1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 609995 inlägg · 6214 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
MorganaLefaey: Jag har skrivit detta förut:
Det kan väl inte vara så svårt för Ottawa att höja Regins sign-on fee med 200.000 dollar (detta är väl inte reglerat in absurdum?) - som Regin sedan pyntar tillbaks till Timrå - så är alla nöjda - eller?

Tränar Zäta sommarträning med Timrå IK nu med ? någon som har koll ?

Mackelito: Förmodligen när Hahl vet om det blir NHL eller inte.

Någon som vet hur länge Nubben vill hålla på det innan det blir HELT officielt att Riku valde Frölunda för 5 månader sedan....??

Kevin O Shea: Det började med att jag svarade till det här fantastiska inlägget:

"Fet-Ecke: Hehe. Timrå "klubben som verkar oskyldig till allt hela tiden" IK har också urinerat, om man säger så.

Om Nubben varit kvar hade vi inte behövt leta efter en så "oviktig" position som förstecenter. Ricky Halh hade vi haft kvar hos oss då.

Skarin @ Sundsvall Igår kl. 15:59"

Kevin O Shea: Visst är det så och då man inte set hur kontraktet är skrivet så är det svårt att säga vad som gäller. Men tyckte det lät som om Szymon hade fått titta på det och dragit sin slutsats genom det. Men så behöver det ju inte vara. Sen kommer frågan hur sugen han lär vara att spela om man nu stoppar honom från spel då NHL klubbarna inte får betala något. Men om han skulle stanna så tycker man väl att han bara sabbar sina chanser om han skulle spela dåligt.
Blir i alla fall intressant att se vad som händer, då det lär finnas andra med liknande kontrakt.

Kevin O Shea: undrar det samma satt precis och scrolla men hitta inget på att Jimmy svara Skarin eller tvärsom.....

JimmyH & Skarin: Vad är det ni diskuterar egentligen???

MorganaLefaey: Utan att vara insatt i precis vad som står i Regins kontrakt eller inte...
-Men, står det att han kostar 200.000 dollar att lösa från sitt kontrakt för att gå till NHL. Då har ju detta inget med NHL-avtalet att göra, utan då är det ett kontrakt som är skrivet mellan Regin och Timrå IK.

Det måste ju vara skillnad om det står t.ex "Regin kan lösas från sitt nuvarande kontrakt med 200.000 dollar för att flytta till NHL" eller om det står typ " Regin kan lösas från sitt kontrakt med gällande NHL-avtal d.v.s 200.000 dollar".

I det första fallet är det ju solklart - Regin kostar 200.000 att lösa, i det andra exemplet är det lite mer komplicerat, då det ej finns något gällande avtal med NHL...

Skarin: Du vill inte reda ut något eftersom det kan visa sig att du har fel. Det är vad jag tror, gubben.

Du vill bara antyda saker utan att helt säga som du tror att det är. För säger du som det är så blir du ifrågasatt, av andra än mig också, de som du vill kritisera, till exempel. Det vill du inte, eftersom du inte har alla fakta på handen. Du vet egentligen ganska lite, eller hur?

Marcus: Hoppas Timrå kommun känner sig nöjda med sitt beslut och att det slår väl ut. Typ.

Helg Ernest: Frågan är vad den där texten säger egentligen.

"Internationella ishockeyförbundets informationschef Szymon Szemberg ger inte Timrå några möjligheter att stoppa Regins övergång.

– Enligt den tolkningen vi gör är det glasklart att Timrå inte kan kräva några pengar för Regin."

"Timrå vill fortfarande ha 200 000 dollar för Regin trots att det i dagsläget inte finns något avtal mellan NHL och Europa."

får mig i alla fall att tro att han borde kunna gå utan att vara fast i Timrås laguppställning. Känns som Szymon borde veta vad som gäller och att timrå då tyvärr får ge sig. Men vem vet.

JimmyH: Det är klart att jag inte snackar skit. Inte hela dagarna i alla fall. Och du är verkligen inte rätt person att reda ut några "missförstånd" med. Tyvärr, gubben. Och det är ju faktiskt du som brukar ha hatt på dig varje dag, inte jag. Så mitt råd till dig är att aldrig ta av dig hatten.

lungan: Håller med dig angående Halh. Det är bara de färg- och blicklösa som tycker han var bra varje match. Och enligt vissa gjorde han ju aldrig några dåliga insatser i TIK.

Hahl Bundy: Har du sovit i någon månad?

Hahl Bundy: Förmodligen är han fortfarande ej utlöst, så han är Timrås ännu.
Pga kontraktet som för övrigt inte ens är värt papperet där han har signat på för timrå en gång i tiden.

Varför står Regin kvar i truppen för 08/09?
Nån som vet?

MorganaLefaey: Absolut är det så att det inte blir lättare att hitta spelare i.o.m. detta.

Fet-Ecke: Visst hade de ett minusresultat, men enligt ledningens utsago så skall de saker som skapade detta redan varit hanterat. Hur de gjort det har jag ingen aning, men då de säger att anledningen till att de sålde Brendl inte var för att rädda ekonomin (Hans lön fanns i den nya budgeten som visade på plus) så borde det betyda att det blir en hel del slantar kvar att handla för.

Att sen brynäs ekonomi kanske inte är det som folk vill läsa om här inne tänker jag nu ta i beräkning och försöka avsluta detta nu. Alla pengar kanske inte går till att köpa spelare och trissa upp priser, men konkurrensen om spelare bör inte ha blivit mindre nu när Brendl-affären gått i hamn.

Andreas "katten runt gröten" Skarin: Sluta skitsnacka och ta av dig bittermössan. Du vet uppenbarligen väldigt lite om det du snackar. Antingen så talar du i klarsåråk så jag kan hjälpa dig att reda ut de missförståelser du råkat ut för eller så knäpper du igen helt.

Det är mitt högst vänskapliga råd till din förvirrade Korsta-själ.

MorganaLefaey: Å andra sidan så hade de ett minusresultat på 8 milj!!

Marcus: Hela det där spektaklet är en fullständig katastrof. Rent vansinne ifrån början till slut. Jag förstår inte alls logiken med det hela överhuvudtaget. Men som sagt var, nu är det ju gjort! Och för att inte ramla in i några politiska fällor eller vendettor så skrotar vi den debatten. Det var jag som drog upp liknelserna med min patriotism och får ta mig skulden för detta. Det är arenans placering vi skall diskutera i första hand!

orion: Jag har, av både naturliga och onaturliga (läs: jag älskar ishockey) skäl sett Frölunda - och då mot Timrå - i Scandinavium ett flertal gånger. Detta under loppet av 4 säsonger. Även Brynäs har jag sett möta VF i hemmaarenan. Dessutom, och där kommer min självklara fascination av ishockey in i bilden, har jag bevittnat två SM-finaler i Frölundaborg som dock inte ligger i själva Frölunda, den är ju enbart uppkallad efter det villaområde den byggdes i 1967. Slottsskogsvallen är ju annars en lika känd idrottsplats som ligger alldeles i närheten.

Namnet Västra Frölunda är annars både en stadsdel, en församling och en postort i själva Göteborg. Postorten, som ligger knappa 3 kilometer ifrån den gamla huvudarenan Frölundaborg, omfattar dock fler stadsdelsnämndsområden än just Frölunda, så helt okomplicerat är det inte att finna varför hockeylaget - som började spela sina matcher på Gamla Ullevis uterink, mitt i stan - ens heter Frölunda (från början Västra Frölunda).

Om man nu vill bygga nytt kan det kanske bli tal om att göra som föreningen Västra Frölunda IF då det närmast i panik blev tal om att man behövde en inomhusrink. Gå ut till folket med en insamlingskapmanj vetja! Såhär kunde det se ut:

SLOTTSKOGSHALLEN BEROR PÅ ER!
Insättningarna för ishallen har gått bra -
men slutspurten återstår!
Nu behövs därför krafttag från alla -
enskilda, organisationer och företag.

DET GÄLLER INTE ATT SKÄNKA PENGAR
bara att - lägga dem på >>is>>! Ni får tillbaks dem - med högsta bankränta dessutom! Skicka eller lämna kupongen hät nedan -
eller ring 17 00 50

Nej, jag tror jag förenar mig i pappskalleorkestern, eller nåt. Mot orkesterdiket, med språng!

orion: Jag har varit i Scandinavium och sett Frölunda, var där i år när dom mötte Timrå den 21/2 tror jag att det var x)..

Per HApps: Världen är full av pappskallar!

Hur många här har sett VF i Scandinavium?

Hur många har varit på hockey i Frölunda, eller ännu otroligare "Västra Frölunda"...

fullt jämförbart med Timrå IK (laget), och Sundsvall (platsen)

ehh...jag är inte analfabet... bara upphetsad

Per HApps: Hörde att Solna skulleslås ihop med Uppsala kommun

Vafan är det frågan om - Timrå och Sundsavll sitte rju för fan ihop!!! Lägg av medlillebrorskonceptet!

Marcus:
Man skulle ju vilja veta vad det är för praktarsel om ligger bakom detta, så att en opinion skulle kunna startas.

Uno Gordon: När nu Timrå kommun går med i Gruvlänet så får vi se hur mycket EU-pengar som den nya länsstyrelsen beviljar då Timrå IK ska förbättra arenan. Jag skulle gissa på att den stora kakan pengar hamnar i gruvlagens (luleås) arenor. Ett ensamt Timrå bland de högljudda gruvkommunerna väger tyvärr för lätt. Istället för att ha något att säga till om tillsammans med storebror Sundsvall så blir Timrå en kommun i utkanten av den nya regionen. Varav att majoriteten av kommunens invånare tycker att dom hamnat i fel region. Grattis Timrå, tunga politiska beslut kommer att fattas över era huvuden i Umeå eller Örnsköldsvik!(?)

Timrå kommun behöver ju inte gå ihop med Sundsvall, huvudsaken är att kommunerna håller ihop i länsfrågan och inte splittras. Frågan är hur mycket Timrå IK kommer att missgynnas av detta. Men nu är det ju gjort så vi får se vad som händer. Personligen tycker jag att detta är något av det sämsta som kunnat hända dels för Timrå kommun samt de eventuella följder som kommer att drabba Timrå IK. Vad tycker våra Sundsvall-sponsorer om att spendera sina pengar på ett hockeylag i ett annat län?

Timrå IK ska givetvis att fortsätta spela i en utbyggd EON-arena, något annat är väl inte tänkbart.

Kevin O Shea: Absolut det är den offensiva kvalitén jag oxå känner att vi behöver förstärka på centersidan. Lander och Samulesson har den kvalitet i form att kunna dela på 4:e formationen.

Yellowcard:

Instämmer helt i ditt resonemang. 4:e center positionen får Lander och Samuelsson slåss om.

Bagarn har absolut potential att vara Timrås 2:e center kommande säsong, han agerade som det redan under den gångna säsongen, kändes som om han och Regin delade på den platsen.

Dessutom minns vi Eriks inhopp istället för Hahl i första formationen det gick ju lysande så att han har potentialen att ta brossans plats i laget råder det ingen tveckan om. Som Timrås 3:e center kommande säsong.

Hellre att man lägger Hahls och Regins lön på en Center och tar in något riktigt bra. Samt att man litar på det lag man redan har och ger de som är under kontrakt ett större förtroende. Detta är enligt mig en bra satsning på framtiden och om Timrå ska kunna ta fram några nya storstjärnor. Vi har Lander och Samuelsson, båda är centrar och klart att dessa ska få spela det, hur kommer annars deras utvekling att se ut om det inte får göra det i Timrå A-lag/ Sundsvalls A-lag.

Dessutom skulle Johan och Erik inte få en värdig chans att verkligen kunna växa in i Elitserien och bli en av de bästa centrarna i Elitserien om man skulle ta in två centar.

Bättre att ge dem chansen och om det inte skulle fungera ta in någon under säsongen, fönstret stänger inte förrens 31 januari och skulle inte Regin lyckats bra där borta kan det tänka sig att han kanske vill komma tillbaka då? Vem Vet!

lungan: I bröderna Andersson har vi två grymt vassa box-playcentrar. Så vi behöver inte värva en förstecenter med de defensiva kvaliteter som Hahl besatt, utan en mer renodlad offensiv center...
Det är dessutom lättare att hitta, än en tvåvägscenter!

lungan: Håller med dig om allt, vi behöver ingen pengaslukande "kejsare" utan hjärta för laget. Jag tycker förövrigt att Lander borde få chansen "på riktigt" i 4de kedjan som center.

Vad jag börjar bli trött på att alla säger att Hahl var som himla bra, Pärssinen och Pyörälä var vingarna utan för honom och tillsammans blev de en stark första foramtion. Jag anser att vi har av dessa tre herrar de två viktigaste kvar. Jag värdesätter Pärssinen med sin lojalitet mycket högre än Hahl dessutom tror jag inte Pyörälä kom upp i sin bästa standard i och med Hahl. Nej jag tycker det är bra att Hahl försvinner.

Äntligen så försvinner allt fokus på "kejsaren", nu är det laget Timrå som kommer komma till fokus.

Hahl var ingen "kejsare" i Timrå bra många matcher såg han väldigt tafatt ut och inte var det han som gjorde de avgörande målen.

Nej jag vill att den nya centern inte ska vara någon diva som Hahl utan att han ska kunna kliva in i laget och bli en del av laget och vara den som avgör Kvartsfinal Semifinal och Final för det lyckades inte Hahl med.

Skarin: Skillnaden är väl att de nu lär ha mer pengar att lägga ut på en tänkt förstecenter. Sen om det blir jakt på samma spelare som ni eller inte har jag ingen aning om, men de kan nog trissa upp lönen lite om de vet vem ni jagar.
Utan Brendls lön och de 2 mille de nu fått så borde de väl kunna få två stycken ganska ok förvärv om nu någon vill spela för dem.

Fet-Ecke: Hehe. Timrå "klubben som verkar oskyldig till allt hela tiden" IK har också urinerat, om man säger så.

Om Nubben varit kvar hade vi inte behövt leta efter en så "oviktig" position som förstecenter. Ricky Halh hade vi haft kvar hos oss då.

Helg Ernest: Pavel Brendl är så långt ifrån center du kan komma. Men att Brynäs är på jakt efter en förstecenter har ju varit känt ända sedan säsongen tog slut för dem.

Helg Ernest: Jo men Timrå är ju en bättre förening än vad Brynäs är...Sen så tror jag att Timrå har nån på gång!!

Uddan: Jo, men nu hårdnar konmkurransen om en bra center efter Hahl och Regin

Helg Ernest: De va ju rätt väntat att dom skulle sälja honom!!

Komliterande uppgifter

Brynäs har för avsikt att ersätta Brendl – och att värva en ny förstecenter. Blickarna vänds sannolikt mot Nordamerika.

Fet-Ecke: Nu blir det ännu tyngre i jakten på en center

Skarin: Jo, visst hade jag också gärna sett att "Nubben" varit kvar...men nu pissade han på oss också så släpp den kisen nu!

Man mår illa av hur vissa resonerar här. Jag tappar lusten till mat.

Helg Ernst: Den du kallar för "Fyllepissaren" hade jag hemskt, hemskt, hemskt gärna haft kvar i Timrå IK. Kent "Nubben" Norberg.

Hua

JBlom: Det är nog en uppfattning och en "sanning" som delas utav rätt så många. Den bilden av hur det en gång var på hockeykartan i den här regionen är dock icke med verkligheten överensstämmande. Inte ens i närheten faktiskt. Även om vi måste vara ödmjuka och se på verkligheten som den är, med ständigt ökade krav på insatser från sponsorer och annat för att hålla hockeyn på den nivå vi har just nu. Ja, helst så hågt vi kan nå, förstås. Bakåtidkarna, för jag kallar er för det, behöver nog tänka om och tänka rätt, för i bakåtperpektivet finns nog en del att komma ihåg, men inte så väldigt mycket att lära. Inga lärdomar som passar in i dagens verklighet i alla lägen.

MorganaLefaey: Enda alternativet som kan komma ifråga i mina ögon vad beträffar en flytt utav den nuvarande placeringen av arenan är Birsta. Då har man kompromissat tillräckligt och gått "halva vägen" var. Då står arenan mitt emellan Sundsvalls City och Timrå Centrum. 8km ifrån Sundsvall och 5km ifrån Timrå.

Det skulle kännas otroligt fel att behöva ta sig in till Sundsvall för att se en "Timråmatch". Det klingar negativt i mina öron. Det måste finnas ett tillräckligt stort publikunderlag och attraktionskraft för att även i framtiden bedriva elitishockey i Timrå.

Visst är jag fullt på det klara med att det är marknaden som styr och att någonting måste göras på sikt. Men man måste även väva in kulturen och historiken i en sådan här process. Allt som är stort är inte alltid nödvändigtvis det bästa.

Som en ambassadör för Timrå måste jag ställa mig upp och säga ifrån när jag tycker någonting är fel. Jag måste slåss för mina själsliga rötter och kan inte bara se på när allting rämnar och går förlorat.

Det som är mest beklämmande och gör mig otroligt ledsen är att även sådan pionjär som Kenneth Westberg är på väg att överge sin ideologi och sällar sig till skaran som kan tänka sig bli en Sundsvallare. Det rimmar fruktansvärt illa.

Jag vill inte bli en parentes i en storregion eller storkommun där Timråbornas röster väger fjäderlätt när tunga politiska beslut skall fattas eller hjärtefrågor som berör hockeyn avgörs.

Det kan tyckas naivt utav mig. Men jag tänker inte ge slaget förlorat utan en hård kamp med ärliga tag.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

JBlom: Hehe jo ja menar de.. =)

Uddan: Jag personligen kan aldrig se att det kommer att hända...
Den rivalitet en annan upplevt gör det omöjligt för mig att kunna se på det alternativet. :)

ralus: Jo möjligt att så är fallet men att Timrå flyttar in till S-vall kommer inte att bli verklighet närmast åren!!

Helg Ernest: "Kom inte med bussen da! För då kan du lika gärna åka hockey buss till Timrå."

Att ta bussen in till stan på 5 minuter eller hockeybussen till Timrå (som ska köra på varenda liten väg som finns mellan Sundsvall och Timrå) på 30-40 minuter

Uddan: "Stanna hemma då så slipper ni köer och allt annat ni klagar på!"

Är väl just det folk gör? Kolla publiksnittet liksom, både du och jag kommer alltid fara på matcherna, men en arena i Timrå kommer ALDRIG, _ALDRIG_ kunna locka mer publik eller ha samma bekvämlighet som en arena i Sundsvall, sen får ni "lokalpatrioter" gneta på hur ni vill, så är det.

« · 1046824 · »