1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606336 inlägg · 6213 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
JimmyH: Då stämmer alltså inte detta som står på TSN
"01-Jun-07 Signed by the Chicago Blackhawks to a three-year entry-level contract."

Borde väl betyda att han är kontrakterad till våren 2010.

JimmyH: Ska dom bara värva EN center:(

Dragan 2k: Jag tror att det där pressmeddelandet du hittade var konstigt skrivet.

JimmyH: Är jag förvirrad? Kanske. Jag måste nog vara för insnöad på hur det rapporteras i elitserien på kontrakt där man går efter säsonger och inte efter år. Kontraktet löper över säsongen 08-xx och så vidare.

Dragan 2k: Kontiolas kontrakt går ut efter den kommande säsongen.

Frella: En sån lösning vore bajs.

jonmannen: Yees en så skulle vi inte tack nej till ;)
Ne men allvarligt talat så vet jag inte om det finns någon som kan ersätta (I mina ögon) Riku men jag har inte så bra koll på marknaden just nu. :P

Jacksson 71: Går ju inte presentera en klase sådana klassspelare varje säsong ifall man har kvar de sen tidigare heller :) då skulle kassan sina fort. Men jag kan hålla med om att det saknas nått, Lehtonen är ju den enda som kan tänkas kallas supervärvning. En till sådan tack

Kerstin_k: Ja han får nog för bli en dröm...
Men jag tycker det endå har kommit ut ganska många namn visst inte lika mycket som förra säsongen men det är vell lite så att dom namn som har kommit ut i år håller inte samma klass som Hynning,Tenkrat och Pyörälä som kom förra året. Plus att dom namn som kommit ut blir ju inte klara dom för blir bara ryckten...

Det som förvånar mig lite under silly season är att det är väldigt få rykten som läker ut. Förr om åren så visste man ju exakt vilka spelare som var klar redan innan serien hade slutat. Nu har det varit väldigt tyst. Kan det månne vara som så att de nya sportcheferna är bättre på att hålla tand för tunga än den förre?

Eller är dom helt enkelt sämre på att arbeta så att det inte finns några nyförvärv att skvalra om? Nej, jag tror på det förstnämnda.

Kontiola lär stanna vid en dröm. Han har ju kontrakt kvar där borta. Ska väl mycket till för att han skall lessna och köpas ut. Eller..?

Kevin O Shea: Här är en film om Kontiola...
Spola fram lite för i början är det bara en massa bilder och någon finsk musik ;)

The Fat Bastard: mm max 2 mål

Skarin: Man kanske nöjer sig med Wandell och plockar in en sniper på kanten istället. Verkar finnas betydligt fler sådana lediga. Nackdelen är väl att man måste byta spelssystem helt och hållet om man enbart har defensiva centrar.

Mest troligt betyder väl värvningen av Wandell att man plockar in en center på artistkontrakt framöver.

Ännu en ung talang.

Tom Wandell kan kanske tillföra nåt i vinter.

Skarin: Håller me dig där..Jonte ska inte vara center.. Möjligen Mika isåfall.. Men helst ser jag att Timrå värvar en förste center..

...och Linkan bekräftar i stort sett övergången.

Nu är den stora frågan vem som blir den där förstecentern med fina offensiva kvaliteter.

Som det ser ut nu med Tom Wandell i truppen räknar jag inte med Jonte som center. Så känns det i alla fall.

Dragan 2k: Finns även här uppgifter om Kontiola.

JimmyH: Inte för att det spelar någon större roll i utgången av detta men Paddan har rätt. Ett treårsavtal var det som skrevs på.

blackhawks.nhl.com/team/app?articleid=318286&page=NewsPage&service=page

Paddan: Du har fel. Kontiola skrev inget 3års kontrakt med Chicago förra året.

Men han skrev ett 2års kontrakt vilket borde gör att han inte lär spela elitseriehockey 08/09.

Kevin O Shea: I huvudsak är det väl så att ett envägskontrakt garanterar spelaren samma lön, oberoende av om spelaren spelar i NHL-laget eller blir nedskickad till farmarlaget, medan ett tvåvägskontrakt innebär en avsevärt lägre summa när/om spelaren skickas ner i farmarlaget.

Men, jag blir också förbryllad när jag läste det där om Jonathan Ericsson.

Paddan: Hjälp mej mr.Padda - red ut begreppet envägskontrakt. På länken nedan står det att Nielsen har ett envägskontrakt och ej kan skickas ner i farmen (i så fall har han ju ett hyfsat kontrakt lönemässigt - fullt i paritet med vad han skulle kunnat få som absolut allra bäst i elitserien)

I artikeln om Jonathan Ericsson, står det att han fått en envägskontrakt, vilket betyder att han får betydligt mindre när han spelar i AHL.

Warhawk! Någon! Red ut begreppet en gång för alla!
Tack!

Paddan: Med taskigt betalt menas väl att han kan spela i elitserien för kanske 150.000 i månaden, men får ca 25.000 i farmarligan.
Frågan är bara om 150 stoppar, nu när nästan alla lag söker kvalificerade spelare med ljus och lykta.

250kg kärlek: Efter en snabb sufflering från Warhawk så verkar det som att det nya kontraktet är i paritet med hans gamla.

www.nhlnumbers.com/overview.php?team=NYI&season=0708

Frans Nielsen verkar vara nöjd, i varje fall.
sporten.tv2.dk/ishockey/article.php/id-13308030.html

250kg kärlek: Hittade ingen sån information när jag gjorde en snabb googling.

Paddan: Ingen aning men du får gärna berätta om du vet. Jag ser bara till den ersättning skickliga spelare erhåller i den svenska elitserien. Och eftersom (om jag förstått saken rätt) många spelare i Sverige har bättre betalt än Nielsen förvånar det mig att han skriver på ett sådant kontrakt.

Jag tror säkert att något elitserielag hade kunnat hosta upp de pengarna om de vetat om hans prislapp. Kanske inte knyta honom till fyra säsonger, men ändå ett eller ett par.

Allvarligt talat vet inte jag vad som händer nu jag tycker det känns trökt med nyförvärven en kille som jag vill ha i Timrå nästa säsong är Petri Kontiola men som sagt det är bara en dröm...
Någon som har bättre koll en mig just nu?

250kg kärlek: Då undrar jag, om det där med taskigt betalt, vad hade Nielsen när han signade sitt första kontrakt med Islanders?

Kevin O Shea: Samtidigt tycker jag det är modigt gjort av Nielsen. Han fick ändå spela ett gäng matcher på slutet, och gjorde det med bravur.
Han känner säkert att han har mer att bevisa. Det enda konstiga är varför han väljer att signa på 4 år. Dessutom med taskigt betalt.

Tycker det verkar gå segt på värvarfronten för Timrå. Frölunda verkar ju göra klart med spelare i parti och minut.
Nubben jobbar hårt. På tiden att timrås Ansvariga börjar göra desamma.

Paddan: Han kan mycket väl vända hemåt igen. Han är inte nöjd med den situationen han befinner sig i just nu och även om Tappara har "första tjing" så är det inte omöjligt att lösa, har jag hört...

250kg kärlek: Fast det krävs ju att han tar en plats i Islanders, tror knappast att han kommer att få ut några bonusar om han harvar i AHL...

Kevin O Shea: Förstår om det inte ringer några klockor. Inte helt enkelt. Jag satt och kikade på lite gamla matcher från föregående säsong och gav målskyttarna i nämnd ordning i en match som så här i efterhand känns extra skön att vi vann. Det bevisar också att det finns spelare i laget som kommer att vara oerhört nyttig säsongen som kommer.

När det gäller Nielsen tycker jag det verkar mycket märkligt. Antagligen finns mycket mer än bara "lön" som gör att kontraktet, i sin helhet, blir bra i slutända för Frans.

250kg kärlek: angående Frazzes lön i Islanders. 250 papp i månaden - är ju för apel i Islanders. Spelar han i farmarligan så får han alltså 25.000 SEK i månaden, då det rör sej om ett envägskontrakt.
Snacka om att spela för en spottstyver :-)

250kg kärlek: Förstår inte frågan...bröderna Pärssinen?
...och vad är det för klocka som skall ringa??

Hedström, Pärssinen, Pärssinen, Tenkrat....

Någon det ringer en klocka för?

250kg kärlek:
för dom pengarna får han nog skaffa sig en tredjehandsetta i Bronx

Paddan: Haha jojo som sagt drömma kan du göra..De är ju lungt han lirar ju i farmarligan.. Och där vill han nog inte vara kvar!!

Uddan: Nepp, sånt är helt uteslutet. Alla drömmar lever oundvikligen till kvalserien. Grattis ;)

Paddan: Drömma kan man få göra!

Uddan: Vilken säsong hade ni tänkt att signa Kontiola då? Om jag förstått rätt så skrev han på ett treårigt kontrakt med Blackhawks förra säsongen.

Jacksson 71: Så sant så.. Nu är de bara att hoppas att Robban och Stefan tycker som oss.

Uddan:Aaa de vore inte helt fel... ;)

Jacksson 71: Absolut..De är bara att öppna plånboken och signa honom på 2+1 år.. =)

Uddan: Exakt det skulle bli en kanon kedja!!!!

Ambroo: Mycket bonusar som vi aldrig får se antagligen. Annars är min första känsla: lurad!

Ambroo: Ja absolut.. Han är nog den jag helst skulle vilja se.. Skulle ju passa kanon mellan Mika och Timo.

250kg kärlek: Jag kan bara hålla med. Det låter mycket märkligt. Jag har sällan varit med om att man skrivit fyra år därborta och fått så "lite" i kuvertet.

Uddan: Det finns en spelare jag gärna skulle vilja se och det är Kontiola. Resten känns lite väl grisen i säcken. En transatlant eller tjeck vet man aldrig med även om man kollar till deras statistik. Det finns de som floppat rejält och det finns de som gått bra mycket bättre än förväntat, som Goren t ex. Skulle nu Wandell vara klar så hamnar den värvningen under kategorin märklig.

Dunc: Sen får ni inte glömma Jesper. En intressant spelare som mycket väl kan slå igenom i vinter. Han ska tydligen vara enormt spelskicklig och verkar trivas som bäst när han får ha en centerroll.
På Detroits träningsläger tyckte han att han inte hade några större problem att hänga med tempomässigt.I lördags avslutades träningen med en "skills"-tävling och där visade Jesper att han besitter mycket fina kvalitéer när han har klubban i handen även om han inte var helt nöjd själv.
- Man skulle göra mål från alla möjliga vinklar och jag kom tvåa i tävlingen vilket inte var helt bra, men man får väl vara nöjd ändå..

se länk..

Ambroo: 160 000/månad netto alltså. 250 000 före skatt. Det låter inte som en sådär jättesiffra.
Eller så har man blivit bortskämd med att Sveriges elitserie betalar skyhöga löner för spelare av samma dignitet.

« · 1050071 · »