1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600568 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
Magnus Rövarn : Det ständiga problemet med att bygga ungt är ju att det alltid finns en överhängande risk att talanger byter klubb/liga så fort dom stiger i värde. Torp kanske inte gör det, Önerud vette fan men Friberg, PW, Lander osv. är inte spelare man kan planera laget efter ur ett långsiktigt perspektiv. Således tycker jag heller inte att man kan bygga en stomme av pojkar som inte ens får handla på systembolaget.

En stor skillnad mellan oss och exempelvis FBK är att vi förlitar oss på dessa unga talanger för att nå framgång medan FBK har en trupp och ekonomiskt underlag för att spela in dom långsamt och utan den där absoluta pressen som onekligen kommer att finnas på många av timrås unga spelare. Nu har jag ju ingen aning om vilka nyförvärv som tillkommer senare iofs.

Drömmen för mig är inte att få hit en kille som friberg som gör 1-2 säsonger och sedan sticker till NHL, det är snarare att få hem en sån som Nordgren som spelar på en hög nivå och stannar i klubben under resterande del av hans karriär. En SÅN spelartyp bygger man laget runt.

Magnus Rövarn : Du skulle bli en bra talskrivare :) Gillar det du säger.

Olle: Namnmässigt kanske vi har en sämre trupp ur ett titthålsperspektiv. Men den är inte sämre. Vi har mindre etablerade spelare, Som du mycket riktigt påpekar. Men den är inte färdigbyggd än heller. Jag förbehåller mig dock rätten till en graverad reservation. Man vet aldrig hur en spelare blir när han byter klubb. Antingen blir det en succé eller en flopp. Men om Nichlas Torp bara lirar på 80% av sin kapacitet han hade i HV71 och då i synnerhet i matcherna mot Timrå så är det en solid förstärkning. Men han kan lika gärna bli skadad eller drabbas av en hemlängtan och underprestera likt Jesper Jäger, Mikael Simons, David Halvardsson och Viktor Wallin. Men de är en jäkla talang som lever mycket på sin fart och intensitet. Den måste han bibehålla för att lyckas göra succé också i Timrå. Det är den bilden jag "målar" upp av Torp. Vi saknar en vass päpä-back såklart. Skulle gärna se en Caslava-kopia. Linkans bästa värvning för övrigt. Sedan har jag ingen som helst uppfattning kring vårt kanadensiska tillskott Mat Robinson eftersom jag aldrig sett honom spela. Men man får väl hoppas att det inte är en ny Mikko Jokela eller Mattias Karlsson i vartfall. Är han SÅ BRA som medierna vill göra sken av så tror jag definitivt att han tar en ordinarie tröja på 3 backpar. Men det återstår väl att se.

Men jag tycker du tänker lite fel ändå kring lagbygget om jag får lägga in en brasklapp. Timrå IK befinner sig vid ett vägskäl. Det här med etablerade spelare kan vi dumpa i papperskorgarna direkt. Nu skall vi bygga någonting nytt som tar oss tillbaka till rötterna. Då är det inte etablerade spelare vi skall ha som utgångspunkt. Utan spelare som brinner för hockeyn men av olika skäl har hamnat mellan stolarna hos sina respektive klubbar alternativt jättelovande löften underifrån. Det är med hjärtat vi skall supportrarna i vinter.
Jag inbillar mig att vi kommer bli topp 5 nästa säsong och bli en dark horse i leken.

Jag tycker vi skall älska utmaningen vi står inför istället för att oroa oss så förbannat, Det är bättre att tänka så. För älskar man inte utmaningar och tjusningen med vilka möjligheter vi står inför så avråder jag dessa människor från att följa med på resan.

Vi måste agera som visionärer och ambassadörer för den fartfyllda, hungriga hockey med ungdomlig entusiasm som riktmärke och ledstjärna.

Fan vad kul att vara uträknad av hela jävla Sverige. Jag bara älskar tanken. Vi skall penetrera hockey-Sverige hårt och intensivt och skaka om betongfundamenten.

De etablerade namnen kommer lite senare. Men släpp tömmarna lös och hästarna fria - DET ÄR VÅR!

ÄLSKA TIMRÅ!

Värvningarna ser riktigt intressanta ut och detta kan bli ett riktigt old school TIK, fart och fläkt och ingen som ger upp, MEN det glädjer mig inte ett skit om vi har en målvakt som aldrig kan spika igen och släpper 3-4 puckar match efter match, då är vi lika dåliga endå, "tackvare" en punkt. Våra värvningar kan inte vara allt för dyra detta borde båda gott för en backklippa och en stabil mälvakts jävel, fan finns det inga =/

Fan jag som ville ha en kommentar från Friberg i pressmeddelandet där han säger att efter han sett Timrås djuuupt imponerande organisation och ledare och deras upplägg inför kommande säsong gjorde valet skit lätt, gentemot alla andras erbjudande.

:/

Hoppas så är fallet i alla fall.

superfalle: Nej du verkar ju inte vara överförtjust i luleås spel men dom spelar semi just nu medan vi skakar spargrisen. Jag ser säsongerna fram till en flytt in till stan som mellan år, kan vi vända den ekonomiska utvecklingen och stå på lite stabilare ben i Elitserien så är jag nöjd, hur man gör det skiter jag fullständigt i.

ersson: 105kg, låter klumpigt i en snabb Elitserie. Men jag har alltid gillat stora målvkater. ~190cm och 90kg tycker jag e fint för en mv.

Olle: göra en luleå hoppas jag inte dom gör , jag skulle inte överleva att se 55 matcher luleå hockey . de räcker så bra med dom 4 matcherna supergladhockey jag sett av dom i semi finalerna

Är det inte så att "Riddar´n" är/har varit ganska skadebenägen ? Det vore ju mycket trist om han kom till TIK och mest är på rehab. Han är ju knappast någon 1:e målvakt.
Om nu inte Rögle går upp så har väl de en hyfsad målvakt som kanske kan vara intressant till en hyfsad slant
WÖ TIKare
flyttad

Magnus Rövarn : Du har förmodligen sett Lundström i betydligt fler matcher än vad jag gjort så på den punkten varken vill eller kan jag bråka med dig. Jag tycker att statistiken på båda målvakterna lämnar en del att önska men rent spontant så måste man väl hellre se Lundström som målvakt i Timrå IK snarare än Ridderwall? Då tänker jag främst som backup.

På samma sätt som jag inte ville se PW som outtalad förstakeeper så har jag också svårt att se Lundström på den positionen. Rutin rutin rutin. Vi har en del spelare i utvecklingsfas (Lander, Friberg, Högström), vi har några som försöker hitta spelet (Erixon, Larsson, Torp, Önerud) men bara en handfull som verkligen är värvade för att prestera (Hirscho, Murley, Pikkarainen, Halonen).

Jag tycker att det ser svajigt ut och därför är jag extra grinig över målvaktsfrågan. Jag tycker att det ser lite ut som att man försöker göra en Luleå men att man samtidigt glömt bort att man faktiskt har en extremt karismatisk coach i Rönnqvist där. Rent spontant så tycker jag faktiskt att vår backsida ser ungefär lika svag ut som den gjorde förra året, på pappret är den definitivt sämre.

Kan man gissa att linkan och nubben just nu sitter och funderar på vilken position man ska lägga det lilla krut man har kvar?

ersson: hahahahah knappast snacka omflopp

Olle: Jimmy H är inne på den här linjen som både du o jag förespråkar.
En av dom räcker o sen en riktigt bra etablerad. Läs Tikare-bloggen.

Magnus har dock några poänger Varför gå efter ån tex.
Tyvärr så verkar de yngre talangerna välja andra klubbar. Ahlsenfelt är väl den som är kvar men där ser det ju ut som om Växjö går upp.
Almtuna har ju en riktigt stor talang kvar men han är ju lite för ung än, eller?
Nån säsong till för honom i AS o klubbarna står I kö. Det är ett dilemma det här.

Magnus Rövarn : Frederik Anderson som Frölunda är efter, han hade smakat mumma :)

Olle: Jag respekterar din ståndpunkt. Men den skiljer sig avsevärt på EN punkt. Åh det är att jag inte ser Joakim Lundström som ett "wildcard". Han visade i Frölunda och Sundsvall Hockey att han är en matchvinnarmålvakt som på egen hand kan döda en match. Jocke har utvecklats enormt som människa och spelar med en solid grundtrygghet i sitt spel. Han litar till sin egen förmåga och vet vilken kapacitet han besitter när han är "inne i zonen". Sedan är han inte målvakten som djupdyker längre heller i långa perioder. Utan han kan göra någon enstaka dålig match men sedan ruska av sig detta relativt snabbt och blicka framåt. Han gräver inte ner sig i analyser hit och dit.

Men det är förbannat viktigt att Perra/Clabbe/Nubben/Tarvis är konsekventa i sina målvaktsval om det nu blir Lundström/Ridderwall. Det får inte vara nåt jävla hattande bara för sakens skull. Men naturligtvis skall de tävla på lika villkor.

Minimera chanstagningar. Ge Jocke förtroendet så kommer det bli en välinvesterad affär. Får han bara vara frisk och kry så kommer han att neutralisera motståndarna till tårar. Var så säker.

Däremot är Ridderwall ett "wildcard". Han befinner sig vid ett vägskäl och har en bit kvar till att bli kallad etablerad. Han lever säkert också i skuggan av sin fars efternamn. Åh har per automatik ögon på sig som granskar vartenda rörelsemönster under lupp. Men han får helt enkelt finna sig i att starta som backup och var beredd på att hoppa in när så krävs.

För mig är det en mycket homogen målvaktslösning. Sedan har vi ju ett stycke danskt dynamit i J18-laget om allting skulle häxa sig.

Redigerad kommentar

putte_patte87: ärligt talat så får man se det såhär,att det kan ju inte bli sämre än när Mika Oksa var här, det måste nog vara den sämre av målvaktsvärvningar jag sett i timrå om inte den sämsta!! i min tid i alla fall. det roliga var ju att han höll på att slå rekordet i elitserien i längst tid att hålla nollan om jag inte minns fel!!

ÖstrandsNisse:

Varken bra eller dåligt tycker jag, två mediokra spelare.....

Magnus Rövarn : Jag har inte stenkoll på Lundström och de jag sett av honom tycker jag är helt ok. Sen är det ju som du säger att många utländska spelare, speciellt finska, har värvats till Timrå IK i blindo och självklart ska man sträva efter en svensk spelare med samma eller liknande kvalitéer.

Men sen beror det på vad eller vilka man jämför med varandra också. Vilka är det som det ryktas mest om just nu? Ridderwall, Lundström och någon till? EN av dessa tillsammans med en etablerad målvakt skulle jag tycka var helt ok. Men att starta säsongen med två wildcards är som att be om trubbel. Utespelare är inte omöjliga att hitta mitt under säsongens gång, att hitta en stark keeper som ersätter två floppar, det är en helt annan sak. Nu säger jag inte att båda skulle floppa, inte alls, men det känns som en alldeles för stor chansning med dessa båda herrar, inget man vill förlita hela nästkommande säsong på. Vi var inte långt ifrån kvalserien i år, spelet man presterade var i princip det sämsta man åstadkommit under tiden i ES och till råga på allt så gick vi back rent ekonomiskt. Nästa säsong MÅSTE bli ett steg i rätt riktning och att lägga allt ansvar på en hel hög med juniorer, det är nog inte rätt medicin. Notera dock att jag använder begreppet "junior" lite flytande, jag räknar in oprövade killar som Torp, Önerud och Högström dit också.

Sen kanske det är så att vi är panka också, vad vet jag. Vi har inte råd med Tarkki och någon fantasilön kan han väl ändå inte kräva? Jag tycker att laget ser spännande ut än så länge men samtliga värvningar har varit av formatet "budget". Det är fortfarande tidigt på silly season än så länge men de värvningar som följer bör vara av modell "bomb". Åtminstone en spelare på varje position iaf, en klassback, en stark forward och en rejäl keeper.

Kostiainen: ja jag tycker också man skall satsa på lundström, man får ju tänka på att försvaret eller man kanske skall säga spelet i huvud taget inte alls fungerade som det skulle i frölunda. det underlättade ju inte precis för lundström när försvaret agerade hönsgård, men jag tycker ändå att han gjorde det bra dom gångerna man såg honom, visst han kanske inte kommer att kunna leva upp till PW som räddade oss otaliga gånger på slutet. men så tror jag också att vårat backspel i år kommer bli mycket stabilare vilket kommer hjälpa våra målvakter bättre i år, tänk bara tanken att slippa hjärtattack varenda gång jokela eller kolan är på plan!!!

Kostiainen: Han stod de sista matcherna ja. Fast samtidigt var Honken skadad under den tiden och kunde spelat de sista två. Men då var Lundström inne i zonen och var obytbar.

Han var fenomenal på slutet fast å andra sidan var det absolut noll risktagning hos våra spelare. Inga diagonalpass och väldigt defensivt stabilt tänk för en gångs skull.

Magnus Rövarn : Agree, jag tycker Lundström känns spännande.. Inte minst för att han konkurrerade ut Honken i VF.. Det var väl han som stod i mål de sista matcherna för VF? Han bidrog ju till att de lyckades vara kvar i ES.

Olle: Jag håller fullständigt med dig på den punkten att målvakstsposten är en känslig fråga. Att de är viktigt att det blir rätt. Men vad är det som säger att Iiro Tarkki är en bättre målvakt än Joakim Lundström då? Jo han kanske har ett mer exotiskt namn, kommer från ett annat land, har spelat i ett högre rankat lag än Frölunda, Brynäs och Sundsvall Hockey. Men det innebär inte per automatik att Tarkki är en bättre lämpad målvakt för TIK. Lundström trivdes bra i Sundsvall. Har bott här tidigare och känner sig trygg och acklimatiserad med miljön. Har haft att göra med Tarvainen tidigare och vill etablera sig på högsta nivå i Sverige. Varför skall vi kasta pengarna sjön på en dyr värvning bara för att det ser bättre ut på papperet. I det här fallet tycker jag att det är bättre att satsa på det billigare alternativet.

Visst kan Tarkki slå och visst kan Tarkki bli en bättre målvakt historiskt sett i slutändan än Lundström. Men de vet vi ingenting om. Varför springa över ån efter vatten när vi har ett utav landets förnämsta dricksvatten inom räckhåll? Det känns en smula överarbetat och pretentiöst i mina ögon. Jag tror många Timråsupportrar blivit fartblinda och att man hypar allt som är internationellt bara för att vi hade en levande vägg från Kuopio mellan stolparna i början av milleniumskiftet.

Då var det högst motiverat att plocka in utländska spelare och chansa när vi inte hade etablerat oss och Finland låg hästlängder före oss i målvatsutvecklingen och producerade kompetenta burväktare av rang på löpande band. Det var ett otroligt fabricerande från de tusen sjöarnas land, som ett självgående dragspel.

Men nu är situationen om inte omvänd så i vartfall utjämnad. Även om vi nu råkar ha en finsk målvaktstränare. Sverige har sprungit ikapp och finslipat sin egen maskinpark och producerar minst lika bra målvakter om inte bättre som exporter till väst.

Pine: Intressant värvning, minst sagt. Nu är det bara att hoppas att Timrå lyckas utveckla honom, som man utvecklat Pääjärvi, Lander och Erixon.

Känns tryggt att vi har Pärssinen och Hallin i laget nästa säsong..bara Timo får vara hel.

ÖstrandsNisse: hoppas kan man ju

Härligt med Max.
Vi har fått vår alldeles egna lilla Tedenby.

KniveN: Friberg på två år är ju helt fantastiskt! Nu är PW glömd för en stund.

Pine: Fint med 2 år också.

Den där Max kan känna sig hjärtligt välkommen!

Anonymous: Nepp, du koncentrerade allt på ekonomin. Visst är det så att väldigt många, om inte de flesta går till den klubb som betalar bäst. Fast det finns ju undantag också. Vänskapsband eller tron på en större möjlighet att utvecklas kan ju också vara saker som får en person att välja en viss klubb.

Paddan: Något sådant skrev jag aldrig. Har Färjestads målvaktstränare också fått erbjudande från KHL?

Redigerad kommentar

Anonymous: Eller att Färjestad har en mer meriterad målvaktstränare, eller att han har fått bättre helhetslösning i Färjestad.

Färjestad tvingas ju också till nedskärningar i spelarbudgeten till nästa år.

Friberg bekräftad.

Paddan: När de går till rikare klubbar så är det nog den största och avgörande anledningen ja.

Vi gör väl minus i år igen, snart så hamnar vi väl i Allsvenskan på ekonomiskt resultat, nu när vi undvikit den sportsligt.

Pätr: Han kostar tydligen för mycket ?

Ryktena säger att både Gabbe och Skogs packade sina väskor för gott när säsongen var över. När man läser Dagbladets länk så känns det som att det ligger en hel del i det, åtminstone i Gabbes fall.

Glädjande också att Sebbe ser ut att stanna. Mycket ska till om det skulle ske några förändringar.

Anonymous: Med andra ord så menar du, indirekt, att enda anledningen till att spelare väljer andra klubbar än Timrå är pengar.

Olle: Ja jag håller med. På målvaktssidan ska vi in med ett starkt kort till varje pris. Vi såg ju den här säsongen hur det går annars

superfalle: Backlund var bättre när han for över än vad han är nu.
Antagligen därför att Tarvanen varit där och smygtränat Backlund, enligt oinitierade källor på Hockeysnack.

Att inte Tarvis kunnat utvecklat (i grunden bra målvakt) och fysiskt stärkt upp Åke under TRE ÅR är ett underbetyg som är gigantiskt. Att han då ska vara tungan på vågen vilka målvakter vi ska ta in känns inte ok, lika mycket som det är officiellt Linkan som står för lagbygget till nästa år, vilket han omöjligt kan vara ansvarig för efter de senaste tre åren, då med betydligt bättre resurser än vad som finns att tillgå nu.

Losec någon............

Paddan: Därför att det är en klubb som har större spelarbudget än oss, större omsättning och större vinst. Tycker du de sakerna pekar på något annat?

Var inte Jesper Ollas droppat som rykte till TIK? I vilket fall som helst verkar han vara på gång till Brynäs.

Magnus Rövarn : Ett stort problem med vår situation är ju att vi egentligen inte har råd att ge så många skadeskjutna kråkor en andra chans. Ursäkta ordvalet men för varje säsong som vi gör negativa resultat och det egna kapitalet krymper så får vi mindre och mindre utrymme för chansningar. Det är en paradox men samtidigt lär vi väl inte ha råd att ersätta "långskotten" mitt under säsongens gång om det väl skiter sig.

Minst EN etablerad målvakt ska värvas på försäsongen och det SKA bli rätt första gången. Vem hans backup blir, det är av mindre vikt, nu när vi inte har häng på några heta juniorer längre. Företrädesvis inte Åkerlund. Sen har vi kanske, som du säger, inte världens hetaste attraktionsvärde på marknaden MEN målvaktsposten är den viktigaste frågan i alla lag, varje säsong. Här måste man lägga krut.

Magnus Rövarn : Jo jag förstår...Han lämnade Timrå för att han fick NHL kontrakt och har spelat 2 perioder och suttit som andremålvakt i Flyers. Det var bara en kontring till superfalle.

Knylan: Jag uppfattade det mer som att BIF släppte en mycket lovande målvakt som verkligen ville ha speltid eftersom dom hade Markström som rankades snäppet vassare (som för övrigt kan känna sig omsprungen nu). Åkerlund är ju egentligen ett kapitel för sig. Kan man egentligen vräka någon galla över den stackaren? Varje gång han näääästan är på väg att ta klivet uppåt, då skadar han sig. När han väl är hel då räcker han ändå inte till över ett större antal matcher.

Personligen gillar jag Åkerlund men som målvakt i Timrå IK finns det ingenting för honom att hämta. Vi behöver en utvecklingsbar backup som faktiskt kan hoppa in och stå matcher när ordinarie behöver vila eller är skadad.

Det är möjligt att diskussioner på ett diskussionsforum lätt blir pladdriga men det är väl lite därför som diskussionsforum finns till också.

Pätr: Vi supportrar måste ha lite tålamod också. Vi är så jävla nervösa över att värva en bättre begagnad målvakt bara för att han passerat 25. Det är för få nyanser kring snacket om målvakterna. Klart att det är häftigt och läckert med en målvaktstalang som kommer underifrån och blir en sannsaga mellan stolparna. Det är ju en fjäder i hatten för vilken etablerad elitklubb som helst.

Men man är inte slut som målvakt bara för att man har varit skadad eller haft en eller två tunga säsonger bakom sig. Alla människor har någon gång i livet en svacka rimligtvis.

Jag förstår ärligt talat inte varför folk ser ner på Stefan Ridderwall och Jocke Lundström. Är det för att Jocke spelat i Sundsvall Hockey och att Ridderwall dippade i Djurgården?

Jag tycker i sådant fall att det är barnsligt och småaktigt. Ge killarna en chans åtminstone och ta emot dem med öppna armar istället för att dissa allting. Den här utbredda pessimismen kring det mesta gör mig förundrad. Visst kan man ha önskemål om större namn och bättre spelare. Men vi måste vara realistiska också och se till vilket marknadsvärde vi faktiskt har idag som förening. Inte fan är den så rosenskimrande som vissa skribenter vill påskina. Hade vi skrivit 2007 i almanackan hade jag till viss del kunnat förstå missnöjet med att värva ovanstående namn. Men vi är inte i position att kunna välja och vraka längre och frågan är väl om vi någonsin varit det. Bara haft lite högre till tak kanske.

Det måste vi pränta in i skallarna och ta till oss. Låt inte storhetsvansinnet förvrida sinnena på oss fullständigt såsom den gjort på Modoliderna.

Redigerad kommentar

Olle: Min bild av det hela var definitivt inte att man visste att han skulle över till NHL. Snarare att det var lite utav en chansning. Man visste att han gjort en bra avslutning i Brynäs framför Markström, men vi var osäkra kring hur han skulle palla en förstespade. Men att det samtidigt var ett riktigt bra namn för att han hade visat att han hade väldigt god potential. Det kunde bli något väldigt bra. Hösten såg väl minst sagt sådär ut, han blev stundtals utkonkurrerad av Åkerlund. Härinne ville vi också att Åkerlund skulle ta förstespaden där ett tag om jag minns det rätt. Sen blev han ju skadad som vanligt och Lindbäck fick en gratischans som han ju minst sagt tog.

Jag har egentligen ingen åsikt om Tarvainen för jag har absolut inte den minsta aning om hur allt ser ut bortsett det han själv berättat i intervjuer. Bara att den här sortens diskussioner lätt blir pladdriga.

Magnus Rövarn : Problemet är att det inte finns så många målvakter på marknaden. Johan Gustafsson har kontrakt med Västerås även över kommande säsong, men kanske kan de brytas om en elitserieklubb kommer in i bilden...

zita: Att han skrivit ett nytt 1-årskontrakt. Men det är ju daterat till 26 mars 2009. Förmodar att det åsyftar Johan Backlund. Skriver man ett kontrakt "overthere" så ingår man i organisationen så till vida man blivit draftad. Det innebär per automatik inte att man är en NHL-spelare.

Pätr: Ärligt talat tycker jag att Iiro Tarkki är grovt överskattad. Visst är det en bra målvakt men bara vetskapen om att karln är släkt med Tuomas Tarkki får mig att tveka betänkligt. Det känns besynnerligt på något vis. Men för all del jag har inget konkret att plocka fram som stärker min tes och kan inte ens med en dåres envishet påstå att han skulle floppa i Timrå. De har jag som sagt inga vetenskapliga belägg för.

Däremot kan jag väl säga såhär. jag ser hellre att vi satsar svenskt på målvaktssidan så långt det nu bara är möjligt. Hellre Ridderwall och Lundström än Iiro Tarkki. Det finns en alltför romantiserande bild av att allt som kommer ifrån öst är guld och gröna skogar. Men av någon outgrundlig anledning får jag lite Mika Oksa-vibbar kring Tarkki.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

superfalle: 2009-03-26 • Signed to a one-year contract by the Philadelphia Flyers
Vad beyder detta???????????????

« · 1369626 · »