Kerstin_k: Stämmer uppgifterna om lönen så känns det ok med ett Try out. Dryga 30 000 med sociala, kanske en 40 000 med lite annat "lull lull". Jag ger gärna Jonte chansen för den summan.
hubbenorlen: Sportchefer brukar vara väldigt offensiva i början av sommaren, när man vill att hockeysuget ska febra sig och årskortsförsäljningen ta fart. När det sedan inte blir den boost man hoppats på, så...ser börsen inte lika välfylld ut längre.
Vad gäller Murran, så...har han chansen nu. Han ville enbart förlänga om han fick det här året också. Nu fick han det, och då ska han fanimej visa att han är värdig. Trots allt, det finns dimensioner i hans spel som en bökar/brunkarlag av Timrås förmodade kaliber mycket väl behöver. Men då ska han vara där också. Jag förväntar mig aktivitet, in-i-skiten och ett gäng fula grötmål. Visar han något annat: kiss the murr goodbye.
Berglund: Men det är ju väldigt märkligt att linkan säger i juli att backen ska vara en tydlig försteback av klass, med allt vad det innebär. Nu låter det ju helt annorlunda, att man inte har så mycket pengar att röra sig med. Klubben kan väl inte ha mindre pengar nu än för en månad sen?
Johnny Bravo: Murley har väl lite potential om än ett begränsat sådant. Jag är övertygad om att han inte kommer att smaka lika mycket som han kostar men som roffe var inne på så skulle det vara minst lika viktigt att frigöra en icke EU-plats för en nordamerikan på backsidan som det är viktigt att ersätta Murley.
Det är en back vi behöver mest och det verkar som att linkan inte kommer att finna denne herre i Europa, om han ens hittar honom öht.
Jockz: Vad jag menar är att när man tar över efter någon annan så kan det finnas "lik i lasten" som man får dras med. Osäker så här på rak arm om det fanns, och i så fall vilka, som kanske var mindre lyckad och också belastade "kostar-för-mycket-pengar-i-relation-till-prestation-kontot".
Kanske började den onda spiralen redan under Nubbens tid och att den ekonomiska kräftgången delvis var oundviklig, men de senaste årens usla resultat (i synnerhet ekonomiskt) måste man ändå, till stor del, tillskriva Stefan men också övriga styrelsen.
Den här säsongen blir väl till viss del en ny typ av satsning. Men jag väljer nog att hoppas på att vi håller oss kvar och att vi till nästa säsong börjar om litegrand på nytt.
Jockz: Nä, "Norberg fortsatte verka i Timrå som sportchef fram till 4 februari 2008 då Frölunda HC meddelade att han kommer att tillträda en nyinrättad tjänst som General Manager. Samma dag meddelade Timrå IK att Norberg fick lämna klubben med omedelbar verkan"
Linkans första år slutade med kvartsfinal där man åkte ut i 7e matchen mot HV. Samma matchserie som lello tappade skenan och samma år HV71 som vann SM guld.
Mackelito: Det är väl samma sak med Linkan. Jag är den första att skriva under på att Stefan Lindqvists tid i föreningen varat för länge. Även om han klev in i en situation då han säkert satt fast i en del kontrakt som Nubben var ansvarig för så har han väl inte direkt städat upp efter det och skapat förutsättningar att vända föreningen. Snarare är det minst lika illa nu eller värre än det var då. Det går att skylla på många olika faktorer att vi är i det läge vi befinner oss nu men nog är en sportchef vädigt delaktig i att de sportsliga framgångar (om man jämför med den ekonomiska) är rent katstrofal de senaste åren. Vi har spenderat mycket mer pengar än vad vi fått in i föreningen, mest beroende på dyra värv mitt under säsong och färre åskådare p.g.a dålig placering i tabellen.
Men, det är samma sak med Linkan som med spelare man inte vill ha i föreningen. Det var antagligen så att man satt fast i ett kontrakt med Stefan som hade inneburit att det kostat mycket pengar att lösa honom från. Så det hade säkert inte blivit så särskilt mycket bättre att skeppa honom redan denna säsong. Men jag tycker verkligen att detta får vara Stefans sista säsong som sportchef i Timrå IK. Han och föreningen skulle båda må bra av att gå skilda vägar. Och jag tror att han redan hade försvunnit om det inte funnits ett kontrakt som varade över denna säsong också. Jag kan inte för mitt liv tro att herrar Johansson/Ericsson kan vara särskilt nöjd med föreningens utveckling.
Jag hoppas och tror att vi år krigar oss kvar i elitserien och att det nästa säsong kommer in nytt och fräscht på många ledande positioner och att föreningen därmed startar en ny epok.
Jag tycker nog ni är lite väl hård mot Murley. Ge han 10 matcher innan ni ropar BU. Han kan mkt väl överraska positivt nu när han får en hel säsong och försäsongsträning med ett lag. Han kanske är nertränad just för tillfället så det där därför Jimmy tycker det ser segt ut, man vet ju inte. Spelar han alla matcher så tror jag på 30+ poäng iaf...
Dock har vi det vi har. Känns rätt ointressant att tala i termer som att skicka iväg en del spelare som med facit i hand inte blivit det man hoppats på eller av andra orsaker inte känns bra. Att lösa någon av dessa från kontraktet och samtidigt tro att man kan få något bättre, för samma peng, det känns långsökt.
Det jag menar är att Timrå sannolikt får betala en slant om man skeppar iväg spelaren och då lär det inte finnas lika mycket flis över till ersättaren.
Jag tror vi får gilla läget och helt enkelt jobba med de individer vi har. Se till att de gör sitt yttersta och att de sköter sin kost och sin kropp så att de ger sig själv en ärlig chans att bevisa sin nyttighet för laget.
The great one: Murley har ju inte spelat en hel säsong i ett lag sedan 2008. Nu får han göra det, vilket borde innebära att han producerar en del. Dessutom har han producerat rätt bra i AHL, så visst fan finns det kapacitet i honom.
Däremot är han för dålig för att ta upp en icke EU-plats. Det är förmodligen Mat Robinson också. Våra två nordamerikaner skulle förmodligen vara riktigt bra i Allsvenskan, men mycket mer än så är det inte. Och det känns deprimerande.
Håller med, Murley är en spelare som man kommer ihåg sist när man sitter och gör laguppställningar. En för anonym spelare för sin roll. En helt ok hockeyspelare men ingen stjärna.
Olle: Jag är nog dum i huvet men jag har väldigt svårt att se att Murley är så usel som ni vill göra gällande. Det fanns betydligt mer urusla spelare ifjol men det är ju bara vad jag tycker.
Murley har en kyla i sitt spel som är helt underbart att se, som i ett två mot ett läge jag vill minnas, han varken passar eller skjuter utan åker över backen så att säga in i slottet och skjuter mot en då felplacerad målvakt, om det vart mål eller ej minns jag inte bara initiativet han tog som var så läckert att se. =)
Mackelito: Om man bara ser till det som skedde på isen förra säsongen, då borde Murley sparkas ett par gånger om innan man skickar hem Pikkarainen. Sen, i dagsläget. Om det gick att bli av med Murley och ersätta honom med tex Pirnes, då är det ett byte vilken sportchef som helst skulle göra varje dag i veckan, året om.
Jag må ha klagat mycket på Pikkarainens kroppsspråk den gångna säsongen men Murleys är värre, han är ju helt osynlig långa stunder. Min högst subjektiva åsikt är att det inte finns någon glöd i Murley, ingen passion i spelet. Han ser bara sedlar för sina ögon.
KORITFW: När jag tänker på Murley så ser jag bara det där friläget där han får en evighet på sig med målvakten men bara står och stampar, drar fram och tillbaka och sölar sedan bort pucken. Vi var i sånt enormt behov av poäng men ändå satt man och garvade läppen av sig över honom.
Magnus Rövarn : Jag har ansett det från dag 1. Och Jimmy skrev nu i dagarna att det ser trögt ut. Vilket jag anser att det gjort hela tiden.
Och på ett forum uttrycks inte så ofta andras åsikter utan ens egna. Vilket jag då visar igenom att säga att det står klart (I mina ögon) att han inte håller måttet som jag har (I mina ögon) Och om du nu anser att Murley håller måttet för att vara en så att säga "Artist" som ska locka folk till matcher. Och att han håller måttet igenom ett bra offensivt spel så vill jag gärna höra vilka offensiva egenskaper du tycker bör lyftas fram kring Murleys spel?
Jensen_12: Sant. Jag kan ha överseende med Pikken. Men med Murley står vi och faller. Och jag tror inte att vårat rykte blir dåligt om vi skulle lösa honom från kontraktet. Det hade varit en sak med typ Robert Carlsson på sin tid eller så. Men nu gäller det en bytesvara som kommer och går. Spelare som Murley är van att få sparken och det ger bara en extra skjuts i plånboken. Så jag tror att det är ett bra val.
Jag tycker ni underskattar Murley enormt. Han hänger lätt 30 pinnar den kommande säsongen, gud ni såg väl också hur han snodde åt sig puckarna i offensiv zon stup i kvarten förra säsongen? och hur han ständigt skapade chanser? oslipad diamant.
Olle: Du skriver bra som vanligt. Håller med dig på samtliga punkter.
En till komisk grej är att Linkan valde att förlänga med Murley. Och varför då? Kan man ju undra. Jo det är precis som du skriver att han först skapar hålen o sen med alla möjliga medel täcker upp dem, med risk att göra nya hål förstås.
Och det var de som skedde med Murley, p.g.a dålig framförhållning och planering i början av förra säsongen så blev det som bekant spelarbrist mitt i säsongen. Varvid man värvar Murley som då befinner sig här i ?två veckor? och när den tiden gått ut, ja då är man ju fortfarande en man kort. Och i brist på andra spelare är man i det närmaste tvingad att förlänga med Murley som då lägger till krav som hög lön + ett år till på kontraktet. Sagt och gjort. Då var det tillfälliga hålet täppt.
Men då kommer ju nya hål som börjar läcka nu i höst istället då det sen länge står klart att Murley inte håller måttet och att han tar upp en väldigt viktig EU plats som gör att vi nu står förlamade när det gäller jakten på främst backar men även forwards.
Så som du skrev, dessa hål kan täppas tillfälligt men en dag lär dammen brista.
"Lite oroar det naturligtvis. Eller... det finns spelare att få tag i, vad som gör det svårt är att det gäller att hitta rätt kille till rätt prislapp. Om vi haft en rejäl slant över hade det inte varit några bekymmer."
Helt plötsligt har vi inte pengar över till lagets viktigaste back och det är den 17:e Augusti. Linkans aktioner i den här föreningen har varit ett stort jävla lapptäcke av nödlösningar sedan dag 1. Utöver detta så fortsätter han att skämma ut föreningen med sina implicerade "tyck synd om mig"-uttalanden i media. Kan ingen skicka honom på mediaträning eller möjligtvis kedja fast honom vid en retoriklärare, medan han fortfarande är kvar i Timrå?
Jag tycker att det är dags att börja reflektera över hur sponsorer, spelare och agenter tar emot ett sånt här oproffsigt beteende i media, ur min synvinkel så skämmer han ut hela föreningen. Sen linkans "dimridåer", de betyder inte att han har något på gång som han inte vill dela med sig av, det betyder helt enkelt att han sitter med fötterna på skrivbordet och petar ludd ur naveln.
Pucken: Nej vi ska inte byta namn till Sundsvall IK men vakna upp och se verkligheten. Vår ”satsning” att etablera oss på övre halvan i SHL har redan strandat. Idén att locka till sig unga talanger är fin men i förlängningen så kommer ... | Läs mer