kennas: kontrakt kan väl brytas om man har en klausul om tex man åker ner en serie,hur det ser ut i det fallet vet jag inte,men ändå det är sillyseason.
Anonymous: Jonte är ett konstigt ämne att prata om jag skulle nästan vilja att han bröt med Timrå pga han är dyr och försöker vara en "lirare" (det har vi gått om) han ska iaf tillbaka till sitt spel, men vill ändå inte att någon annan ES klubb ska värva honom!! Men ja, Jonte som lirare.....Kicka honom!!
Hahl Bundy: Ja, jag vet, ursäkta. Det är sådana som stoff som ställer till det. Tjära och fjädrar borde dom drabbas av... Men blir dom hjälpt av det då? Ja, kanske...
Spelarbetygen som följer är omdömen baserade på prestationen under säsongen som helhet, alltså tar jag även hänsyn till spelet under höstsäsongen osv. Men självklart premieras starka insatser vid särskilt viktiga matcher.
Johan Backlund. Make no misstake – Backlund är en bra elitseriemålvakt. Något ojämn grundserie men överlag bra, och slutspelsinsatsen var trots allt okej. Härligt att se hur han dominerade Krizan. Likväl saknas det ändå en del för att Backlund ska bli en absolut toppmålvakt och jag tycker faktiskt han var klart vassare ifjol. I brist på bättre så. Betyg: 3
Magnus Åkerlund. Gjorde en del fina insatser – minns t ex segern över Färjestad borta – men har även stundtals spelat riktigt svagt – minns t ex förlusterna mot Brynäs eller HV borta. Kan säkert växa en del till nästa säsong. Betyg: 2+
Backar:
Eric Moe. Haft en ojämn säsong, där hans personliga höjdpunkt givetvis måste vara JVM. Annars problem med skador etc. Killen har talang men är inte riktigt mogen för elitserien än. Luktar just nu mer Mats Hansson än Anton Strålman. Betyg: 2+
Sebastian Erixon. I mina ögon en större talang än Moe. Mer rörlig på isen. Begränsat med speltid men har gjort flera bra ”vikariat” under säsongen, även under slutspel. Betyg. 3-
Per Styf. Riktig Timråhjälte med stort hjärta. Trots det ändå en aning underskattad faktiskt. En av lagets jämnaste backar som håller en bra hög nivå defensivt (stark i närkamperna, framför kassen och viker aldrig ner sig) och kan glimta till ordentligt framåt (slutspelet!). Ett givet val som kapten nästa år. Betyg: 4
Sanny Lindström. En Timråprofil som tyvärr försvinner. Underbar i sitt fysiska spel och spelar med stor inlevelse. Hade sin absoluta höjdpunkt i segern mot Frölunda borta under hösten (fantastiskt ass!), men har överlag inte riktigt kommit upp till sin fulla kapacitet. Det syntes även under slutspelet. 3+
Kimmo Lotvonen. Stor men inte stark. Spelade rätt okej under höst och tidig vinter, men har sedan dess blivit sämre och sämre. Hänger inte med i högre tempo och är svag framåt. Slår i alla fall nån fin passning då och då. Lös ut från kontraktet! Betyg: 1+
Petri Kokko. Blev successivt allt bättre under säsongen och var riktigt grym under slutspelet. Rörlig, bra på rören och vass offensivt. Har även ett bra skott. Mycket tråkigt att han drar. Betyg: 4+
Kalle Koskinen. När det blev klart att Kalle skulle fortsätta i somras tänkte man att han mest skulle få rollen som utfyllnadsspelare. Så har det inte alls varit. Kalle har helt välförtjänt varit ordinarie i de första två backparen hela säsongen. Spelar ofta klokt i egen zon och går sällan bort sig. Skapligt användbar i pp, men är lite väl långsam nuförtiden. Betyg: 3+
Robin Jonsson. Började säsongen bedrövligt och var länge lagets klart sämste back. Spelade tack och lov upp sig en del allt eftersom, och hade sin bästa period i slutspelet där han ändå var klart duglig. Robins styrka ligger i defensiven och markeringsspelet, men han är alldeles för klen framför kassen för att jag ska vara nöjd. Offensivt lämnar han mkt att önska, och har sannolikt lagets sämsta skott (träffar aldrig mål!). Förväntar mig mkt mer av Robin. Betyg: 1+
Forwards.
Oscar Sundh. Trampade vatten i sarghörnen en stor del av grundserien. Men har ändå svårt att gnälla på Sundh eftersom han alltid ger järnet i alla situationer. Spelade upp sig ordentligt i slutspelet och var en av lagets bästa forwards i semifinalen. Stor bonus det. Kommer växa nästa säsong. Betyg: 3+
Anton Axelsson. Här erkänner jag villigt att jag hade råfel under försäsongen: med facit i hand faktiskt ett uppköp mot Per Hallin. En av de största positiva överraskningarna i laget. Spelar med både energi och finess. Producerar också bra. Betyg: 3+
Johan Andersson. Stor profil. Spelmotor och enormt viktig lagkugge. Har egentligen inga svaga sidor. Strålande slutspel! Med lite bättre produktion är killen komplett. Betyg: 4+
Timo Pärssinen. Tyvärr ständiga skadebekymmer, men när han spelar gör han det bra. En klasspelare givetvis som sällan gör en dålig match. Flera fina mål när han bryter in på mål från Gretzky-position. Betyg: 4
Riku Hahl. Kejsaren. Johan Andersson må ha fått fansen pris, men Hahl är Timrås klart bäste spelare, tveklöst. Levererar alltid. Svagheten under grundsäsongen var tekningarna, men han höjde sig även där under slutspelet. Stanna för fan! Betyg: 5
Mika Pyörälä. En av Timrås vassare målskyttar i modern tid. En mycket lyckad värvning. Spelar intensivt och tar även ansvar hemåt. Flera grymma mål i slutspelet. Betyg: 4+
Peter Regin. Utvecklas nåt enorm för varje säsong som går. En stort sett fläckfri säsong bortsett de avslutande matcherna mot HV. Absoluta höjdpunkten var nog målet mot Brynäs borta. Betyg: 4
Peter Tenkrat: Värvades som producerande fixstjärna, men levde inte upp till förväntningarna de första 20 matcherna typ. Kom sedan alltmer, för att nå sin topp mot Modo. Har mkt hockey i sig och kan mer. Betyg: 3+
Fredrik Hynning: Ständigt skadad under grundsäsongen. När han väl spelade imponerade han inte särskilt och kändes faktiskt tämligen överflödig. Fick en vändpunkt i och med Skellefteå borta (3 mål!). Växte sedan i slutspel och kan bli riktigt bra nästa säsong. Trots ett bra slutspel förväntar jag mig mer nästa säsong. Betyg: 2+
Magnus Pääjärvi: En av de största talangerna i Timrå någonsin, som hänger med bra på elitserienivå trots bara 16 år gammal. Spelar snart i a-landslaget. Underbart mål i den viktiga 3-0-vinsten mot HV borta. Betyg: 3 (efter ålder: 5)
Lander. Också en jättetalang som gör det kanon utifrån sin ålder. Betyg: 3- (efter ålder: 5)
Jonathan Hedström: Fick som bekant andra halvan av säsongen spolerad av skada. Innan dess… tja, väldigt få riktigt bra matcher. Agerar ofta playmaker i pp utan att lyckas alls. Mycket slarv. Största besvikelsen under säsongen. Dessutom ett extra minus för att han satt i studio för andra matcher när Timrå spelade samtidigt under slutspelet. Lojalitet? Betyg: 1
Björn Svensson. Jobbar på bra och får till en del oreda i motståndarnas försvar då och då. Kommer att växa nästa säsong. Betyg: 3
Erik Andersson. När Erik spelade visade han prov på ypperliga defensiva kvalitéer som verkligen hade behövts i slutspel. Borde ha plockats tillbaka från Sundsvall snabbare. Kommer spela viktigare roll nästa säsong, kanske 3:e center? Betyg: 3
Hahl Bundy: Men fy fan vad det spys galla över Jonte Hedström. Skall man sparka på de som redan ligger tycker ni? Ge för karln en chans att komma tillbaka. Nu börjar det likna ett drev igen mot honom. Precis som mot Challe i höstas. Hejda för satan och var inte som några desperata gamar över bytena.
RocknRolf2: Alltså seriöst! Skall vi värva Juuso Hietanen? Är de det vi kallar satsning? Tomas Skogs och Juuso Hietanen! Jag lägger pannan i djupa veck. Jag orkar inte mer.
jag tycker jonte gör det bra även som playmaker så länge han spelar rakt, dock så blir det svårt att ta en plats i nån av dom 2 första kedjorna som det..men han gör sig bäst som powerforward no doubt..
Jonte är 7a i hela elitserien i Game Winning Goal statistiken, trots att han spelat ungefär hälften så mycket som alla andra på den listan
ralus: Jonte skall tillbaka och det skall ske i rödvitt. Tror inte ett ögonblick på att det är någon schism mellan honom och Challe. Däremot har de säkerligen rensat luften tillsammans och Challe har säkerligen haft synpunkter på Jontes arbetskapacitet och den allmänna åkningen som Jonte bedrev i höstas.
Hade det varit för 10år sedan hade nog Hedström tjurat ihop och i ren affekt hade han lämnat laget. Men Jonte är 30år, småbarnsfarsa och har en helt annan harmoni och trygghet i sig själv. Han kan ta en tillrättavisning och petning på rätt sätt.
Jag skulle tro att den som startat detta rykte gjort en hel höna utav en fjäder.
Uno Gordon: Ja jag fattar inte, jag har räknat med jonte hela tiden och gör det fortfarande, han blev bättre och bättre innan skadan kom, för er som säger att man borde bryta hans kontrakt: Get a grip!
Uno Gordon: Que? Jag har inget emot Jonte. Jag sa bara att jag aldrig vill se honom i nåt annat ES-lag. Tycker det är ganska glasklart vad jag tycker utifrån det uttalandet.
RocknRolf2: "Spelar ofta klokt i egen zon och går sällan bort sig. Skapligt användbar i pp." hahaha...yeah right. Kalle va bra farsta halvan av tiden han varit här. Resten vill jag inte yppa. Man fick ju alltid hjärtat i halsgropen då han fick pucken. Allt kunde hända och det gjorde det ett par gånger bakåt.
Ang. Robin Jonsson tycker jag kan få på ett par kanoner då och då.
Nordda: Vi ser saker olika då. Kalle har fått mkt speltid i pp den här säsongen av Challe. Robin Jonsson skjuter som en kratta. Därför har han så extremt få skott på mål - och gör så få mål också
RocknRolf2: Du har mycket rätt du.. Tack för klipp och klistra möjligheten så jag tar chansen att uttrycka lite själv...
Johan Backlund; När han är bra kan han vara GRYM, men om han är en vinnare likt det Kapanen var i ett lag under press vete tusan, dock måste han lägga av att vara Trötter i början av matcherna...
Magnus Åkerlund: Kan säkert bli jättebra framöver...
Eric Moe: Likt Mats Hansson så får man ofta hjärtat i halsgropen, men det kan gå och ge han mer tid bara...
Sebastian Erixon: Håller helt med R&r2..
Per Styf; Mr Kapten säsongen 08/09, ja...
Sanny Lindström: Hjärtat är det inget fel på, men jag vill ha fler spelande backar så jag önskar Sanny lycka till hoppas vi hittar en spelande ersättare med hjärtat likt Sanny på rätt ställe...
Kimmo Lotvonen: Jag håller med R&r2, bort med pansarkryssaren Potemkin, in med en spelande Potemkin istället...
Petri Kokko: Håller med R&r2. Kokko var ju inte så framgångsrik när han ville diskutera kontrakt, men nu undrar jag om det inte skets i ett blått skåp då. Kan man få Petri att ändra sig tro?
Kalle Koskinen: Hej då gamle hjälte.. På tok FÖR långsam nuförtiden, hans stillastående i t.ex typ powerplay är bara nyttigt att byta ut...
Robin Jonsson: Jag tror på den gubben och hans insatser på slutet visar att han faktiskt kan...
Oscar Sundh: Håller med R&r2...
Anton Axelsson; Han kan och han vill å han e svinbra, jag hoppas på sju kilo musker till i gymmet på vår Silly Season för då kommer Detroit att ta han direkt...
Johan Andersson: Say no more, stay with us...
Timo Pärssinen: En sniper som behövs, men är han inte en glaslirare?
Riku Hahl: Ja, stanna för faaan...
Mika Pyörälä: Ja, en sniper till som vi behöver...
Peter Regin: Mr Pucktransportör, faan vad behöver honom. Dock kan jag hålla med att jämnheten saknas, men han kommer växa bort det och bli Danske Kungen så småningom...
Peter Tenkrat: Håller med R&r2, men han R&r2 släppa pucken mitt i sina snurrar ibland kan jag tycka...
Fredrik Hynning; Han har mer att bevisa...
Magnus Pääjärvi: Sicken talang... Men frågan är om han kanske i sitt eget stilla sinne tänker på hur coolt det vore att spela i nya Hyllie ladan med tanke på ettårs förlängningen av kontraktet???
Anton Lander: Sicken talang... Han ska spela kvar i E.ON ett tag till och det har vi bara nöje av...
Jonathan Hedström: Jag hade allt velat haft den gubben nu i slutspelet...
Björn Svensson: En perfekt avlastare än här och en där...
Erik Andersson: Faan vad jag saknade honom i boxplay under slutspelet. Men faaan, den här gubben har lite för mycket oflyt med hjärnskakningar och risken finns att han snart måste lägga av vilket vore oerhört synd...
Friman SR: Tackar! Btw kommenterade jag inte den störste av dem alla - Robban Carlsson. Känns mest bara fånigt att ge han betyg för säsongen som varit, nöjer mig istället med att säga att han är en av Timrås största hjältar genom alla tider! Upp med tröjan i taket!
Per HApps: Kan också tänka mej ett flertal tröjor i taket före robbans.Man kan ju inte bara titta på antal matcher utan måste även kolla på antal säsonger.Det var ju mycket färre matcher pär säsong förr.
Pucken: Sen tränade man mindre också, samt hade jobb på sidan om, Vilket robban OCKSÅ haft under den här tiden, samtidigt som han förmodligen gått på dom flesta träningspassen laget haft.
Ett kriterie för att ett nummer ska pensioneras och någon spelare bli ärad en tröjupphängning bör vara att alla rent spontant ska vara rörande överens om att det är helt i sin ordning.
Med andra ord så kanske inte Robert Carlsson är helt rätt man. Jag själv vet inte riktigt vad jag ska tycka. Personen och personligheten Robert Carlsson förtjänar det. Ishockeyspelaren Robert Carlsson. Jag vet inte. Det måste finnas en gråzon mellan tröjupphängning och att falla i glömska. Den vägen får inte från Timrås håll vara en från internet utskriven bild som sedan Bulla suttit och pysslat in i en ram och som sedan hänger vid någon kiosk.
Våran historia verkar mest bara vara ett ihopkok av en drös selektiva minnen endast bevarade i folks hjärnor och i en bok skriven för 15 år sen eller när det nu var den skrevs.
Per HApps & pucken: ...och det är väl förstås bulla, eje och gubbarna då som ni tänker på? Svårt att argumentera mot när man inte var med på den tiden dom spelade.
Men jag säger såhär, om dom spelarna ni tänker på har arbetat, slitit och kämpat lika mycket för den här klubben som Robert Carlsson har gjort - så borde deras tröjor redan vara uppe i taket. Enligt mig, som är ung, har många en tendens att övervärdera mycket utav det som har varit, "det var bättre förr!" typ.
Och därför är det i så fall konstigt att ingen fler tröja finns uppe. Men jag får väl hoppas att Strimmas hänger där av en hel drös anledningar då, för som jag ser det är det i så fall bättre att bara hans tröja hänger där än Zätas (och ingen fler) tröja också "ska" upp.
Knylan: Okey, jag förstår och håller med delvis. Det är bara det där med att många säger att Zätas tröja "ska upp" som jag hakar upp mig på, för jag anser i alla fall att det inte bör spela någon roll att Zäta är en nyckelspelare för vilket lag som helst, att han plockar poäng som en annan plockar godis i affärn eller att han kanske vinner stanly cup i NHL - Robert Carlsson har gjort mer för Timrå IK, och jag tycker det vore rimligt om det är mest det som det borde handla om.
andyo: Alla pratar om att jonte ska bryta kontraktet och gå någon annanstans. Om det inträffar försöker man värva en ny forward då eller lägger man dom där pengarna på backar då? Någon som vet?
RocknRolf2: Robin Jonssons betyg köper jag inte, visst han var helt under isen i höstas. Men vårsäsongen har han tillhört en av de bättre i laget och i slutspelet är han bästa back tillsammans med Styf och Kokko i mina ögon. Till nästa år så "ersätter" RJ Sanny och Lotvonen Kalle. Två nya offensivare backar ska in däribland Skogs? Plus då Moe, Erixon och talangen som ska värvas gör att våran försvarssida iaf på papperet kommer se betydligt mer välbalanserad ut.
Framåt så hoppas jag att Robban ersätts av en terrier då detta är något vi saknar i laget. Man flyttar upp Lander och Pääjärvi men dessa är ju mer lirare/grovjobbare. Jag vill ha en jobbig jävel.
Jacksson 71: för det första så varför skulle Jonte flytta, det finns inget i det som har någon som helst verklighets förankring..... så glöm det är du snäll...
epa @ Sörberge Idag kl. 16:14