1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 608179 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
mikenomad: På tal om medaljer; när är den officiella prisutdelningen för M0D0's bravad med rekord i antalet minuter med noll gjorda mål? Eller har jag missat den...?

Redigerad kommentar

mikenomad: Äh, guldmedaljen i Sadomasochism har ni väl vunnit varenda säsong de senaste 10 åren, eller något liknande. Så kom inte här och påstå att det skulle vara er första.

mikenomad: Behöver jag lägga till "OBS! Ironi" till föregående inlägg?

Björn W: Herregud vad skönt att Modo går bananas på värvningsfronten och köper sig till AS så man slipper fundera över den egna misären för en stund. Eller misär förresten, jeez vad glad jag är som håller på ett lag med sunt ekonomiskt tänkande och som agerar klokt och eftertänksamt i den värvningshysteri som annars råder. Tack TJ och tack Linkan för att ni tryggar vår fortsatta resa mot det historiska 1:a SM-guldet som skall bärgas framåt vårkanten.

Men det var ett jädra skryt helt plötsligt på Modoliderna här nu. Annat var det förra veckan. Klart att de har mer kapital än vi har då de spelat längre än oss i ES i modern tid. Skamligt vore det väl annars. Men Freddan gör sitt bästa för att hamna i Lyxfällan.

El Maco: Bra försök, men infrastrukturprojektet där EU-pengarna och de från Länsstyrelsen Västernorrland gick aldrig till byggnaden. De gick till infrastrukturarbeten på Framnäsudden och har därför inte heller aktiverats som ett bokfört värde i arenabyggnaden.

För övrigt är det en kollega till dig som är revisor, så har ni något internt Messenger-system i koncernen kan du säkert adda henne snabbt för att fråga henne hur hon tänkte här.

Redigerad kommentar

bisterfinnen: Lugn...han är snart igång med en ny klubb. Denna gång "bättre än nånsin!!1"

bisterfinnen: "Årsredovisningen omfattar den ideella föreningen MODO Hockeyklubb verksam inom elit och breddishockey samt det delägda dotterbolaget Evenemangsarenan i Örnsköldsvik AB". Alltså. En Modoit är här och dänger det egna kapitalet i bordet. Jag ställer mig lite tveksam. Då kommer storlallaren och rodnar först och visar sen att han inte vet skillnaden på resultat och balansräkning i nästa inlägg.

Freddans ekvation: Enligt senaste årsredovisningen fanns 5 miljoner i kassan hos Modokoncernen vilket verkligen inte är kattskit. Samtidigt ser det ut som att det ska amorteras minst 6 miljoner på lånen den här säsongen. Det finns även 3 miljoner för pågående skattemål som inte är skuldförda. För två år sen var det ekonomisk härdsmälta i Modo, senaste säsongen var ni runt nollresultat och i år har ni hittills tappat 500 pers per match, ligger näst sist och shoppar järnet inför julen. Kanske finns utrymme för det, kanske inte.

Skit samma. Ni kan väl klura vidare på det i Modoboken.

El Maco:

Är det balansräkningen för arenabolaget EIÖ du pratar om eller?

Kattgubben:

Är det en släng av bulimi igen, kanske? Det var det väl sist det hette "personliga skäl"?

spud: Kostnaden för arenan? Arenan är väl i balansräkningen hoppas jag?

På vilken rad i årsredovisningen är EU- och andra byggbidrag redovisade byggåret? Har googlat fram gamla årsredovisningen men den upplyser inget i ämnet. Omsättningen var cirka 12 miljoner högre byggåret än senaste året. Om det bara är publikbortfall och minskade sponsorintäkter är ingen gladare än jag, då hoppas jag att förfallet fortsätter.

Annars finns andra föreningar som redovisat stora engångseffekter mot eget kapital i samband med att de bygger arenor på grund av att extern finansiering i form av bidrag tillkommit. Det är eget kapital det också men kanske inte samma mått på stabilitet som exempelvis Frölundas gamla ansamlade vinster.

El Maco: Ja Spudie verkar de ju ha lurat iallafall haha!

El Maco: Ett publiksnitt med 1000 åskådare mer än beräknat och ett långt slutspel kanske hade med saken att göra?

El Maco: Ja vad sägs om ett publiksnitt(inkls försäljning i pub och kiosk) långt över budget? Vad sägs om ett slutspel med 20 matcher? Vad sägs om ett guld med div bonusar från spons(den delen är nog rätt ny för er, med det finns rätt ofta)?

Och så får du gärna slutföra din teori med att eu medlet blev en intäkt i föreningen. Kostnaden för arenan finns ju, så du menar att MODO tog ett större lån och sen drog in bidrag till bygget som intäkt i föreningen. Låter jävulskt smart.

Redigerad kommentar

spud: Vad säger du spudie? Var kom överskottet från det året?

El Maco: Hehe så dumt att man rodnar.

Wayne Gresky: Det "egna kapitalet" i modos balansräkning har väl sin grund i intäktsförda eu-medel för att bygga arenan?

Kissar man i byxan blir det varm och skönt för stunden.

Wayne Gresky: Jag försökte mig inte på någon analys av något slag, det är bara samma gamla vanliga önskan om att det ska gå dåligt för er. Inget nytt.

Olle: Att din egen favoritklubb har akuta likviditetsproblem innebär inte automatiskt att alla andra föreningar också har det. MoDo har fortfarande eget kapital nog för att tillfälligt dra på sig ökade kostnader. Det är i Timrå man får välja mellan fredagsmazarinen, en ny hel målvakt och en pensionsinbetalning.

Olle: Njaa Näslund jobbar säkert gratis som Foppa brukar göra ;-)

Ahaa du tänkte såååå....ja det kanske funkar. Vi kan låta honom spela hos Katterna ett tag så tigger han snart om ett kontrakt i Polen eller något....

Timrå Icon: Det vore ju synd om modo inte skulle ha råd med Pikkarainen nu. Tänk, dom kanske hade haft råd med honom om dom inte anställde Näslund som GM :) Fast bara för jag sa så lär han väl vara klar om 5 minuter då.

Angående Corso så är det väl bara att ha honom i en lägenhet nånstans då. Vad som än vill få honom att sticka från klubben. Min poäng är att man måste få honom att vilja lämna mer än att sitta still och lyfta lön. Men den poängen är väl kanske inte helt relevant just nu då det inte verkar finnas så många klubbar som vill ha honom.

ÖstrandsNisse: Jo men MoDo gör ju en super-Frölunda just nu så det känns ganska lugnt inför framtiden ;-)

Hahl Bundy: Go mad, möen mad å mad i rättan tid! Böörrp!

Hahl Bundy: Såg du då jag gjorde det?? Men men men...ölen var ju sååå billig ju....150 spänn för en platta....och grabben fick som sagt en klubba....

Kattgubben: Då går Näslund all-in med sin gamla NHL-deg ;-)

Timrå Icon: Ja dom är, som jag skrev igår, som en köphysterisk skånsk tant i anusfläckiga mysbyxor inne på Ullared.

Vi är som lillkillen som grinar så snorn rinn o som slickar på en alldeles för ohygienisk hallonklubba, för att vi inte har råd att gå in o köpa den där leksaksbilen som vi vill ha eftersom pappa har handlat upp de sista pengarna på importerad öl.
Ölen är alldeles för urvattnad dessutom o ingen vill köpa ölen heller eftersom pappa vill tjäna lite pengar dessutom.

Redigerad kommentar

Timrå Icon: Det är det här som oroar en aning. Medan lag rustar för vad som komma skall så monterar vi ner...en redan tunn trupp.
Det finns anledning att vara orolig.

The Palm: Ruinens brant? För att man prognostiserade ett underskott en säsong? Hejda dig Rejdar.

Timrå Icon: Han bränner allt krut innan han lämnar över till Näslund? ;-)

Kattgubben: Känns som en dyr chansning....möjligen try-out.....

Det enda vi kan vara säkra på är att han inte går till MoDo ;-)

Redigerad kommentar

Olle: Men med Corso var det väl det som var problemet? Att ha honom här utanför isen. Så att ta hit honom och bara vara här tror jag är det sista de vill. Drömmen vore att ha honom på isen hela tiden.....

Kattgubben: Kärpät kanske just fick lite pengar till en viss dyr, otrevlig kanadensare...som sagt, man kan ju hoppas.

Jonte har fått sparken igen.. eller... han lämnar av personliga skäl som det heter.

Vad säger ni.. ska vi slå till? Den här gången kanske det funkar. :P

ÖstrandsNisse: Jag vet, men tanken var roande för en stund.
Nu går jag åter in i en Nils Ferlin, Lyssnar på Thåström.

Snön faller. O jag väntar fortfarande på en inbjudan ut på isen.
Du vet att jag är en blyg rackare. :)

Hur många matcher är det egentligen vi bara har haft 12 forwards på papperet? (skador inräknade) Hur räknar man in Boyce, som en halv? :)

RocknRolf2: Nej, det där med tunn trupp är fånigt. Vill dock minnas att det var ännu värre, hm...03/04? Kommer i a f på att man tuggade med 3 centrar och 4 ytterforwards in absurdum.
Jag gillar dock att man lyfter upp någon junior som får köra. Men självklart: 13 ordinarie forwards ska man ha i truppen.

The Palm: Jag tror nog hannu och sparkning gått att få reda på lite insider, tror nog modo vet det där eftersom dom legat på honom förr. Dom har säkert råd med honom också, vi tar och spikar fast oss i 12:e platsen.

Bragd-Birger: Bra inlägg. Har inget mer att tillägga förutom när det gäller skadorna, till stor del tycker jag problemen där är självförvållande, eller man kunde väl ändå bredda truppen bara liiite i förhand sådär i förebyggande syfte? Men nejdå. Tunn trupp är tydligen lugnt så länge man värvar tillräckligt dyra finnar, då löser sig ju de kommande skadeproblemen av sig självt (?). För skador blir det. Alltid. Eller, det är visserligen bara löst baserat på de senaste typ 5 skadetyngda säsongerna och något sådant är väl helt irrelevant när ledningen har möte på kansliet under försäsongen: "glöm de där säsongerna grabbar och titta här istället, här har vi en spåkula och ser ni vad det står i den: löjligt förskonade från skador i år", grymt, då behöver vi inte mer än 12 forwards i år då!".

ÖstrandsNisse: Nu har jag inte läst allt som skrivits. BB och Rolfen är hyfsade på att författa fler än tre rader... Jag nöjer med att konstatera att man kan ha respekt för ekonomin, men inte för hur man jobbar och det är ju just det som ställer till det ekonomiskt.

Hahl Bundy: Kommer inte ihåg riktigt men Linkan sa väl i någon tidning att det inte blir fler backar i det här laget, om det inte krisade till sig ännu mer. Sedan blir det inga fler forwards så länge Corso belastar Timrås budget. Så vad du kan hoppas på är i så fall att Pikka sadlar om till målvakt. Där har jag inte hört något sägas från Linkan.

The Palm: MODO har aldrig varit på ruinens brant, inte de senaste åren i alla fall. Däremot förlorade man en väldans massa pengar för två år sedan. Ifjol gick man väl till och med lite plus om jag inte minns fel.

superfalle: Nu kommer det ju inte att ske men ju mer man tänker på det desto roligare blir det.
Drömmar kostar inget, som sagt, o man har ju inte så roligt längre så man får roa sig med det lilla.

superfalle: Han behöver inte delta i något, bara vara på plats. Hemma hos familjen är det sista stället han ska vara på. Det är säkert trevligt för honom att få spendera lite tid med nära och kära men i min värld är det trevligare om vi spelar i elitserien nästa säsong.

Någonstans måste även han inse, när han presterar så bra men har så svårt att hitta någon som vill ha honom, att han inte är lika het på arbetsmarknaden som han är på planen. Sen är det ju det här med priset...i dagsläget verkar vi vara den enda klubben på hela jävla planeten som är villig att betala dom här summorna för honom. Det känns så där...

The Palm: Ja och de är ju en HIFK kille så han har ju spelat ett par matcher med både Kim och Ilkka.

Hahl Bundy: de skulle va de roligaste som hänt på mycket länge .

Olle: helt övertygad om att corso gör vad han kan för att hitta en klubb . han vill spela hockey . de är hans yrke . och är han på varje möte och lagträff så sprider han väl den där dåliga stämningen som de snackas om .

The Palm: Jo det skulle se ut det.
Modo tar AE o Vi har 2 Pikkadoller.

Drömma går ju o drömmar kostar ingenting.

Undrar just om Modo är supernöjda med att ha valt Anders Eriksson framför Hannu Pikkarainen? För inte kan en klubb som var på ruinens brant ifjol ha råd att hosta upp ytterligare kapital för att få hem även denne?
Kan man få önska sig honom i julklapp till Timrå?

ÖstrandsNisse: Jag tycker att det är helt fel att man håller på att kasta mjuka bollar till Corso när man bröt kontraktet under former som rejält försämrade relationen mellan Corso och föreningen. Ta tillbaka honom, inte för att spela utan för att sitta på läktaren och dyka upp till varje morgonmöte och lagträff. Han behöver incitament för att lämna klubben och detta åstadkommer man nog inte genom morot. Hur illa han än betett sig så kan man inte först sparka honom i pungen och sedan klappa honom på kinden.

« · 1322796 · »