Frella: Med tanke på att tom Modo verkar ha gett upp om Pikkarainen så kan vi nog utgå ifrån att Herr Hannu anser sig befinna sig i ett väldigt fördelaktigt förhandlingsläge.
Både HV71 och FBK är väl ute efter en riktigt bra back och med deras skattkistor så gissar jag på att Pikkarainen följer budgivningen med samma strålande munterhet som någon som var i färd med att sälja sin lyxiga lägenhet i Stockholms innerstad.
Det ska för övrigt bli väldigt intressant att se vilken back linkan lyckas hitta som inte är alldeles för dyr med samtidigt tillräckligt "viktig" för att bära upp en förstafemma och spela från start.
Olle: Man väntar ju naturligtvis ut Strålmannen innan man går vidare och under tiden tittar runt och samlar namn. Helt rätt tycker jag. Måste vara prio ett
hubbenorlen: Med tanke på att Pikken haft bättre poängsnitt än någon Timrå-spelare de senaste två säsongerna så är det nog som Olle säger. Han kan njuta medans han ser buden öka desto färre bra backar som finns kvar. Måste kanske verifiera första påståendet då jag är lite osäker, men lär inte va långt ifrån.
Hur som haver så ska det lag som får hans underskrift va nöjda. Han är verkligen en artist.
Timrå Icon: Ja det finns väl en risk att så är fallet. Om det blivit bättre med det eller sämre har jag ingen aning. Men är väl det som skulle kunna göra klubbar fundersam om de vill betala den höga summan för det han gör på isen.
Nu har jag inget bevis på att så är fallet. Men går ju mycket snack.
MorganaLefaey: Än Timråbackarna då menar du? För det finns ju ett par forwards som snittat bättre. Men strunt samma. Är inte så säker på att jag vill ha honom ändå, på grund av de alkoholproblem det snackas om. Och Modos tvekan kan ju bero på just det.
MorganaLefaey: Problemet är ju att många klubbar befinner sig i ett desperat läge vilket medför att dom, i slutänden, betalar det spelaren kräver. Det är verkligen spelarens marknad. Om FBK säger "nä det här blev ett par 100k för mycket, vi kliver åt sidan" då säger HV71 "tack för kaffet" och norpar honom.
Lönetak? Ja men då skulle vi väl inte få se spelare som Pikkarainen, Corso osv. i Elitserien i huvudtaget heller. Jag tycker för övrigt att det finns väldigt få spelare i Elitserien som presterar en tillräckligt bra, allround arbetsinsats för att göra skäl för lönen. Nu vet jag iofs inte vad en sån som Pikkarainen kräver men jag tror att man kan förutsätta att han siktar på att bli en av elitseriens topp 3 bäst betalda backar.
Timrå är ingen rik klubb men när man måste ge upp jakten, även fast man har lagt undan pengar för en toppback som ska gå in på första backpar och ÄNDÅ inte har råd, då tror jag någonstans att Pikkarainen kräver lite mer än han är värd.
Så lönetak, nej tack, men hur vore det att justera skattereglerna som dom exempelvis har i Schweiziska ligan? (är det där klubbarna slipper skatta för spelarna förresten?) Då skulle klubbarna kunna locka till sig fler dyra spelare, behålla ett par talanger och kanske kunna konkurrera bättre med andra ligor i Europa. Är jag ute och cyklar på den punkten?
hubbenorlen: Äh snicksnack! Det går inte att sitta på höga hästar och nobba spelare för att dom gillar flaskan. Inte för fattigare klubbar som Timrå tex. Jag var tom för att värva Jere Karalahti efter att han fick kicken på grund av att han dragit några linor för mycket.
Det går att trycka på att dessa spelare inte är några förebilder för ungdomar, att dom uppträder illojalt mot klubbarna osv. men varför spelar i så fall Pärssinen öht. för Timrå IK? Jo därför att man inte har råd att släppa honom. När det gäller "pris" VS "arbetsinsats" så är han förmodligen alldeles för värdefull (när han är frisk).
I Pikkarainens fall så är han ju inte direkt billig men även om han hade varit det så går hans prestationer på isen före eventuella snedsteg utanför banan. Det är den bistra verkligheten. Hade hans problem varit så stora att han missat varannan match på grund av bakfylla så kan vi ju börja prata om att sparka spelare.
Olle: Nu var iofs ditt inlägg adresserat till ML men personligen är jag för ett lönetak. Jag anser inte att varken exempelvis Corso eller Hunnu P presterar så bra att jag betalr för att se just dem vilket är fallet med just artister. Jag vill se ett hårt kämpande lag med fart. Laget går före jaget....det viktiga är att få olika individer att passa tillsammans. Lönetak är ett bra sätt för mindre klubbar att slåss på någorlunda lika vilkor som större
hubbenorlen: Sa att jag måste verifiera det hela. Och suttit och räknat lite och Corso låg på sina 2 säsonger på 0.86p/match vilket också Pikkarainen gjort under sina två säsonger. Så är väl egentligen bara Sonnenberg som har bättre snitt med 0,96p/match.
Tar vi andra spelare så har Hirschovits snittat 0,63 på en säsong och Ilkka 0,56. Pärssinen 0,46 och Lander 0,41. Så är inte så många som haft bättre snitt. Och då skall man tänka på att Hannu är back också.
Olle: Vet inte alls hur deras skatteregler är. Men de har väl bland de lägsta i Europa för vanligt folk. Så självklart skulle förmånligare skatteregler hjälpa till. Och det får vi väl faktiskt tillgå redan efter den här säsongen om jag inte minns helt fel.
Timrå Icon: Hade inlägget varit av privat karaktär så hade jag bubblat honom :)
Problemet är ju att klubbar som HV71, FBK och LHC aldrig skulle gå med på ett lönetak eftersom dom har en så slagkraftig ekonomi som gör att dom nästan alltid får "välja först".
Tanken med artistkontrakt tycker jag är skev. Varför kan man inte utforma skattelagarna så att spelarna får vara med laget hela säsongen istället för att ansluta senare? Den här grejen som Luleå körde med nån spelare, där han bor på finska sidan och pendlar till Luleå för att undvika skatten (Malmö också för den delen) är ju helt absurd.
Spelarna kommer ju alltid att kräva så här höga löner och ES är inte en tillräckligt attraktiv liga för att spelare ska spela här av andra motiv än att ta sig över Atlanten eller för pengar. Så jag ser inte varför man inte ska kunna utöka skattelättnaderna och kanske höja gränsen för utomeuropeiska spelare till 3-4 st.
Olle: Problemet är väl att allt för mycket skitsnack och skandaler medför sänkta sponsorpengar. Så det man kanske tjänar på att värva en spelare med problem för att man får dem lite billigare tillslut ändå medför en förlust.
Men som du säger så finns ju regler i avtalen och uppfyller de inte dessa så lär man ju kunna kicka dem. Eller ja man måste kanske erbjuda dem behandling och sådant innan man faktiskt får kicka dem. Så funkar det väl på en vanlig arbetsplats.
Olle: Å andra sidan trodde man ju inte heller på ett lönetak i NHL innan det infördes. Men nu har man det och alla klubbar mår bra av att ha det rullande.
MorganaLefaey: Bra poäng. Samtidigt måste det kännas oerhört tungt att, som i Timrås fall, måsta släppa en spelare som Corso som har ett väldigt bra poängsnitt. Jag vet inte allt spel bakom detta men han verkar ju ha gjort sig omöjlig av andra skäl än flaskan.
Den här frågan hade kanske debatterats annorlunda om vi hade varit fans av rikare klubbar men som i Timrås fall så känns det som att man hela tiden måste hitta kortsiktiga lösningar på långsiktiga problem. Exempelvis pensionspengarna, dyra spelare som bara gör en säsong i klubben osv.
Det måste vara en otroligt svår avvägning att ställa sponsorernas krav mot klubbens sportsliga framgång i en sån här fråga.
Olle: Ja artisskatt är en löjlig företeelse. Problemet med särskilda skattelättnader är väl isåfall i förlängningen att samtliga idrottsutövare skall ha del av dem till slut. Och därefter hela organisationer. Men inte mig emot
Herminator: Jo fast NHL är världens bästa liga och den enda ligan som ens är i närheten av att konkurrera med deras löner är väl KHL. NHL har betydligt fler dimensioner som lockar spelare att åka över än vad Elitserien har.
Olle: Vi har ju haft en del problem med spelare under gångna säsonger, just på grund av alkohol. Folk har setts ute mycket på krogen och så vidare. Det tar energi från gruppen och fokuserar på negativa saker. Jag har bra känslor inför den nya truppen när det gäller det här. Ett hårt arbetande lag utan en massa skit. Det vore skönt om det fortsatte att vara på det sättet.
Timrå Icon: Jo där har du ju en poäng. Men det här problemet skulle ju inte existera om alla bara kunde komma överens om att ishockey är världens bästa sport och således förtjänar specialregler :D
Per HApps: Man får leta länge innan man hittar något så positivt om Timrå. Själv saknar jag den genuina Timrå-känslan numera. Vilken utöver Pelle har den?
Friberg o Önerud verkar alltså vara fysiska praktexemplar.
Dessutom tyckte jag att artikeln i ST var intressant om Perras nickning mot Pikka. Tanken uppstår: Pikka kan inte ha varit riktigt bra tränad ifjol. Frågan uppstår: Hur många var dåligt tränade ifjol? Med tanke på hur en del såg ut o spelade så var det några stycken.
Dunc: det är 2011, inte 1957 i en glesbygd där spelararna direkt efter sin match gick vidare till sin arbetsplats och hade två bananer och en flaska vodka som hockelön. Såklart det kan finnas några få som gått genom hela "timrå känslan", men de hamnar ju ofta i NHL om dom är bra, vad fan ska vi ha en dålig spelare till, bara för att han lirat i hockeyskolan.
Dunc: Du pratar om den genuina Timrå känslan. Att omfamna den moderna hockeyn är som att omfamna ett lik. Allt det jag älskar med hockey verkar höra stenåldern till. Ståplats, träläktare, tifo och fans. Nu handlar nästan allt om pengar. Det finns inte mycket som svider värre än när en spelare i favoritlaget sviker klubbmärket o uppträder som en idiot både på o utanför isen. När Hirso (en fantastisk spelare i sina bästa stunder) väljer att vanhedra klubben genom att "kasta" tröjan genom att lämna laget, sviker han alla som lever för och älskar Timrå.
Han sviker alla oss som inte kan leva en enda dag utan att ägna ohälsosamt mycket tid åt att tänka på Timrå. Han sviker allt av värde. Han hade lika gärna kunnat ta o pissa i domkyrkan.
Det här är bara en av tusentals labyrinter. Spelarna är legoknektar. I varje lag finns en, på sin höjd två, spelare som bryr sig om historien, traditionen och som vet vad det betyder att vara fans till ett lag. Det är i det här dystra skenet man bör se supportrars protester runt om i landet. Vi känner oss förfördelade. Många känner en förtvivlan över att snuskigt välbetalda spelare kan skämma ut sig själva och klubben, att styrelse, kostymer och ägare bara dribblar med pengar o där många (inte alla) inte har en enda nervtråd kopplad till klubben. Vi Fans är alltid fotfolket o fotfolket har sällan fina mediala plattformar för sin vrede. Fans har bara gatorna och arenorna. Det är där slaget står.
Jag försvarar inte allt som görs i klubbars namn men jag tror samtidigt att vill vi på allvar komma till bukt med hot och våld runt matcher och arenor, så måste vi erbjuda fansen delaktighet. Timrå må vara ett halvbra lag i ES, men det är VÅRAT halvbra lag! Fattar ni? Vi lever för de där färgerna, för matcherna.
Skulle Timrå IK nån gång vinna ett SM-guld så kommer vi att få se vuxna män gråta. Jag ser deras söner o döttrar gråta med dom. I hela sitt liv har dom (VI) väntat. Den segern är inte bara Sponsorernas seger. Den är inte ens tränarens eller nån spelares seger. Det är enbart fansens seger. Det är VI som väntat, sen Timrå IK blev Timrå IK, på att få se vårt favoritlag lyfta en buckla mot himlen.
Vi fans är värda våra klubbars respekt. Men vi måste också visa klubben respekt och sluta hota tränare, sluta dricka oss till apstadiet, sluta slåss och sluta kasta saker mot domare och funktionärer. Man får respekt genom att ge.
Bara för att silly season är så död så kastar jag in ett väldigt osannolikt namn som har varit lite aktuellt för oss under föregående säsonger när vi hade Per Nygårds. Vad sägs om Niclas Bergfors?
Ja, jag vet att han troligtvis är för dyr för oss och att vi i första hand letar en icke transatlantisk offensiv första back, men hur lätt är det att hitta? Bergfors verkar ha bränt sina skepp i NHL. Kan vara dags att komma till elitserien för att få lite speltid och en framträdande roll, eller vad sägs?
Johnny Bravo: Äh, nu skarvar du lite, jag visste inte ens att hon Pugatjova kunde spela ishockey. Trodde mest att hon brukade dricka bubbelvatten med Jacob Dahlin
T T: tveksamt, men gör han det så vinner vi, det är ju en hockeyestetisk naturlag.
Gött med uppehåll, men mysigt att det drar igång igen. I synnerhet på bortaplan, mot en motståndare som på alla sätt bör betraktas som "bättre än oss". Läs mer
Hur fattiga är vi egentligen?