Frella: Absolut. Det är mycket bättre. Men samtidigt är det ju frustrerande att ha en junior som spås en lysnade framtid men som inte lyckas ta steget. Risken finns att det blir som med Crippe; spela några säsonger, vänta på genombrottet och leva med förväntningarna och pressen från fans och ledning. När det går ont byter man klubb för att söka nytändning och så tappar klubben dom.
Då är det ju allra bäst, för föreningen, att få fram en junior som håller hög elitserieklass och sedan går över till NHL. Spelar någon säsong där borta utan att övertyga alternativt inte få chansen och sedan kommer hem i relativt ung ålder och kan axla en bärande roll i laget flera år framöver. Typ Davidsson och Jönsson (inte sagt att dom inte pallade NHL).
Regin skulle kunna bli en sådan spelare. Förutsatt att han inte lyckas där borta men harvar på nått år i AHL eller dylikt och sedan bestämmer sig för att flytta "hem" till Timrå igen. Nu tror och hoppas jag i och för sig att han klarar det.
Fast å andra sidan har jag svårt att tro att en förening inte hoppas på att de juniorer man har i laget skall växa ut till världsstjärnor. Helst av allt vill man nog gärna se tiotalet juniorer från varje årskull sticka över till NHL och bli stjärnor :)
Et tu Brute: Jo, men framgångarna bygger väl mer på att juniorerna får speltid i Mestis än i SM-Liiga. Det är väl de lag i Allsvenskan som inte har möjligheterna att gå upp som borde satsa mer på juniorer. Men möjligheten att åka ur även Allsvenska gör väl sitt till även där.
Det finns ju en ganska stor struktuell skillnad också mellan Sverige och Finland. I Mestis har ju i stort sett alla lag från SM-liiga ett "farmarlag", där spelarna hoppar fram och tillbaka och får nödvändig seniorerfarenhet.
I Sverige är ju de flesta allsvenska lag mer eller mindre oberoende även om man har en del samarbeten och deras ambition är ju betydligt högre än för lagen i Mestis. Där är det väl egentligen bara Vasa kvar som har någon erfarenhet från spel i högsta ligan och inte är farmarlag åt någon annan.
Utvecklingen i Sverige gör ju det rätt meningslöst för allsvenska lag, med potential, att försöka nå ES med hjälp av egna framstående juniorer. Man har ju väldigt liten möjlighet att behålla dem om man inte går upp omgående och då förlorar man ju den spelaren helt utan någon ersättning.
Man märker ju också hur kontraktsskrivandet förändrats de senaste åren. För bara några år sedan jublade sistaårsjuniorer åt ett 2-3 årskontrakt med en etablerad ES-klubb. Nu är det ju mer eller mindre kytym att de mest framstående bara skriver 1-årskontrakt, med hänvisning till affären mellan DIF och Huddinge gällande Dick Axelsson. Detta blev ju spiken i kistan för Huddinge, som är en av allsvenskans mest framstående lag genom tiderna och som lyckats med det för att de fått betalt för det som de får fram. Det incitamentet finns ju inte längre kvar...och det gör ju inte Huddinge heller eller deras idé med hockeyverksamhet.
Och det är väl lite samma för er. Om ni inte befäster eran position som topplag i ES, så lär MSP, Lander, Moe med flera spela någon annanstans snart...gratis. Och då lär ju också funderingarna komma hur man tar sig tillbaka eller hur man behåller sin ES-status. Då lär inte den egna verksamheten prioriteras. Det är kortsiktigt och ohållbart i längden om man inte har en riktigt grov pluska.
Et tu Brute: Men utvecklingen går väl mer och mer åt att ES-klubbarna har någon form av samarbete med en Allsvensk klubb. Färjestad har Bofors, Timrå har Sundsvall, Frölunda har Borås t ex. Problemet är väl kanske snarare att spelarna inte vill gå till närmaste klubb utan hellre spela i ett topplag om man blir utlånad från ES.
Samarbetsklubbar som ovan kommer ju aldrig någonsina ha något i ES att göra, även om de nog drömmer om att göra en Rögle. Men de Allsvenska klubbarna dras väl mer och mer till att tvingas spela med juniorer/samarbeta iom de ekonomiska bekymrena som många dras med. Skulle dessutom en nordisk liga bli realitet så har man nog inget val längre.
HV har ju haft en hel del samarbete med just Rögle genom åren. Bl a andremålvakten, Andreas Andersson, som så sent som gångna säsongen var nere och gjorde 3 matcher i Ängelholm för att hålla igång.
Svensk hockey segregeras kraftigt av att man inte "låser kapital" i den egna verksamheten.
När lagen tvingas spela med juniorer som ingen annan vill ha är vi riktigt illa ute. Hur kommer dom serierna att se ut? 4-5 lag som är 30 poäng före alla andra som spelar inför ganska glest besatta läktare.
Skulle en nordisk liga (tidningskonstruktionen) bli en realitet tror jag många klubbar väljer att lägga ner verksamheten...eller helt enkelt bli tvingade till det. Hockeyn är så pass kapitalkrävande även på lägre nivå att man på något sätt måste få balans i verksamheten.
Man kan ju inte ha en framstående ungdomsverksamhet bara för att man tycker att det är roligt. Publiken måste komma, sponsorerna måste tycka att det är attraktivt annars slantar dom inte. Att vara plantskola och endast erbjudas hedersomnämnade av kommentatorerna i en nordisk liga, lär inte gynna svensk hockey på sikt.
Men jag är ganska säker på att det kommer en center. Förr eller senare.... Kommer aldrig hålla att göra om ytterforwards till centrar. Allra helst då ordinarie centrarna är väldigt, väldigt unga.
Det är viktigt med rutin och det är väldigt viktigt med bra centrar. Centrar som spelar center.
Att värva ett toppnamn nu blir nog svårt om man inte vill betala "rätt pengar" Man kan ju se det som så att vad ska locka fler personer att lösa årskort eller överhuvudtaget gå på matcherna??
Vad vill publiken/sponsorer se?
Ett vinnande lag som innehåller ett visst antal profiler, ni vet det man går och kollar på för att få se högklassig hockey med inslag av individuell skicklighet. Det kostar ju trots allt en del att gå och kolla så man vill ju inte se sitt lag halka efter i sin målsättning att tillhöra toppskiktet i Sverige. Timrå behöver minst en rutinerad och meriterad center, that´s it. Sen om det blir en ny Krykov eller nån amerikan spelar ingen roll.
Årets ES kommer att delas upp mellan de som satsar och de som satsar mindre. De som satsar kommer att ha de bästa publiksiffrorna och de har ju även de bästa arenorna. Topp 4 i Sverige kommer att ta steget in i en ny liga hur den än ser ut och då blir ES som allsvenskan är idag. Utan den attraktionskraft som finns idag. Ett lag som LHC vill nog inte diskutera lönetak idag verkar det som(4,8 mille för sex månaders spel)
Frågan är hur Timrå ska hantera detta för nu börjar det brinna i knutarna.
Kan dom över huvud taget gå med i det racet även om en ny arena byggs?
Hur kommer framtiden att se ut för Svensk ishockey och framför allt hur blir det med norrlandshockeyn.
Ice Tea: Det är bara att hålla med, klockrent inlägg. Det känns om att grejen som dom övriga klubbarna i toppskiktet (VF, FBK, LHC, HV) och i viss mån Modo har lyckats med konststycket att locka till sig den ack så viktiga målgruppen, marginalåskådarna.
Marginalåskådaren kräver ett antal parametrar som jag och Ambroo inte behöver.
Sitta skönt. Korta köer till kioskerna Inte behöva åka 1.5 mil från stan ut till sörberge när nordan blåser. Trängas under läktarna i pauserna.
Anonymous: Timrå gjorde en halvknackig grundsäsong med tanke på spelarmaterialet, mkt pga skador återigen. Högt uppskruvade förväntningar-uteblivna resultat=vikande publiksiffror.
Per HApps: Det behövs inte bara nytt. Det behövs även minst en final. I övrigt kan jag bara hålla med i vad som skrivs härinne just nu och det var längesen det.
mikenomad: Tycker att de avslutade grundserien riktigt bra jag. Förväntningarna tycker jag inte heller var speciellt uppskruvade i alla fall inte av rikspressen. Uppskruvade förväntningar då kan man snacka lag som t.ex. Brynäs.
spud: Eon arena är rent ful invändigt med sin plywood, tror dock man ska vara väldigt försiktig med att bygga nytt, bättre och vänta nått år för att kolla var det bär hän, numera kan ju se matcherna i stort sett överallt.
spud: Det är ju åxå en aspekt på det hela. Lån skall amorteras och räntor skall betalas.
Det Janne S och Tomas J lyckades med att få Ellextre att bygga om den befintliga plåtskjulet till Sydkraft Arena var en utomordentlig nödvändighet. För utan detta hade vi kunna tagit Björklöven i hand och dansat ner i Allsvenskan igen. Och dom verkar ha cementerat fast sig därnere under överskådlig framtid.
Men skall TIK ha en framtid gäller det att locka till sig marginalåskådarna. Och det gör man inte i en ack så vacker plywoodlåda.
Poletten har nog trillat ner i oss flesta, men bakbunden av ett kontrakt med Timrå Arbetarkommun som gör gällande att man skall måsta åka till Sörberge i några år till bidrar till att marginalåskådarna stannar hemma och lyssnar på Lasse Grankvist i stället.
Per HApps: Timrå Arbetarkommun är ju de som har stått bakom laget ända sedan nån kom på att vi är fan duktiga på hockey här. I Stockholm finns det mycket folk, och i London finns det ännu fler.... och hur många bor det i Tokyo?
En elitserie med lag från Sveriges tio rikaste kommuner (sett till nettoförmögenheten bland invånarna) skulle se ut på följande sätt:
1. Danderyds IK 3,8 milj/inv. 2. Lidingö HC 1,3 3. IFK Täby 0,9 4. Vellinge IF 0,9 5. Lomma BK 0,8 6. IF Båstad 0,8 7. Nacka HC 0,8 8. Ekerö IK 0,7 9. Vaxholms HC 0,7 10. Sollentuna IF 0,6
Vilken division skulle Timrå spela i frågar sig den inbitne supportern? Nja, tyvärr ser inte läget så ljust ut för vår del. De fem fattigaste och därmed sämsta hockeylagen i landet skulle vara.
1. IFK Jokkmokk 0,153 milj/inv. 2. Gällivare IK 0,164 3. Munkfors HC 0,166 4. Timrå IK 0,167 5. IF Kiruna 0,168
fighter: Den rankingen handlade inte om att Sundsvall är Timrå eller att Frölunda är Göteborg... helt sonika en lista över sveriges folkrikaste kommuner som respons till Hassans lista över sveriges rikaste kommuner
Men jag är bara glad att han inte gick till Timrå, de prestationer han gjorde i Rögle var mycket tvivelaktiga , dessutom har Timrå överflöd av skadebenägna.
En sak jag måste ta upp, alla HockeySnackare verkar väldigt positiva ang Tom Wandell. Jag minns att när killen inte platsade i SSK och han vart i Finland och testat letade han klubb i Sverige förgäves, men som många unga tror att man blir SÅÅÅ mycket bättre i AHL och CHL o.s.v stack han dit... Jág såg matcher både i Finland och sverige när han spelade , de få minuterna han fick.,.. Det är ingen Målskytt, hans saknar både snabbhet och blick för spelet, han är en bra passningspelare men man kommer inte långt med det. Så jag hoppas inte attt ni tror att han fyller upp en 2 kedja med spelare som Hedström Tenkrat o.s.v. Såå jag tycker inte ni ska ha så stora förväntningar på han...
Mackelito: Det är ju lite subjektivt eftersom ingen egentligen vet hur bra el. dålig han är. Vi får ju hoppas o tro att han är bra för vi har ju inte så många centrar direkt att dunka in.
Mathias: Härlig attityd du verkar ha. Finns det ingen annanstans du kan få utlopp för din översittarattityd? Fattar inte vad du gör här eftersom du uppenbarligen anser att du är mer än övermogen för den här sidan....
mikenomad: Haha. Om du läser min press så ser du att jag tycker att detta är en dagis sida, sen att de finnns x antal som verkligen lever upp till det kan inte jag rå för :)
Ja då har man fått klart för sig vad Hlavac får i pröjs för att spela denna säsong i LHC då. Tror jag det att Timrå inte kan hänga med. Då får man helt enkelt börja med att höja biljettpriserna och få in mer folk på matcherna genom att utöka platserna. Men i dagsläget har man ju inte fullt på matcherna så ja vet inte ja... Men att ge Hlavac 4,8 miljoner för att spela denna säsong ut talar sitt tydliga språk vart svensk hockey är på väg.
Då är det ju allra bäst, för föreningen, att få fram en junior som håller hög elitserieklass och sedan går över till NHL. Spelar någon säsong där borta utan att övertyga alternativt inte få chansen och sedan kommer hem i relativt ung ålder och kan axla en bärande roll i laget flera år framöver. Typ Davidsson och Jönsson (inte sagt att dom inte pallade NHL).
Regin skulle kunna bli en sådan spelare. Förutsatt att han inte lyckas där borta men harvar på nått år i AHL eller dylikt och sedan bestämmer sig för att flytta "hem" till Timrå igen. Nu tror och hoppas jag i och för sig att han klarar det.
Fast å andra sidan har jag svårt att tro att en förening inte hoppas på att de juniorer man har i laget skall växa ut till världsstjärnor. Helst av allt vill man nog gärna se tiotalet juniorer från varje årskull sticka över till NHL och bli stjärnor :)
Tycho: Jonte. I år lossnar det! ;)