot håller jag med dig. Vi HVs beläggning behöver vi inte gå in på eftersom det verkar vara religion att gå på hockey i området.

250kg kärlek:

Man måste läsa av läget. Jag anser att du är helt rätt ute. I längden klarar ni er mycket bättre med en nästan fullsatt "gammal" Timrå Ishall.

Skall man bygga ut så skall man vara på det klara med vad man bygger för. Även om ni är en storkommun i Norrland så bor ni ändå med svenska mått mått i glesbygd.

Jönköpings kommun har 123 000 invånare. HV:s beläggning behöver vi väl kanske inte gå in på. Men faktum är att över 20% av sålda biljetter går utanför Jönköpings Län (även om det nu finns en gängse uppfattning att det bara är Jönköpingsborna och möjligtvis smålänningarna som bryr sig om HV).

Huvuddelen av dessa biljetter (över 90%) går till Västra Götalands län (1,3 miljoner invånare) samt Halland (300 000 invånare). I Småland i övrigt bor det 650 000 människor utanför Jönköpings Kommun.

Eftersom våran hall inte är allt för stor, kommer det här att trigga ett ökat intresse för att se matcherna live. TV-sändningar Live ökar bara på antalet marginalåskådare som är intresserade av att  se hockey i KA. Och det är inte lätt att få biljett.

Men själva fundamentet för detta är ju att det bor ca 3.5 miljoner människor med inte mycket mer än en timmas bilkörning till Jkpg. Sedan finns det ju naturligtvis flera lag i det här området...men om man nu bor i glesbygdsområde så kanske man skall ha en hall (på lång sikt) som motsvarar något som man är bekant med...vad vet jag. Globensyndromet lär ju inte göra varken ekonomi eller fans gladare.

The Fat Bastard: Om vi leker med tanken att Hahl skulle gå till Frölunda så skulle jag nog mest bli besviken på Nubben.

250kg kärlek:

Om Hahl går till Frölunda så visar han vilket "luder" han är...Timrå behöver spelare med hjärta.

Dallas: ...och teven tar över allt fler åskådare. Det bli inte dyrare för marginalåskådaren att se på hockey...typ.

Gigantiska summor pengar ska föreningen få in på publikintäkter. Hur sannolikt är det? Jag tror de allra flesta (förutom de värsta freaken) kommer att följa serielunken via televisionen, eller ibland se matchen live. Antingen i hallen eller på O´Learys, typ.

Föreningen får grymma pengar (i sammanhanget) för att släppa rättigheterna till matchen. Sist jag hörde en siffra talades det om 17-18 miljoner. Betänk då Timrås totala omsättning och sätt det i jämförelse. Vem bryr sig om ståplats, vem bryr sig om ny hall? För Timrå handlar det om cash. Jaga, jaga jaga.

En ny hall skulle vålla en massa bekymmer. Lån på banken, räntor, amorteringar, o.s.v.
Är det inte bättre att vi vet vad vi har, skiter i omgivningen, och liksom gillar läget?

Mer storhetsvansinne leder till Brynäs problematik. Slut på pengar, ingen som vet något och en ansvarig som inte förstår något (även om jag har högre tankar om Thomas Johansson).

Jensen_12: Så sant så..

Ambroo: Helt rätt !

250kg kärlek: Mycket klokt skrivet ! Timrå är skyldig 16 milj. på sin hall. Den nya utbyggnaden är totalt budgeterad till 60 milj. 20 i EU bidrag, 20 kom från ??? (jag vet inte) Och 20 ska Timrå stå för. Det innebär att vi har en hall för 7000 pers. och 36 milj. i skulder. MoDo är skyldig 190 milj. för sin hall och Brynäs 150, det är jä--a skillnad. Eller hur ?

« · 1041089 · »