DJ Hemp: "Vinnarkultur" och "etablerat elitserielag" handlar om så kallade floskler, fråga någon i Leksand. Vad som är viktigt idag det är en rejäl pengakasse.
Om Göteborg är överlägsen Sundsvall så måste det vara väldigt lätt att locka de bästa spelarna till Stockholm, då Stockholm är överlägset Göteborg och dessutom ligger på rätt sida (helst för en finne). Hahl skulle nog hellre bo på Söder mälarstrand än Angered.
htikare: kanske janis spruktS LETTLAND O AHL KUNDE VARA EN GÅNGBAR CENTERvälväxt kille som gjord mål mot sverige senast dom möttes men är väl inge blixt på rören..men varför inte en lite BASTIANSSENTYP....
Skarin: vi får nog tyvärr börja tänka som övikarna i dagens allehanda säger sportcefen E Holmberg att så fort en spelare visat sig vara riktigt dyr..så "vänder dom i dörren dierkt"...därför lockar dom istället till sig mellan bra typ moras Kurvinen osv...
Vi lär nog också få sänka ambitionerna itakt med att fantasipriseran stiger hej vilt.. o var nöjda som ett mittenlag topplagen kommer att vara ännu mer än tidigare dom med "toppbörsar" Färjestad Frölunda HV LHC...sedan kommer resten att få värva det som blir över när dessa tagit godbitarna....men vi gör som vanligt det bästa av det hela...hoppas på skapliga centerersättare ialladfall o en topp back..men nu är det ytterst få sådana att hitta..ytterst få..så Mikko L. vore toppen..
Inte för att jag känner Riku Hahl, men att han väljer Frölunda känns inte det minsta besynnerligt i min värld. Timrå IK saknar vinnarkultur, medan göteborgarna har vunnit två SM-guld (samt varit i en final) under 2000-talet. Göteborg är dessutom en helt överlägsen stad i jämförelse med Sundsvall (och Timrå). Pengar betyder dessutom nästan allt för vilken yrkesman som helst. Klubbkänsla betyder desto mindre i dag. Det är rent naivt att tro något annat. Jag skulle säkert ha gjort likadant i Rikus situation, det vill säga ha bytt ut Storgatan/Örnen(?) mot Avenyn/vilken som helst hyfsad stadsdel i Göteborg. Hahl kommer ju från Finland och kan rimligtvis inte ha några djupare känslor för ett lag från en obskyr plats i södra Norrland. Även om jag avskyr blotta tanken på det, så lär nog Frölunda passera oss rent sportsligt redan under den kommande säsongen. Klubbkänsla är något som tillhör forntiden, tyvärr...
Jacksson 71: Det är klart att Hahl är bättre defensivt än Straka. Det blir ju tvärtom istället, Straka bättre framåt än Hahl. Sedan har vi ju i nuläget två mycket bra defensiva centrar i Johan och Erik.
Skarin: Jo men ligan är snarare bättre nu än tidigare.
Mest på grund av att den yngre generationen är betydligt bättre nu än de unga spelare som kom fram för 7-8-9-10-11 år sedan. Men även lönetaket har skapat fler bra matcher.
JimmyH: Jo för tusan. En halv tårtbit iaf ;) Förut kunde ju vissa lag bjuda på en laguppställning med nästan tre förstafemmor ;) Nu är det mer utspritt och nyktert.
JimmyH: nej dit är det ett par tårtbitar. Det är ju en självklarhet. Men i.o.m. lönetaket har ju NHL sjunkit någon klass. Å andra sidan är det ju mer utspritt och jämnare lag nu mera.
Skarin: Jag har aldrig hört talas om en nordisk spelare som drömmer om att en vacker dag få bli proffs i den ryska ligan. Ska de få dit bra spelare så måste de betala stora pengar för det.
Ligan har dessutom en väldigt lång väg kvar trots alla pengar. Det finns ju exempel inga unga ryska stjärnor som inte vill spela i NHL.
spud: Du kan väl åtminstone stava Hahl rätt och skriva Timrå med stor bokstav.
Varför i hela världen skulle jag helt glömma att Nubben nu är i Frölunda? Vad får dig att anta det?
Hur som helst så finns det fortfarande inget SÄKERT som säger att han skulle utvecklas där i det du nu säger heller. Vad får dig att anta att det skulle vara just Nubbens förtjänst att Riku Hahl här har blivit bättre än någonsin tidigare, vad finns det för SÄKER kunskap bakom den tanken hos dig?
JimmyH: Bra svar till spud. Men visst är väl en av anledningarna också för att den ryska ligan nu mera håller en mycket hög klass? Men visst, det är ju som du säger. Vem vill bo där, egentligen? Men det är ju det här med pengar. Och det har dom ju verkligen gått om. Det finns resurser att ta av.
JimmyH: Du glömmer ju att nubben är numera i VF och varför han skulle sätta upp en annan miljö för sina spelare än han gjorde i timrå verkar ju konstigt. Så för RH är det nog tryggare att gå till VF än att stanna och se hur tikarna utvecklas.
Sen är det ju bara att titta på trupperna, ni har ju inte ens ett backpar som håller i ES än. Många lovande spelare men mer är det inte. Pissnisse kommer nog få tömma kassen ett par gånger extra i vinter..
Du, kan du inte sia engång till om att det står mellan NHL och TIK för Halh? Det är så roligt när du gör så. Skulle gärna klistra in de utbyten du och jag hade där jag förklarade att Halh är på g till VF medan du sa att så inte var fallet..
Ambroo: Håller med kring ditt resonemang. Och det är precis det jag varit inne på hela kvällen.
Riku Hahls förklaring är intressant. Men det som är mest intressant är att få ta del av klubbens förklaring till varför man inte lyckas behålla #32, för att så småningom istället förmodligen gå till en konkurrent i form av Frölunda.
Men informationen som kommer fram i media är väl klyschor och att allt är frid och fröjd som vanligt. "Så här funkar det i denna bransch" osv. Jo visst, det känner väl alla till. Men denna förmodade övergång är en av de märkligaste på mycket länge. Men i själva verket kanske den inte är så knepig, för dem bakom kulisserna.
Redan någon dag efter att vi åkt ut mot HV fick jag höra från en spelare i laget att det bara är att glömma Riku Hahl. Det kunde han lova mig. Spelaren i fråga fick alltså rätt, slump eller inte.
Ändå har jag varit helt inne på Jimmys linje att Timrå var det enda alternativet i elitserien och att det stod mellan NHL och TIK.
1. KHL betalar för höga löner till spelare för att ingen vill bo i Ryssland. Det är också över marknadsvärdet. Har Frölunda som jag skrev: KLART överskridit det Timrå erbjöd så har de överbetalat honom. Det går att få bättre spelare att vilja bo i Göteborg för de pengarna.
2. Riku Hahl har blivit en bättre hockeyspelare i Timrå IK än vad han någonsin tidigare har varit i sin karriär. Timrå har tagit mycket väl hand om honom och han har uttryckt ett förnöjdhet hur vi låtit honom rehabilitera skador etc. Det finns för mig därför inget i denna värld som SÄKERT skulle kunna beskriva att han skulle få en bättre miljö att utvecklas i, i Frölunda.
Det är kul att fortsätter att läsa min blogg för övrigt. Det uppskattas.
Ambroo: Haha har du supit dig full? Menar du att jag är en stjärna eller törs du inte skriva ut något? Tycker du verkligen att det var en bra blogg av jimmyh? Massa rappakalja bara, "Ger Frölunda honom klart mer pengar än vad Timrå kunde erbjuda så anser jag att Frölunda betalar honom mer än vad han är värd. Pengar som en spelare av hans klass inte ska tjäna med dagens marknadsvärde räknat." Har han missat att KHL blandat sig in i leken och tryckt upp lönerna och därmed deras marknadsvärde? Och de där uppradningen av en massa NEJ till frölunda känns ju så otroligt fånig, han argumenterar med en 14årings förstånd.
På vilket sätt kan inte VF erbjuda en bättre miljö och omgivning för att bli en bättre hockeyspelare? Han har provat TIK och uppenbarligen är han inte helt nöjd så nu går han till en klubb där headcoachen kommer just från ett tränaruppdrag i hans drömserie NHL.
Det måste vara jobbigt att veta att om Nubben varit kvar i TIK hade Dahlén kunnat vara hos er och Halh med.. Å nu ska jag unna mig en riktigt god natts sömn. Hej på re!
Att tappa Hahl, och förmodligen Regin, är verkligen ett antiklimax. Att ersätta en av dessa hade nog itne varit några större problem, men båda två blir nog för mycket.
Att Regin förmodligen drar vet nog styrelsen/linkan och robban redan om.
"Ljuset i tunneln", om det finns någon angående Hahl, är väl att vi fått ett relativt tidigt besked. Det är ju större chans att hitta en eventuell ersättare om vi kan börja leta redan nu, än om tex 1 månad. Men likförbannat är det en tung pjäs man blir av med.
T T: Hamrin skriver många bra saker i sin blogg gällande det här och vad det kan tänkas bero på. Mitt tips är att Ricky sticker för att saker och ting inte står rätt till, som vanligt...
Jag vet inte om det tjänar någonting till att hänga Hahl och Nubben i det här läget. Timrå IK däremot bör komma med en jävligt bra förklaring till varför man tillåter sig själv att tappa sin stöttespelare och absolut största stjärna tíll en konkurent och först då, när alla korten ligger på bordet, så kan man börja dra åt snaran på den/de man tycker är värd det.
Jacksson 71: Ja jag håller med, jag begriper inte heller vrför han ska lämna oss när Timo & Mika finns här och Lehtonen på ingång, man vill gärna höra en förklaring av Riku.
Snoop: Ja och varför jag ställer frågan igen varför ska han gå till Frölunda dom är inte ett bättre lag och han har ju både Timo och Mika här och förmodligen kommer det ju värvas någon till finne varför byta bort det här ???
Och jag tvivlar på att han kommer få mer is tid i Frölunda än hos TIK. Och jag hoppas inte karln går efter pengar.
Jag hoppas att man redan nu förlänger Johan Anderssons nyskrivna ettårskontrakt (självklart ska han få en NHL/KHL-klausul inskriven). Men bara för att förvissa oss om att samma sak inte händer igen, att vi blir skinnade av andra elitserielag.
RTS: Bagarn är vår kung just nu och han kommer inte dra någonstans, de sa han direkt efter vm att han skulle stanna och att de bästa han vet är att vinna matcher med TIK, fan va glad man blev när man såg att han sa så :)
Men hade jag varit General Manager i NHL hade jag värvat Bagarn alla dagar i veckan framför exempelvis Regin. Men Bagarn stannar. Minst ett år till iaf.
I så fall kunde ju Frölunda locka med Dahlén också, något han inte fick här.