1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601819 inlägg · 6212 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Jensen_12: Holös kan bli en jättesuccé men han kan också bli en enorm besvikelse och en flopp som vissa norskar blir, med tanke på att Timrå har som målsättning att vara topp fyra och kanske gå till en final vill man ju gärna se att man värvar en rutinerad och bra back också.

Frazze: nähä, vad är det för namn då som har nämts här (seriöst alltså) som vi skulle vara alldeles för fattiga att värva då? Marttinen var budgeterad och han kom som finsk landslagsback. Sanny som jag sa etablerad och landslagsspel, Kokko och Koskinen minst medellön tillsammans.

Ändå tycker du vi gapar efter för mycket om vi vill ha ett tungt namn i landslagsklass utöver Skogs och ev. Holös?

Snälla bespara mig för "vi-är-ju-en-fattig-liten-bondklubb"-tänket. Det var kanske så för en del år sen men knappast nu när omsättningen närmar sig tresiffrigt

Nu är det ett jävla gnäll om att Holös ska in i truppen.... Då undrar jag hur många av er som gnäller har sett vederbörande spela?????
Antagligen ingen!!!!!

Det har inte jag heller, men han slår säkert kalle, sanny, alla dagar i veckan! Det är inte så svårt!
Koko var bra i slutet på grundserien och början på slutspelet sen blev han kall tycker då jag.

För det är dom argument som används:Holös vs Koko osv.

Krln är ju inte ens klar, om han blir det så ge han en chans!!!

diffe: De du nu säger om att han utklassar Sanny visar ju hur mycket hockey du kan.

diffe: haha. Grattis till dagens trollinlägg.

Ja en stark pp back ska in och det är bara så... det kommer komma en också det känner jag på mig! Finns säkert namn dom tittar på som vi inte har en blekaste om. Tråkigt bara att inget händer så man blir uppi varv :)

Beträffande backarna:

Jag har svårt att tänka mig att Timrå kommer att satsa mindre ekonomiska resurser på a-laget kommande säsong, mer troligt är att spelarbudgeten kommer att öka. Detta betyder (om jag får dra förhastade slutsatser) att det i dagsläget ser ut på följande sätt:

Försvunna från fjolårstruppen:

Sanny
Kokko
Kalle K
Marttinen

Nya:

Skogs
Holös
...

Med tanke på vilka som har gått och vilka som har kommit borde det finns utrymme i budgeten för att värva en etablerad back, inte sant?

Pätr: Får verkligen hoppas de, för får vi in en etablerad back plus Holös och Skogs då ser de ju mer intressant ut.

RocknRolf2: OK, så du tror seriöst att vi dels har råd att behålla RIKU med den dyraste lönen någonsin , å dels värva in 2-3 klassbackar (gärna NHL meriterade som det skriks om). Sanny- etablerad ja, landslagskille ja....betyder det automatiskt att han har en elitseriemässig topplön? Knappast. Koskinen hade prestationsbaserat kontrakt pga alla sina skador.Martinen var budgeterad ja, skellefte övertog dock hans lön och trots detta kommer vi förmodligen inte göra 7siffrig vinst.
Jag har aldrig sagt att vi är den fattiga bondklubben, men du skall inte på långa vägar heller tro att vi har samma plånbok som exempelvis FBK å Frölunda.

Snoop: Kan inte lova något, kanske resurserna går åt till att behålla en viss finne. Emellertid har jag ytterst svårt att se att man ska nöja sig med den nuvarande backuppställningen.

Frazze: han jämförde FBK MoDo varför börjar du jämföra FBK Frölunda då ?? Frölunda krossar vell för f*n FBK i budget.

3 backar måste bara värvas och de ska inte va sämre än de vi hade utan bättre...

RocknRolf2: Förhoppningsvis hamnar Jonas Holös i Färjestad.

Blizzard: FBK är sveriges rikaste klubb och omsatte lika mycket som frölunda ifjol (hittar bara preliminära siffrorna)
Frölunda:
Omsättning: 120 milj kronor.
Resultat: 5 milj kronor.
Eget kapital: 65 milj kronor.

Färjestad:
Omsättning: 125–130 milj kr.
Resultat: 5–7 milj kronor.
Eget kapital: 80 milj kronor

Uno Gordon: "Förhoppningsvis hamnar Jonas Holös i Färjestad."

Hoppas du det för att du nu bytt lag till FBK och hoppas på bra namn dit eller har du, som så många andra härinne verkar ha, en massa okänd info om Holös som säger att han inte håller måttet? För inte kan det väl vara det faktum att han råkar vara relativt okänd norrman ist f dito finne eller tjeck som är orsaken till skepsisen?

mikenomad: Det handlar väl inte om att killen inte är talangfull osv, det handlar om vilken roll Timrå tänker ge honom. Tycker du det känns som en tillräckligt stark spelare att gå in på 5-6 backar i ett lag med toppambition, som dessutom redan hade vissa backproblem (och alltså bör stärka sin backsida och inte ligga på status quo)?

Holös fine, men ta hit en stjärnback utöver Skogs i så fall också.

Ja, ungefär så. först och främst tror jag man kalkylerar back och forwardssida separat. Det vore väl lite knepigt om man inte har råd att fylla upp någorlunda på backsidan för att en stor del av kakan istället läggs på en center? Dessutom hade ju Riku redan en hög lön och eftersom det handlar om en enskild spelare bör inte ökningen där vara mer än ett par mille. Vidare så har jag ingen som helst förståelse till varför Sanny skulle ha spelat för sämre lön än hans marknadsvärde. Marttinen hade ju dessutom garanterat ”topplön” som du snackar om. Så bara tappen av Marttinen och Sanny borde göra det fullt rimligt att fråga efter 2-3 etablerade toppbackar varav Skogs är en av dem. Lägg sedan till Kokko som ansågs vara ett skapligt tungt förvärv av klubben för två år sedan. Plus Koskinen. Men fine… Sedan är jag lite nyfiken på vilka det är som har ”skrikit” efter NHL-meriter? Eller vänta, jag har ju det - Jackman!

Sista stycket där var till "frazze".

OT: Jaha gick åt helvete med fotbollen ikväll igen då. har väl bara ett invant dåligt öga till norska inslag bland mina favvolag...

Tänk om Timrå verkligen vågade satsa den här säsongen, och värvade både Mylläri och Holös samt en superback - och samtidigt löste Lotvonen från sitt kontrakt.

Vore något det

RocknRolf2: Skönt att du säger att Skogs är bra/etablerad värvning för det verkar juh som inte han duger i allas ögon. Tror du tog missförstod mitt första inlägg / tog åt dig för ngt som andra skrivit (NHL spelare). Självklart tycker även jag att man skall ersätta med BRA spelare. Skogs är en sådan enligt mig (oss)! Enligt andra duger det inte utan kräver större namn. Men men, nog om detta....nä föresten,en sak till: Jackman, var du seriös där? Han var ju bedrövlig av det jag såg honom i kvalserien. Dock så var han ju bra häruppe i löven under lockoutåret...

Frazze: "Skogs är en sådan enligt mig (oss)! Enligt andra duger det inte utan kräver större namn"

tror inte RR2 nöjer sig med Skogs det är nog bara du ;-)

Jag förstår inte varför dom inte presenterar Skogs, han har ju haft ett tag på sig nu att sörja.

Holös låter intressant, men samtidigt är det lite grisen i säcken varning, man vet inte riktigt vad man får. Tycker vi redan har 2 unga lovande backar i moe/erixon och eventuellt nån av mylläri/ekman-larsson.

för övrigt så kan man ju inte låta bli att drömma sig tillbaka lite då man såg strålman idag, skulle kunna offra ett finger eller nått för att få honom tillbaka

Snoop: Han kanske avvaktar anbud från andra klubbar... inget är ju påskrivet vad jag förstått

RocknRolf2: Men Koskinen hade väl i alla fall bara betalt per match. Någon back som skulle gå med på ett sådant upplägg tror jag kommer bli väldigt svpårt.

Apropå löner så blev det tydligen offentligt med Brynäs Nick Angells lön, den är tydligen 343 137 kronor i månaden.

"Brynäs sportchef säger att lönen är i överkant och att elitserielönerna börjar nå orimliga storlekar.

Lönen är helt enkelt inte rimlig.

– Nej, det är det inte. Men jag rår inte över marknaden, lönerna har dragit i väg något enormt de senaste åren.

– Utan att veta till hundra procent så finns det säkert ett antal spelare som tjänar mer än så här i elitserien.

Sundlöv sluter sig nu till skaran som vill införa ett lönetak i elitserien – om inte annat för att det sportsligt ska bli mer spännande.

– Ja, det tycker jag, det är bara vansinnigt som vi håller på just nu. Det finns bara två, tre klubbar som kan vara med oss slåss om SM-guldet och, ärligt talat, hur många fler än de som har de förutsättningarna är intresserade av att ha det så. Det är väl roligare när underdogs har chansen att slåss om titeln. "
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/elitserien/article2275663.ab

Alltså sportchefsjobb i en liten klubb som Timrå lär inte vara någon dans på rosor.

Med tanke på att TIK i stort sett lägger alla pengar på spelartruppen så har man nog samma lönebudget ungefär som övriga lag. Får man spekulera lite så känns det som att Sanny, Kokko, Marttinen och Kalle alla hade nånstans mellan 70-100 k i mån, kanske mer. Så visst lär det finnas pengar. Holös är nog inte särskilt dyr. Skogs kvalar väl in på ett 70k kontrakt så även vad nu Hahl får i lönelyft så bör det finnas utrymme för en spelare som Tärnström eller liknande.

Visst blir man besviken om man endast värvar Skogs, Holös och Mylläri men känns ändå som att Holös kan bli en trevlig överraskning i ES.

Anonymous: 350 brutto i månaden på Angell. Skrattretande. Det är inte marknadskrafterna i fråga om utbud och efterfrågan utan det är ren idioti. Man blir inte direkt förvånad över att Brynäs var ytterst nära allsvenskt spel.

Återigen: Timrå är inte någon liten klubb. Det tänket verkar tämligen cementerat hos många förvånande nog.

Blizzard: Skogs är en jättebra värvning. Hoppas man fattar att det måste in en minst lika bra spelare till

RocknRolf2: Läs Tomas ros blogg om Angells lön så ser du att de är inte så farligt endå.

Snoop: Nej, den undviker jag.

RocknRolf2: Varför ?

Snoop: gissa tre gånger.....nej ångra mig gissa en gång!!

...vad tror du? H-A-N Ä-R K-A-S-S

Blizzard: Jo men de han skriver om Angell är ju rätt.

Blizzard: Folk börjar heista över att oooj vad mycket pengar han får de ska han inte ha osv, men när någon skriver hur de ligger till skiter man i att kolla, kung de.

AndersN: Bara för att man har större omsättning och ett eget kapital på si och så många miljoner så innebär inte det att man per automatik har en större spelarbudget. TIK har, återigen, en lönebudget som kvalar in bland topparna i Elitserien.

RocknRolf2: "Elitserien omsätter 1,2 miljarder och Modo Hockey svarar för 132 miljoner kronor. Dem är fem miljoner mer än tvåan Färjestad. Trean HV 71 omsätter 125 miljoner och Frölunda 120.
Timrå omsätter 87 miljoner och på sista plats ligger Södertälje med 35."
allehanda.se/blogg/?blogg=26&date=2007-10

"Frölunda +19 milj (kapital 59 milj, omsättning 130 milj)
HV71 +10,8 milj (kapital 21,3 milj, omsättning 104 milj)
Färjestad +8 -10 milj (kapital 74 milj, omsättning 120 milj)
Linköping +2 milj (kapital 4 milj, omsättning 105 milj)
MoDo +2 milj (kapital 7,8 milj, omsättning 60 milj)
Timrå +900 tkr (kapital 6,1 milj, omsättning 75,1 milj)
Mora +850 tkr (kapital 9,5 milj, omsättning 60 milj)
Luleå +833 433 (kapital 2 milj, omsättning 61,5 milj)
Brynäs +240 tkr (kapital 850 tkr, 57 milj)
Djurgården +/-0 (kapital 600 tkr, omsättning 60 milj)
Skellefteå -2 milj (kapital 3 milj, omsättning 35 milj)
Malmö -20 milj (kapital nollresultat, omsättning 40 milj)"
blogg.aftonbladet.se/blog.php?blog=5&m=6&y=2006

Det var vad jag hittade om om storlek, sen om du tycker är en stor klubb det vet inte jag.

Anonymous: Det där var väl bokslutet från 06/07. Nu ligger vi garanterat över 90 mille. Sedan säger inte bara omsättningen i sig allt, utan själva lönebudgeten är mer intressant. Där är Timrå k-n-a-p-p-a-s-t en "liten klubb".

RocknRolf2: Det verkar vara svårt att förstå det där. Undrar hur länge man ska/bör älta?

Ambroo: Ett sätt kan ju vara att visa siffror från de olika klubbarna. Att påstå något utan dem ger inte så mycket, då finns nog stor risk att man får fortsätta älta.

Riku Hahl hade assist på Finlands enda mål mot ryssarna, fan vad jag hoppas vi får behålla honom.

Snoop: Ja vem hoppas inte det... Det vore en dröm

RocknRolf2: Det är väl klart som tusan att Challe lyssnar på Knutsen. "Schampoo" var ju en ikon i Djurgården. Klart man hör upp då.

Uno Gordon: Han hade varit ett lysande nyförvärv i sina glansdagar Knutsen :) Eller hur Sjökvistarn?

Uno Gordon: Eller ska ja säga Sjöstedttarn :)

TRL: Världens bäste norsk i mina ögon när man han var som bäst. Huvaligen vilken trollkarl och artist alltså.

Uno Gordon: Ja han var riktigt bra... synd det inte finns fler av den varan... Men det är ju det som är tjusningen också att dom inte ploppar upp som svampar ur marken

TRL: Det är vilket som ;) Jag flödar ju utav nyheter så Sjösted(TT)arn blir bra det! ;)

Snoop: och du är den stora hockey profeten eller??

Sanny är duktig på att tacklas (ibland) såg du en tackling som var värt namnet tackling från sanny under semin??? Nä helt iskall!!!

diffe: "duktig på att tacklas (ibland)"?
Jag vet inte riktigt vilken spelare som skulle vara en bättre tacklare i elitserien...Väänänen? Att bara lyfta fram vad han (inte?) gjorde i just semin är väl inte speciellt rättvist?

Allt snack kretsar just nu kring att hitta klassbackar som kan transportera puck och göra mål men samtidigt så tappar vi den enda spelaren i laget som mäktar med att sätta sig respekt i motståndarna. Så länge inte Lotvonen börjar matas med oxblod och får en nåldyna instoppad i suspet så kommer inte jag att klaga om man börjar slita i en spelartyp som Väänänen iaf...

diffe: Okej nu vet ja ju verkligen vad du går för, go for it mannen.

Enligt dagens pappersupplaga av Dagbladet så kan Timrå glömma Holös. Han skrivit på för Färjestad.

Dream Team: ... och Bastiansen väljer mellan tre andra elitserielag...
Hmmm, ingen bra start för dom nya sportcheferna...

« · 1032169 · »