En hockey produkt i från Genemon Sitter med bultande hjärta på farstubron På gården går hans kärlek kanske inte den du tror Det är nämligen hans syster,farmor och sin egen mor Alla dessa kvinnor i en endaste person
65selander: Nä men det är väl mest troligt att en gammal gubbe som han hamnar där. Det är definitivt ingen ersättare till Hahl. Och det är ju nära till Gävle från Mora och Leksand tror jag inte han vill harva runt i... Det är min teori iallafall.
Tvåtallar: Schysst limerick, jag gillar din insiktsfulla beskrivning av norrländskt familjeliv. Det går alltså till precis som jag alltid trott uppe hos er. Hillbilly-blues, rednex och Den sista färden i svensk tappning ;) Det är väl därför ni får allt svårare att värva nya bra spelare och ännu svårare att behålla spelare om de inte är uppfödda på orten som grabben på fotot nedan. För det är bara en tidsfråga innan "norrlandslagen" Lulä, Scheleftyou och Timrå kommer att få spela allsvenskt. Modo klarar sig nog ett tag till tyvärr. Okej, nästa säsong spelar mitt lag (MIF) allsvenskan igen. Men det är bara en tidsfråga med den ekonomiska uppbackning vi har, den arena vi får och det publikunderlag vi har innan vi petar ned en av er. Och med de resurser vi har blir vi kvar då. Jag är lika säker på att det inte heller dröjer länge innan Leksand också petar ner ytterligae en av er med samma resultat. Och på sikt kommer AIK att plocka den sista av er (vore ju skitkul om det blev "låtsas-AIK" som torskar då, jag unnar AIK den glädjen). Njut av säsongen som kommer Timråpojkar, underbart är kort ;)
söderbergh: Dream on dream on lille pöjk.låt oss bara hoppas att vi slipper såna lag som Mif i elitserien,ok alla lag är väl mer eller mindre köpelag Mif är nog mer än mindre.
vaddå publikunderlag? 1vild och 2 i flock dryga skåningar,och ett gäng danskar som inte förstår hockey,nänä lille pöjk kamma dig nu, ni har harvat i allsvenskan rätt mycket sista tiden och där kan ni stanna.
fighter: Jag är välkammad, men du kanske skulle borsta tänderna. Dels så att det inte stank så mycket, dels kanske du skulle slippa se ut som bilden på Hedström nedan ;) Men för att bli seriös. Din polare Mathias länkade till en artikel om hur svensk hockey ska överleva av Thomas Ros på aftonbladet (se nedan). Det kommer att handla om pengar, exponering och attraktionsvärde. Du är förhoppningsvis inte dummare än att du förstår att den arena som byggts i Malmö kommer att nås av många, och den kommer att kunna ta emot en stor publik. Arenan ligger i ett expansivt område som är attrakivt även för övriga europa. Och, du vet lika väl som jag, att vi har en sponsor som lagt in så mycket pengar nu att han inte kan slta sin satsning Framtiden för Malmö är ljus. Det är mer tveksamt hur intressant det är för stora sponsorer och TV bolag att 5000 Sundsvallsbor valfärdar till en liten arena i en förort för att se ett hockelag vars kvalitet stagnerar år för år.
söderbergh: Ok kompis jag har precis borstat nötterna så luktar jag kanske bättre.
Jag lever här och nu,jag åker inte himlen för att man får en hall och att nån pumpar in pengar,pengar är ju inte nån garanti för att man ska lyckas det är Mif tillsammans med leksand och frölunda tydliga exempel på.det måste du väl hålla med om.
och hur stor är hockeyn i övriga europa tror du att tyska,polacker,fransmän etc, skulle vallfärda till malmö för att se hockey tror inte det du.
Du skriver att mitt lags kvalitet sjunker år för år vad yrar du om!!! TIMRÅIK ÄR ETT TOPPLAG I SVENSK HOCKEY!! det är inte Mif det är möjligt att dom blir det men det är långt in i framtiden det,försök att leva här och nu.
söderbergh: Kanske Rögle eller någon av de danska lagen kan spela sina matcher där? Mif har väl stangerat rätt stabilt själva i allsvenskan och lär väl knappast vara aktuell för något spel i en nordiskliga. Så hellre 6000 medelpadingar än ett urselt Malmö..
McCarton: Jajamen! hoppas söderbergh läser detta nu,men jag tror nog bara att han eller hon ville mopsa lite,det är ju en ganska enkel sak att ta ner en sån på jorden.
fighter: Vet inte om du är dum, bakfull, båda delarna eller bara vägrar se fakta. Alla andra har gjort det. Det är därför Frölunda och Färjestad fått inbjudningar till ryska ligan. Det är därför Percy tittat söderut för hockesamarbete. Pengar. Elitserien får allt svårare att locka toppspelare eftersom de tjänar bättre i andra ligor. Utan toppspelare minskar attraktionskraften och därmed sponsorspengar och pengar för TV rättigheter. De klubbar som har pengar och attraktionsvärde kommer att växa på de andras bekostnad oavsett om du, jag eller någon annan vill det. Som jag skrev, vi har redan en av Sveriges mest engagerade sponsorer som dessutom just nu bygger vad som kommer bli Sveriges modernaste och finaste arena. Han har redan lagt ner stora summor i vår förening och i och med arenabygget har han visat att han är beredd att fortsätta sin satsning. Din kommentar om publiktillströmning från Polen, Tyskland och Frankrike är egentligen så dum att den inte förtjänar någon kommentar. Betänk istället att det tar 30 minuter från Köpenhamn till Malmö så inser du kanske att det lokala publikunderlaget är stort om hockeyprodukten är god och det kommer den att bli. Idag är TIK bättre än MIF men vi har råd att satsa och kan redan konkurrera med ES klubbarna om toppspelare trots att vi bara spelar i allsvenskan. Min kommentar om er stagnation borde väl också vara lätt att förstå för dig. Hahl, Regin och Lindström ut, hur har ni ersatt dem? Ni är ett dekisgäng. Sorry.
söderbergh: "Han har redan lagt ner stora summor i vår förening och i och med arenabygget har han visat att han är beredd att fortsätta sin satsning."
Om jag inte minns fel så sade väl Percy att i och med uppförandet av arenan så slutfördes hans ekonomiska satsning på MIF, nu skulle det vara upp till föreningen själva att se till att dra in pengar till hockeyverksamheten.
McCarton: Hur ser du att TIK ska kunna öka sin omsättning till den grad att ni blir konkurrenskraftiga i framtiden? 6000 är väl maxkapaciteten i er hall och den ligger i en byhåla som stinker som "fighters" käft av en gammal massafabrik. Allvarligt, Timrå liksom övriga norrlandslag lever på lånad tid. Ni må ha historien med er. Men er framtid ser riktigt dyster ut.
Tycho: Det är väl det som är essensen i det jag skrivit ;) Timrå är ett elitserielag denna säsong, antingen åker ni ut efter denna vilket inte alls är osannolikt eller så missar ni "Tåget" (sorry, jag vet att vitsen var dålig) när elitserien ersätts med någon större europeisk/rysk liga. För ert attraktionsvärde är noll, få i europa vet ens var Timrå ligger. Men ni kanske ska byta namn till Sundsvall Hockey för att bli liiite lättare att hitta på kartan ;)
söderbergh: Det lär framtiden visa. En utbyggnad till 7000 är på ritbordet och underskott har med åren vänt till överskott. Raka motsattsen till Mif alltså! Dessutom så har Percy uttrykt sig media om att han vill ha danskt i form av Copenhagen Redhawks på isen i arenan... Malmö känns mer som ett farmarlag än ett nordiskt ligalag.. "sorry"
Modoante: Okej, hur ska norrlandshockeyn överleva? Modo tror jag har ett namn och e ekonomisk styrka som håller ett tag. Men övriga (Timrå, Sheleftyou och Luleå)? Allvarligt kolla hur deras lag försvagats kraftigt sedan i fjol. Vad ska bromsa (för)fallet?
söderbergh: Lugn o fin nu,inga påhopp nu det visar bara hur svag man är när man känner sig trängd,vad jag tycker o tänker om dig håller jag för mig själv,det borde du ochså göra.
till saken nu jag tror fortfarande inte på att man vallfärdar från danmark för att se hockey i malmö,då tror jag kanske hellre att man tittar på tv och då spelar det infen roll var i sverige man spelar.en gång till först måste malmoe ta sig till es och det blir inte lätt.
Halh,Regin och lindström ja,dom har ju inte gått till Mif iallafall och dom är långt ifrån oersättliga,TIMRÅIK har ganska lätt för att knyta till sig bra spelare,så där är jag inte det minsta orolig.
TIMRÅIK ÄR ETT TOPPLAG I ELITSERIEN!
Malmöif är inte det det är mediokert lag i allsvenskan.
McCarton: Det var väl fint att ni har en planritning. Synd att ert lag tappar så mycket i slagkraft bara och att ni varken har ekonomi att ersätta förlorade spelare med likvärdiga eller en miljö som kan locka nya. Vem vill bo i Timrå ;)
fighter: Så rätt i att påhopp visar svaghet, kolla ditt svar på mitt första inlägg. Jag har ironiserat över de påhopp jag fått från er. Men sen också kommenterat när jag gått över till en seriös hockeydiskussion.
För allvarligt talat. Nog förstår du lika väl som de flesta andra att ishockey står inför stora strukturförändringar. Att pengar, publik och stora sponsorer kommer att styra vilka lag som kommer vara topplag i framtiden. av de existerande har Färjestad, Frölunda, HV71 och Linköping en stabil grund att stå å både ur ekonomisk, sportslig synvinkel samt att de är intressanta för sponsorer pga geografiskt och marknadsekonomisk läge. Malmö uppfyller idag också dessa punkter med undantag av den sportsliga biten som dock är bättre än du påstår. Vi missade elitserieplatsen med minsta marginal i sista matchen. Timrå å sin sida uppfyller bara den sportsliga biten, men som sagt där är ni REJÄLT på dekis och jag vidhåller mitt tips inför nästa säsong. Vi går upp och Timå, Skellefteå eller Luleå åker ut. Det är heller inte omöjligt att Leksand petar ut ytterligare en av er. Inse fakta
Ambroo: Jo för alla Ö-vikare älskar Malmö och det kan enbart vara sundsvallare och övikare som inte gillar er. Nej han håller nog på Malmö och bara är ute efter käftande. Om man ser på vilka inlägg han hunnit med att göra idag så är det småspydiga kommentarer på Luleås, Skellefteås och eran GB. Sen har han just lyckats läsa AB om den nordiska ligan och måste mobbas lite. Visst finns det en del att fundera på när det gäller mindre orter som vi kuststäder i norrland är och hur vi skall överleva när man till slut måste ha 8-10.000 på matcherna och betala enorma summor till spelarna. Men som det ser ut just nu så behöver man väl knappast bry sig allt för mycket i det.
Ambroo: Nej, jag är inte Ö-vikare och jag är inte tillräckligt insatt i skillnaden som du hävdar mellan Timrå och Sundsvall. Förklara gärna. Jag trodde att Sundsvallare vallfärdae till Timrå för att se på bya-hockey.
MorganaLefaey: Så rätt att jag just läst aftonbladets artikel, det fanns en länk här på forumet till den. Möjligen har du också hittat den eftersom du också känner till artikeln ;) Och du har också rätt i att jag är Malmöit av hjärtat även om jag är bosatt på andra sidan bron. Rätt har du också i att jag gärna debatterar ;) Däremot tror jag att du har fel i att man inte redan nu måste börja bry sig om publikintäkter och se över sina inkomster om man vill fortsätta erbjuda elitishockey.
söderbergh: Det jag menar är att vem bryr sig om VF, Malmö och FBK spelar i en annan liga. Timrå spelar med sina förutsättningar och Malmö med sina. Det borde väl du veta att pengar inte ger framgång. Speciellt då du supportar Malmö. Massvis med pengar och ingen kompetens...
söderbergh: Självklart så måste man konstant se till så att man får intäkter som ökar det egna kapitalet och att man har en produkt som lockar publik. Det kommer bli mer och mer viktigt att ha pengar. Men pengar är inte den enda ingrediensen som skapar ett framgångsrikt lag och för tillfället så ser serien ut på ett sätt och man måste anpassa sitt handlande efter det. Men visst kan det vara bra att ha lite tankar om framtiden och se till så man inte är helt utan vind åt det hållet om det blir lite vindar av förändelser. Tycker inte om Percy, men man kommer inte ifrån att han verkligen bjuder till och har visioner som många andra inte har. Det brukar också vara sådana som för eller senare får en ide som verkligen slår och då står de där ett antal steg före de andra. Om en nordisk liga eller danska lag i Hyllie är det rätta låter jag vara osagt. Men visst blir det tyngre för oss här uppe att få tillräckligt med publik och då det finns färre miljardärer här kan vi inte heller enbart hoppas på sådant. Skall i alla fall bli intressant att se vad som händer. Timrå kanske i framtiden måste spela sina matcher i Sundsvall och Modo kanske måste flytta arenan till Nordmaling och gå under namnet Modo-löven för att locka tillräckligt med folk. Men tror inte några sådana saker kommer ske inom en snar framtid.
Tycho: Tror du har fel där. Se hur Linköping och HV71 lyckats. Och även om vi med minsta marginal inte tog oss upp i år så är det inget arument att en god sponsring inte ger resultat framöver. Eller vill du utveckla dina argument ytterligare? Jag tror däremot att en förening som Timrå med sina begränsade resurser och lilla arena belägen i en liten förort kommer få det mycket tufft framöver. Vi ses i kvalserien ;)
MorganaLefaey: Intressant inlägg. Och du har helt rätt att det behövs mer än pengar för att skapa ett framfångsrikt lag. Kort sagt gäller det väl att optimera förutsättningarna för att värva klokt och skapa en god stämning i laget. Pengar är kommer alltid att spela en stor roll, det är bara att se på hur Ryska ligan lockar. Tror inte att vare sig språk, miljö eller ligans historia spelar väger in i beslutet för de spelare som dra dit idag. Men jag tror att det är viktigt att erbjuda en bra social helhetslösning för en hockeyfamilj som vill flytta och att området där laget spelar kan erbjuda lite extra. Och det tillsammans med pengarna tror jag i framtiden kommer fortsätta locka bra spelare till Malmö. Har svårt att se att det ska vara lika spännande att flytta till Örnsköldsvik, Timrå, Luleå eller Skellefteå även om lönen mot förmodan skulle bli densamma (förutsatt att de sportsliga förutsättningarna är jämförbara). Sen får jag väl erkänna att jag från tid till annan också haft lite kluvna känlor angående Percy. Men han är en visionär, har ett gott Malmöhjärta och han är en fantastisk ekonomisk sponsor. Utan honom hade vi inte varit där vi är idag.
Tycker det skenar lite betänkligt både här och där i hockeysverige just nu. Vafan är KLH mer än en ren skrivbordsprodukt i dagsläget?
Titta bara på hallfrågan. Majoriteten av ishallarna i KHL får forna Kempe och Rosenlundshallen att framstå som rena paradanläggningarna. Det finns ingen publik struktur där som kan mäta sig med de större ligorna i västeuropa. Ännu kanske skall tilläggas.
Dom plockar Åkerman, Mårtensson och Weinhandl...so what. Förmodar att det handlar om spelare som skall in i ryska första och andraformationer. Men sen? Ledin och Jämtin har skaffat sig kontrakt i NHL genom att spela i HV:s andraformation.
Kommer det någonsin finnas en risk att en kategori av svenska spelare kommer att välja KHL som språngbräda mot NHL. Harva runt i tredje och fjärdeformationer borta i Sibirien.
Lönemässigt kommer heller inte KHL att vara i närheten av NHL de närmast kommande åren, förutom för en del enskilda spelare.
Dessutom är ju nu även CHL sjösatt och som grädde på moset snart även en nordisk liga. Undra vilken som får stryka på foten först?
Det är ju lite tråkigt att en och annan profil försvinner från ES. Däremot torde potentialen för ES som den främsta språngbrädan mot NHL bestå ännu ett antal år framöver. Frågan är om KHL finns kvar när det är dags för revision.
söderbergh: Ta du och kolla det svaret du fick från mig,det var faanimig inget personligt påhopp!
Hur faan kan du säga att ett lag som höjer publiksnitt,omsättning varje år och som dessutom spela sm semifinal skakade om blivande svenska mästarna och som som totalt spelade ut regerande svenskamästarna rejält.du räknar ju jävligt konstigt må jag säga,det du har att komma med är bara hypoteser,antagande,drömmar.
lev i nuet förfaan! hur det ser ut om 5år vet ingen.
Sen skriver du att TIMRÅIK bara uppfyller den sportsliga biten??? men hallå ursäkta det är väl det sportsliga resultatet som räknas eller? det kanske är bankverksamhet vi håller på med,isåfall ber jag om ursäkt för då har jag missuppfattat saker o ting.
fighter: Väldigt naivt att inte väva in de ekonomiska bitarna som ett konkurensmedel. Ni har inte den pengamaskin det kommer krävas inom ett par år för att få tillhöra den högsta ligan i norden, som läget är nu och som man kan läsa att era planer är heller. Ni satsar fegt på en mellan lösning istället för något fint och rejält.
Och en klubb som inte har en klar plan för de närmaste 5 åren kommer halka efter, man kan inte bara säga hejsan hoppsan vad de andra utvecklats och vi står kvar med samma produkt som publiken gillade för 5 år sen.
söderbergh: Jag håller med i mycket av det du säger, lag som inte tillhör en attraktiv storstadsmiljö kommer få det allt tuffare i framtiden. Lag som inte kommer därifrån får försöka locka yngre spelare som har visioner och drömmar om att få mycke istid och kunna utvecklas så att de en dag kan ta steget till NHL.
söderbergh skrev: "Se hur Linköping och HV71 lyckats."
Det är väl två helt skilda koncept? HV hade i årets mästarlag 11 spelare från de egna leden. 13 om man räknar in Pelle G och Andreas A som spelat sin juniorhockey där.
HV har spelat 24 säsonger i ES och har under merparten av dessa varit ett "mittenlag". Däremot har man nästan alltid haft just två femmor av egna produkter. Med en ekonomi i balans genererar detta en del pengar med åren som kan läggas på spetskompetens eller satsningar i en egen arena.
Nu är inte detta upplägg möjligt längre. Att på längre sikt spela in en större andel egna spelare och inte tillhöra topplagen funkar inte. Utformningen på det "nya utbildninsbidraget" gör att sådana spelare blir högvilt för klubbarna med störst plånbok, medans "moderklubben" inte längre får ett nickel.
fighter: Men lille stackare tog du åt dig? I ditt svar kallade du mig lille pöjk och att jag skulle kamma mig. Du fick svar i samma ton. Sen är vi helt överens, Timrå spelar i elitserien nu och Malmö allsvenskan. Det jag sagt är att min uppfattning är att Timrå är på dekis. Samtliga elitserielag har allt svårare att värva spjutspetsar. Norrlandslagen har det värst dels pa ekonomin, dels pga att deras geografiska lägen är - låt oss diplomatiskt säga - mindre fördelaktiga än storstadsregioner söderut. Vi är på väg upp hur motbjudande det än känns för dig, och lika säkert är att ni måste hitta på något extraordinärt om ni inte ska falla i seriesystemet. Frölunda har tagit er skicklige sportchef (liksom vi tagit Skellefteås dito), ni har tappat Hahl, Regin och Lindström och skellefteå och Luleå ser också ut att försvagas klart inför nästa säsong. Ledsen om jag förstörde din midsommar, men det är lika bra att du vaknar nu ;)