1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606497 inlägg · 6214 ämnen

Silly Season 12/13

Sv: Silly Season 12/13
Mihalik var betald för att komma in som ett tryggt ankare som inte var inne på mål bakåt och för att lägga bra uppspels-pass. Det gjorde han så han förtjänar minst en 3a i min bok. Det är inte alla som klarar av att vara så stabilt defensivt 9,5 av 10 matcher.

Patrick Polly: halonen var alltid bättre defensivt än sebbe . Sebbe är en hypad back . Duktig på att transportera puck . Svag framför eget mål som fan .att han åkte över och prövade på lyckan över pölen va ungefär lika tröstlöst som att backlund skulle bli nhl målvakt

hubbenorlen: Om man ser till att han var en KHL spelare så kanske han förtjänade en 2:a. Men sett till övriga timrå laget borde han vara närmare en 4:a. Jag tror Jimmy lägger in förväntningar + lön i det betyget.

Blizzard: Dessutom är jag knappast ensam om min åsikt om mihalik. Och varför du så tvångsmässigt måste attackera mig hela tiden har jag ingen aning om. Men det vore skönt om du lade ner det.

jag tycker att man ka jämnföra sebbe o robinson ganska lätt de är ganska lika varandra i spelet!

mer skridsko stark än spelsmarta...

hästen kör igång försässen nu! 9!!! pass i veckan!

puh

Blizzard: Om du nu vill diskutera så kan du ju undvika att använda formuleringar som låter som attacker.
Och att säga att mihalik knappt var inne på nåt baklängesmål och att sebbe var bra i fem matcher och dålig i tio är så generaliserande att det inte går att bemöta.

hubbenorlen: du skrev ju förfan inlägget för 1timme sen så känns som det var ganska färsk text jag copa.

såklart att jag citerar dom jag ska argumentera emot, jag måste ju ha en grund för att snacka emot dig. Och jag kunde inte enbart svara med ditt namn före eftersom jag svarade på två olika inlägg ifrån dig!

Jag vet att du inte håller med gör du aldrig, men jag vet att jag har rätt.

Blizzard: som vanligt en massa copy/paste och minnesbaserade åsikter presenterade som fakta från din sida.
Håller inte med dig om nåt du skrev.

Patrick Polly: Och jag såg alla matcher i kvalserien - och i grundserien ;)

Patrick Polly: i kvalserien var ju alla 100 procent bättre, eftersom de fick de där extra tiondelarna till att ta rätt beslut.
Men visst, han var ju bra ibland. Och kanske man var extra kritisk eftersom han var den han var. Men jag säger som Jimmy: En 2:a.

hubbenorlen: Såg du några matcher i KS? :) Inte samma som jag iaf!

Blizzard: Japp det vore rätt ok!

hubbenorlen: Du är fel ute, Mihalik gav ett lugn i egen zon, han var knappt inne på några mål bakåt och han hade fysiken, helt klart ett lyft när han kom in tillsamans med nya spelsystemet.

Detta skrev du om sebbe
"Och nog var han dominant. Skulle nog säga att det var få Elitseriebackar som kunde transportera puck på det sättet han gjorde för oss i match efter match."

match efter match...njaa, bra i 5 dålig i 10..så var Sebbe! han hade inte jämnheten det var hans svaga punk. Vet inte hur han är nu men han är ingen frälsare men helt klart ok ES back. Kommer ihåg hur grym han avr i början av säsongen och sen dalade han, som sagt - jämnheten!

Patrick Polly: Jag håller inte med dig. Tycker att han var dålig defensivt. Många passningar som gick helt fel. Långsam i besluten och ofta dåligt placerad.
Och att man platsar i khl är ingen garanti för att man är bra i elitserien.

Bragd-Birger: Ser att du och jag är rätt överens och inte, som WG, tycker att en vass målskytt till Timrå är lika som att göra en fondvägg i en rivningskåk.

En naturlig målskytt är prio 1 f.n. Med det inte sagt att det inte behövs defensiva förstärkningar modell grande.

Edb: Hehe inte helt fel :)

Edb: Caslava och Sebbe. En offensiv och en super defensiv =) *drömmer mig bort och får småstånd*

Patrick Polly: tycker vi kan ha caslava & mihalik, två stora goons

Michael90: Jag tycker Mihailik var stabil i egen zon. Offensivt hade han inte mkt men defensivt var han en klippa tycker jag. Har du räknat på hur många förlorade puckar han hade i egen zon under KS? Han lyckades i princip alltid få pucken ur zon.

hubbenorlen: Om du lyckas hitta nån statistik över KS och minutes played per game kan jag nästa lova att han hade mest istid av Timrås backar. För grundserien låg han 3:a, Mat o Hedman var före. Så usel kan han knappast varit, och det var han inte heller enligt mig.

Platsar man i KHL så platsar man nog i ES också skulle jag tro.

Nybbe: Så är det säkert, att man väntar en bit in i säsongen...bara det inte är för sent då....

Patrick Polly: Haha, får hoppas att det bara gäller kommande säsong! Men absolut, en blandning av Halonen och Torp kanske vore något. Tuff, rejäl och elak...

Patrick Polly: Mihalik var väl ändå inte så stabil. Hedman är en otroligt stabil defensiv back, och han är ju kvar :)

Patrick Polly: Mihalik? Han var ju ofta usel. Det enda han gjorde bra var ju att täcka ytor med sin storlek. Hur många usla passningar slog inte han under sin korta tid i klubben? Hade han varit kortare så hade han inte platsat i Elitserien.

Thornet: Tror att det kommer in icke EU spelare senare på säsongen dom avvaktar och ser hur det går , det är nog det billigaste alternativet .

Thornet: Halonen var, i sina bästa stunder, bättre defensivt än Sebbe. Torp var mer fysisk i sitt spel generellt, och lyfte offensiven under KS. Men slår man ihop + och - så är det klart att Sebbe är bättre än båda dem.

Vi saknar dock en Mihailik typ tycker jag. Utpräglad defensiv som gör få misstag. Ombärlig när vi spelar BP och är satta under press.

Men vi får rätta mun efter matsäcken det här året. Och kanske fler än så...

Patrick Polly: Skulle nog säga att han Sebbe höll mer god Elitserieklass. Han var ju bofast i landslaget under säsongen. Och nog var han dominant. Skulle nog säga att det var få Elitseriebackar som kunde transportera puck på det sättet han gjorde för oss i match efter match.
Däremot vet man ju inte hur bra han är i dag. Har "misslyckandet" därborta gjort honom sämre? Om inte, så är han enligt mig en riktig klassvärvning.

Patrick Polly: Näe, han är kanske inte mirakelbacken som vi behöver. Och dessutom är han och Robinson tämligen lika i sitt spel, precis som Bragd-Birger påpekar. Men han är dock i mina ögon en komplettare back än Torp eller Halonen som jämförelsen handlade om.

Thornet: Bättre tränare kommer vi nog ha. Men vi kommer ha sämre material att röra oss med helt klart.

Man ska också komma ihåg att Sebbe inte är någon frälsare. Han höll god elitserieklass men han var knapast dominant på något sätt. Det känns som han får oförtjänt mkt förtroende som "mannen som fixar vår backuppställning". Han är bra, men inte så bra.

Bragd-Birger: Det du är inne på är oerhört viktigt. Då så kallade "Special teams" är så avgörande i dagens hockey, så håller jag med dig fullständigt. Playmaker är oerhört viktigt att hitta, och jag har oxå svårt att se någon i nuvarande trupp. Men samtidigt så räcker det inte med en playmaker, utan en "sniper" som komplement är ett måste.

Jag ser hellre denne playmaker och snipern framför en offensiv back. Detta grundar jag på att jag tror att Robinson med specialträning (läs skytte och positionsspel) kan bli den offensiva blålinjeskytt du efterfrågar. I sådana fall ser jag hellre en defensivt stark back som kan bära laget i BP.

Hahl Bundy: Spelidé i all ära - utan offensiv spets i dom sista värvningarna kommer vi att få det löjligt tungt i vinter. Formera PP-uppställning, någon? Visualisera hur vi med fart och finess dyrkar upp ett samlat motståndarförsvar?

Men, men. Jag håller mig tills truppen är spikad. Utgångspunkten är att det måste in en playmaker och en offensiv back (där Sebbe är ett bra, om än tyvärr inte optimalt, val. Med Robinson i truppen är det egentligen en blålinjeskytt med pondus vi behöver, inte en snabb pucktransportör). Sen skriker vi efter en målskytt. Att lita på att Friberg, Önerud och...Jonte? Crippe? Rohdin? Sterner?...ska panga in 15+ kassar är hyfsat vågat.

mikenomad: Jag är väl inte heller helt supernegativ... till syvende o sist så ska det ju spelas om det.
Men det är väl bra att vara realist med det här laget, det står väl till att kanske klara ett kontrakt utan att Kvalspela.

Spelidé var ju ordet för dan. Där tror jag.....nä, jag vet....att det kommer att se väldigt bra ut.

Ingen högoddsare direkt med tanke på hur svältfödda vi har varit på den fronten de senaste åren.

Patrick Polly:Näe, det kan jag väl hålla med dig om. Men den sista backplatsen (ev Sebbe) är väl meningen att den skall vara en klassback, som jag hoppas kompenserar för Torp och Halonen i a f (tyckte att varken Torp eller Halonen var speciellt bra under ES). Mihalik kom ju i stort sett in inför KS och honom räknar jag inte när jag jämför förra säsongen med kommande säsong.

Dock ser jag gärna en "riktig" center och en "sniper", som går direkt in i en första kedja. Tror att det är oerhört viktigt att vi har en "leading line" som kan hålla uppe spelet - och därigenom ge laget andrum och några mål. För grovjobbare har vi nog hur många som helst redan...

Den största skillnaden tror jag dock ledarstaben med Montén, Ante och Stridh kommer att stå för. Ett nytt fräscht och förhoppningsvis bättre ledarskap där spelide och fysiska grundförutsättningar kommer att visa sig vara betydligt bättre än under Perra-epoken.

Thornet: Vi har ju inte ersatt Torp, Halonen o Mihalik som jag ser det. Möjligen Granath o Motin.

mikenomad: Haha, gillar verkligen din mening "inte vi insett vidden av vad en spelide' kan göra för ett lag" - så himla mycket Icke-Perra över det uttalandet...å den mannen skall leda Gnaget...

Skönt i alla fall att man inte är ensam om att vara en tro-hoppas-optimist!!

Thornet: Jag är med dig jag. Och jag är väl inte känd som en obotlig optimist om man säger så. Jag tror (hoppas) inte vi insett vidden av vad en spelide' kan göra för ett lag.

Redigerad kommentar

Hahl Bundy: Näe, det ser väl lite tunt ut. Men å andra sidan så var försvaret och målvaktsspelet det stora problemet förra säsongen. Om jag tittar på vilken målvakt och vilka backar som lämnat: Ridderwall, Granath, Motin, Halonen, Mihalik och Torp - så var det väl ingen av dem som imponerade precis under ES (räknar bort KS).

Så med en bra spelidé och hårt jobbande nya backar och Bellissimo (som jag tror kan stå på huvudet en hel del matcher) så kan det bli en betydligt roligare säsong en den förra i a f.

...eller så är man bara en obotlig optimist...som inte vågar annat...vad vet jag...

SuperMupster: Måste säga att jag är liiite förvånad. Enligt initierade källor så talade mkt för att Jonte inte skulle få förlängt. Anledningen till det tänker jag inte gå in på här.

Jag kan bara tolka det som att man inte lyckats hitta en ersättare till rimlig slant. Själv ställer jag mig ändå förskiktigt positiv till beslutet då jag tror på kontinuitet och kulturbärare.

I TIK finns, som jag ser det, endast två kulturbärare kvar; Hallin och Jonte. Sånt finns det ett värde i att behålla.

mikenomad: Jag förstod väl det.
Tittar man på truppen just nu så inte är det nåt nån darrar i knävecken utav.

Crippe in på det här o det är klart + 3,4 junisar.

Det här kan på förhand bli den värsta säsongen på många, många år.

Men nu är det snart sommar.....hurra hurra hurra.

Redigerad kommentar

Hahl Bundy: Ej spelbart...

Vad är oddsen på att vi blir årets slagpåse i ES enl. ALLA?

Ambroo: du vet väl inte vad som händer? 1+1 är bra har alltid hans 3års kontrakt i huvudet!

Blizzard: Det där skrev du inte.

SuperMupster: perfekt med 1+1 om vi kan bryta också :)

Timrå Icon: Han har ju pratat om ett nummer med turkallingarna men jag trodde inte han menade allvar med det. Rehaben sen operationen verkar ha gått över förväntan.

mikenomad: Hahaha! Var det han det? Isåfall försökte han äntra scenen vid modeshowen för underkläder till Samantha Fox "Touch me"

SuperMupster: Kan vi få Warg på köpet?

Timrå Icon: Jag såg HB lämna Gärde med bagageluckan öppen och en rödflagga baktill. Kan man tänka att Härnta snart får ett nöjestillskott i nattlivet?

mikenomad: Själv var jag nära att köpa en strippstång på Vårmässan.
Men tydligen var det viktigare med ny garageport

Timrå Icon: Javisst. Nubben tog det på Northcar i helgen när Corroded spelade. Över några 10-kronorsburgare på parkeringen...

« · 1500355 · »