1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600608 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
Magnus Rövarn : Det ständiga problemet med att bygga ungt är ju att det alltid finns en överhängande risk att talanger byter klubb/liga så fort dom stiger i värde. Torp kanske inte gör det, Önerud vette fan men Friberg, PW, Lander osv. är inte spelare man kan planera laget efter ur ett långsiktigt perspektiv. Således tycker jag heller inte att man kan bygga en stomme av pojkar som inte ens får handla på systembolaget.

En stor skillnad mellan oss och exempelvis FBK är att vi förlitar oss på dessa unga talanger för att nå framgång medan FBK har en trupp och ekonomiskt underlag för att spela in dom långsamt och utan den där absoluta pressen som onekligen kommer att finnas på många av timrås unga spelare. Nu har jag ju ingen aning om vilka nyförvärv som tillkommer senare iofs.

Drömmen för mig är inte att få hit en kille som friberg som gör 1-2 säsonger och sedan sticker till NHL, det är snarare att få hem en sån som Nordgren som spelar på en hög nivå och stannar i klubben under resterande del av hans karriär. En SÅN spelartyp bygger man laget runt.

Magnus Rövarn : angående Mat Robinson, jag har ingen koll på karln heller men här är iaf en åsikt från en supporter från hans senaste klubb:

#7 Robinson
2011-03-29 00:03
Kommer til å bli en stor hit også i Sverige. Den beste backen i Norsk liga på årevis. Han er langt bedre enn hva Jonas Holøs var når han gikk til Färjestad. Robinson kommer til å bli sterkt savnet i Sarpsborg!
Spartafan
2011-03-29 07:38
Spartafan: hur är hans defensiv ?
dr-nix
#9 Robinson defensiv
2011-03-29 17:22
Vel...Dion Knelsen hadde den nest beste /- i Getligaen med 30. Robinson hadde 41, så det sier litt. Han kan være litt "slarvig" på blueline, da han spiller med stor selvsikkerhet, men er så kjapp og smart at han som regel rydder opp etter seg selv. På tross av den lille størrelsen så spiller han også bra fysisk.
Spartafan

Olle: Du har väldigt kloka tankar du med. Men i Timrås fall har vi slarvat bort ett antal år längs vägen genom att vi frångått våra principer. Vi nådde ett crescendo kring 2007. Då Nubben kände att han fått ut max av de pengarna som fanns att tillgå och att han inte kunde ta Timrå längre med rådande förutsättningar och funderade på att sluta helt men som bekant lockades över till Frölunda.

Egentligen har jag inget emot Frölunda som klubb mer än Mats Ahdrian. Som jag tycker är en dryg sillstrypare men som säkert har sina poänger han med och brinner för Göteborg och Frölunda på samma sätt som jag brinner för Norrland och Timrå. Eftersom jag aldrig träffat honom personligen så är det såklart en något skev och väldigt onyanserad bild som fabricerats fram genom intervjuer och TV-inslag.

Men jag är glad att han misslyckades i Göteborg och nu är tillbaks i Timrå. För ärligt talat, även om jag hade en stående inbjudan till ett blött partaj på Avenyn och guldbankett från Nubben så känns det skönt att de aldrig infriades. Men jag hade inte tvekat en sekund att åka ner så tillvida inte guldet hade tillkommit på Timrås bekostnad då. Förmodligen hade jag klassats som en svartfot i Medelpad om jag hade åkt och blivit förevigd på bild poserandes med Nubben och Pebben i guldhattar. Men gratis är som bekant gott. Åh varför skulle inte jag kunna få unna mig lite lyx och flärd tillsamans med legender, profil och paranta damer på västkusten. Egoistiskt? Som fan! Men gudagött!

Ja sån är jag. En simpel jävel som griper de halmstrån som uppstår. Kanske är jag också därför mer förstående och förlåtandes kring Nubbens "svek".

Det är nog ingen omöjlighet att Niklas Nordgren kommer hem till slut. Jag skall försöka fixa fram telefonnumret till Alperna och övertala honom om fördelarna med att komma hem och lira i Rödvitt igen. Ge honom till livs lite gamla minnen och härliga anekdoter som får honom att smälta ikapp med vårsolen.

Ber om ursäkt att jag tappade bort mig lite grand i texten och vecklade in mig på ett "sidospår". Men om vi tar det här med Färjestad. De har ju naturligtvis helt andra resurser än Timrå. Åh dessa kan vi bara drömma om i dagsläget.

Men låt oss ge fan i att snegla västerut hela tiden. Vi behöver inte kopiera allting därifrån. Även om det finns segment att snappa upp och tillvarata. Men vi skall bilda oss nåt eget. Det är våran möjlighet. Våran chans. Till att hävda oss.

Vi måste acceptera de förutsättningar vi har och vara förbannat smarta istället. De är där återrekryteringen av Kent Norberg kommer spela in. Nu vänder vi blad och skriver en nya kapitel i sagan om Timrå IK.

Det finns liksom inget utrymme kvar längre för att gråta över spilld mjölk eller borttappade upplagor. Antingen ger vi upp utan kamp och lägger oss platta ner och dör. Eller så ger vi oss fan på att vi skall tillbaka. Skit i världen utanför. Vi vet vilken kapacitet vi har om vi gör dessa saker rätt enligt VÅR manual och inte enligt utomstående experter. Vi har varit ett hot förut och kan bli det igen. Men det är helt upp till oss själva hur vi vill forma framtiden.

Gårdagen har jag redan glömt. Jag har bestämt mig för att leva i nuet och inte analysera det som varit sönder och samman och till leda och förbannelse. Det blir inget bättre av det. Vi kan bara påverka det som står framför oss.

Men vi måste lägga band på känslorna en stund och ha tålamod. Rom byggdes inte heller över en natt. Nu är det back-to-basic som gäller.

Nu börjar vi om och gör det förbannat bra. Låt oss tänka 2003 men ändå befinna oss i nuet. Alrajt?

haggen: Jag håller med dig. Två spelare som är tillräckligt bra för elitserien men som skulle må bra av miljöombyte. Tyvärr verkar det luta åt Leksand, åtminstone för Gabbe, vilket jag kan tycka är lite väl drastiskt. Han har några år kvar innan han lägger rören på hyllan?! Å andra sidan verkar Leksand, återigen, gå all in. Prestberg, Kallio, Gabbe, eventuellt Skogs och kanske Karlsson för att ta några spelarexempel. Det är ju inga dåliga spelare och inte särskilt billiga heller. Och även om någon/några av dem inte lyckats så bra de/den senaste säsongen/säsongerna så kan det mycket väl hända att det kan vända.

Men jag är positivt inställd till att låta dessa spelare gå vidare i sina karriärer. I Timrå har de gjort sitt, anser jag. Dessutom är det inga billiga spelare. Det är jag övertygad om. Det lär gå 3 Friberg på en Gabbe. Typ.

Redigerad kommentar

ÖstrandsNisse: Det är spännande tider nu.
Målvaktsfrågan hänger som en blöt filt över huvet o nu centersidan.
Gabbe ser ut att lämna o kvar har vi Hirso, en ytterst osäker Lander o Larsson.
Känns som center sidan kan bli en blöt filt oxå.

Johnny Bravo: Mmm, kommer att bli spännande hur man löser det. Men trots minskad spelarbudget till kommande säsong så har vi hittils handlat mycket smart och bör ha bra med flis kvar att få in några etablerade namn. Gabbe, Karlsson, Jokela, Skogs bör ha kostat någonstans 800 lax i månaden. De namn som nu anslutit kan inte kosta i nätverk av detta. Satsa pengar på en uttalad förstemålis, en center av yttersta klass och en utpräglad PP/BP-back och bygg sedan på med bra scoutade, och "billiga" spelare.

Honken är ledig. Bara så ni vet.:)

Grundregel 1A inom hockey: Satsa på EN uttalad förstemålvakt!
Att hålla på och dribbla mellan två jämbördiga målvakter fungerar sällan.
Jag vill INTE ha Ridderwall OCH Lundström, möjligtvis en av dom.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Crippe skulle smaka mumma. Tror han har 2-3 av sina bästa år kvar, som hockeyspelare.

ÖstrandsNisse: Riktigt!

Hallå hallå hur fan söker man här på forumet? Hittar fan inget! :(

Men Calle Klingberg då? Det är en spelare jag mer än gärna ser stannar kvar om han inte drar över pölen!

Kostiainen: Han har redan NHL-kontrakt och har varit utlånad. Kan tänkas att han blir utlånad igen men det blir knappast klart innan juni/juli i så fall...

Tycho: Jo tack, jag vet han har det.. Men vad anser folk om att ha kvar honom? Skön kille!

Förövrigt gillar jag denna artikel av AB http://www.aftonblade...2785514.ab

Har vi utgående kontrakt på Paul Eriksson och Pontus Johansson?

Ja, jag vet att de spelar i J20..

Redigerad kommentar

Kasta inte sten i glashus, när vi pratar målvakter inför nästa säsong. En skadebenägen Fasth nä det kan väll ändå inte vara något för Timrå, pratades det om här inne inför förra säsongen.

Jag tycker mig se att samma diskussion nu uppstått om Riddaren. Säg nu inte för mycket innan vi vet facit.

Jag skulle känna mig hur säker som helst med Riddarn som första Keeper till kommande säsong.

Kan även säga att Riddarn var hur grym som helst i mål när vi spela skolrastbandy på skolgården.

Även jag som är 4 år äldre än honom kunde inte göra mål på han. Men det kanske säger mer om mig än om honom ;-)

lungan: Hoppas nu bara att Nubben har koll på vad som sker på rasterna på skolgårdarna i landet så vi är dyngförst på talangerna fram över hehe ;-)

Timrå Icon: eller så kan j18 vinna hela skiten iår så kommer dom av sig själv...
=)

söder över: Ja just det!

Efter midnatt i afton ska jag "drop da bomb"!
Trusten me harden!!!

ÖstrandsNisse: Jaha late night med Ö-Nisse.:)

ÖstrandsNisse: kinapuff eller kvarterets fetaste nyårstårta?? ;)

ÖstrandsNisse: Fan, farbror Sjöbba måste ju knoppa nu! =/

lungan: Är det inte bara att värva en 40årig nunna som målvakt då? Dom släpper ju inte in nån.

73Sjöbba: är du snäll kanske han gör ett undantag och PM'ar dig ;)

Blizzard: Sitt uppe och vänta på Ö-Nisses bomb ni. Kolla vad det blir för datum vid midnatt. ;o)

Blizzard: Jo, det var det jag fiskade efter =)

Simmalugnt: haha har vetat om det hela dagen och nu så här på kvällen total glömde jag bort det, tur att du har koll, då kan man sova gott snart då :)

Simmalugnt: Tack för påminnelsen.. hade garanterat gått på den!

Simmalugnt: Spoiler!!

ÖstrandsNisse: Var är bomben?! Vad är det för sorts bomb? Smäller den högt? Vad pratar vi om?

Olle: Han har ju somnat....suck!

Johnny Rocker: Det var mao inte en sån där nyårsraket då som man sitter uppe och väntar på :)

Simmalugnt: Meeeeeen vad lågt!

Seg, segare, segast.

Redigerad kommentar

Olle: ja . dags att smälla av den nu så man kan lägga sej

Olle: Idag är inte dagen att tro på alla raketer heller, tyvärr.. *nudge nudge*

Jag kommer vara nojigt uppmärksam för pranks idag :)

ÖstrandsNisse: Vet hut gubbkrake! Det här är ett internetforum, här håller vi oss bara till absoluta sanningar! :)

superfalle: Ledtråden finns lite längre ner på sidan :)

Kattgubben: Nä det tog ett tag för mig att inse vilket datum det faktiskt var och här sitter man och är godtrogen och hoppas på en värvningsjävel. Usch jag hann bli besviken :)

Olle: Jo jag med, tills nån snäll herre uppmärksammade mig om sakens beskaffenhet :)

Jag suktar också efter en värvningsjävel - främst den där sista pusselbiten i backfrågan, och ett meddelande om att Lander och Erixon stannar en stund till :)

Kattgubben: Enligt initierade källor skall DMITRI STAROSTENKO var klar för Timrå. Men inte som spelare. Han kommer att ingå i ledarstaben och vara mental manager och utbilda kring goda dagliga vanor och även ha en operativ roll som videocoach. Vidare skall även Timrå ha skrivit ett farmarlagsavtal med Dynamo Minsk. Detta har skett tack Starostenko och förre Timråbacken Igor Matushkin som numera är sportchef i Minsk.

I korta drag innebär det att prospects i Minsk som knackar på dörren till A-laget men inte platsar skall ges chansen att få provspela med Timrå och det kommer inte kosta Timrå ett rött öre. Man kommer även starta en skridskoskola i Minsk döpt till "Lill-Strimma Invitational Young Hockey School" för att hedra föreningens storhet i öst.

Sedan har även Matushkin lovat Timrå en träningsmatch i Minsk på försäsongen där man kommer uppmana vitryssarna att gå man ur huse och sjunga "When The Saints Go Marching In", "Kalinka" och "Helan går". Alla intäkterna från matchen kommer oavkortat att doneras till Timrå IK. Man kommer även trycka upp matchreplicor till hälften med vitryskan flaggan och till hälften med den klassiska Timråloggan (alltså tallarna) som kommer att delas ut till publiken.

Materialförvaltare för en kväll kommer att bli den legendariske Rune "Hjule" Skoglund som alltså får följa med på trippen till öst. Anledningen till att matchen spelas i Minsk är för att de har en större hall och det därmed kommer generera mer intäkter till Timrå IK.

Magnus Rövarn : April april på dig själv du ;-)

Lek med den sjuka tanken att inte Modo och eller Södertälje platsar i Elitserien nästa säsong... Finns det då några tänkbara spelare typ "över" som skulle kunna passa att ändå lira vidare i andra elitserielag, eller är alla pissdåliga? Hur resonerar Ni HS:are i skuggan av ett sådant perspektiv?

Redigerad kommentar

Smokey: priset i SSK är ju Videll, i övrigt är det inget jag skulle jaga livet av mig för att värva. Kanske den där Heed.

I MoDo finns följande spelare jag har intresse (jag varnar för att mitt intresse kanske inte är baserad i logik alla gånger): Nagy, Rosén.

Vad hände med Blomqvist ?!

dr-nix: Poppe är väl en som ser ut att ha en del energi i SSK... Även om laget runt honom känns mer som ett levande exempel på narkos.

Jag vet inte jag. När jag läser artikeln i Dagbladet jublar jag inte direkt av glädje. Hagos är en väldigt populär spelare men mitt hjärta har han inte fångat. Jag tycker det är fel spelare i Timrå. Johan Andersson var en av mina idoler under tiden i Timrå. En spelare som offrade sig för laget och hade ett "Timrå-hjärta" på sitt sätt. Men eftersom jag har mina aningar om varför han inte lyckats så väl i Fbk och Lhc så är jag tveksam om det är en bra värvning.
Sedan läser jag vidare i Dagbladet och konstaterar att vårt målvaktspar med all sannolikhet kommer att bestå av Riddarn och Lundström. Där hade jag trott på åtminstone ett annat namn.

Om man ser till Modos trupp skulle jag vara intresserad av:
Morten Madsen
Niklas Danielsson
Hannu Pikkarainen
Dock har Madsen och Danielsson kontakt men det finns säkert en allsvensk klausul...

SSK:
Lukas kilström
Ryan Lasch
Mattias Carlsson
Där har Kilström och Carlsson kontrakt...
Videll känns inte som vi skulle ha någon chans på faktiskt...

Tycho: Inte Nagy?

RTS: Samma som Videll, känns inte speciellt troligt... Men skulle vi lösa det så är det en spelare som skulle vara nyttig i Timrå...

Tycho: I Modo är det väl främst Morten Madsen jag är svag för. I hockeyperspektiv kanske jag måste tillägga för en del som iconen, be good o diverse andra.

ÖstrandsNisse: Målvaktsparet är det bara att acceptera. Det kommer att bli dom o man får hoppas att det slår väl ut.

Simon Önerud är klar, bara nån detalj återstår o då är kvoten snart fylld.

Vad jag har hört så är Hagos svårflirtad så det är ytterst tveksamt att han kommer.
Bagarn har jag varit inne på tidigare så där vet ni vad jag anser. 
MEN med tanke på att Lönebudgeten ska sänkas med 15-20% så kanske han får plats. Dock ska det vara små pengar på honom om han själv vill det.

Enl. Linkan i ST idag så kommer det inte några stora värvningar i år o inga spetsspelare pga ekonomin.

Så glöm klassbacken o spetsen framåt i form av nån sniper. Tyvärr.

Det är de här som ska gör'at i år.

Redigerad kommentar

Kattgubben: Wow, tänk med ett sånt tränarpar i en klubb så behöver man ingen publik som skriker.

« · 1369626 · »