1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 602088 inlägg · 6213 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Tycho: Men spela honom då med en defensivt stark kugge för bövelen. Det går ju inte att finna (annat än i NHL och möjligtvis i den penningstinna ryska ligan) en back som är landslagsmässig både i deet offensiva som det defensiva spelet.

Red Rocker:

Tja om man vill fortsätta att ha en med ES mått dålig back besättning så är det så vi ska värva. Din uppställning anser jag vara svagare än den besättning vi har idag. Om vi ska bli bättre krävs följande!

1:a par Nyförvärv + Nyförvärv
2:e par Nyförvärv+ Skogs
3:e par Styf+ RJ
4:e par Erixon+ Lotvonen
+ Moe

Patrick Polly: Du menar alltså att vi skall värva 3 backar till, utöver Skogs? Inte en chans. Det kommer nog, tyvärr, bara en ny back till, kanske 2...

Patrick Polly: Dream on...

Kevin O Shea: Visst är det så, men han har kontinuenligt blivit utanför trupperna i alla lag han spelat med för att han är helt oduglig i defensiven. Kanske är en väckarklocka att han bytt lag så många gånger på kort tid...

Jensen_12: Ja inte blir det tre nya backar till, utan förmodligen bara en, A-lags back i alla fall. Sen får vi väl se vad som görs med Ekman-Larsson och Mylläri om de kommer hit.
Tycker det är lite dåligt med rykten för närvarande, har ingen något smaskigt att komma med?

Theo: Tror faktiskt det är ganska dött angående värvningar. Det är ju bara 1-2 backar som ska in, möjligtvis ersättare till Hahl/regin.

Jensen_12:

Ja om vi vill ha samma eller bättre back besättning jämfört med denna säsong är det nog ett krav. Vi vet ju att TIK hade en av de svagare backbesättningarna i ES, om vi inte tar in två klassbackar till första back par är risken att det blir lekstuga i TIK's försvarszon...

Theo: Det är möjligt att det inte blir tre till, men i det fallet kommer vi också få en klenare besättning än i år, vilket inte bådar gott för kommande säsong...

Patrick Polly: Jag tror faktiskt att dom flesta spelare utvecklas en del, speciellt RJ och Moe.

Det blir färre och färre backar kvar på marknaden...

Jensen_12: Vi har tappat Kokko, Koskinen och Sanny det är tre viktiga backar. Vi borde ersätta dessa tre med minst två bra backar Skogh är en det behövs således en till bra back till + en junis el liknande. Hoppas nu att Moe och Erixon utv bra och håller att spela som ordinarie på tre backpar då blir det bra.

Red Rocker: Håller med...jämför man med FBKs backtrupp nu så har dom en junis sedan Skåhlberg som varit med i år o resten är backar av landslagsklass så en till minst i nivå med skoogs är nog helt tvunget om vi skall hänga med nästa år...Saalmela el, Lehtinenklass men HV el. LHC lär väl sno dom..

Red Rocker: Din mattematik är intressant! =)

I år = halvklen backbesättning

Vi tappar 3 bra och ersätter med två???

Nästa år = Mer än klen backbesättning

Patrick Polly: Mycket kommer bero på utvecklingen hos RJ, Skogs och Moe/Erixon om det blir sämre eller bättre.
Men om man ser till de backproblem vi hade ifjol var det uppspelen/utspelen och inte i första hand det defensiva arbetet.

I och med att Skogs kommer in tillsammans med antingen Moe eller Erixon får vi en betydligt mer balanserad backlinje mellan offensivt och defensivt.
Det gäller bara att det blir en bra utveckling på Moe/Erixon under somaren/hösten och att Skogs håller samma klass(eller lite bättre) som i Mora.

Vi kommer fortfarande behöva en back för första backpar. Han bör vara offensiv/allround.

Men att kategoriskt säga att vi får en mer klen backbesättning håller jag inte med om.

Tycho: Jo jag kan hålla med om att mkt beror på det. Men ska man chansa på att fyra backar helt plötsligt ska bli mkt bättre är att hoppas på mkt! Om 2 av 4 blir mkt bättre så är det bra säger jag. 4 av 4 en utopi.

Ska man chansa på nått som är omöjligt, eller köra på "säkra" kort?

Patrick Polly: vilka är dom 3 bra vi tappar då...

superfalle: Det är humor, märker jag.

fattar inte varför vi ska ersätta sanny,kalle,petri med 2 nya och inte 3 ???????

stoff: Man kanske satsar på kvalitét istället för kvantitet, och man får ju vad man betalar för, oftast. Jag tror det blir bra om man värvar Skogs + 1-2 till.

stoff: Räknades Moe och Erixon som att dom var med i truppen ifjol?

stoff: Vi har 6 backar nu, som jag ser det så behöver vi 2 till etablerade.

Finns 4 st jag skulle vilja se i Timrå.
M. Lehtonen, A Salmela, Saravo eller Jonsson men dom har väl lite anbud att välja emellan antar jag.
Hoppas kan man väl alltid göra?

Patrick Polly: Nu tolkade du lite väl mycket kan jag tycka...
Bara 3(Med ett nyförvärv) av dem behöver visa klass, att de ska förbättra sig så otroligt mycket håller jag inte med om.
Visst skulle det vara önskvärt med en utveckling på RJ och Skogs för att verkligen vara i topp hela säsongen. RJ var kanske med Kokko bästa backen efter jul. Får han komma med till VM tror jag att han kommer utvecklas redan till början av nästa säsong. Jag tror Erixon kommer visa att han är värd plats bland ordinarie backar.

Sen är det så att det inte finns nått säkert kort i den här branschen, Se bara Marttinen från iår och Laakonen från året innan. Sen har man alltid en budget att utgå från.

Vi har klart en spännande uppsättning av lovande relativt unga backar. Ska vi dock vara topp-topp i serien krävs att många av dem spelar på topp under stora delar av säsongen. För att vinna ett slutspel kan det räcka ändå om formen är på hyfsat topp.

Hahl Bundy: Anssi Salmela skulle jag väldigt gärna se i TIK, jag skulle även vilja se Mikko L men som sagt så har han redan tacka nej till 5,6 miljoner för 2 år i LHC.

Tycho: Marttinen lyckades ju i AIK så man kan ju undra vad som skedde med han här i Timrå

Snoop: Han fick inte vara den stjärna han själv tror att han är....

Tycho: Aa om han va en diva så vare lika bra att AIK tog han, sånt skräp vill vi inte ha i Timrå :)

Snoop: Iaf enligt det jag hört....

Snoop: Marttinen lyckades så pass bra i Skellefteå att Kalle Koskinen till och med gjorde fler poäng under säsongen som gick.

Knylan: Jo men Jyri lär ju göra fler poäng nästa säsong och nu är han med från början i Skellefteå också så.

superfalle: Tja Kokko var den bästa backen vi hade. Sanny var topp 3 o Kalle stod för mkt rutin o ledaregenskaper på o utanför isen.

Patrick Polly: "Vi vet ju att TIK hade en av de svagare backbesättningarna i ES, om vi inte tar in två klassbackar till första back par är risken att det blir lekstuga i TIK's försvarszon..."

Jo vi släppte ju in nåt så ohyggligt med en massa mål...

Annars så är det väl ändå så att det som behövs är en producerande back med fina händer och kvicka fötter, men att tro på minst två såna får mig att rodna. Marknaden är begränsad, så utöver Skogs så kan vi förmodligen högst räkna med en som besitter de kvaliteterna+en ungdom...

Timrå hade Elitseriens klart sämsta backuppsättning och inte ser den bättre ut i dagsläget. Skogs är en bra back men minst 2 till måste in i laget om det ska bli nån stadga. Stundtals i vintras såg de ju ut som pojklagshockey i försvarszon. Jag är väl medveten om att det inte finns så himla många backar och plocka in, men lyckas lag som Skellefteå hitta backar måste vi väl också kunna göra det. Personligen tycker jag Lotvonen borde lösas ut från sitt kontrakt. Han håller knappt allsvensk klass. Finns massor med backar i allsvenskan som är bättre än honom. En bra elitserieback ska vara rörlig, våga tackla, skjuta när läge ges... dom egenskaperna besitter inte Lotvonen tyvärr. Kokko blommade ut i slutet av serien och slutspelet. Robin Jonsson var stundtals skrämmande på isen. Man blev ju rädd så fort han rörde pucken. Men även han lyfte sig i slutet. Sanny Lindström har varit jämn och genomgående bra men i slutspelet tyckte jag han föll undan och märktes inte av, hans tacklingsvilja lyste med sin frånvaro. Kalle Koskinen var jämn och bra och gjorde nog sin bästa säsong. Styfen var bra i slutspelet i grundserien var han som han alltid varit. Nä minst 2-3 backar till ska in i laget om vi ska vara med i guldsnacket...

TRL: klart sämsta är väl en överdrift, då hade vi knappt klarat oss till slutspel

TRL: Man blir en aning brydd när man ser vad du tycker om vår backuppsättning. Fanns det så många bättre i årets ES förutom HV o Linköping. 2st spelar nu i 3 kr o Lotvonen o Kokko är väl gränsfall i Finland.
Vi visste redan i höstas innan serien kommit igång att det saknades spelbackar, men det fixade ju Challe på ett bra sätt när centrarna fick jobba mer bakåt.
Däremot kan jag hålla med om att det bör komma minst en riktigt duktig spelback för att ta över efter Kokko.
Det enda felet för mig var väl egentligen bara Erik Moe som inte riktigt ännu fyllde den position som jag väntat mig. Däremot Sebbe skötte sog riktigt bra. Det hät kommer att bli riktigt bra!

Backbesättningen:

Vår backbesättning var utan tvekan topp 5 i elitserien den gågna säsongen, vi låg högt i defensiv kunskap och var lite mitt-i på offensiv kunskap. Men det vore fint att ha en backbesättning som är topp 2 nästa säsong.

En nyanserad tanke kan ju vara att kolla över hur de andra lagen var byggda och hur de nu bygger. Det var ganska dåliga backbesättningar överlag, framförallt offensivt. De flesta lagen tycks dessutom nu tappa mer än de värvar. Det har inte direkt kryllat av stjärnnamn i värvarcirkusen hittills. Det närmaste en stjärnvärvning man kan komma är väl Hannes Hyvönen till Södertälje.

I risk för att bli sågad höjer jag ändå rösten:

Jag tycker att det gnälls väl mycket på Kimmo Lotvonen (ibland kan man tro att Harald Lückner, Per Svartvadet eller Niklas Sundström döljer sig bakom något nick). Lotvonen är inte alls så dålig som vissa härinne vill påskina. Han kanske inte hade någon av sina bättre säsonger, men det är en spelare med stor kapacitet och han kan mycket väl göra bättre ifrån sig kommande säsong.

Inför förra säsongen var det många (jag, bland annat) som klagade över att Kokko var kvar. Vi fick oss emellertid en praktfull näsbränna då denne utkristalliserade sig som en av truppens bästa backar. Glöm inte att Lotvonen en gång värvades av den mer eller mindre geniförklarade Nubben, för att ingå i en fruktad förstaline.

Dunc: Ja det är otroligt tycker jag hur Robin Jonsson ens kan få möjlighet i tre kronor. Men tydligen är han ju bra på något som jag missat. Personligen tycker jag inte det är någon storback. Finns betydligt bättre backar i mina ögon. 3 backar har dom haft som varit bra och det är Koskinen, Kokko och Sanny Lindström. Lindström för övrigt tyckte jag var en besvikelse i slutspelet. Men ska man vara med i guldsnacket tycker jag iallafall man behöver 8 backar. varav 6 ska vara stabila... inte göra tabbe på tabbe och de andra laget rinner igenom, och sen Pang så blir det mål. Visst, alla spelare gör misstag men en del har ju en tendens att göra det om och om igen. Skogs har ju gjort en del tabbar också i vinter men överlag spelar han bra iallafall. Utöver honom behövs minst 2 backar till!

Pätr: Lotvonen har varit väldigt skadebenägen och nu när han äntligen fick vara hel i stort sett hela säsongen hade man väntat sig mer av honom. Hur länge ska man behöva vänta? Genombrottet skulle ha kommit för längesen men jag tvivlar på att han har något mer att komma med. Isåfall skulle han visat det. Jag tycker iallafall inte man ska ha en back som väger 100+ som är tacklingsrädd... har aldrig sett den mannen tackla. Det är en viktig del i dagens hockey för att trötta ut motståndare.

Nubben har i regel värvat bra spelare men även han har misslyckats några gånger... Det är inte första gången han misslyckas med en backvärvning. Jesper Jäger, David Halvardsson och Viktor Wallin var 3 backar som inte hör hemma på den här nivån.

Plockar man upp en 89, 90 eller 91 till har man fler juniorer än något annat lag i ES i sin A trupp, orimligt med dagens krav på framgång, finns väl inget lag som har fler än 3 st juniorer
gäller utespelare

TRL: Visserligen kan jag hålla med om ditt resonemang, men förutsatt att Timrå inte värvar två riktigt bra backar får Lotvonen plats på tre backpar.

Pätr: Dom här 3 killarna skulle jag vilja se i Timrå,en stabil back och en klass back och ett löfte.

Tomas Skogs ( är redan värvad )
Anssi Salmela
Oliver Ekman-Larsson

Skulle det bli dom här som ska ersätta Kokko,Sanny och Kalle så är jag nöjd. Ekman-Larsson kanske inte kan ersätta någon av dom men då ger man Moe elle Erixon mer speltid.

Pätr: Ja absolut... så dålig är han ju faktiskt inte. Men jag tycker man kan vänta sig mer av en back som honom med tanke på alla lovord han fått innan.

Bagarbrorsan stannar i Troja.

Snoop: du som är så införstådd i ishockey vet du inte det?? =)

JimmyH: Ja precis, när Hannes Hyvönen kallas stjärnvärvning förstår man hur illa ställt det är med backbeståndet i Sverige. Inte för att Hannes är någon dålig back, tvärtom, men epitetet stjärna förtjänar han inte. Är rädd för att när säsongen drar i gång i höst så kommer nog många att vara kritiskt till backuppsättningen vi kommer att ha. Åtminstone på pappret.
Kan Linkan och Robban fixa två klassbackar så kommer de nog att bli geniförklarade av mig i alla fall. Om de inte fixar det känns det som att det var vad man kunde vänta sig. Med tanke på marknaden.
Kollade på Sverige-Lettland och Wikegård sa faktiskt något sant (hör och häpna) i att Sverige inte hade speciellt bra backar.
Vad vi än kommer att få så kommer det nog att kännas nervöst.

Backarnas defensiva färdigheter har överlag varit bra. (Bara Södertälje och HV71 har släppt in mindre mål i Elitserien)
Backarnas offensiva färdigheter har känts mediokra och det är främst här som det måste till uppryckning.

Begrim: Ett förtydligande: Hannes Hyvönen är forward. Jag skrev lite konstigt där. Men han används ofta som back i powerplay i och för sig.

Ska vi titta på bra backvärvningar så är väl Ragnarssons flytt till DIF det största som hänt.

JimmyH: Haha, tackar för rättningen, det stämmer det. Måste vara den minnesbilden jag har av honom (som powerplayback).

Kenny Jönsson har man följt någorlunda i Rögle och i landslaget men hur har Ragnarsson skött sig i Almtuna? Är han fortfarande den där elakingen man minns honom ifrån Philly?

JimmyH: Jag har sett för lite av Almtuna (inget alls faktiskt) för att kunna värdera Ragnarssons färdigheter.
Men det känns som om hans peak var för 10 år sen ungefär och snabbhetsmässigt torde han väl vara i klass med Lotvonen ungefär.

Med facit i hand senare i år, så kommer kanske Holös att se ut som det största utropstecknet.

Skogs känns med svenska mått mätt, som en riktig klassvärvning.
Skall vi hitta den där 24-26 minutersbacken med offensiva färdigheter så får vi nog leta utomlands och vara berädda att betala ett rejält överpris, dessutom.

« · 1034289 · »