1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607578 inlägg · 6214 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12

T T: Kunde inte sagt det bättre själv. Trodde också det skulle lösa sig.

Då så. Nu är vi tre spelare kort.

Vi behöver tre spelare som går in i första, alternativt andrafemman. Annars vet jag inte vad det är frågan om.

Mitt längre inlägg nedan kändes riktigt, riktigt bra. Åtminstone för stunden.

T T:

Inte enligt vad jag har hört och mina misstankar stärks ytterligare när jag läser på TIK's hemsida...

Snoop: Vilka pengar frigörs? Dom som Hirso inte fått eller?

bisterfinnen: Det var Hannu.

Snoop:

Då kanske vi få klarhet i om det var han som svinade i Helsingfors på SM-Liiga finalen?

Som jag har förstått det så har Hirso inte försäsongstränat med laget alls. Detta på sin agents inrådan p g a pensionsskulderna. Det här kommer ändå som en överraskning, nog trodde jag väl att det skulle lösa sig.

Dragan 2k: Jo men nu måste vi hitta en förstecenter, bara hoppas nubben kirrar något bra nu då, de frigörs ju pengar iaf.

nectis: Ja man var absolut inte beredd på det.

Snoop: Ooops. Det var en chock faktiskt. Men som tur är har ni värvat centrar redan.

Snoop: det där kom rätt oväntat!

Hirso lämnar ! det trodde jag inte jag skulle få läsa när ja kom hem från jobbet.

Blizzard:

"De senaste åren har inte varit tillräckligt framgångsrika, vare sig ur sportslig eller ekonomisk synvinkel. Nu har vi tagit en rad strategiska beslut för att vända trenden kommande säsong. Jag vill vara med och starta upp det arbetete för att sedan lämna över till en ny kraft, säger Thomas Johansson, klubbdirektör Timrå IK."

Det han säger är alltså att han i stället för att avgå nu vill vara med och skola in sin kronprins så att denne kan fortsätta missionen att driva Timrå IK ned i avgrunden?

Åke helt klar för Borås!

El Maco: Ja du ser där :) Plus till oss på samma gång.

LHC lär bli storfavoriter och mycket talar för att Hlavac och Hlinka ansluter som vanligt.

Jag tycker Frölunda ser riktigt intressanta ut. En rejäl nystart och föryngring där minst sagt.

HV och FBK blir garanterat lite sämre. Säkert också SAIK.

DIF, Lulä och BIF ser helt ok ut.

AIK ser bra ut och Växjö blir långtifrån ofarliga.

Nolaskogs har ju precis börjat sitt lagbygge.

Skarin: vi skrev väl ungefär samma sak ungefär samtidigt så jag klickar på en plustumme för dig.

mikenomad: svårt att bedöma var vi landar. Vi har rensat en del dödkött och fyllt på med delvis oprövade kort och chansningar. Kan bli nytt och fräscht, kan i värsta fall bli billigare dödkött. Målvakter var en akilleshäl, vi vet inte om vi fått till det bättre. Vi har tappat två nyckelspelare vi ville behålla i Lander och Erixon. Och i någon mån Axie men han känns ersatt. Positivt att vi fått bort de sämsta, osäkert om vi fått tillräckligt bra nya. Sen hoppas jag att våra tränare kommit på något de gjorde fel förra säsongen så att de får ut mer i år. Jag har visst hopp om att vi är minst lika bra som förra året och det kan räcka högre i tabellen.

Lagen i övrigt känns rätt svårbedömda. Jag tycker LHC och AIK ser bättre ut på papperet (om inte Fasth får för sig att dra). Färjestad antagligen fortfarande bäst. I övrigt är det ett nettoutflöde av talang ur serien. Modo och Frölunda har inte visat att de blir bättre även om även de gått fram med dödköttskalpellen. Skellet blir svagare, HV likaså. Djurgården? Brynäs? Är det sanna Luleå laget i första halvan av serien eller laget som avslutade grundserien? Vad kan Växjö göra över 55 omgångar?

Jag är för övrigt OK med om vi vinner matcher med kamp framför målen och hög forechecking istället för finlir. Så länge vi vinner mår jag i grunden bra. Hirsos straffar räcker bara de rätt långt i artisterikolumnen.

När jag studerar de andra lagens trupper, så som de ser ut i detta nu, noggrannt och ordentligt kan jag bara konstatera att nästa års elitserie kommer vara minst lika jämn, om inte jämnare, än tidigare. Det är faktiskt inte så mycket som sticker ut. Det ser rätt så likvärdigt ut måste jag säga. Sedan att det blir en 3-4 lag som kommer dra iväg och rycka ifrån oss andra får vi väl kanske räkna med. Men det lär inte ryckas på samma sätt som tidigare eftersom elitserien är så pass jämn nu mera.

Det är lätt att grina och leva rövare och skrika efter spektakulära nyförvärv. Jag själv brukar ju ibland kunna göra det också och leva mig in i en så kallad drömvärld.

Nej, titta istället runt hur det ser ut i de andra lagen och samtidigt ha i åtanke att vi är lilla, lilla Timrå i lilla Timrå kommun.

Men! Som jag tidigare varit inne på är det jätteviktigt att den sista backen håller hög klass, samt att vi får in en duktig ytterforward. Då kommer vi nog att överleva det här också med en bred trupp, bättre träning, ja bättre förutsättningar på alla plan helt enkelt.

Så som det ser ut just nu kommer vi att kunna mäta oss med de flesta andra om vi jobbar stenhårt i byte efter byte.

Det som kanske är mest oroande är väl spelet i powerplay som ju var riktigt svagt ifjol. Tendenserna just nu är väl att det inte känns särskilt mycket bättre. Snarare tvärtom. Därför är det extremt viktigt att backen och anfallaren är tänkt att förstärka upp spelet i numerära överlägen. Å andra sidan ser ju spelet i boxplay riktigt, riktigt bra ut på förhand ;)

Sedan har vi ju det här med att hela organisationen börjar bli större och mer proffsig. Det känns väldigt bra.

TJ har inga planer på att lämna. (denna säsong iaf, sedan blir det ändringar)

Redigerad kommentar

Berglund: kontinuitet = helhet och trygghet

mikenomad: Jag tror han var topp 2 i laget på helikoptern.

El Maco: oavsett vilka färdigheter Hynning stoltserade med i omklädningsrummet (här mår man kanske bäst av att inte veta så mkt detaljer?) så var det inget som gav positiv genklang ute på isen. Så traden Hynning-Hagos känns spontant som ett uppköp. Vidare konstaterar jag att jag inte till fullo delar den rådande hockeylivsåskådningen härinne f.n. Jag tror att vi står inför en än jämnare ES-säsong och att vi tillhör en grupp på 6-7 likvärdiga lag. Men topp 4-tippade blir vi inte i år heller, så mycket kan jag hålla med om.

Och Månsson stannar i SSK. Antingen så fick han inga andra anbud eller så HAR han faktiskt fått känslor för klubben.

Och så länken ja.

Redigerad kommentar

zita: Hynning var fläckvis duktig men sett som helhet har hans Timråtid inte varit mycket att skriva hem om. Jag hade högre förväntningar än vad han levererat.

mikenomad: Skellet slutade till och med efter oss i publiksnitt i grundserien trots sin succesäsong (bara fem pers i skillnad men ändå) och hade ett ungt talangfullt lag med ledande roller tagna av unga junisar eller förstaårsseniorer som är billiga i drift. en sån som Lehtonen kom väl inte in som etablerad superstjärna heller och hade sannolikt en hyggligt rimlig lön? Sen är väl norra västerbotten en av få avkrokar i landet med sämre ekonomisk tillväxt än Sundsvallstrakten. Pluset för SAIK är väl att hela bygden står bakom och de slipper konkurrera om sponsorpengar eller publikintresse med annan elitidrott. Så nog måste det bli en utmaning att fylla ut finalkostymen med de ekonomiska medel som står till bud.

Ser man på bytet Hagos mot Hynning så känns det inte som att vi går ner oss. Tappar målsinne, får defensiv kompetens, potential till 55 matcher på isen och betydligt mer fighting spirit. Sen kanske Hynning är trevligare i omklädningsrummet, en del tyder väl på det. Lönekuvertets storlek och därmed proportionen bang for the buck vet vi inget om. Men det verkar ju som att vi bjöd över på Hagos (om han ens hade ett SAIK-erbjudande att ta ställning till?) och de på Hynning.

Tar man traden Karlsson mot Tenkrat så var det väl ungefär samma upplägg och där tycker väl ingen något annat än att vi var the lucky winners även om Skellet som helhet smiskat upp oss rejält på slutet.

Johnny Rocker: Vad tror du?

Eller rättare sagt vad tycker du? Första sässen så gjorde han 22p, ungefär vad han snittade i TIK. Den andra så får han sparken efter 9 omg. Knappast någon succé va?

Det roliga är att han efter det flyttade till Kärpät som han spelat i 4 säsonger tidigare och därefter gör sin bästa säsong sedan 2004-2005 med 33p på 45 matcher. Men nu är han tillbaka i tjeckiska ligan igen i Sparta Prag.

zita: Du lider ju av alla gammla TIK-are är bäst och ska stanna i Timrå för alltid och om inte så ska dom komma tillbaka och glorifieras syndrom du :-P

mikenomad: Det återstår väl att se. Ibland snackas det om att det är svårt att locka spelare till timrå för att det inte är den mest attraktiva staden att bo i, på samma sätt vill jag ställa frågan "Vem fan vill bo i Skellefteå?"

Jag tror nog att SAIK kan få en del problem med att ersätta sina viktiga pusselbitar. Som timråit ska man kanske inte slå sig för bröstet och klaga på andra lags trupper men jag hoppas innerligt att SAIK får problem med att locka stjärnor till orten och jag hoppas innerligt att det går rejält åt helvete för packet. Tidigare säsonger har vi kunnat säga:

"det här och det där laget ska vi ha bakom oss när serien är färdigspelad".

I år har vi ett sånt lag och det är Växjö. Resten får betraktas som "likvärdiga" eller "out of reach". Nu hoppas jag inte att spelarna går in med den inställningen, det vore katastrofalt, däremot så ser det så ut på förhand.

Berglund: +!! att han spelat i frölunda :O allt stämmer!
nä skoja bara :D

Förstår inte hur ni kan "dissa" Hynning som gjorde 11 poäng på 18 matcher innan han bröt fotleden??????????????????????????????????????????????????

Olle: Alavaara och Hynning...hur definierar man en sån "satsning" av ett SM-finallag? Möjligen att det med stor sannolikhet kommer mera. Ganska mycket mera och bättre kan man anta. Inte som hos oss där vi står inför de allra sista, skävande pusselbitarna occh därefter kan konstatera att "this is it"...bättre än så här blir det inte.

Synd vi redan har 2 transatlanter annars verkar Jason Krog komma tillbaka till ES. Han har ju ett passande efternamn också :-P

The great one: För att inte tala om rensningarna UR offensiv zon, i powerplay. Nej vi är så jävla färdiga med Hynning som det går att bli. Gör han succé i SAIK så är det inget som man kan vara efterklok på...det är dessutom ganska osannolikt.

RocknRolf2:

Bra att Hynning lämnar. Även om han har vissa spetskvalitér så visar han dom alldeles för sällan. Det räcker med en chansning i Pärssinen då det gäller skadebenägen.

Men han lär kunna producera en hel del i SAIK om han får vara skadefri.

Däremot ska det bli oerhört skönt att slippa se gamnacken samt bakomryggen flipp-passningarna.

Simmalugnt: Haha exakt. Hynning blir nog bra där. Ersättare för Lehtonen? SAIK ser, än så länge, inte oslagbara ut i år.

Simmalugnt: Är du allvarlig?

Olle: Vaddå? Tenkrat gjorde ju succé i SAIK sedan vi dumpat honom.

KORITFW: Aldrig. Visst KAN han bli skadefri och göra en bra säsong, men risktagandet är ungefär lika smart som att lägga en månadslön på rött på roulette. Kul om det funkar men funkar det inte så framstår man som en komplett idiot.

Redigerad kommentar

KORITFW: Är du Hynning eller har du börjat helgkröka tidigt?

Ah ni kommer ju inte få nån bättre än Hynning på forwardsplatsen.. sitter säkert och skirker AVGÅ!!11 när han gör 30+ poäng i SAIK.

Taurus: Tusen tack för det! Nu värvar vi Janne Pesonen!

Johnny Bravo:

Tack SAIK!! Tack!!!!!

Johnny Bravo: Lycka till i SAIK, Hynning. Inte för mycket eftersom bla bla bla osv. För timrås del: yesssss. För hans lönepeng måste det gå att hitta någon som kan producera minst lika bra och spela minst dubbelt så många matcher per säsong.

Det blir nog ingen Hynning i Timrå Så ingen behöver oroa sig.

Johnny Bravo: Värva Vegard och Knut-Henrik också!

mikenomad: Vi har ju snackat spets på den siste fw.
Jag vet en: Lars-Erik Spets.

Johnny Bravo: Såg att Malmö dumpar Patrik Nevalainen. Det vore väl en typisk Timrå-värvning som sistaback denna silly. Återanvändning verkar ju vara melodin för Link/Nubbs....

Pätr: Starkov var ju bäst i Danmark ikväll. Hur kunde vi släppa honom?
Avgå alla!!!1!!1

hubbenorlen: Jag är inne på samma linje. Det har gått två år sedan Ticar lämnade Timrå, och hans senaste säsong har varit en poängmässig succé. Jag skulle gärna se att man gav honom en ärlig chans i Elitserien.

Blizzard: Som jag sa: Vi har defensiva spelare så det räcker. Vi behöver nån med spelsinne. I dagsläget har vi fan bara Hirso och Timo med de kvalitéerna.
Ticar gjorde trots allt 44 assist på 54 matcher, så han borde ju besitta en hel del spelsinne.
Linkan kollar nog på VM. Så vi får väl se...

hubbenorlen: Ja maila linkan då :)

Sa att folk gick bananas över hagos, bagarn och hynning
sa att "man vet vad man får" om Bagarn och Hagos dvs spelare som inte är tvärsämt i defensiven och gör iaf lite poäng frammåt och kan lira BP.
Ticar vet jag inte vad jag får i en 55omgångarna ES säsong, vet absolut inte hur grymm han skulle avra idefensiven och gör man 20P och släpper till 35-45 mål spelar det ingen jävla roll att han skrapa ihop 20pinnar.

Hagos var inne på 11baklängesmål på 51matcher i spel 5mot5.

Som sagt, tycker inte Ticar är bästa lösningen om han ska vara sista FW'n, tycker inte Hynning är det heller, ingen av dom är optimala att ha som sista FW, men what the fuck orkar inge mer.

Skulle kunna tänka mig Ticar PLUS en till FW.

Redigerad kommentar

« · 1379817 · »