1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601440 inlägg · 6212 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Uno Gordon: Skulle gärna se Pecka Saravo i TIK-dressen! Men som du säger....Luleå åker inte ur.

Pakaslahti skrev på för 2 år med SSK inför denna säsong.

Uno Gordon: Näe.

Uno Gordon: Nicholas Angell är en av dom bästa backarna i ES, varför skulle du inte vilja ha honom ? bättre att plocka backar som spelat i ES redan och som kan ligan, sen Ossi Väänänen vill ju alla ha men NHL kommer de bli för honom.

Gorkyman: Lasse Pirjetä är ingen spelare för Timrå. Honom kan vi glömma. För dyr i förhållanden till produktion kontra kostnad. Och på målvaktssidan är vi fulltaliga. Vi kör vidare med Backe och Åke Lund.

Jan Sandström har nyligen skrivit långtidskontrakt med Luleå och de kommer inte åka ur Elitserien. Obsut, Chabada, Harju och Bartecko kan vi bara drömma vidare om. Antingen blir det NHL, Tjeckien eller Luleå för dessa.

Kenny Jönsson - stolle där! Kenny kommer bara spela för Rögle i Sverige! Något annat alternativ finns inte!

Ossi Väänänen - kan vara ett tänkbart alternativ!

Petri Pakaslahti - kanonförstärkning om han vill norrut!

Nicholas Angell - Nej tack!

General_Moisio: Patrik Berglund tillhör S:t Louis Blues nästa säsong. Han är utlånad till Västerås denna säsong och har gjort sådana framsteg i vinter att han nu är mogen att ta steget över pölen och lira med de stora grabbarna.

Gorkyman: Pakaslahti är en klasspelare, skulle Hahl försvinna så ersätt Hahl med Pakaslahti som dessutom kan ES nu, Nic Angell skulle jag lätt vilja se i TIk men frågan är hur han ser på TIk själv, Ossi Väänänen kommer förmodligen spela i NHL.

Maggan: Håller med dig om att Timrå bör riva kontraktet med Challe Berglund och ge honom chansen att styra skutan hem till kungliga hufvudstaden igen för att där få navigera sitt drömlag han håller närmast hjärtat - Djurgården!

Plocka istället hit Joakim Fagervall!

Yellowcard: Och det har väl aldrig hindrat en klubb ifrån att sparka en enskild individ?

Ivan Huml från Mora som ny center om Hahl lämnar. Finns viss risk att Mora spelar annan division nästa år, dessutom går kontraktet ut.

Malmös Lasse Pirjetä är väl också tänkbar

Jani Hurme i målet (Malmö)

Luleå har ett gäng intressanta om dom åker ur
Jere Myllyniemi
Jan Sandström
Jaroslav Obsut
Martin Chabada
Johan Harju
Lubos Bartecko

Kenny Jönsson - Rögle (Vilken dröm)

Ossi Väänänen - DIF, vet dock ej hur det står till med kontrakt

Nicholas Angell - Brynäs, utgående kontrakt

Petri Pakaslahti, center i SSK, mkt bra tekare

Peja: Jo såg de på hans poängskörd vet dock inte hur han spelat. Men hur som helst så ser jag han som en framtidsman inom Svensk Hockey.

General_Moisio: Personligen tycker jag att det är osäkert hur bra Mickis egentligen är. Han har trots allt inte varit i närheten av att ha gjort en bra säsong på seniornivå än. Visst har han varit bra i juniorlandslagsturneringar, men han har ju gjort en ytterst medioker säsong i Västerås.

Peja: Okej de tycker jag är fel av Bulan.. Mickis gör också fel han kommer inte få spela mycke tyvärr..

Peja: ...skrev ju just det!

General_Moisio: Mickis har inte kontrakt nästa säsong, det ryktas om Färjestad. Bulan ska försöka ta en plats i St Louis Blues, om han misslyckas så säger han öppet att han ska försöka slå sig in i NHL den långa vägen via AHL.

General_Moisio: Patrik Berglund är ju utlånad från St.Louis till Västerås den här säsongen.
Kommer inte att spela i Sverige nästa år.
Med redan 13 forwards i truppen, och med eventuellt Månsson (eller annan etablerad spelare) på ingång + Hahl (eller dennes ersättare som 1:e center) - så har vi redan 15 forwards under kontrakt så skall vi inte spekulera om fler nyförvärv på forwardsidan...

Kevin O Shea: Stefan Andersson är en allsvensk kopia av Åkerman. Kobent, långsam men djävluskt spelskicklig och bra med klubban. Tror dock inte att han skulle hänga med i ES...

Pätr: Just därför så borde han gå till TIK för att få utvecklas bra som hockeyspelare. Tycker de är för tidigt för han att sticka efter denna säsong. Tycker hellre han ska stanna 1-2 år till för att utvecklas ytterligare som hockeyspelare kanske i TIK-tröjan..

General_Moisio: Samtidigt måste man väga in att Kristoffer Berglund nog har NHL som mål, vilket är både realistiskt och naturligt med tanke på den kapacitet han visat. Av den anledningen skulle han gott och väl kunna välja Timrå, då han sannolikt skulle bjudas mycket speltid. Går han till VF, Färjestad eller HV så är det betydligt större risk att han hamnar i trejdeformationen eller på bänken, vilket inte är särskilt utvecklande för en ung spelare.

T T: Ja de är det väl.. eller?

General_Moisio: Jo, det är ju väldigt lätt nu för tiden...

T T: Tänk positivt...

General_Moisio: Innan man erbjuder såna här killar kontrakt så måste man vara säker på att de vill vara kvar också.

Man vill ju inte åka på en sa-jag-adjö-när-jag-kom-Niklas Hjalmarsson.

Skulle även varit roligt om vi kunde plocka hit Mikael Backlund och Patrik Berglund vet dock inte deras kontrakt..'

Två riktigt bra och unga spelare...

Vore roligt om dom kunde spela i TIK nästa år eller nångång i framtiden..

Kristoffer Berglund enligt mig vore en kanonvärvning tror däremot de blir svårt, tror nog att dom flesta ES-lagen är intresserad av honom.

Vart ruskigt imponerad när jag såg han i JVM.

Som sagt kanonvärvning men blir svårt...

T T: Tänkte på honom som klar redan. Det kommer väl när de kommer hem från landslags-samlingen.

Hälge: Och Pääjärvi. Det kanske blir en Dagens Dubbel i morgon också.

Jensen_12: Zetterberg får tala lite gott om Timrå till Draper eller Maltby så får vi riktiga grovjobbare :)= Dags för dom att börja varva ned lite.

El Maco: Jag vet inte heller om det skrivits om detta, men givetvis är det riktigt kul att de förlängt. Nu är det bara att vänta på Landers förlängning också.

Jag vet inte om jag är synskadad men det verkar inte som att förlängningen med X:et och Moe firats alls? Två viktiga lovande spelare klara för två år till.

Pätr: Självklart så vill inte jag heller ha in en ny Sloan. Jag vill ha en riktig kämpe som kan producera och ta lite stryk. Manderville-typen.

Pätr: Stefan Andersson skall enligt uppgift vara en mycket sämre skridskoåkare än C-J Johansson. Det räcker med Lotvonen (kanke även Koskinen?) som är långsammare än en oljetanker på backplats.

Jensen_12: Nej, för helvete!!!

Visst var Manderville bra, men kom ihåg vad nordamerika har gett oss i övrigt: Blake "Bananfilosofen" Sloan, Lee Jinman, Phillipe Derouville, Kevin "Jag var till Sverige och vände" Houdson. Nej tack, jag slipper helst fler transatlanter (om de inte håller Mandervillklass, såklart).

Jag håller vidare med några tidigare skribenter beträffande Petr Tenkrat. Förvisso tycker jag inte att det är någon dålig spelare, men jag har aldrig riktigt begripit mig på värvningen av honom. När han kom till laget hade de redan en stark forwardsida, och hade det inte varit för alla skador hade han i mina ögon varit överflödig. Jag hade hellre sett att dessa pengar förflyttats till backsidan.

Att Kristoffer Berglund dyker upp i diskussionen förvånar mig inte det minsta, då jag satt och fröjdades över hans spel i JVM. Vågar till och med sticka ut hakan och påstå att han kan bli en ny Anton Strålman, kanske t.o.m bättre. Sedan är inte heller den synnerligen rutinerade Aki-Petteri Berg ointressant. En sådan spelare är precis vad Timrå behöver, och det egentligen redan nu.

Till sist finns det ännu vissa frågetecken kring nästa säsongs lag. Styf blev kvar, vilket får ses som positivt, däremot är det ännu ovisst kring såväl Koskinen som Kokko. Har tidigare hävdat att minst en av dessa kommer att lämna, vilket jag fortfarande står fast vid. Detta innebär alltså att det behövs två-tre nya backar till nästa säsong, och där känner jag spontant för följande namn:

Aki-Petteri Berg
Kristoffer Berglund
Stefan Andersson

Nu kanske jag framstår som en idiot som har förhoppningar om IFSH-liraren, men det kan jag stå ut med. Det kostar inte många kronor att värva honom, så jag tycker det kan vara värt att chansa.

Dream Team: Absolut, men tror inte han går till NHL och schweiz eller liknande tror jag är uteslutet för honom. Hoppas han blir kvar

General_Moisio: Det är ju ingen garanti för att han blir kvar. Kontrakt har väl rivits tidigare.

Mackelito: Tenkrat har kontrakt även nästa år...

Mackelito: ölvestad? skämtar du

adde_1337: ja han borde väl fixa de själv så kan han ta jobbet i dif

uhahl: tänk om vi kunde få lite Mora effekt då !!! (Kicka "C")

adde_1337: Äsch då, det går att utöva hockey även om man har hela ansiktet fullt av minnen från finnar. Tommy Själin klarade det i varje fall bra. Viva Clearasil!

fighter: mmh håller också med helt inte en till Finne! måste in med lite muskler (verkar som alla finnar skadar dig)

fighter: Håller med. Jag vill se lite Nordamerikansk kämpaglöd.

Mackelito: inga mer finnar nu,satsa på svenskt eller kanadensiskt.

Mackelito: Why Tenkrat?

Jag tycker att det verkar bli ett bra lag till nästa år , lite , lite orutinerat om Sanny o Riku skulle lämna men då kanske vi kan värva Jari Viukola eller Janne Pesonen som är minst lika bra ...

Hoppas dessa lämnar tills nästa ....
Kalle K
Kokko
Tenkrat
R.Carlsson

Klara förluster..
Sanny Lindström

In med en 1 back som producerar , hellst right , Pesonen eller Vikhula , och Ölvestad , Månsson.....

T T: Ja, jag ville inte ha kvar Lill-Kenta då hans första omgång på kontraktet gick ut. Hade mer än gärna sett Wikegård tagit hans plats.
Men som alla vet fick jag inte som jag ville. Lär nog inte få det nu heller.

Men faktum kvarstår, jag tycker inte att Challe håller måttet. Trodde faktiskt att det kunde ha blivit bra. Men ju längre serien går, desto mer tycker jag mig se att Challe inte räcker till för att ta Timrå till SM-guld.

Uno Gordon: Ge Tenkrat och de andra i laget en ordentlig struktur och spelplan så kommer vi få väldigt stor nytta av honom. Han har klart bevisat att toppkapaciteten finns där.
Däremot har vi inte haft några linjer i spelet vare sig i egen zon, uppspel eller anfallszon under hela säsongen... Dvs säger jag: Byt tränare...

Maggan: Rätta mig om jag har fel men ville du inte bli av med Kenta väldigt tidigt också? Har du något generellt problem med stockholmare, eller?

Kevin O Shea: Tenkrat tycker jag att vi inte ska släppa i första taget.
Däremot kanske vi kan kicka Challe. Tycker att han har bevisat att det inte funkar.

« · 980734 · »