jag tycker att man ka jämnföra sebbe o robinson ganska lätt de är ganska lika varandra i spelet!
mer skridsko stark än spelsmarta...
hästen kör igång försässen nu! 9!!! pass i veckan!
puh
hubbenorlen: Du är fel ute, Mihalik gav ett lugn i egen zon, han var knappt inne på några mål bakåt och han hade fysiken, helt klart ett lyft när han kom in tillsamans med nya spelsystemet.
Detta skrev du om sebbe
"Och nog var han dominant. Skulle nog säga att det var få Elitseriebackar som kunde transportera puck på det sättet han gjorde för oss i match efter match."
match efter match...njaa, bra i 5 dålig i 10..så var Sebbe! han hade inte jämnheten det var hans svaga punk. Vet inte hur han är nu men han är ingen frälsare men helt klart ok ES back. Kommer ihåg hur grym han avr i början av säsongen och sen dalade han, som sagt - jämnheten!
hubbenorlen: Om du lyckas hitta nån statistik över KS och minutes played per game kan jag nästa lova att han hade mest istid av Timrås backar. För grundserien låg han 3:a, Mat o Hedman var före. Så usel kan han knappast varit, och det var han inte heller enligt mig.
Platsar man i KHL så platsar man nog i ES också skulle jag tro.
Thornet: Halonen var, i sina bästa stunder, bättre defensivt än Sebbe. Torp var mer fysisk i sitt spel generellt, och lyfte offensiven under KS. Men slår man ihop + och - så är det klart att Sebbe är bättre än båda dem.
Vi saknar dock en Mihailik typ tycker jag. Utpräglad defensiv som gör få misstag. Ombärlig när vi spelar BP och är satta under press.
Men vi får rätta mun efter matsäcken det här året. Och kanske fler än så...
Thornet: Bättre tränare kommer vi nog ha. Men vi kommer ha sämre material att röra oss med helt klart.
Man ska också komma ihåg att Sebbe inte är någon frälsare. Han höll god elitserieklass men han var knapast dominant på något sätt. Det känns som han får oförtjänt mkt förtroende som "mannen som fixar vår backuppställning". Han är bra, men inte så bra.
Bragd-Birger: Det du är inne på är oerhört viktigt. Då så kallade "Special teams" är så avgörande i dagens hockey, så håller jag med dig fullständigt. Playmaker är oerhört viktigt att hitta, och jag har oxå svårt att se någon i nuvarande trupp. Men samtidigt så räcker det inte med en playmaker, utan en "sniper" som komplement är ett måste.
Jag ser hellre denne playmaker och snipern framför en offensiv back. Detta grundar jag på att jag tror att Robinson med specialträning (läs skytte och positionsspel) kan bli den offensiva blålinjeskytt du efterfrågar. I sådana fall ser jag hellre en defensivt stark back som kan bära laget i BP.
Hahl Bundy: Spelidé i all ära - utan offensiv spets i dom sista värvningarna kommer vi att få det löjligt tungt i vinter. Formera PP-uppställning, någon? Visualisera hur vi med fart och finess dyrkar upp ett samlat motståndarförsvar?
Men, men. Jag håller mig tills truppen är spikad. Utgångspunkten är att det måste in en playmaker och en offensiv back (där Sebbe är ett bra, om än tyvärr inte optimalt, val. Med Robinson i truppen är det egentligen en blålinjeskytt med pondus vi behöver, inte en snabb pucktransportör). Sen skriker vi efter en målskytt. Att lita på att Friberg, Önerud och...Jonte? Crippe? Rohdin? Sterner?...ska panga in 15+ kassar är hyfsat vågat.
mikenomad: Jag är väl inte heller helt supernegativ... till syvende o sist så ska det ju spelas om det.
Men det är väl bra att vara realist med det här laget, det står väl till att kanske klara ett kontrakt utan att Kvalspela.
Spelidé var ju ordet för dan. Där tror jag.....nä, jag vet....att det kommer att se väldigt bra ut.
Ingen högoddsare direkt med tanke på hur svältfödda vi har varit på den fronten de senaste åren.
Patrick Polly:Näe, det kan jag väl hålla med dig om. Men den sista backplatsen (ev Sebbe) är väl meningen att den skall vara en klassback, som jag hoppas kompenserar för Torp och Halonen i a f (tyckte att varken Torp eller Halonen var speciellt bra under ES). Mihalik kom ju i stort sett in inför KS och honom räknar jag inte när jag jämför förra säsongen med kommande säsong.
Dock ser jag gärna en "riktig" center och en "sniper", som går direkt in i en första kedja. Tror att det är oerhört viktigt att vi har en "leading line" som kan hålla uppe spelet - och därigenom ge laget andrum och några mål. För grovjobbare har vi nog hur många som helst redan...
Den största skillnaden tror jag dock ledarstaben med Montén, Ante och Stridh kommer att stå för. Ett nytt fräscht och förhoppningsvis bättre ledarskap där spelide och fysiska grundförutsättningar kommer att visa sig vara betydligt bättre än under Perra-epoken.
mikenomad: Haha, gillar verkligen din mening "inte vi insett vidden av vad en spelide' kan göra för ett lag" - så himla mycket Icke-Perra över det uttalandet...å den mannen skall leda Gnaget...
Skönt i alla fall att man inte är ensam om att vara en tro-hoppas-optimist!!
Redigerad kommentar
Hahl Bundy: Näe, det ser väl lite tunt ut. Men å andra sidan så var försvaret och målvaktsspelet det stora problemet förra säsongen. Om jag tittar på vilken målvakt och vilka backar som lämnat: Ridderwall, Granath, Motin, Halonen, Mihalik och Torp - så var det väl ingen av dem som imponerade precis under ES (räknar bort KS).
Så med en bra spelidé och hårt jobbande nya backar och Bellissimo (som jag tror kan stå på huvudet en hel del matcher) så kan det bli en betydligt roligare säsong en den förra i a f.
...eller så är man bara en obotlig optimist...som inte vågar annat...vad vet jag...
SuperMupster: Måste säga att jag är liiite förvånad. Enligt initierade källor så talade mkt för att Jonte inte skulle få förlängt. Anledningen till det tänker jag inte gå in på här.
Jag kan bara tolka det som att man inte lyckats hitta en ersättare till rimlig slant. Själv ställer jag mig ändå förskiktigt positiv till beslutet då jag tror på kontinuitet och kulturbärare.
I TIK finns, som jag ser det, endast två kulturbärare kvar; Hallin och Jonte. Sånt finns det ett värde i att behålla.
mikenomad: Jag förstod väl det.
Tittar man på truppen just nu så inte är det nåt nån darrar i knävecken utav.
Crippe in på det här o det är klart + 3,4 junisar.
Det här kan på förhand bli den värsta säsongen på många, många år.
Men nu är det snart sommar.....hurra hurra hurra.
Redigerad kommentar