1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601052 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
Jag hoppas vi kan knyta åt oss Nordgren, Danielsson och Sjögren det låter dessutom rimligt. Center sidan är jag otroligt nöjd med. Frågan är om vi har haft en sånn här bra och spännande center uppställning någonsin? Ska vara vara 06/07 då. Back sidan kan också bli riktigt bra om vi får in en bra första powerplay back. Och en bra första målvakt, jadå har vi det mesta. Får vi även tillbaka Nordgren har vi får högerfattade målskytt också. Även Danielsson är ju rightare som också är utrustade med ett hyfsat målsinne. Bra fart på grillerna har han också. Och sedan om MPS stannar, jadå har vi helt plötsigt en förbannat bra forwards uppställning med. Men nu tror jag förvisso att Edmonton vill ha över honom redan nu.
Men sedan Timo? Är det någon som har hört nått? Blir han kvar? Det stog ju för något tag sedan att både han och Prios erbjudits nya kontrakt. Men nu verkar det ju som om inte Piros blir kvar, kan det vara lika dant för Timo med? Jag vet inte vad jag hoppas i den här frågan. Timos säsong har varit under all kritik, men jag vägrar tro att hans karriär som toppspelare är över.. Kanske det fattas fler bra spelar breve honom? Ja jag vet inte, men det enda jag vet är att om han blir kvar ska han ha betydligt lägre lön.

TIKbiff: Fredddan sa ju väldigt tidigt att han inte räknar med Zuccarello eller Pikkarainen kommande säsong.Sen tycker jag att inledningen på silly season har börjat bra Man har värvat unga allskvenska men en utvecklingskurva som pekar uppåt vilket är precis vad modo behöver.

men visst så måste det in ett par toppspelare i truppen.Värvar man bara rätt spelare så räcker det med att man värvar 2-3 toppspelare.

Sen så verkar det ju som om vi äntligen fått en riktigt bra målvakt som kan vinna matcher åt oss.Om man ska tro Kaj Kunnas så är Tuomas Tarkki en toppmålvakt

Kaj Kunnas om Tuomas Tarkki

"Tuomas har de två-tre senaste åren hört till FM-ligans absoluta grädda. Har bl.a fixat två FM-ligaguld åt Kärpät från Uleåborg. Lirat stabilt, på gränsen till glimrande. Framförallt just i slutspelstider. When the stakes are high.
Så även i år. På 10 play-off duster hade Tuomas en paradprocent på nästan 95, så det var minsann inte hans fel att Kärpät åkte ut mot mästarna JyP från Jyväskylä i kvarten med 3-4 i segrar.

Tror att MoDo gjort ett gott inköp. Visserligen kan ju ny miljö, nya språkliga betingelser etc. leda till problem också, speciellt för en målis, men Tuomas är en lugn, sansad typ så... Han behöver inte rädas det kanadensiska ordstävet: If you can't stand the heat, get out of the kitchen!
Och lyfter han sig ytterligare ett snäpp, har ni i Övik en vinnande blåvit keeper. Håller han sin nivå från nu, har ni inget att frukta då heller.

Två små pikanta detaljer om Tuomas kan jag ju även delge.

1. Hans bror Iiro Tarkki lirar i Blues från Esbo. Är nästan lika bra som Tuomas. Ojämnare, men i toppstunder t.o.m vassare.

2. Tuomas har det ihop med Saija Sirviö, en tjej som var med om att ge däng åt damkronorna i Vancouver. Och åkte hem med bronset dinglande runt nacken. Så kanske MoDos damer fixar en förstärkning i backbesättningen i samma väva.

Må väl och "käka puck", som broder Wikegård brukar säga."

Skönt att läsa att centerlinjen är klar och att man inte har några planer på att göra sig av med Corso. Det har ju varit Timrås bästa spelare under säsongen. Utan honom hade Timrå säkert legat 10 poäng under Rögle... Anders Lindbäck i all ära, men Corso (tillsammans Sonnenberg) är Timrås verkliga stjärnor. Sen att man inte uppfattar honom som en spelare som "bär" laget likt stora ledare som Johan Davidsson eller Jörgen Jönsson gjort tycker jag är av mindre betydelse. Han är fortfarande den bästa center Timrå haft sen Zäta var här och gästspelade under NHL-lockouten 04/05 och bär laget med de poäng han gör. Kommer man på 11:e plats i totala poängligan och på 9:e plats i +/- ligan i hela Elitserien så har man gjort sig förtjänt av mer beröm än vad han fått. Därför kan jag också tycka det är är tråkigt att läsa Linkan säga om Hirschovits till ST:

"– Utifrån sin kaliber kan Hirschovits betraktas som en förstecenter, men det är tränarna som avgör vem som spelar var."

Hoppas verkligen att Corso har tillräckligt dålig svenska för att inte förstå vad som skrivits...

P J: nja .. bästa center sen zäta .. hahl var en bättre center alla dagar i veckan än vad corso är tycker jag .. men som sagt . smaken är olika . pyörälä var ju inte heller så tokig då han tvingades centra

superfalle:
Det är kanske deras lite olika spelstilar som gör skillnaden i uppfattning. Hahl kanske upplevdes som mer stabil i sitt sätt att agera ute på isen. Lite europeiskt "hålla i pucken" jämfört med det lite mer "chansartade" kanadensiska spelet. Men ingen kan ta ifrån Corso sin 9:e plats i +/- att jämföra med Hahls 25:e plats. Och då ska vi inte tala om hur det såg ut under Hahls första säsong här...

Nåväl, återstår väl att se över tid. Corso har ett år kvar, men jag hoppas det blir fler.

P J: ja för fan. corso är rolig att titta på inget snack om det . . ska bli jätte kul att ha bra centrar i alla fyra kedjorna .

Flera ES klubbar pratar med Fasth däribland Timrå.

Hahl Bundy: Känns ju inte riktigt som en förstemålis i elitserien precis.

Ser hellre Lill-Riddarn eller Backlund alla dagar i veckan.
Kanske allra helst Backlund, faktiskt. Varför?
Jo! I Ridderwall får vi en något bättre målis (kanske), men som förmodligen försvinner efter ett, möjligen två år igen.
I Backe får vi en målvakt som är stabil, och har varit iväg och gjort sin del i NHL, och förhoppningsvis stannar 3-4 år (om han är så bra vill säga).
Likt Stefan Liv, som for iväg och spelade 1 år i farmarligans farmarliga, tror jag nämligen att Backe har utvecklats bra mycket under sitt år i USA, och är en bättre målis än när han lämnade Timrå.

250kg kärlek: När det gäller forwards så tror jag inte Sjögren vill harva i en 4:e MEN Om vi kommer att spela som DIF o nåt annat lag så kommer det inte att spela nån större roll vad man kallar kedjorna i 5 mot 5 för då kommer alla att gnugga o köra.
Däremot i PP o BP så kommer vissa spela mer än andra av naturliga orsaker.

Förhoppningsvis så kommer Sjögren välja Timrå liksom Gunno o nån klassforward till.
Vad Gäller Carlsson har jag ingen aning men det har väl andra koll på o kan delge sin syn på honom.
Sen vet man ju inte HUR många nya Forwards som ska in, det beror väl på Pääjärvi o Sonnie bla om dom försvinner så behövs fler klasslirare än Gunno o den där finnen, som ingen vill uttala pga all Vulkanaska.

Redigerad kommentar

Målvaktsfrågan börjar växa till den tuffast uppgiften för Mr Linkan att reda ut just nu.

Drömmen är givetvis att Lindbäck stannar, men Backlund skulle inte vara helt fel att få tillbaka.

Men vad sägs om följande femmor,

M Jokela - A Halonen
T Santala - K Hirsovitz - T Pärssinen

M Karlsson - T Skogs
N Nordgren - D Corso - M Sonnenberg

S Erixson - E Granath
F Hynning - G Karlsson - B Svensson

P Styf - F Sonntag
Pääjärvi - Lander - Axelsson

Modoante: Jag tror som du att i Tarkki, har ni fått en riktigt bra målvakt.
När det gäller tränarfrågan är jag lite undrande.
Om det blir Challe, så tycker jag att han var en bra coach, men det verkar som om han hade svårt att överföra sina idéer till laget.
Och när det gäller just MoDo, så tror jag att det är ett än större problem att få ihop laget kring sina idéer med alla "gamla" spelare - om du förstår vad jag menar.
För er skull tror jag på en mer handfast Mike Keenan-typ, som kan sätta ner foten och peka med hela handen!
Är Slava Lener den ni söker kanske?

Troligt lag

Målvakter
Ridderwall
Åkerlund

1 Femma
Mikko Jokela - Sebastian Erixon

Niklas Nordgren - Kim Hirchovits - Timo Pärssinen

2 Femma
Mattias Karlsson - Antti Halonen

Fredrik Hynning - Anton Lander - Daniel Corso

3 Femma
Tomas Skogs - Elias Granath

Mattias Sjögren - Gabriel Karlsson - Björn Svensson

4 Femma
Pär Styf - Fredrik Sonntag

Anton Axelsson - Robin Lindqvist - Mattias Carlsson

Starkt lag tycker jag, Carlsson och Lindqvist är inga direkt solklara spelare men väl två spelare som nog inte kostar för mycket och som skulle vara en perfekt lösning för sista kedjan. Båda är bra defensivt, precis som Axie.

Nåväl, vad tycks? Kan tyckas dyrt men det är i dessa riktlinjer jag fått för mig att Linkan tänker. Såvida inte Pärssinen och Nordgren blir allt för dyra.

Och för att dra ner förhoppningar lite så kan jag SÄKERSTÄLLA att varken Tommi Santala eller Toumas Pihlman kommer spela i Timrå nästa säsong.

Om det blir Elitserien för dessa herrar så ligger Hv71 respektive Färjestad bäst till.

Mackelito: Jag saknar Sonnie som jag hoppas blir kvar!
Pääjärvi är ingen mening att räkna med i det här läget eftersom vi inte vet om han blir kvar.

Mackelito: Vart har du fått Lindqvist från? (dvs varför skulle Linkan vara intresserad av honom?)

Jag hoppas på Nordgren men jag tycker det är osäkert om Timrå ska vinna den kampen.

Mackelito: Jag kör ett beprövat svar: Är det riktigt säkert det?! Källa på det?? Jag tar det för vad det är, det vill säga skvaller och bs!1!11!´

Näe men seriöst. Det ligger nog väldigt lite i det just nu. Hade nån valt att nappa på Corso så hade det däremot varit fullt möjligt.

M. Carlsson - P. Carlsson

Edit: Nordgren är VÄLDIGT smickrad över DIF:s intresse...

Redigerad kommentar

Hahl Bundy: Är det inte lätt otaktiskt av Linkan att gå ut med att man söker yttrar till bl a fjärdekedjan? Ok att man har de tankarna, men det bör man väl hålla internt? Hur mysigt kan det vara för potentiella nyförvärv att värvas på de premiserna menar jag?

Jag måste faktiskt säga att jag hellre har Backlund än Ridderwall. Backlund känns mer stabil på något sätt, jag är en av de som inte tycker att han gjorde bort sig när han spelade i Timrå. Visst, han var ingen gud som kunde stänga igen matcherna men han var ändå relativt stabil och med en bra backlinje så blir han ju ännu bättre ;) Nu har siljan och co försvunnit (Lotvonen, Jonsson..)

Ambroo: Jo, så kan det ju också vara. Jag tror inte att Mattias Sjögren och co läser ST.

Ambroo: Jo man kan tycka det, men det ligger i den linkanska vulkanaskemolnet att uttrycka sig så.

Ambroo: Nej, jag ser inget fel i att vissa får vara inställda på att inleda som gnuggare och försöka jobba sig upp i hierarkin. Kan de inte ta det så är det inte den karaktär man söker.

T T: Jag håller med du. Det torde vara rätt självklart att man i dialogen med det tilltänkta nyförvärvet ritar upp de förväntningar och krav som finns från båda parter.

Ambroo: Äh, Linkan har väl full koll på läget va? Så Gunno kanske blir stockholmsk?

Spelare som Sjögren, Danielsson till TIK som första- respektive andrakedjespelare?

T T, mfl: Visst är det så att alla inte kan värvas för första och inte heller andra och att de dessutom vet om det, men att vara så öppen om idéerna utåt är väl ändå inte så vanligt? Jag tror t ex inte att Modo gjorde klart för herrar Blomqvist och Rosén att det är tredje och fjärde som gäller. Man måste vara lite svävande. Tycker även som så att värvar man så värvar man i första hand för att förstärka. Man värvar liksom inte bakåt i leden, om man säger....

Ambroo: Jag håller med dig.

Ambroo: med fjärdelinje spelare tror jag att Linkan menar checking-line spelare. Dvs spelare som är tuffa och helt enkelt spelar ett fysiskt spel.  Sedan vart dom hamnar är väl upp till tränarna.

dr-nix: Håller med dig.

ersson: Johan Backlund var bra, men han var allt annat än stabil. Kunde göra dunder räddningar och släppa billiga mål lite hur som helst, tycker jag iallfall.

Jockz: Det har du rätt i men det är inte helt ovanligt. Mitt största problem med Backlund var att han inte kunde stå på huvudet och spika igen. Som exempel så var inte Backlund i närheten av att kunna göra en sån match som Lindbäck gjorde i Jönköping tidigare under säsongen (som jag kan minnas iaf).

Med detta sagt så finns det sämre målvakter och vill han återvända till Timrå för att stanna (dvs skriva på ett flerårs-kontrakt) så skulle jag inte säga nej. Jag är trött på att byta målvakt efter varje säsong.

dr-nix: Håller med dej - helt klart!

dr-nix: Ja du måste ha dåligt minne angående Backlund :)

zita: inte direkt.

zita: jasså . hur menar du nu .. jag har ett extemt bra minne vad de gäller backlund . och jag instämmer till fullo med nix . . förutom att jag inte skulle jubla direkt om han kom tillbaka

Ambroo: Håller med. Jag tror Linkan tänkt till, men det hjälpte liksom inte.

zita: Okej, så du anser att han var stabilare än lindbäck?

Jockz: Likvärdig....det fanns väl en andledning till att han hamnade i NHL/ AHL. Så det var nog inte bara jag som såg att han är bra :)

zita: ja .. han var en väldigt billig lösning för en klubb som behövde en tredje målvakt .. tror du de var många som såg något extra med den där finnen som vi lånade in förra säsongen .. en kille som finns där bakom någonstans som inte kostar massa pengar men som kan hoppa in om en hel rad av andra målvakter skulle bli skadade . för någon måste ju stå i mål .. man får ju inte ha ett bollplank i mål .. även om de skulle vara lite samma sak som vissa målvakter .. skott retur skott retur rakt ut ..

superfalle: Det är inte vilken målvakt som helst som får den chansen..Billig?
Och förresten det hjälpe ju inte att han höll nollan och blev matchens lirare i Timrå, ni som inte gillade Backe klagande ju ändå. Hoppas Backe bestämmer sig snart för Timrå!!!!!!!!!

zita: Alltså bara för att en målvakt håller nollan behöver han inte ha gjort en monstermatch.

zita: Backlund var bra, men för alldeles för mycket berg och dalbana för att han ska kännas trygg. Och sedan hur du kan gemföra backe med lindbäck förstår jag inte, lindbäck var ju helt sjukt bra i år? Det var ju han som tog Timrå till slutspel. Det skulle nog inte backe grejja.. Okej visst backe ha vare över och lira i AHL. Men Lindbäck kommer lira i NHL nästa år ?

dr-nix: Det är bara otroligt...vad kan en målvakt göra mer än att hålla nollan och laget vinner. Måste det vara monstematcher för att räknas.

Jacksson 71: Hur vet du att han kommer lira i NHL, han kanske hamnar i AHL om han är lika ostabil som han var i Timrå i grundserien.

zita: suck, tänk om du läst mina inlägg ordentligt. Just saknaden av monstermatcher  är vad det jag såg som negativt om Backlund. I övrigt tycker jag han är en bra målvakt.

Redigerad kommentar

dr-nix: Jo men det blir många monstermatcher nu om han skulle komma tillbaks :)

zita: det tvivlar jag på, han skulle säkert göra ett bra jobb i Timrå och vara stabil. Men han var aldrig målvakten som spikade igen affären även när övriga laget spelade mindre bra. Kapanen hade den kapaciteten, Lindbäck har också det.

Men detta lilla skvabbel ändrar ingenting. Jag tvivlar på att Backlund är den man helst vill ha ändå. Det blir säkert Ridderwall i målet nästa säsong (skulle iaf inte förvåna mig).

Redigerad kommentar

dr-nix: Blir spännande att se vem som hamnar i målet med Åkerlund

Kan någon berätta och förklara varför HV71s flyt och icke-motgångar aldrig tar slut?

Åkerblom i 6e: det är inte flyt, dom har helt enkelt ett mycket bra lag. Eller inte bara flyt iaf, lite flyt har dom naturligtvis haft men det måste man ha för att nå SM-final.

HV är ett bra lag och kan gott och väl vinna Guld, men det är för mycket marginaler som avgör i mina minnen mot HV71... Lehtonens skena & fällningen av Backlund, Styf billiga utvisning i BP mot Thörnberg, Sonnenbergs stolpskott i 1a perioden i 7e avgörande förra året, Match 1 och 2 i år då dom borde spelat BP vid avgörandena, tacklingen på Lotvonen som dom bara fick en 2a för. Och i övrigt, Wallenheimos klubba som gick av, final 1 i år då Djurgården gjorde 2-0 klockrent men dömdes bort (även om Djurgårn vann) ribbträffen för DIF i 3e idag..

förlåt för att jag pajkastar, men det är så frustrerande. Är det bara jag som tycker HV har ständigt flyt när det vankas avgöranden? eller blundar jag bara för andras tur och flyt?

Redigerad kommentar

zita: haha . tyckte du lindbäck var ostabil .. ja några matcher i början .. sen har han varit en av seriens giganter . de här om dej och backe . vad handlar de om egentligen ., för om lindbäck var ostabil och johan backlund är en frälsare . då måste de ju finnas något som du ser som jag totalt har missat . trots att jag missat 5 minuter av alla timrås matcher dom senaste 5 åren

« · 1258575 · »