1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597327 inlägg · 6213 ämnen

Silly season 15/16

Sv: Silly season 15/16
El Maco: Esa Tikkanen?

dr-nix: skandal att man ska behöva vänta till maj på att få in Dimman i silly-tråden.

Simmalugnt: äsh värva Dimman och kör fullt ös framåt istället för tänka på försvarsspel :P

Kapten Nosring: Mihalik och Schnabel på blå.

Nevalainen. Syrran eller brorsan? Samma skit oavsett!

El Maco: Och dessutom har du klubbhjärta. Kan täcka skott med näsan om det behövs.

Andersson: Jag är 110 rutinerade kg fördelade på 193 cm. Det är bara att ringa!

Andersson: Ja fyfan vill ha tillbaka Mihalik 

VARFÖR värvas bara spelare som är  mellan 178-182 cm och max 85 kg ? 

cally47: resten av Löven kan ju inte ha haft något förtroende om han fick sparken i vintras.

Rip Kirby: fast knylan slängde ju med en länk. Så undrar om han inte tar det på poäng i alla fall :p

Ingenting klart med Nevalainen, men Timrå ska ha hört sig för och som ni säger så lär det handla om ett provkontrakt. Känns ju inte helt orimligt ändå då Jens Öhman har haft han som coach i Lönnlöven och fick ett stort förtroende där.

Knylan: Hahaha loooseer! :)

Rip Kirby: Helvete.

FÖRST!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Och Oscar Johansson som väntat också klar för fortsättning.

cally47: Källa på det? Hittar inga rykten på nätet i alla fall.

Nevalainen är en spelare som man antingen ska låta spela nästan gratis eller ta in på try-out. Löven fimpade väl honom mitt under säsongen förra året. Har ingen aning om hur han levererade i KHK sen men laget som helhet gick ju okej...

Men som redan sagts i diskussionen, jag tror han är ett säkrare kort än att flytta upp Lander eller en annan 18-åring. Bättre att 18-åringen (eller annan junior) får förtjäna en plats i A-laget under säsongen genom hög prestation än att man chansar på att vederbörande ska ta ett språng i utvecklingen och räcka till för att man inte hittar/har råd med en seniorback.

Kapten Nosring: Ja, jag vet inte heller riktigt. Stämmer det så får vi in en back som verkligen kan klassas som "bruks" liksom. Rightare förvisso och lång erfarenhet av allsvenskan. Har inga som helst minnen från hans sejour här förutom att det var någon lånehistoria och att han gjorde en slät figur någon match i Södertälje. Satt inte ens på bänken i kvalet för KHK nu senast, han kan ju ha varit skadad visserligen. Ser hellre en större och hårdare back på den sista etablerade backplatsen. Vi ska ju ha åtta backar så jag antar att det blir en etablerad och en uppflyttning av Filip Lander. Skulle det däremot visa sig att man skippar Lander och tar Nevvan plus en etablerad så tar jag så klart mycket hellre honom än Lander. Det känns dock mycket osannolikt.

cally47: For real? Känns spontant ganska primitivt. Men säkert en ganska enkel lösning. Värdelöst är ett starkt ord, men vad tillför han oss?

cally47: gud så osexigt

Patrik Nevalainen till Timrå.

palleparling: hör redan Irländska musiken dåna i e.on! eller, ah vad nu hallen ska heta.

Ryan McKiernan till Timrå? Hade ju inte suttit fel iaf! Verkar inte få förlängt med AIK.

Filip Olsson från Huddinge som vräkte in poäng förra året och strulputten (?) Kylington klara för AIK. Två bra backar.

Jag kan erkänna att jag gärna hade sett att Johan Svedberg hamnade i Timrå istället för Sundsvall i slutet av Januari. Trots att han är 35 år så kan jag absolut instämma i att han fortfarande håller bra allsvensk klass.

Dessutom en lokal kille som jag gillade under dom tre säsongerna han spelade i Timrå från 2004 till 2007.

Självklart fanns det även en plats tillgänglig för Svedberg med tanke på att vi endast stod med fem backar under kontrakt. Varken långtidsskadade Tommy Stenqvist eller Jimmie Jansson som flyttade tillbaka till Småland i December fick någon ersättare.

Dock så var våran fortsatta existens som förening högst osäker där i slutet av Januari när Svedberg blev klar för spel i Sundsvall. Så det är inga konstigheter att det blev spel med moderklubben i Division 1 istället för spel i Timrå.

När det gäller Mats Hansson så tror jag heller inte att han hade gjort bort sig i Timrå även om han passerat sitt bäst före datum. Nu blev det istället att vi tog in två talangfulla förstaårsseniorer som ersättare till Moe och Jonathan Carlsson.

Nu var Jimmie Jansson usel defensivt och lämnade laget redan innan jul och Mattias Nilsson var helt okej defensivt om än ganska liten och tunn men brände för mycket målchanser och borde ha gjort mer än 1 mål och 6 poäng. Han borde dessutom definitivt spela i ett annat tröjnummer då #51 SKALL vara reserverad för Anton Lander. Gör om och gör rätt angående den biten till kommande säsong tack.

Jag kan absolut tycka det är synd för Hanssons skull då han säkert gärna hade gjort comeback i sin moderklubb. Nu blev det som sagt att vi värvade två 20-åringar med bra rykte istället. Mats Hansson har väl all anledning att vara nöjd med sin säsong ändå då han fick vara lagkapten i Sundsvall och vara med om att ta upp dom i Allsvenskan. 

När det gäller den sista backvärvningen så verkar dom flesta vilja se en storvuxen, tuff och utpräglad defensiv back.

Jag håller med om att vi saknar lite storlek bland backarna. Ingen av dom sex backar som har kontrakt i dagsläget är över 190 cm eller väger minst 90 kg.

Jag är däremot inte orolig över att vi kommer sakna rejäla och defensiva backar. Didrik Strömberg är det väl ingen som har missat? Nya Sanny Lindström som kommer att bli vår nästa export till SHL. Defensiv back som alltid spelar uppoffrande och är stenhård i närkamperna. Även Marcus Bohman beskrivs vara en defensiv back som spelar tufft och rejält i egen zon. Han är väl tänkt som Robin Perssons ersättare misstänker jag?

En back med storlek vill även jag ha men då Bryhnisveen är den enda backen som det på förhand känns givet att han kommer leverera offensivt så tar jag helst en storvuxen back som har potential offensivt.

Där är jag öppen för en comeback av Sean-Michel Sunnqvist i klubben. Har bra storlek med sina 191 cm och 96 kg och har i mina ögon potential att göra 15-20 poäng i Timråtröjan. Spelade dock inte speciellt fysiskt som junior som jag minns det även om han kunde dela ut någon enstaka fin tackling utan var främst väldigt kylig med pucken och skicklig offensivt.

Han skulle även få ta ett stort ansvar då han skulle bli näst äldst av backarna vilket är ett ansvar som jag hoppas att han skulle växa av och är mogen att ta.

Utöver Micha så finns det i mina ögon inte speciellt många intressanta backar som fortfarande är lediga på den svenska marknaden och som känns realistiska. Däremot finns det ett par intressanta namn i både Norge och Danmark. 

Är det någon back med bra storlek och som har sina mest utmärkande egenskaper i egen zon vi helst vill ha så vore Nicklas Edman klockren. www.eliteprospects.com/player.php?player=10540

Riktigt bra defensiv back på allsvensk nivå som spelar lugnt och säkert i egen zon och som har bra storlek.

www.eliteprospects.com/player.php?player=9886

Joel Johansson har bra storlek men vore en chansning och jag är tveksam till om han skulle leverera som offensiv back i Timrå. Att ha gjort 28 poäng som 20-åring i Allsvenskan och sedan snitta 1 poäng per match i Danmark efter tre säsonger med blygsam poängskörd i Allsvenskan är inget som gör att han känns som en klockren värvning som man kan vara säker på att han kommer leverera offensivt.

Simon Olsson är en annan spelare som återfanns i Norge föregående säsong. Har alltid varit pålitlig poängplockare i Allsvenskan med förflutet i Rögle, Örebro, Karlskoga och Asplöven. Delad 1:a i Lorenskogs poängliga tillsammans med Crippe på 40 poäng. Dock väldigt liten till växten samt leftare så ingen spelare som tilltalar mig som sista forwardsvärvning.

www.eliteprospects.com/player.php?player=4365

Tobias Lindström däremot skulle kännas helt okej. Säkert en spelare som står högt upp på Sundsvall Hockeys lista över spelare som dom vill värva.
Rightare som är stark i kroppen och bör väl ha potential till att göra runt 25-30 poäng i Allsvenskan. Sebastian Dyk står fortfarande högst upp på min lista men en spelare som Tobias Lindström skulle som sagt kännas helt okej. 

Till att börja med så kan vi stryka Sebastian Selin då han skrev på nytt kontrakt med Almtuna igår.

Lite synd kan jag tycka. Han hade passat bra i kommande säsongs trupp och känner staden sedan tidigare då han spelade med Sundsvall Hockey säsongen 2013/2014.

Bra storlek, ålder, rightare och gjorde lika många poäng som Sebastian Dyk föregående säsong. Med skillnaden att Selin gjorde 9 mål och 17 assist medans Dyk gjorde det omvända. D v s 17 mål och 9 assist. Selin är även sedan tidigare bekant med John Westin och Sam Marklund då han har varit lagkamrat med dessa två i Sundsvall respektive Skellefteås juniorer.

bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2015/04/28/sebastian-dyk-har-traffat-malmo/

www.nsd.se/sport/bloggar/hockeysnack/det-ar-5050/?blog=7127224&entry=9279162

Googlade på Sebastian Dyk och som synes så saknas inte intresse för honom. Intresse från 7-8 klubbar i Allsvenskan enligt Mr Madhawk. Undrar om vi är ett av lagen som är där och hugger? Med tanke på att vi redan har värvat tre spelare från Asplöven så är det uppenbarligen ett lag som Nubben har bra koll på och jag tror inte att Sebastian Dyk har passerat honom förbi obemärkt.

Enligt uppgifter i Umeå så uttalade sig Dyk för ca två veckor sedan att Björklöven i dagsläget är hans förstaval. Då bör kanske tilläggas att Björklöven redan nu har 14 forwards på kontrakt. Har Björklöven utrymme för ännu en forward i truppen och hur känner man som spelare att komma till ett lag som redan har 14 forwards under kontrakt?

Intresset från Malmös sida verkar inte jättekonkret. Hemlängtan kanske möjligtvis kan få honom att flytta hem till Malmö och spela med Pantern nästa säsong. Men det känns tveksamt. Pantern har redan nu 13 forwards på kontrakt och spel i ett lag som lär vara en av klubbarna i serien med absolut lägst spelarbudget, slåss i botten av serien och som lär snitta under 1000 personer på hemmamatcherna borde inte vara jättelockande.

När det gäller Timrå kontra Asplöven så ser jag bara fördelar för våran del. När det kommer till den sociala biten så måste Sundsvall vara en mer attraktiv stad att vara bosatt i än Haparanda alla dagar i veckan och att få ha en arena av SHL-klass som hemmaplan framför Arena Polarica lär vara något som majoriteten hockeyspelare föredrar.

Nu vet vi som sagt ingenting om Timrå är en av klubbarna som rycker i Dyk. Men jag tror ändå att vi borde ha goda chanser att få honom om vi verkligen är intresserade. Han får komma till en klubb som redan har värvat tre av hans lagkamrater från Asplöven, en klubb där majoriteten av spelarna är i samma ålder, en klubb som han kan ges en producerande roll i och som bör ha ett bra rykte när det kommer till möjligheterna att utvecklas som spelare. Dessutom så har vi visat att Timrå IK är ett bra skyltfönster för spelare i Dyks ålder som siktar på spel i SHL då tre spelare ur årets trupp belönades med kontrakt i SHL efter säsongen.

Av lediga svenska spelare så ligger Dyk just nu högst upp på min lista. Men jag väljer att slänga ur mig en chansning på att han hamnar i Vita Hästen.

Annars så tycker jag inte att det finns så väldigt många intressanta forwards i allsvenskan som fortfarande finns tillgängliga.

www.eliteprospects.com/player.php?player=7101
Henrik Björklund är visserligen ledig. Har bra storlek, rightare och har alltid producerat bra med både mål och assist i Allsvenskan. Lär dock vara ganska dyr och känns i dagsläget inte som någon jättetrolig värvning. 

I Division 1 finns det väl heller inte så mycket ledigt som lockar.
www.eliteprospects.com/player.php?player=15795
Sebastian Harila från Piteå är i samma ålder som dom flesta i Timrå och är definitivt ingen "mammas pojke" som Nubben surrade om i repotaget i Hockeypuls. Är däremot helt oprövad i Allsvenskan. Skulle säkert vara en bra lagspelare som fungerar bra i en roll att ge energi till laget. Däremot ingen spelare som lär producera mer än 10-15 poäng.    

Vargher85: Grejen är att Dyk i mina ögon gjort sin mellanlandning. Skulle en toppklubb i HA ge honom ett konkret förslag så har de en plan för honom.

Se vad få rader som krävdes. Edit: Sen är det inte så här att han ska upp ett pinnhål i seriesystemet utan ev. hamna i ett HA-lag för toppskiktet. Kan inte se att han inte skulle kunna producera i ett sånt gäng i den brunast versionen av den serien på år och dar.

Redigerad kommentar

Sedan tycker jag rätt ledarskap är viktig, att max friberg som var en stor talang inte lyckades under perras ledning, även fast timrå var laget med mest möjlighet till en stor roll för honom så sket det sig kan man säga.

JobbaPuck: Nej, jag förstår det, men jag kan ta det igen.

En spelare behöver en bra miljö för att kunna utvecklas. Jag menar att en bra miljö är en miljö där spelaren får chansen att både lyckas och misslyckas, och får en roll som spelaren kan fylla. Anledningen att jag tar upp Arlbrandt är att SSK använde honom i fel roll. I Rögle spelade han i förstakedjan och fick mycket förtroende i PP. I SSK fick han inte den rollen och därför fungerade det aldrig för honom där.

Kärnan i alltihop är att jag menar att spelare, och särskilt unga spelare, har väldigt mycket att vinna på att hamna i en klubb som verkligen ger dem chansen. Jag ser inget problem i att en spelare som Dyk skulle välja att spela i Västerås, förutsatt att de verkligen är beredda att satsa på honom. Om de däremot har en handfull forwards som de har större förtroende så tror jag däremot inte att det är ett klokt klubbval, eftersom risken är stor att det blir harvande i tredje- eller fjärdeformationen om spelet skulle gå lite knackigt inledningsvis.

Givetvis så tycker jag att spelare ska ta chansen och jag har ärligt talat svårt att förstå hur du kan göra en annan tolkning. Jag tycker att det är jättebra för Emil Petterssons del att han skrivit på för Modo, däremot så hade jag varit mer skeptisk om han hamnat i Växjö. Anledningarna är dels att Modo redan under fjolårssäsongen visade att de tror på honom, dels laget är inne i en utrensningsfas. Förra säsongen blev ett stort misslyckande och inför den här säsongen bygger man nytt. Med tanke på vad man såg i slutet av förra säsongen så kommer nog Emil bli en viktig kugge i det lagbygget och med förtroende och ansvar så kommer han ha chansen att så småningom slå sig in i landslaget.

Växjö är bättre än Modo och hade han hamnat där så hade det handlat om en klubb som satsar på att försvara SM-guldet och som kommer att ställa upp med ett mycket namnkunnigt lag till nästa säsong. Självklart så hade han kunnat slå sig in även i det laget, men konkurrensen hade varit hårdare och därmed även risken att han skulle hamna i skymundan.

Förhoppningsvis har det framgått att du tolkat mig helt fel. Det är klart att jag vill se talanger blomstra, men för att det ska bli möjligt så måste de hamna i klubbar som verkligen tror på dem och där det finns plats för dem. Tror du att det finns någon anledning att det är de sämsta NHL-klubbarna som får drafta de största talangerna?

Den frågan var retoriskt. Diskussionen har blivit så urspårad att det inte är någon idé att lägga ner mer energi på den. Har inte mina tankar framgått nu så gör de det aldrig.

I rest my chase.

Vargher85: Tycker inte att du har nåt att komma med i dina motargument. Varför ska inte spelare av Dyk's sort ta chansen om tillfälle ges? Du drar till med PA så där random bara. Man kan ju nämna hur många som helst som utvecklats och har tagit/fått chansen. Utan talanger som blomstrat hade vi lika gärna kunnat lägga ner sporten som helhet. Nu drar jag det till ytterligheter igen, men det är ju så det är om man ska gå efter ditt tänk i stort.

JobbaPuck: Rena personangrepp bryr jag mig inte om, även om jag tycker att det är tråkigt att det ska hamna på den nivån. Summa av sumarum så kan jag däremot säga att jag bitvis håller med dig om att man ska ta chansen. Sedan har vi olika uppfattningar om vad som är en bra chans.

Vargher85: Tycker ärligt talat att du ordbajsar och vill låta viktig. Ung, utvecklingsbar, målskytt. Om erbjudandet dyker upp; Kör, bara kör!

Vargher85: Samtidigt finns det sjukt många fler exempel på spelare som fått massor av chanser och inte tagit dom.

JobbaPuck: Det finns flera parter och jag är inte helt övertygad av att ett lag som satsar mot toppen i Allsvenskan ger en spelare som Dyk den chans han kanske behöver. För att ett konkret exempel så kan jag nämna Pär Arlbrandt, Allsvenskans poängkung som värvades till SSK inför säsongen 07-08. Hade han kapacitet att slå igenom där och då? Ja. Varför gjorde han inte det? För att SSK satsade på andra spelare.

Det enda jag menade var att spelare, för sin egen utvecklings skull, bör söka sig till en miljö där de får chansen, och vad unga spelare anbelangar; en miljö där man har tålamod och ser utvecklingspotential.

Vargher85: Jag köpte inte ditt inlägg överhuvudtaget. Varför skulle en spelare i den åldern, som gjort så pass många mål i ett dynggäng, inte ta chansen om han erbjöds kontrakt av ett topplag? Vara rädd för att inte platsa? Totalt ologiskt.

JobbaPuck: Väldigt konstig tolkning pch jag förstår inte anledningen till att dra resonemanget så långt, men ok.

El Maco: Westin gjorde väl å andra sidan en poäng och var ändå bäste back i TIK.

El Maco: Det är min uppfattning. Har sett honom så pass mycket att jag anser mig kunna göra en bedömning. Vem sa nåt om poäng? Han skulle gå rakt in i Timrå. Det är även det min personliga åsikt, men den är bestämd. Jag är inte speldum och totalt blicklös.

Vargher85: Tja, hade jag varit i hans kläder och fått den möjligheten så hade jag tagit den direkt. Han vill naturligtvis vidare i karriären om läge finns. Vi överskattatar Timrå. Asplöven och vi har gjort likvärdiga säsonger sen vi åkte ur. Om ett lag för toppen värvar honom lär man ha tålamod och inte sätta honom i en gnuggarroll.

Om man ska hårddra ditt resonemang är det väl lika bra för många att stanna i sin befintliga klubb och inte tro och hoppas på utveckling trots att pontential finns. För i en toppklubb hamnar du ändå per automatik i 3:e/4:e-linan, oavsett vad du är för spelaryp.

JobbaPuck: Kollade Hanssons statistik. Nionde bästa back i poängligan i norrettan. 15:e i allettan.  Inte med på topp 25 i Kvalserien.  Poäng är inte allt men jag tvivlar starkt på att han ändå var bäst i serien och skulle vara topp fyra i Timrå...

Redigerad kommentar

JobbaPuck: Mats Hansson lär inte ha varit ettans bästa back.

JobbaPuck: Jag är tveksam till om det verkligen skulle vara klokt av Sebastian Dyk att ge sig av till ett allsvenskt topplag. Där skulle han hamna i en tredje- eller fjärdeformation, och chansen att han skulle kunna återupprepa fjolårets målskörd från en sådan position är närmast obefintlig. I Timrå skulle han däremot spela i en av toppkedjorna och få en hel del istid i PP. Hade jag varit i hans kläder hade valet varit enkelt.

Knylan: Den där har känts som en "mediavärvning" sen dag ett. Synd. Hade gärna sett honom.

Corvo: Nevalainen; Aldrig. Micha; Möjligen (om det inte varit för att vi endast har en plats kvar att fylla). Dyk; Gärna tack Lär dock intressera flera lag och vi är väl inte särskilt attraktivt om ett tilltänkt topplag hugger.

Börje har utvecklats till en helt annan spelare än när han var här. MIF gör en miss om man inte ger honom ett kontrakt.

Moe i Kovland. Inte en chans i helvetet. Så dålig är han inte.

Åsell är den menlösaste värvningen på länge. Plockades för sin rakhet och kraft. Var mest bara lång och på utsidan. Nyström tror jag nånstans på. Mycket hockey i honom, men grymt valpig. Mycket att lära än. Kan han få ut det han har i sig och jobba på sina brister kommer han att kunna bli en åtminstone bra HA-spelare. Jag är inte främmande till att ha kvar honom. En liten joker.

JobbaPuck: Lauritzen är för övrigt en av killarna vi slösat bort. Det var inte lätt att som ung grabb ta plats under Kenta. En av hans absoluta svagheter, att tro på de unga, som lever kvar än idag. Hade svårt för honom just på det planet. Det var fler än en som gick bet. Vi hade några bra namn i kullarna där. Men det är historia nu. Nu blickar vi istället framåt med ett ungt och hungrigt bygge!

Corvo: Om Crippe hamnar hos de blå så kommer han att producera fler poäng än merparten av våra spelare. Finns inget som tyder på annat. Sån klass besitter han. Därmed inte sagt att jag vill se honom här. Det är ju det här med karaktären även.

Jag hade gärna sett både Hansson och Svebba i TIK. Det förvånar att vi inte erbjöd Mats nåt kontrakt när han vände hemåt. Vet att han är väldigt bitter på oss över det. Han var i mitt tycke ettans bästa back den gångna säsongen och skulle lätt gå in på 4 backar i Timrå som laget ser ut nu. Hans skridskoåkning, puckbehandling och förstapass är i sammanhanget väldigt bra. Sen när det gäller Svedberg är han på intet sätt färdig som hockeyspelare även om han passerat prime. Han är ett defensivt ankare som jag tror att de flesta allsvenska lag skulle jubla över att ha i sin trupp. Han kommer till jobbet varje dag, man vet vad man får och han lyfter sina minuter. Ovärderlig i det enkla och tysta. Rejäl back som alltid ligger på rätt sida och chippar ut när nöden kräver.

Angående herr Månsson ger jag dig rätt. Var visserligen tungan på vågen när det väl drog ihop sig, men sett mer än lovligt mätt ut överlag Seg som få och ofta fel och obekväm i sin centerroll. Dessutom har jag delat en cigg för mycket med honom utanför E Street för att det ska kännas helt tryggt...

Lauritzen gör rätt i att söka sig utomlands. Om hans sargade kropp håller bör han kunna göra en och annan fin peng i mellaneuropa. Synd på en sån begåvad lirare. Skadorna har inte gjort jans karriär rättvisa. Med facit i hand var det helt ok att vi nobbades där och då även om han bidrog ett tag i Brynäs. Att han valde att stanna berodde på förtroende. Nåt som han aldrig gavs i TIK när han skulle upp. Att vi sen inte var intresserad av att plocka honom när han på allvar etablerade sig som toppspelare i Allsvenskan gjorde att hans intresse för oss närmast dog.

Det väldigt vaga ryktet Jacob Berglund kan vi helt räkna bort nu iaf, visste dock inte om att det var Leksand som varit hetast på honom. Madhawk redogjorde för några veckor sedan att vi varit där och gnuggat.

När det gäller Crippe så är väl ändå dom som vill se Crippe göra comeback i Timråtröjan i minoritet här på Hockeysnack?

Han fick chansen att återvända till moderklubben 2012 och skrev på 3-års kontrakt. Nu kanske han inte hade beslutat innan han skrev på att han skulle avrunda karriären i Timrå under dom tre säsongerna och sedan lägga skridskorna på hyllan.

Utan att han skulle ta det säsong för säsong och sedan efter dom tre säsongerna se om han har fått hålla sig fri från skador och om kroppen fortfarande känns fräsch. Om suget att spela fortfarande fanns kvar och om han fortfarande höll tillräckligt hög nivå för spel i Elitserien i Timrå.

Nu blev återkomsten som bekant tyvärr ett misslyckande. Crippe som var tänkt att vara offensiv spetsspelare verkade mätt och tycktes inte direkt brinna för uppgiften och vara beredd att lägga ner blod, svett och tårar att kriga för att åtminstone hålla Timrå ovanför kvalseriestrecket. 14 poäng i grundserien och 1 mål i dom 10 absolut viktigaste matcherna på hela säsongen i en roll som offensiv spetsspelare är såklart ingenting annat än underkänt.

Min bestämda åsikt är att Crippe redan har haft sin återkomst i Timrå efter ett gäng säsonger i Färjestad och Skellefteå. Tråkigt nog blev det en skitsäsong för klubben och för Crippe personligen.

Vi får försöka att fokusera på det positiva som Crippe har varit med om som Timråspelare istället för att lägga all fokus på den misslyckade återkomsten för tre år sedan.

Som att han var med och förde upp klubben till Elitserien igen som 19-åring. Att han bidrog under dom säsongerna han spelade med klubben i början av 00-talet och att han som Timråspelare fick chansen att representera Tre Kronor i 9 matcher.

Kul att se att han verkar vara fräsch och pigg i kroppen fortfarande. Att han har klarat sig undan från skador och att han har fått bidragit med offensiv spets både i Italien och Norge. Säkert en rolig och spännande livserfarenhet att ta chansen att testa på hockeylivet i Europa.

Det äventyret och erfarenheten kan jag absolut unna honom. När väl karriären är över lär det kännas bra att ha tagit chansen att prova på spel i Europa istället för att bara ha spelat inom Sveriges gränser.

Nu vet jag inte vad Sundsvall har för värvningsstrategi till kommande säsong. Men ifjol så var det väl ett par av nyförvärven som bestod av spelare över 30 år med ursprung i trakten och med passerat bäst före datum med god marginal. Månsson, Hansson, Svedberg t ex.

Så att Crippe är ett namn som dom är intresserad av överraskar mig inte det minsta. Det skulle faktiskt vara intressant att se vad Crippe kan bidra med på allsvensk nivå och hur många poäng han har kapacitet att göra.

Jag är rak och ärlig med att Crippe inte är någon favorit för min del. Risken finns väl att han avgör ett derby kommande säsong så att jag får äta upp det. Tvivlar annars på att Crippe är någon spelare som har potential att ligga högt upp i poängligan i Allsvenskan och att han håller tillräckligt hög klass för att vara spelaren som etablerar Sundsvall i Hockeyallsvenskan. Eller vad dom nu kommer att sätta upp för mål för kommande säsong.

Annars unnar jag Crippe ett nytt utlandsäventyr och tycker att han kan passa på att testa hockeyn i något land till innan det är dags att lägga skridskorna på hyllan. Danmark t ex borde vara en spännande upplevelse att bo och spela hockey i under en säsong.

Lauritzen känns för övrigt som en annan klockren Sundsvallsvärvning. Nu läste jag att Sebbe siktar på spel i Europa kommande säsong vilket jag tycker är ett klokt beslut av honom.

Med tanke på skadehistoriken dom två senaste säsongerna och att han har sett sina bästa dagar som hockeyspelare så är Lauritzen ingen spelare som jag är intresserad av att se göra någon säsong i Timrå innan han lägger av. Däremot känns det väldigt tråkigt att vi inte lyckades locka han till oss när han var som bäst. Det var 2009 som vi faktiskt gav han ett riktigt bra kontraktsförslag med betydligt högre lön än vad Brynäs erbjöd va?

Lauritzen har ändå spelat i föreningen både som pojkspelare och under hela juniortiden.

Men han fick ju vinna SM-Guld i Brynäs så det är svårt att anklaga han för att han tog fel beslut att nobba Timrå 2009 för att stanna kvar i Brynäs.

Björn Svensson är annars fortfarande ledig. Han har varit riktigt giftig framför kassen i Malmö och gjort 34 mål dom två senaste säsongerna.
Lär dock vara för dyr och är ingen spelare jag kan tänka mig blir aktuell för Timrå. Han lär ha gjort sitt i Timråtröjan.

Björn gjorde ett bra jobb i Timrå under dom fem säsongerna som han spelade här och jag unnar honom att få möjligheten att spela i SHL med sin moderklubb. Klart att en egen produkt som har producerat bra offensivt i allsvenskan och som man har hittat en roll som har fått han att bli en pålitlig målskytt i 27-28 års ålder och som har varit med om att ha tagit laget upp till SHL för första gången på 9 säsonger förtjänar att bli kvar.

När det kommer till backvärvningen så finns det ingen av dom lediga backarna på marknaden som känns klockren och någon som jag verkligen vill ha i Timrå kommande säsong.

Timråbekante Patrik Nevalainen är ledig men verkar vara på nedåtgående och blev ivägskeppad under säsongen av Björklöven och hamnade i Karlskrona.

Nu kunde i och för sig valet av klubb inte bli bättre med tanke på att Karlskrona gick upp till SHL. Men vem räknade med det i början av December när Nevalainen skrev på?

Sean-Michel Sunnqvist skulle jag möjligtvis kunna tänka mig. Han platsar absolut i Allsvenskan och har bra storlek.

Om jag inte minns helt galet så har det väl surrats om att han inte är den mest träningsvilliga spelaren och han är kanske inte den som krigar hårdast under intervallträningen i skogen på försäsongen.

Han fick inte förnyat kontrakt med Karlskoga ifjol och avslutade den här säsongen som utlånad från Vita Hästen till Kallinge/Ronneby.

Ingen aning om surret om att han är lite lat av sig när det kommer till träningen, att han kanske har uppvisat dålig attityd eller bara inte anses vara tillräckligt bra är anledningen till att han inte fick förnyat kontrakt i Karlskoga och White Horse.

Men jag är faktiskt öppen för att ge Sean-Michel en chans. Vore kul att se han i Timråtröjan igen efter fem år. Synd att han inte lyckades slå igenom och ta en ordinarie plats i klubben som 19-20 åring.

25 år är inte en speciellt gammal ålder för en hockeyspelare. Men han skulle trots allt bli näst äldst bland backarna. Lägg där till att han håller allsvensk klass som tvåvägsback samt att han har bra storlek och det känns som ett ganska vettigt alternativ.

Sedan är det klart att vi kan sitta och EP-surfa och hitta någon okänd utländsk back som känns lockande baserat på statistik och som det kan sluta lite hur som helst med.

Jag föredrar att satsa svenskt då man vet ungefär vad man får. Hellre det än att baserat på statistik och referenser från agenter plocka in någon utländsk back som aldrig har satt sin fot på svensk mark och riskera att vi värvar en ny Wade Bergman.

Jag törs lova att en återkomst av Sunnqvist skulle bli betydligt mer lyckad än Eric Moes comeback i Timrå 2013/2014.

Jag räknade på förhand med att Moe inte skulle lyckas. Men jag kan ha förståelse för att man gav han en sista chans. Egen produkt och den talangfullaste backen i pojk och juniorålder som man har haft på väldigt väldigt länge.

Jag har fått intrycket av att han inte var någon av dom mer framträdande backarna i Bobcats den här säsongen och att han inte gjorde någon större succé. Kan bli intressant att se om han får följa med dom upp till allsvenskan.

Om inte så är jag tveksam till om han i 27-års ålder är beredd att lämna familjen, vännerna och tryggheten i hemstaden för spel i något lag i dom bättre Divsion 1 serierna söderut då han själv säkert börjar inse att tåget har gått och att han inte lär komma tillbaka till spel på elitnivå igen.

Är det helt orealistiskt att han hamnar i Kovland? Om han fortfarande tycker att det är roligt att spela och inte lägger klubban på hyllan pga motivationsbrist?

Bara spekulationer men det vore lite sjukt om han börjar varva ner karriären i 27-års ålder med spel i Kovland. Vem hade trott att Moe skulle spela med Kovland 7 år efter säsongen som han gjorde 24 poäng i Elitserien som 20-åring?

cally47: Mattsson verkar helt okej. I samma ålder som majoriteten av spelarna i Timrå och bör ha potential att slå igenom på allsvensk nivå. Och varför inte i Timrå IK?

http://www.eliteprosp...ayer=14990

Sebastian Dyk är en annan jag skulle kunna tänka mig. Även han i samma ålder som majoriteten av Timråspelarna. 17 mål i Asplöven den här säsongen är en riktigt fin siffra och skulle som så många andra ha goda möjligheter att få sitt genombrott i Timrå.

Lär heller inte vara för dyr för våran plånbok. Som 22-åring är det nog mer prioriterat att komma till en klubb som han kan utvecklas så mycket som möjligt i.

Vi har bara efter den här säsongen tappat 3 spelare till SHL så uppenbarligen erbjuder Timrå IK en bra miljö att utvecklas i och är även ett bra skyltfönster för unga spelare med SHL-ambitioner.

Didrik Strömberg blir nästa spelare som tar steget upp till SHL och jag tror att han bara behöver en säsong till i Allsvenskan innan han är redo.

Det går bara att inte tycka om Didrik för hans stenhårda defensiva backspel och offervilja. Spelare som offrar sig hänsynslöst för laget uppskattas alltid och ett av mina bästa minnen från säsongen är hemma mot Asplöven där i någon av dagarna mellan jul och nyår när han i slutsekunderna i matchen vid likaläge och i boxplay kastar sig och täcker ett stenhårt slagskott med hjälmen och på så sätt fixade 1 poäng på laget. Det är verkligen att visa hjärta och kliva fram när det behövs som mest.

Ett annat fint minne från säsongen är i början av serien mot Karlskoga (?) hemma när Jens Westin får ett slagskott på foten och får så ont så att han inte kan stå på båda skridskorna. Karlskoga fortsätter att ha pucken i anfallszon i ett etablerat anfall som slutar med att Westin täcker ett skott till och man lyckas efter det få ut pucken ur zon.

Sådana sekvenser när spelare offrar sig så rejält för laget kan man bara älska och det är så otroligt mycket mer roligt att se än när t ex Erik Nyström försöker sig på att dribbla sig igenom ett helt motståndarförsvar men fastnar direkt på första spelaren.

Nu kan det såklart finnas andra faktorer som spelar in. Nyström trivdes kanske inte i Sundsvall som stad? Men det är helt obegripligt att han spelade i både AHL och KHL så sent som säsongen innan.

Likadant med Calle Åsell. Att han startade säsongen med SHL-kontrakt i Örebro är svårt att tro. Bra storlek men kass teknik och ofarlig offensivt. Spenderade väl större delen av tiden i Timrå på bänken som 13:e forward.

Nu är säsongen slut med över två månaders marginal och det är ingen idé att grubbla över sådant här. Men det hade ju varit att föredra om Nubben hittade en ersättare till Stenqvist på backen och en helt okej allsvensk målvakt som kunde konkurrera med Norja. Varken Ohre eller Lantz var väl redo för allsvenskt spel och när dom väl fick chansen att starta i någon enstaka match fanns det inget tålamod alls från tränarstabens sida och både Ohre och Lantz fick se sig själva bli utbytt i de matcher som dom faktiskt fick chansen att spela från start. 1 seniormålvakt, 5 backar och 14 forwards på kontrakt var inget vidare lagbygge om man säger så. Där som sagt Erik Nyström och Calle Åsell visade sig vara totalt meningslösa värvningar.

Redigerad kommentar

« · 1685513 · »