1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601949 inlägg · 6212 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Ambroo: Haha har du supit dig full? Menar du att jag är en stjärna eller törs du inte skriva ut något?
Tycker du verkligen att det var en bra blogg av jimmyh? Massa rappakalja bara,
"Ger Frölunda honom klart mer pengar än vad Timrå kunde erbjuda så anser jag att Frölunda betalar honom mer än vad han är värd. Pengar som en spelare av hans klass inte ska tjäna med dagens marknadsvärde räknat."
Har han missat att KHL blandat sig in i leken och tryckt upp lönerna och därmed deras marknadsvärde? Och de där uppradningen av en massa NEJ till frölunda känns ju så otroligt fånig, han argumenterar med en 14årings förstånd.

På vilket sätt kan inte VF erbjuda en bättre miljö och omgivning för att bli en bättre hockeyspelare? Han har provat TIK och uppenbarligen är han inte helt nöjd så nu går han till en klubb där headcoachen kommer just från ett tränaruppdrag i hans drömserie NHL.

Det måste vara jobbigt att veta att om Nubben varit kvar i TIK hade Dahlén kunnat vara hos er och Halh med.. Å nu ska jag unna mig en riktigt god natts sömn.
Hej på re!

spud: Som sagt: Fittor också du då.

Ambroo: En klausul är väl precis vad TJ skulle ha krävt av Ahdrian.

spud: Hehe.

1. KHL betalar för höga löner till spelare för att ingen vill bo i Ryssland. Det är också över marknadsvärdet. Har Frölunda som jag skrev: KLART överskridit det Timrå erbjöd så har de överbetalat honom. Det går att få bättre spelare att vilja bo i Göteborg för de pengarna.

2. Riku Hahl har blivit en bättre hockeyspelare i Timrå IK än vad han någonsin tidigare har varit i sin karriär. Timrå har tagit mycket väl hand om honom och han har uttryckt ett förnöjdhet hur vi låtit honom rehabilitera skador etc. Det finns för mig därför inget i denna värld som SÄKERT skulle kunna beskriva att han skulle få en bättre miljö att utvecklas i, i Frölunda.

Det är kul att fortsätter att läsa min blogg för övrigt. Det uppskattas.

Ambroo: Håller med kring ditt resonemang. Och det är precis det jag varit inne på hela kvällen.

Riku Hahls förklaring är intressant. Men det som är mest intressant är att få ta del av klubbens förklaring till varför man inte lyckas behålla #32, för att så småningom istället förmodligen gå till en konkurrent i form av Frölunda.

Men informationen som kommer fram i media är väl klyschor och att allt är frid och fröjd som vanligt. "Så här funkar det i denna bransch" osv.
Jo visst, det känner väl alla till. Men denna förmodade övergång är en av de märkligaste på mycket länge. Men i själva verket kanske den inte är så knepig, för dem bakom kulisserna.

Redan någon dag efter att vi åkt ut mot HV fick jag höra från en spelare i laget att det bara är att glömma Riku Hahl. Det kunde han lova mig. Spelaren i fråga fick alltså rätt, slump eller inte.

Ändå har jag varit helt inne på Jimmys linje att Timrå var det enda alternativet i elitserien och att det stod mellan NHL och TIK.

JimmyH: Du glömmer ju att nubben är numera i VF och varför han skulle sätta upp en annan miljö för sina spelare än han gjorde i timrå verkar ju konstigt. Så för RH är det nog tryggare att gå till VF än att stanna och se hur tikarna utvecklas.

Sen är det ju bara att titta på trupperna, ni har ju inte ens ett backpar som håller i ES än. Många lovande spelare men mer är det inte.
Pissnisse kommer nog få tömma kassen ett par gånger extra i vinter..

Du, kan du inte sia engång till om att det står mellan NHL och TIK för Halh? Det är så roligt när du gör så. Skulle gärna klistra in de utbyten du och jag hade där jag förklarade att Halh är på g till VF medan du sa att så inte var fallet..

Ne nu tar denna vackra försommarkväll slut.

Hej påre dume!

JimmyH: Bra svar till spud. Men visst är väl en av anledningarna också för att den ryska ligan nu mera håller en mycket hög klass? Men visst, det är ju som du säger. Vem vill bo där, egentligen? Men det är ju det här med pengar. Och det har dom ju verkligen gått om. Det finns resurser att ta av.

spud: Du kan väl åtminstone stava Hahl rätt och skriva Timrå med stor bokstav.

Varför i hela världen skulle jag helt glömma att Nubben nu är i Frölunda? Vad får dig att anta det?

Hur som helst så finns det fortfarande inget SÄKERT som säger att han skulle utvecklas där i det du nu säger heller. Vad får dig att anta att det skulle vara just Nubbens förtjänst att Riku Hahl här har blivit bättre än någonsin tidigare, vad finns det för SÄKER kunskap bakom den tanken hos dig?

spud: Skulle inte du dra o knoppa ???

Skarin: Jag har aldrig hört talas om en nordisk spelare som drömmer om att en vacker dag få bli proffs i den ryska ligan. Ska de få dit bra spelare så måste de betala stora pengar för det.

Ligan har dessutom en väldigt lång väg kvar trots alla pengar. Det finns ju exempel inga unga ryska stjärnor som inte vill spela i NHL.

JimmyH: Jag tror egentligen alla unga stjärnor har NHL som mål, oavsett nationalitet.

JimmyH: Visst är det så. Det är ju pengar som lockar dit alla stjärnor.

Men, lång väg kvar till vad? Elitserien, finska ligan, Schweiz? Av det jag hört, läst och det lilla jag sett håller den en mycket bra klass.

Skarin: Till att utmana NHL alltså.

JimmyH: nej dit är det ett par tårtbitar. Det är ju en självklarhet. Men i.o.m. lönetaket har ju NHL sjunkit någon klass. Å andra sidan är det ju mer utspritt och jämnare lag nu mera.

Skarin: Har NHL sjunkit någon klass? Vart då? ;)

JimmyH: Jo för tusan. En halv tårtbit iaf ;) Förut kunde ju vissa lag bjuda på en laguppställning med nästan tre förstafemmor ;) Nu är det mer utspritt och nyktert.

Skarin: Jo men ligan är snarare bättre nu än tidigare.

Mest på grund av att den yngre generationen är betydligt bättre nu än de unga spelare som kom fram för 7-8-9-10-11 år sedan. Men även lönetaket har skapat fler bra matcher.

Jacksson 71: Det är klart att Hahl är bättre defensivt än Straka. Det blir ju tvärtom istället, Straka bättre framåt än Hahl.
Sedan har vi ju i nuläget två mycket bra defensiva centrar i Johan och Erik.

Skarin: Mer nyktert? Tvärtemot danska ligan då? :)

JimmyH: Efter varje år som går blir ju hockeyn bättre och bättre. Snabbhet, utrustning......ja i princip allt. Så det har ju sina förklaringar.

Men det var läckert förr också. Två-tre femstjärniga femmor som briljerade i ett och samma lag.

Skarin: Äh, blev ju ändå bara typ brunkarna i New Jersey - Dallas i finalen på den tiden. ;)

JimmyH: Ja på den tiden fick man ju haka varandra en kvart innan utvisningen kom.

Det är en tjusning med def-hockey också. Devils styrspel om inte annat ;)

Nu ska jag sova och drömma om centrar. Synd att Micke Lind förlängde med BIF ;)

Inte för att jag känner Riku Hahl, men att han väljer Frölunda känns inte det minsta besynnerligt i min värld. Timrå IK saknar vinnarkultur, medan göteborgarna har vunnit två SM-guld (samt varit i en final) under 2000-talet. Göteborg är dessutom en helt överlägsen stad i jämförelse med Sundsvall (och Timrå). Pengar betyder dessutom nästan allt för vilken yrkesman som helst. Klubbkänsla betyder desto mindre i dag. Det är rent naivt att tro något annat. Jag skulle säkert ha gjort likadant i Rikus situation, det vill säga ha bytt ut Storgatan/Örnen(?) mot Avenyn/vilken som helst hyfsad stadsdel i Göteborg. Hahl kommer ju från Finland och kan rimligtvis inte ha några djupare känslor för ett lag från en obskyr plats i södra Norrland. Även om jag avskyr blotta tanken på det, så lär nog Frölunda passera oss rent sportsligt redan under den kommande säsongen. Klubbkänsla är något som tillhör forntiden, tyvärr...

Skarin: vi får nog tyvärr börja tänka som övikarna i dagens allehanda säger sportcefen E Holmberg att så fort en spelare visat sig vara riktigt dyr..så "vänder dom i dörren dierkt"...därför lockar dom istället till sig mellan bra typ moras Kurvinen osv...

Vi lär nog också få sänka ambitionerna itakt med att fantasipriseran stiger hej vilt.. o var nöjda som ett mittenlag
topplagen kommer att vara ännu mer än tidigare dom med "toppbörsar" Färjestad Frölunda HV LHC...sedan kommer resten att få värva det som blir över när dessa tagit godbitarna....men vi gör som vanligt det bästa av det hela...hoppas på skapliga centerersättare ialladfall o en topp back..men nu är det ytterst få sådana att hitta..ytterst få..så Mikko L. vore toppen..

htikare: kanske janis spruktS LETTLAND O AHL KUNDE VARA EN GÅNGBAR CENTERvälväxt kille som gjord mål mot sverige senast dom möttes men är väl inge blixt på rören..men varför inte en lite BASTIANSSENTYP....

DJ Hemp: "Vinnarkultur" och "etablerat elitserielag" handlar om så kallade floskler, fråga någon i Leksand. Vad som är viktigt idag det är en rejäl pengakasse.

Om Göteborg är överlägsen Sundsvall så måste det vara väldigt lätt att locka de bästa spelarna till Stockholm, då Stockholm är överlägset Göteborg och dessutom ligger på rätt sida (helst för en finne). Hahl skulle nog hellre bo på Söder mälarstrand än Angered.

Förresten stämmer det att Nubben inte vill skriva så långt kontrakt som det nu blev med Challe då han ville ha hit kompisen? Ulf Dahlén istället.

I så fall kunde ju Frölunda locka med Dahlén också, något han inte fick här.

Anonymous:

finns väl viktigare perspektiv än att hahl försvinner. Hur många år bort är ett EHL/Khl egentligen? Europa är väl större markand än nordamerika om man ser till population och hockey intresse. Det är väl helt i Adhrians riktning. Frölunda spänner muskler och orginastion för att visa att man duger utanför Sverige. Jag håller inte med dig riktigt J.H när du säger alla ungdommar drömmer om NHL, nästa genarations hockeyspelare är nog förmodligen uppväxta med tv-bilder från KHL/EHL. var tror du deras önskan är att spela när Ryssland/Östeuropa har minst om inte bättre tillvaro att leva i som miljonär? Hockeyn som vi upplever den idag kommer att vara att vara ett minne bott inom10 år eller tídagare. Elitserien är bara att glömma och Norrlandslagen blir förmodligen farmarlag åt Euoropa.

htikare: Visst är det lite så. Men i detta fall tvivlar jag starkt på att Hahl får så mycket mer pengar, om han ens får mer, i Frölunda. Det måste vara annat som ligger bakom än bara pengar och att Göteborg är betydligt mer attraktivt att bo i än Timrå-Sundsvall.

Som jag skrev igår, Josef Straka eller någon bättre skulle vara ett uppköp. Då får vi en bättre förstecenter än Hahl anser jag. Och Hahl är ju långt ifrån oersättlig. Gäller ju att hitta någon och betala nu "bara".

Och Regin försvinner också, till 95%. Då får spelaren jag pratade med bara någon dag efter förlusten mot HV helt rätt alltså. Både Hahl och Regin försvinner. Det kunde han lova.

Ja då var det klart då.
Att Hahl lämnar för Frölunda.

Maggan: Attans va ju inte detta man ville läsa till frukosten..
Men då kan dom köpa in Janne Pesonen då.. Åsså kliver Mika in som center mellan janne och Timo... Kanon femma..

Anonymous: De stämmer av de ja har hört från olika källor..

Maggan: Frölunda borde väl fått in lite extra pluringar tack vare försäljningen av Niemi till Ryssland? De kan nog komma till nytta nu.

Alla som skriver att Riku ska buas ut om han hamnar i Frölunda, och att man ska slasha sönder handlederna på honom... Är inte det lite barnsligt? Skulle vi tackla sönder Anton Axelsson då när han kommer ner till Scandinavium bara för att han har spelat med VF? I pauserna i Scandinavuim visar dom ibland alla mål som har gjorts på andra arenor runt om i sverige. När Anton Axelsson hade tryckt in ett för TIK jublade halva Scandinavium. Ett annat exempel är matchen då frölunda slog MODO med 8-2. Det första Martin Plüss sa i omklädningsrummet efter matcen var "kul att Tolsa fick göra mål", just för att han har spelat i VF innan. Man kanske inte ska vara lite tacksam för det Riku har gjort för TIK istället? Vart hjärnan bakom den kanske bästa kedjan Timrå har haft?
Jaja... då fick jag skriva av mig lite =). För övrigt hoppas jag verkligen att ni får behålla Johan Andersson ett par säsonger till! Älskar den spelarens atityd och vilja.
Lycka till kommande säsong!

frölunda: O herregud så dumt. Du jämför en av Frölunda ratad Axelsson med en Hahl som Timrå vill ha kvar.

Om inte Hahl kommer med en vettig förklaring varför han väljer att lämna efter enbart 1 skadefri säsong så kommer jag och många med mig ge Hahl ett "varmt" mottagande den 22 september 2008.

Väljer han NHL ställs det varma mottagandet in.

Spännande läge. Hahl geschwinnt, Regin näste på tur. Jaja. Förste- och andrecentrar finns det ju drösvis av där ute. Särskilt nu när ryssarna hettat upp marknaden ytterligare.

Och Nubben fortsätter att agera (!!1). Han verkar få en riktigt mysig tid i Frölunda. Lehtonen på det där, så. Och nej då, inga hard-feelings från min sida. Hockey är ju ett jobb. Allt handlar om att få mycket deg och störst chans att vinna. Ett hjärta är bara i vägen.

Men, fuck it. Jag har sedan länge förlikat mig med tanken på att 07/08 var en chans till guldet som vi inte skulle få se igen på ett tag. För så är det, pöjkar och flickor. Hur mycket vi än peppar oss med mantran av typen 'Timrå är ingen gärsgårsdklubb längre, vi omsätter...bla bla' så är Timrå ingen klubb som - annat än sportsligt vissa säsonger - tillhör seriens toppskikt.
Och Tomas Ros må vara en 32-åring i en 57-årings kropp (med en elvaårings analytiska förmåga) - men vissa saker har han en poäng i.
Utan att ha några siffror som backar upp mitt påstående vågar jag slå fast att Timrå är den klubb i serien som tänjt ut sin lönebudget mest, i förhållande till omsättning/tillgängligt ekonomiskt utrymme. Det är rockn'roll, apselut, men det är en farlig stig att beträda. Nu har vi inte sett årets resultat än, men jag är synnerligen intresserad av vilka siffror en semifinalplats kan rendera i.

Timrå måste skaka av sig och gå vidare. The Nubben-way är fortfarande the shit. Leta guldkorn, skola in dom och hoppas på leverans år två och fram tills det ev är dags för NHL. Felmarginalerna är många, och det kommer bli ett antal bakslag. Succésäsonger kommer att följas av mer brunfärgade. Så är det. Vi kan inte ständigt bli bättre och bättre, säsong för säsong. Behålla alla stjärnor, fylla på med fler.
Med Hahl och Regin kvar samt Skogs plus en riktig fetback i förstafemman skulle Timrå mönstra ett av seriens namnkunnigaste/dyraste lag. Coolers, coolers. Men jag har aldrig fått den ekvationen att gå ihop. Var fan kommer dom pengarna ifrån? Vilken magisk ekonomisk formel är det som låter ett av ligans bottenlag publikt sett smälla Frölunda, Färjestad, HV och LHC (eller, för den delen: dyng-Modo) på fingrarna när det gäller spelartrupper? Det är möjligt att det finns en sådan formel. Grattis Timrå i s f, berätta för helvete inte det för någon annan.

Nä, nu är det smartness som gäller. Timrå har tidigare visat sig vara ett av seriens absolut starkaste kort när det gäller lagbyggeri. Fortsätt med det. Det går att få ihop två riktigt bra femmor trots Hahl/Regins frånfälle. Inte the Frölunda-way (tack och lov, om vi ser på de senaste säsongerna), men the Timrå-way. Värva friskt och oväntat. Hitta namnen där blott de skarpaste scoutingögon ser en outblommad potential.
Ta ett mellanår om det behövs. Skaka av örfilarna och dra lärdom. Hahl var en vacker saga i två säsonger, men that's it. Mer fick vi inte ut av det.

Och, slutligen. Nä, jag känner mig inte jättedeppig över att Hahl försvinner. Jag har tidigare dryftat mina dubier kring den mannens kvaliteter. Något som renderat i en del bubblor av typen 'meh, hur go i huvudet är du'. Nu när spiltan är tom och rönnbären smakar lika surt som de brukar, så...måste jag givetvis ta upp tråden igen. Hahl var överkurs. Han var lite för bra på onödiga grejer. Vi hade inte behövt en spelare med MVG i defensiven i förstafemman. Han har offensiva kvaliteter, no doubt. Men det är bara i Timrå han har givits en roll för detta.

Jag tycker inte att vi fick ut offensivt max av vår - sannolikt - dyraste förstakedja genom tidigare. Jag skulle vilja påstå att man lyckades komma upp i Krykov-Nordgren-Carlsson-nivå. Bra givetvis, men inte tillräckligt bra.
En bra - och dyr - offensiv back till förstafemman, samt en förstecenter med fart och offensiv spets av hyggligt elitseriesnitt, så är förstafemman i hamn. Jag tror inte ett ögonblick på att effektiviteten blir lägre. No way. Däremot får vi fler ingridienser i vårt spel, i synnerhet vad gäller powerplay.

Nä hörrni. Det blir bra det här. Jag känner doft av diesel. Ge mig lite brunkare, left-overs och en allmän nertippning. Det blir sannolikt inget guld nästa säsong, men det har det å andra sidan inte blivit tidigare heller. Bara att bygga om, bygga rätt.

Det känns som Timrå nåt sin topp och att det går neråt nu. Något är fel i klubben och det började redan mitt i säsongen då det blev klart att kenta fick gå. Sen när det blev klart att Nubben lämnar så började man verkligen undra, det verkar som om dom i styrelsen i klickar med övriga i föreningen. Timrå kanske har tappat sitt rykte nu som en drömklubb där man ser till att spelarna har bra både på isen och på sidon om.

Tråkigt är att R.Hahl väljer att lämna och speciellt med dom kommentarer han lämnat hittills, Och jag håller inte med S.lindquist att R. Hahl är oersättlig för man kallas inte elitseriens majestät utan anledning. Just nu känns det som att man kommer värva spelare i B.Sloan klass. Blir det en katastrof säsong som kommer nu så är det inte challe som ska gå utan det är styrelsen

Tikinmyheart:

Jämförelsen kanske inte var den bästa, men ändå. Det är bara löjligt att bua ut någon. Det är ju så här hockeyn ser ut idag. Självklart skulle man helst vilja att sitt lag enbart bestod av lokala förmågor men så ser det ju inte ut längre.

Det är ju inte någon egen timråprodukt med ett stort hjärta för klubben som vi pratar om. Hahl är en legoknekt likt många andra. Vad gjorde han senast? En säsong i Davos som föregicks av en säsong i HPK. Borde väl ha hintat lite. Om det nu skulle visa sig att Hahl hamnar i frölunda, gör en säsong där och sedan drar vidare, så kommer du inte hitta mig här inne gråtande och svärande.

Men om du/ni är så kåta på att visa erat missnöje så bua på bara, om du tror att det är rätt väg att vandra. I sådana fall får man sig ett garv, det blir underhållning att höra er gapa.

Riku Hahl är en av elitseriens bästa spelare utom på en punkt och det är tekningarna. Tekningar som är så viktigt i PP och BP m.m.

Nu målas det upp olika teorier om varför han lämnar. Osämja i laget och organisationen, pengar, flytta till en större stad, NHL??, Frölunda!! m.m.

Jag tror att det varit klart sedan länge att han skulle flytta och att Nubben har ett finger med i det spelet naturligtvis. Sen vad spelare och GM säger i media är ju en helt annan sak. Hade han fått för "frugan" så hade det blivit Ryssland som alternativ till ES och det där med NHL var nog ett långskott och det visste han ju redan om.
Säger man upp lägenheten så tidigt som han gjorde så kan det ju bara betyda en sak... Riku lämnar och en ny "stjärna" kommer. Tack Riku för vad du gjort och lycka till som 2:a eller 3:e center i VF.

Nu får vi nollställa oss igen precis som innan Hahl kom för 2 år sedan.
In med en ny center och backar - sparka liv i Jonte, ta hit Pesonen - Pyörälä som center, inte alls tokigt - Ta Jonas Nordqvist från VF som ersättare till Regin... Come on - Nu kör vi...

qslig: Iförrgår tog jag mig en kram av Jonte utanför Pipeline.
Så här är verkligheten i hockeyvärlden nu förtiden.. Spelare kommer och går. Plusa på dom vi har istället och tacka för den tid vi fick njuta av Riku Hahl ! Visar lite värdighet kanske han kommer tillbaks.... Skitsynd att han försvinner men va FAAAN kom igen nu Tikare, ut och lukta på häggen ;-) Låt sportchefen sköta jobbet och vi laddar batterierna inför premiären. Furukram på er alla - Save Pipeline

qslig: Har väl bara en förklaring. Anledningen varför jag (och förmodligen flera) är förbannad, bitter och riktigt arg, är att Hahl gång efter gång har sagt att blir det inget NHL finns inget intresse att spela för ngn annan ES klubb.

Att frustrationen riktar sig till Frölunda begriper du säkert, eller inte ändå?

Tikinmyheart: Exakt, bitter var ordet!

Nu blir det tufft, marknaden tunnas ut radikalt och Timrå är sent ute i cirkusen. bra centrar och bra backar finns det inte gott om.

Det blir en tuff säsong.

Theo: jaja .. ett nytt hat lag har man fått då... härligt.... hoppas det går riktigt dåligt för dom båda små judas och resten av frölunda nästa år då

The Fat Bastard: Sen kan man undra varför man är sent ute? Är man naiv eller vad är felet? Jag hoppas verkligen att man kunnat "räkna" med att tappa både Hahl och Regin och nu knyter ihop säcken med tänkbara ersättare... Tyvärr tror jag inte själv på det scenariot!

Baker:

Skit bakom spakarna brukar det heta. :-)
Vi får ladda inför kvalserien.

Baker: Ska man tro artikeln från dagbladet så har man inte suttit och dunkat tasken i skrivbordet under tiden.

”Har inte suttit och väntat”
– Vi har fått indikationer på att det skulle bli så här och vi har inte suttit och väntat utan jobbat på några spår på sidan om, konstaterar Lindqvist

Tikinmyheart:

Precis som med dom nya backarna alltså?

Kvalserievarning!

Regin har tackat nej till Ottawas första bud.

LÄNK

The Fat Bastard: Men snälla goa TIK kompis. Menar du att vi idag har ett sämre lag än Luleå, Brynäs, Frölunda, Rögle?

TIK har tappat Hahl inte hela laget.

« · 1041821 · »