1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601378 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
Hahl Bundy: Dom hade samma räddingsprocent i grundserien i år.

Pitkämäki blir stabil utan att glänsa. När man summerar säsongen 2010-11 så kan han mycket väl ha högre räddningsprocent än Lindbäck hade i vinter. Vi har dessutom sammantaget stabilare backar i den här truppen än i fjolårets.

Nu dröjer det inte länge innan Sonnenberg är klar.

Med Pitkämäki känns det som att vi har ett tillräckligt bra målvaktspar för att inte åka ur men inte som att vi har spika-igen-allt-klass i ett slutspel. Men vad vet jag egentligen. Vi får väl ge honom några matcher på plats. Klart skönt att backsidan i övrigt är så pass stabil och oförändrad sedan förra året.

Ett par namn till anfallet på det här så...

El Maco: Kommer han upp i 91 %, så är jag mer än nöjd, och det är ju knappast någon omöjlighet.
Han har ju legat runt den siffran under sin karriär.

250kg kärlek: Om vi skall lägga ett par miljoner mer på spelarlönerna så innebär det ju i princip att vi kan förstärka med en (och endast en) klasspelare. 150-200 tusen i månaden plus arbetsgivaravgifter sväljer ju drygt 2 miljoner.
Därtill är det ju en hel hoper spelare som förnyat sina kontrakt, vilket i de flesta fall innebär en löneökning.

Så jag tror att vi måste inse, att en satsing på 2-3 miljoner inte innebär så där ofantligt mycket...

Pitkämäki känns ju inte direkt wow. Men värvningen var väntad trots allt. Positivt är att han inte bör ha blivit i närheten av lika dyr som t ex Backlund eller Larsson vilket borde betyda att det finns pengar till två forwards varav båda måste hålla bra klass.

Frella: Wow, har du druckit?
Du är ju mer positiv än vad jag brukar vara när det gäller värvningar.

Får vi Sonnie så är det bra.

Det värsta är att man vet ju inte var nånstans vi har våra målvakter.
Åke? Ingen aning, han har inte tagit chansen på 2 år nu, känns ytterst osäker.
Pitkämäki? Ingen aning, inte stabil alls sen den där hypersäsongen i Mora 06/07. Alltså för 4 år sen!

Jag var dösäker när det gällde Lindbäck o jag försvarade honom till 110% när det gick trögt i början o en del med mikenomad i spetsen, skrek efter Backlund så att dom höll på att spräcka en ven i pannan.

Nu är jag otroligt osäker, otroligt!

El Maco: Han hade ju iaf 94.1% i kvalserien med mora, bäst när det gäller? :-)

Omröstning: "Vilken hade du helst velat se i Timrå-kassen nästa år, Tarkki eller Pitkämäki"?
Känns ju som att det bara var dom två vi hade kunnat välja mellan, eller?

Jag tror absolut Pitkimäki kan bli och är bra. Tarvainen kan sina saker, och han har haft 90,94% de 5 senaste säsongerna, han kommer nog bra överens med resten av finländarna. I Timrå väntar en redig defensiv nu nästa år som kommer backa upp honom bra.

Han kan bli utomordentlig

Det jag menar är att Pitkämäki kan göra en kanonsäsong men det kan lika gärna bli skit o det är det jag är rädd för att det blir!
Detsamma gäller Åke.
Mao jag har inte den här feelingen som jag har haft med 4, 5 målvakter i Timrås historia: Pekka, Kapanen, Kiprusoff, Lindbäck o i viss mån Ahl.

VI om någon är i behov av en riktig målvakt som kan stänga igen, nån som man kan se det där lilla extra i!
Det ÄR min bestämda övertygelse.

Redigerad kommentar

Hahl Bundy: Var du lika säker på Lindbäck innan han kom som du är idag efter hans galna avslutning på säsongen? Hade du inte en skön känsla när Backlund var klar i så fall?

Sen ska Stefan Sohlin upp på igenspikningslistan. Det var en sensationell klassvärvning på sin tid.

Nu är jag kanske tjatig o det kan ni få ta!

Lindbäck, säger att han vill ha ett 3 års kontrakt för att känna sig önskvärd o satsas på. Timrå hugger direkt. obsalut. 
Nashville lockar med lite Dollar o Vips! är killen borta i NHL. 
Och det säger jag inget om, helt logiskt, vem vill inte spela där?
När Timrå märker att det är på det viset så riktar man in sig på Riddarn. Man får dom signaler man vill ha o struntar i dom erbjudanden man får i bla Jocke Eriksson o Tarkki bla.
Riddarn jr ändrar sig när När Wesslau får NHL kontrakt o han får löftet att bli 1:e målvakt i DIF o jag klandrar honom inte, eftersom Djurgården är moderklubben i stort sett
Timrå breddar sitt sökande på en gång: Rämö, Larsson, Backlund o även Pitkämäki kommer upp o som man visar stort intresse för.
Rämö är Nr 1 på listan men som man måste avfärda pga de ekonomiska kraven. Larsson o  Backlund uppvaktas o i viss mån Pitkämäki som säger att han vill komma men han är inte prio 1 utan det är Larsson som man jobbar med men där vinner HV, förmodligen pga bättre ekonomi o som Svenska Mästare.
Backlund vill fortsätta som NHL spelare o nu är man ytterst nära Staney Cup final dessutom o Timrå kan inte vänta hur länge som helst på ett beslut från Backlund så valet faller på Pitkämäki som redan klargjort att han mer än gärna vill till Timrå o det går på ett par dagar.

Pitkämäki är vårt 5 val!
Känns tryggt.
Det är min teori :)

Redigerad kommentar

El Maco: Japp fråga mikenomad o Bisset 19 bla.
När det gäller Backlund var jag glad men inte den sköna känslan som för Lindbäck bla.

Redigerad kommentar

Ingen som hört något nytt om Sonnenberg?

Hahl Bundy: Så kan det säkert ha varit, är så fallet så tycker inte jag att Timrå har agerat fel, är ju inte direkt Timrås fel att dom har fått nej tack.
Hade det verkligen varit bättre att välja Eriksson eller Tarkki (om nu Timrå hade den möjligheten) och inte försöka satsa "högre" på Riddan, Ramö, Larsson osv?

KniveN: Det kan man ju diskutera o jag måste väl säga att det är ju inte fel att satsa högt!
Men det är ju alltid lättare att vara efterklok när det inte blir jackpot eller hur? Som i det här fallet.
Det är ju surt att satsningen INTE gick hem.

Redigerad kommentar

Hahl Bundy: Precis, det gäller att ha lite flyt också. Hade dom valt Eriksson eller Tarkki direkt så hade det säkert varit liv om att det inte satsat tillräckligt mycket istället.

Timrå kan bryta kontraktet efter ett år med Pitkämäki, känns rätt bra.

Verkar iaf vara 2 spelare till som ska in.

Redigerad kommentar

KniveN: På ett eller annat sätt måste man väl få in två forwards. Sen tolkar iaf jag det som att Sonnenberg inte är den forward man hoppas göra klart med inom kort men Linkan kanske lägger dimridåer i vanlig ordning?

Frella: Jag tror tvärtom! i slutet av artikeln står det "Nu saknas endast två forwardsplatser i truppen innan den är komplett. En vill Lindqvist göra klart med direkt:"
Den han vill göra klart med direkt skulle jag gissa är Sonnenberg. Anledningen till att man väntat med honom tror jag är för att man velat haft en "icke eu" plats ledig ifall att målvaktsfrågan skulle skita sig. Nu är han nog högt prioriterad. Det är mina gissningar i alla fall :)

Bigthelin: Jag har samma tro som dig där, Sonny har ju fått vänta och vill nog att det ska bli klart så fort som möjligt med ett kontrakt.. Hoppas bara inte att han tappat smaken för hockey av att vänta och vill slänga skridskorna på hyllan

jens_88: Men jag tror ändå inte att han har brytt sig nämnvärt, nu har han fått tagit en längre semester i lugn och ro med familjen och fått fila på restaurangen hemma i Alberta! Nu är han säkert superhungrig på en ny säsong med hockey och särskilt en till med Timrå!

Bigthelin: Det är säker Sonnenberg, men varför säger Linkan inte det då. Att Timrå vill ha honom och att han kan tänka sig Timrå kan väl inte vara någon hemlighet direkt.

Däremot om det vore något hett nytt spår så förstår jag ett hemlighetsmakeri, man vill ju inte väcka andra klubbars intresse.

Redigerad kommentar

Enl. Linkan idag så finns det pengar till EN! forward av dignitet. sen ska Lander ersättas under JVM men det verkar bli en senare fråga.

Förmodligen Sonnie,sen är det stopp tydligen.

Jag är besviken eftersom jag hade velat se både Sonnie o en till av dignitet.

Redigerad kommentar

Hahl Bundy: Du kanske borde bli sportchef då så slipper vi tjaffset om den sista liraren ;) Hahaha!

ersson: Tror inte det du, det finns andra som bättre aspirerar på det :)

Hahl Bundy: Det känns inte riktigt bra det här. Men det är väl det som är meningen.

Skarin: Allt ordnar sig, det är luuugnt *knaper, knaper*

Skarin: Ja det är ju det tydligen.

Hahl Bundy: Fylls sista platsen med Sonnie, då är jag inte imponerad överhuvudtaget vad linkan har gjort. En liten överbetalning på Hirsco och Jokela och vips så har dom kontrakt och vänta ut 5:e alternativet på keeper (som tar vad han får) så vips så har man en målvakt, pengarna är slut och truppen skrämmer ingen. Härligt!

Som jag sa förut, linkan har massa "intressanta" namn och det finns en chans att dom hamnar i TIK etc, men vad fan händer sen då, jo han blir tyst i 2-3 veckor, presenterar ett nyförvärv, för att sedan dementera alla spännande namn och gå ut med "var aldrig nära riktigt nära" men sin välarbetade solbränna! Blir fan galen!

Som vissa sagt, ja vi har tappat 3-400 perns runda slängar minus 1,6miljoner, men har man intressant lag kommer fler och tittar (=plus 1,6milj).

Blizzard: Men vi vill väl inte ha en klubbledning som värvar för pengar som man hoppas ska komma in senare? Vi är inte Björklöven, tack och lov.

T T: Då får dom hitta på något annat då ist för att ha förlängt E:on-arena kontraktet, vi har kört samma race i 5år, inte precis så vi har utvecklats som klubb tvärtom, flera andra som är påväg om.

Sen kan man alltid se det värsta exemplet, men det finns en klubb i söder som lyckats ganska bra utan att vara med från start (som vi små bönder brukar skylla på) dvs LHC.

Blizzard: Jag tycker du är lite väl kritisk när det gäller kommande säsongs trupp.

Ta en titt på centeruppställningen. Corso, Hirschovits, Lander och Gabbe. Det är en minst sagt stabil centerupptsällning i mina ögon.

På ytterforwardsplatserna ser det kanske inte lika giftigt ut, men tänk på vad tex Hynning och Pärssinen presterat tidigare. Lägg sedan till tex Sonnenberg(som väl inte är så teknisk, men ändå en bra ytterforward) eller annan spelare av någorlunda klass.

På backsidan ser det inte heller allt för illa ut. Sebbe tog stora kliv framåt under föregående säsong, Skogs började väl få ordning på grejorna i slutet av säsongen, Jokela och Halonen har jag förvisso inte sett, så dom kan jag inte kommentera. Även Granath tycker jag var stabilare än många väntat sig. Det jag tycker saknas är väl en offensiv back, tyvärr.

Målvakterna känns också helt okej. Pitkämäki var ju bra i Mora, så vi bör alla veta att han kam vara en riktigt bra målvakt. Åkerlund har ju sina toppar han också, men tyvärr verkar han aldrig riktigt få chansen att visa vart han ligger riktigt i jämförelse med våran uttalade förstamålvakt.

Man kan inte få alt man vill här i världen, men jag tycker det ser ganska bra ut inför kommande säsong, allt som allt. Topp-5 är nog inte helt omöjligt, i mina ögon.

Blizzard: LHC kan ha peakat redan utan att det blev något guld. Det känns som att de lever på KHL-pengar just nu, vad händer när den källan sinar?

T T: Vi har en stabilare back-och centeruppsättning i år, frågetecken för målvaktssidan som kan floppa alt. bli riktigt hyfsad. Ytterforwards väntar vi in två st (jo, jag tror det blir två även om den ena är Sonnie) varav den ena antagligen blir Sonnenberg. Blir det en någorlunda meriterad kille som sistaman där så tycker jag det här ser helt ok ut. Ung. vad vi kan förvänta oss som tikare.

T T: T T: KHL pengarna ordnar dom ju upp hela tiden, allt eftersom kontrakten går ut så förlänger som det. sen har ju Johan Hamlin den där rika snubben som pers investerare som Ejendals/Percy Nilsson en gång var, sen att dom satsade fel är ju en annan femma.

Jensen_12: Det var många som påstod (ink jag själv) att backsidan förra året såg bra mycket starkare och stabilare ut än året innan, alla såg väl hur det sluta. Lindbäck fick rädda oss. Många här inne (även jag) tippa timrå som ett lag runt 5-8 platsen, och vi blev starkt kritiska när experter satt oss under slutspel då hade dom enligt oss "absolut ingen koll på vad och hur vi värvat".

Jag tänker självklart inte göra om detta misstag utan börjar redan nu att vara kritisk och mentalt förberedd sen när det går tugnt kan jag komma tillbaka som den där härliga besserwissern som skriver lite retsamt "vad var det jag sa" a.k.a Mackelito som inte är rädd att ta åt sig ära.

Men skulle det däremot gå bra så få ni mer än gärna mobba mig så det står härliga till, men i en måttlig utstäckning tills jag erkänt mitt misstag, men det tar vi då!

Timrå kommer hamna på en plats mellan 7-9 och vi kommer skrika efter en back som kan göra PP mål och en ytter som kan styra och har den där speeden och målsinne!

M. Karlsson kanske blir våran PP back, hoppas!

Hahl Bundy: Men jag tror det blir ganska så bra till slut. Det som känns viktigast är väl att målvakterna håller en mycket bra klass. Där ligger väl det största orosmomentet just nu.

Det som känns tryggt på förhand är tränarna. Tror att dessa två får ihop Timrå IK som lag igen. Då är mycket vunnet.

Blir det Sonnie och någon billig ytterforward som sista förstärkningar känns det väl sisådär kanske. Behöver vi inga rightare längre så att säga?

Kolla på min blogg för att läsa hur jag satte lönerna och kom med förslag i privatmail om jag ska ändra något!

Redigerad kommentar

Tog bort listan, vill ni se den så kontakta mig :) Kändes lite fel att lägga ut den offentligt ifall någon eller några stördes av den!

ersson: Ääh så svenskt! Skit i vad andra HS medlemmar tycker, vill du vara kreativ så får du vara det upp men den nu, Behövs lite nya som gör som dom vill här, vissa håller på få hybris ;-)

Jensen_12: Anågende center sidan håller jag med dig till 100 procent. Riktigt riktigt bra centrar!
Forwardsidan ser inte lika giftigt ut det håller jag med om. Men om inte linkan lyckas behålla sonnie som dessutom vill vara kvar blir jag riktigt besviken. Även fast jag tror dom löser det. Beror ju helt och hållet på hur mycket sonnie kräver i lönechecken. Men jag hoppas på det bästa. Sen både tror och hoppas jag att vi får in vår ytter. Han som ska göra poäng och dra laget. Pikkarainen hade varit perfekt även om det inte verkar bli han, så finns det andra på marknaden som är minst lika intressanta! Men det ska inte vara en omöjlighet att få in en ny bra ytter plus att lyckas behålla sonnie..
Sedan backsidan tycker jag också ser jäkligt starkt ut. Men sen kanske man inte ska mäta den så mycket med andra lags backuppställningar. Men för att vara våran (Timrås) så ser den riktigt bra ut. Halonen och Jokela ska bli riktigt roliga att följa.
Men sedan målvaktsidan håller jag inte med dig till fullo. Pitkämäki är alldeles för ojämn. Som det ser ut just nu.. Sedan kanske Mika kan hjälpa honom att hitta ett bättre flyt. "Åke" kan bli riktigt bra. Men det är endå inget säkert kort. Så som slutsummering så känns det som om målvaktsidan kan bli både fågel eller fisk. Beror helt på hur mycket Åke har utvecklas och vart Juha står just nu....

Blizzard: Gjort! Skönt att det finns några som tycker som jag ;)

någon som vet vilka egna juniorer som tränar försäsong med a-laget? enroth Huss owoya?

htikare: Inte Huss, han är ingen junior längre. Men Mattias Enroth kör för fullt med A-laget och tanken är väl att Sebastian Owuya ska göra det också.

I övrigt vet jag inte. Men vissa barmarksträningar körs gemensamt med alla juniorspelare. Så har det varit förr. 

Nä nu jäklar zita, nu tog han Backes nummer också. Vem tror han att han är!!1?

Jacksson 71: Varför verkar det inte bli Pikkarainen? Har jag missat något?

Om det inte skulle bli något så vill jag puffa (gud vad löjligt det där ordet låter) för Erkki Rajamäki. Visst, det är inte någon flashig spelare, men ändå en powerforward som skulle kunna producera någonstan mellan tio och kanske femton mål under en säsong.

Pätr: Det är väl inte helt klart att det inte blir TIK. Men i denna artikel låter det inte så bra om jag säger så. KHL eller NHL verkar Ikka ha siktet inställt på. Men hoppas kan vi ju alltid.

st.nu/sport/1.2028808-stark-konkurrens-om-pikkarainen

Jacksson 71: Den där artikeln är från den 15:e men det kanske du visste redan. I den där artikeln är inte ens Pitkämäki klar.

« · 1263879 · »