1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601370 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
250kg kärlek: Jo jag vet. Men det är den senaste artikeln som jag hittade om Pikkarainen. Och jag ville visa att det kanske inte såg så ljust ut när det gäller Pikkarainen.

Jacksson 71: Men det måste bli två bra forwards som ansluter till truppen, det är ett som är säkert. För närvarande känns det som om det finns en väldig bredd, men inte mycket till spets, vilket är åt skogen.

Corso och Hirschovitz känns givna i de två första formationerna, men i övrig är det tunnt. Hynning borde visserligen kunna ta en plats, och man räknar även in Pärssinen där, även om jag är tveksam i det fallet. Kapaciteten är bra, men den senaste säsongen lämnade mycket att önska.

I och för sig skulle exempelvis Björn Svensson eller Röymark kunna ta ett stort kliv i utvecklingen, och vara med där framme. Men det känns övermodigt att nästan räkna in att någon underdog ska få ett totalt genombrott.

Pätr: Word!

Håller med dig, vi skulle behövt ta in två stycken till men.. frågan är om det går in i ekonomin? Så som jag har räknat så har vi ungefär 400k kvar att "handla" för. Skulle Sonnenberg komma så skulle bra mycket utav dessa försvinna med de nya reglerna. Därav orsaken till min skeptisism mot att Pikkarainen också kommer komma in.

ersson: Då vi saknar en forwardsplats och Sonnenberg inte kommer ansluta förrän 10 omgångar in i serien så tror jag att den sista forwarden är någon annan i första hand. Har man sedan råd kan man i lugn och ro plocka in Sonnenberg i efterhand.

Frella: Skulle kunna vara så eller ifall man tar hit Sonnenberg från början, det kommer kosta men jag tycker att det är värt det.

Frella: Sonnenberg är väll tänkt att vara här från start i år eftersom artist kontrakt inte existerar denna säsong?

Jockz: Det existerar men är nästan lika dyrt som ett vanligt, det skiljer inte så många tusen om man säger så. Det nya är format på så sätt att mindre avlönade "artister" inom andra områden än hockeyn ska gynnas. Iallafall vad jag tror så är det så, sen kan jag ha fel.

ersson: ok!

ersson: Själv anser jag att man ska satsa på att ha ett så komplett lag som möjligt från dag 1. Låt oss slippa samma skitinledning som vi hade gångna säsongen. Det om något drabbar såväl publikintäkter som det allmäna hälsotillståndet hos supportrarna.
Därför ser jag hellre att man t.ex. betalar Sonnenberg så att han kan vara med från start, alternativt tar hit en liknande spelare innan säsongen börjar och har Sonnenberg som ett ess i rockärmen.

250kg kärlek: Jag håller med dig helt och hållet. Jag tror starten på förra säsongen tog riktigt hårt på oss supportrar, att redan några omgångar in på serien känna att vi redan ligger efter. Därför hoppas jag och tror att detta är något Linkan har funderat på, hellre en köttig finne som stänker dit 5 baljor mindre än Sonnenberg men är med från början och hjälper till att få en så bra start som möjligt. Sen kan vi ju ha Sonnenberg i ärmen om det skulle vara så ;)

250kg kärlek: Jag begriper ärligt talat inte riktigt lönebiten. Som ni säkert läste i gårdagens Dagbladet gjorde Henrik Sjöberg ett scoop om bland Lindbäcks lön under den kommande säsongen. Lönen han skulle få om det blev spel i AHL vara "bara" runt 500,000kr, vilket får mig att undra över hur lönenivåerna i AHL ser ut.

Om nivåerna inte är högre än så, så skulle man nog överväga en annan transatlant än Sonnenberg, ifall hans löneanspråk skenar alltför mycket. Inget ont om Sonnenberg, det är en mycket bra spelare, men om man kan få en toppspelare från AHL till samma eller ett längre pris...

Är det inte så att Sonnenberg måste vara ute ur landet visst länge för att Timrå inte ska bli upptaxerade för förra året?

KniveN: Det är svårt det där, jag vet inte hur det där är. Finns säkert någon här inne som har bättre koll än vad jag har på det hela. Någon ekonom här inne som ligger och lurar i något hörn?

Pätr: Jo, men de flesta i AHL har ju trots allt maxlön vad jag vet. Maxlönen ligger väl på 500 tusen, det är bra mycket pengar. Men det finns säkert någon som ligger på pottkanten hos något lag och har låg lön för att vara i AHL, kanske runt 200-250 tusen. Hitta någon på free agent frenzy så får vi se om man kan hitta dennes lön någonstans, de har ju officiella löner i NHL väl på vissa? Fast det kanske bara är på de som huserar i NHL och inte i AHL.

Pätr: Först får han väl en sign-on bonus om jag uppfattat det rätt och den var väl på 1,3 millar. Om han sedan får spela i AHL så var han garanterad 500 000/år. Men jag tror att Lindbäck ser sin chans att faktiskt få spela i högsta divisionen, åtminstone få prova på och kanske ta en plats. Då kan han med de klausuler som finns i kontraktet få maxlönen för rookies, ca 7 miljoner per år.

Även om jag tror att Lindbäck tycker att "bara chansen" att få spela i NHL lockar och att han kanske inte tror på något spel där den närmaste tiden, så vill han nog testa lyckan. Det kan vara för tidigt (jag har varit skeptisk till att han drar redan i år), men Lindbäck känner säkert sin kapacitet bäst och anser han att det är time, so fine.

När det gäller dina funderingar kring AHL och de löner som finns där så tror jag främst att det beror på vilken typ av kontrakt spelaren sitter på. Envägskontrakt innebär väl att spelarer har samma lön var än han spelar. Ett tvåvägskontrakt skulle ju kunna öppna för en spelare, samtidigt som de flesta som spelar i AHL (antar jag) vill spela i högsta divisionen. I och med det så är det antagligen lättare för en spelare att nå NHL om de spelar i AHL. Som lockbete har man ju dessutom en massa bonusklausuler inbakad i exempelvis ett tvåvägskontrakt vilket gör det tämligen svårt att locka hit spelare som ligger på gränsen till spel i NHL. Så tolkar jag det.

Mappe: Håller med!

Pätr: anledningen till att dom i AHL kan spela för så "lite" är väl att dom har något att spela för, dvs få hoppa upp i NHL när som helst.

Blizzard: Sant, vi är ingenting gentemot ett lockrop från NHL. Då har vi nada, zero, noll att komma med!

Drömförvärv om inte SAIK har råd! Men hur ska vi då ha det? ;-)

Anders Lindbäck är nu helt klar för Nashville :/ 2 år...

www.capgeek.com/players/display.php?id=1757

Hallå här är ju våran finska rightare

T.o.m spelat i distriktet tidigare som linkan var och spanade in under tiden i ånge?

www.eliteprospects.com/player.php?player=51827

Så nu har jag lagt mitt bet på vem som kommer är.

Vem kommer närmast?

Blizzard: Jag ska inte anklaga dem som spelar i AHL för att vara idioter, men sanningen är att det bara är de absolut bästa som blir inkallade till NHL-lag. Och sanningen är att det i regel bara blir strömatcher när laget har skador. Se på Giroux, t.ex. skyttekung i Hersey Bears som under den gångna säsongen fick göra runt tio matcher för Washington Capitals.

Skulle jag vara AHL-spelare skulle jag försöka att få kontrakt med ett bra européiskt lag. Dels för att jag skulle tjäna mer pengar på det, dels för att NHL-lagen likväl skulle få upp ögonen för mig om jag var bra i Elitserien som om jag var det i AHL. Och efter en bra säsong i Elitserien kanske det skulle finnas en möjlighet till ett envägskontrakt.

Äh, jag kanske är ute på djupt vatten, men jag vet ärligt talat inte om man har större chans att nå NHL om man spelar i AHL än man har om man spelar i någon européisk liga. Visst, chansen att bli uppkallad för några strömatcher mitt i säsongen försvinner, men å andra sidan tror jag inte att man blir miljonär på ett fåtal NHL-matcher.

Pätr: Giroux spelar väl ordinarie i Flyers?
Eller finns det en till?

Hahl Bundy:

Hahl Bundy: Alexandre Giroux menar jag, du tänker på Claude Giroux.

Hahl Bundy: Det finns två stycken. En AHL (Washington) Giroux och en NHL (Philly) Giroux ;)

T T: Ok då är den yngre 10 ggr bättre :)

Pätr: Ja jag gjorde ju det.

Redigerad kommentar

Om nu Pikka och Sonnie kommer kan jag tänka mig följande formationer

Pitkämäki

Jokela-Halonen
Pikkarainen-Hirschovitz-Pärssinen

Karlsson-Erixson
Corso-Lander-Sonnenberg

Granath-Skogs
Hynning-Karlsson-Svensson

Styf-Sonntag
Hallin-Larsson-Axelsson

Ex: Röymark

Dagbladet:

Timrå IK förhandlar med Pikkarainen: "Det är ett bra alternativ"

Timrå förhandlar med ytterligare en finsk spelare.
Ilkka Pikkarainen bekräftar att klubben erbjudit honom ett kontrakt.
- Det är ett bra alternativ för mig att komma till Sverige och Timrå, säger han.

Sedan står det en jävla massa mer som jag inte orkar skriva. Men det får ni läsa om på nätet i morgon...

/ DJ Hemp

DJ Hemp: här är artikeln.

dr-nix: Törs man hoppas att det är klart med honom redan nu eftersom Linkan sa som han gjorde på mötet igår?

Fan. Jag vill att det ska vara han. Fick i och för sig höra för ett tag sedan att både Pitten och Pikkarainen var klar för Timrå. Det var innan Pitten presenterades som nyförvärv. Vågade inte riktigt tro på det jag hörde då, och vet fortfarande inte om jag törs göra det nu.

Kerstin_k: Ingen aning, jag hoppas iaf att det är honom som ska vara "klar".

dr-nix: Dock så lät det inte på han att han ens skulle vara 2% färdig...

En vild gissning angående Pikken är att han är muntligt överens med Timrå, under förutsättning att han inte får ett bra KHL-kontrakt. Jag fortsätter att gissa att han har typ denna vecka på sig innan han måste bestämma sig.

Hursom, landas både Pikken & Sonnie-boy ser det riktigt ljust ut. Målvaktssidan är ett frågetecken, men efter den dränering som varit på just denna posten i serien överlag så är vi inte ensamma om detta.

Bragd-Birger: Om det stämmer kommer givetvis Pikken att tacka ja till ett KHL-kontrakt 5 minuter innan tidsfristen går ut - och Timrå står återigen med skägget i brevlådan.

Kerstin_k: Ungefär något sådant ja.. Dålig magkänsla över det här nu

Bragd-Birger: Nog tror jag att vi kan utgå från att någon spelare är klar i alla fall.

Jag har nämligen svårt att tro att Linkan säger att en spelare är klar om han inte är det med tanke på hur noga han är med vad han säger annars.

Men men, vi får väl se. Själen vill gärna vara lite försiktig då stora förhoppningar har förvandlats till bajs förr.

JimmyH: Sa Linkan att spelaren skulle presenteras den här veckan eller?

Kerstin_k: En person på mötet frågade: När blir det officiellt? Till veckan, eller?

Linkan: Nej, det borde bli tidigare än så.

Kerstin_k: Exakt, hur sas det? Skulle spelaren presenteras i slutet på veckan?

JimmyH: Tja, någon anledning till att spelaren inte presenterats måste det rimligtvis finnas. Vore allt klappat och påskrivet skulle han säkert släppt nyheten på mötet. Nu tror jag att han ville vifta med köttbenet (nej, inte d e t) på ett för honom lite otypiskt sätt.

Annars är jag mest nyfiken på hur långt framskriden sommarbränna han har nu efter en vinter i solariet + thailandsboost. All time high?

Bragd-Birger: Jag kan inte det byråkratiska förfarandet till100% men det lät som det var av hänsyn för någon annan part som han inte kunde säga vem det var.

Brännan var på blottade kroppsdelar både stark och jämn. Men jag skulle inte kalla den överdriven på något sätt.

JimmyH: Av allt att döma torde det handla om Pikkarainen. Dagbladet skriver att Timrå Ik förhandlar med honom. Dessutom låter det rätt uppenbart att det handlar om en rightare eftersom han inte ville berätta vilken fattning spelaren har (det finns väl massor av leftare medan det är få rightare).
Det hade kunnat vara Pyörälä, men när Dagbladet (som har bra koll) skriver som de gör så utesluter jag att det ska handla om någon annan än just "Pikken".

250kg kärlek: Jag hoppas verkligen att det är han, det måste ju vara han nästan.

ersson: "Jag hoppas verkligen att det är han, det måste ju vara han nästan."

Hoppas. Måste. Nästan.

Aaaningen ambivalent eller? :)

Hahl Bundy: Försöker intala mig själv att det är han *ångest*

Redigerad kommentar

Om det blir Pikka och Sonny tycker jag det ser ganska bra ut nästa säsong... :)

Tycho: Hirschovits och Pikkarainen gjorde tillsammans 42 mål och 61 passningspoäng, totalt 103 poäng när de spelade tillsammans i HIFK säsongen 08/09. Lägg därtill Corso som jag utgår kommer att vara kvar så känns det som att vi har bra spets i laget. Thord Johansson verkar dessutom överlycklig att försäsongen gått så bra för både Hynning och Pärssinen, och sedan kanske Sonnenberg på det här.

Jag andas morgonluft.

250kg kärlek: Det känns nästan för bra, kan någon komma och ta ner oss på jorden igen?

Så gjorde Corso 52 poäng i Kärpät 08/09 och Hirschovits 66 i HIFK samma säsong. Den där Hirschovits är nog inte att leka med.

« · 1264059 · »