1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598762 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 2016/2017

Sv: Silly Season 2016/2017
Knylan: Det är Webb-TV, intressanta "inför-match" artiklar och hon styr sociala medier på ett bra sätt som jag inte tycker Timrå gör.

Corvo: Lökke borde nubben ta.

"Ett jättelöfte som tidigt fick besked om att det inte fanns någon plats i truppen den här säsongen. Har varit utlånad till Almtuna och gjort det helt okej där utan att dominera. Frågan är vad som händer nu? Lööke verkar inte ha speciellt stort förtroende från ledarstaben, men har samtidigt en intressant potential. Precis som Jonas Johansson draftades han i tredje rundan."

{7566}: Vad är det hon och BIK gör bra? Hur skiljer det sig från TIK, exempelvis gällande sociala medier?

KulltorpsOlli: Ja herregud det är taget. Känns märkligt i mina ögon om Brynäs tänker skeppa iväg honom. Visserligen har dom redan nu 9 Forwards på kontrakt nästa säsong men ändå. Killen är junior en säsong till och kan naturligtvis lånas ut till en Allsvensk klubb även kommande säsong.

Inte så imponerande stats i Almtuna den här säsongen faktiskt men ingenting att stirra sig blind på tycker jag.

Rightare också vilket är ett stort plus.

Kongo: De sköter allt så mycket bättre och de vill verkligen nå ut till fansen. De finns flera olika videoklipp, spelarpresentationer, inför match-klipp (vilket iofs TIK också har, men det är samma enformiga frågor som ställs varje gång) och eftersnack efter varje match med tränare och spelare. Allt känns proffsigare helt enkelt. Där har Timrå IK mycket att lära.

{7566}: Tack! Kan du vara ännu mer konkret/ge fler konkreta exempel?

KulltorpsOlli: Lööke kan du nog glömma, har en del SHL klubbar som rycker i honom, Frölunda bland annat. Verkar som att Frölunda ska ha alla junisar i Sverige...

Honken kanske vore någon som kunde hålla i andra spaden i vinter?

EXPLORERSMÅLAND: Den äldre eller den yngre? ;-)

Öhman påväg bort, kanske?

Herminator: Ung och ung... Närmar sig väl 40- strecket.
Men det SMÅLAND fikar efter måste väl ändå vara den Honken som använder hjälm och mask?

Knylan: Roger och Uffe nästa säsong ??

Gorkyman: Jag misstänker att Nubben är ännu mer sugen på Robin Lindqvist nu när han fått känna på HA också.

Minns hur jag satt och ondade på Uffe här och hans bleka karisma förr, under hans HV- och Frölundatid. Men ja, det är klart att det vore ett drömnamn här. Det känns lite långsökt dock. Om han verkligen vill börja coacha igen så bör det inte vara omöjligt att hitta ett jobb i SHL eller utomlands.

Knylan: Ja Uffe lär nog inte ha några större problem med jobb om han vill, hoppas dock att närheten till Ösd och att JD stannar är vad som behövs, annars är Robin ett alldeles utmärkt val

Knylan: om det är Öhman själv som jagar klubbar verkar han känna att det är dags att dra.

El Maco: Förståeligt. Jag kan leva med det hela också. Fram för något spännande framtidsnamn nu, gärna i kombination med Stridh också.

{7566}: Med flera:

Tror att jag/vi träffat den här donnan när vi filmade damturneringen i Gärde förra hösten för Livearena. Om det är samma tjej gjorde hon en riktigt bra studiosändning med Borken vid micken och i bild. Det var starkt jobbat, men oss som filmade ägnade hon inte ens en blick än mindre någon form av kommunikation. Men det är kanske så det går till bland proffsen. Observera att jag dock inte är säker på personen i fråga.

Med eller utan henne vore det en dröm att skapa en livskraftig mediagrupp i klubben. Vi borde dessutom samordna filmandet av (J18 och J20) juniormatcherna och A-lagets matcher. Självklart ska det vara intervjuer med både spelare, ledare och publik som sänds i periodpauserna. Lite vassare produktioner också, typ en kamera mellan båsen och Jimmy med en expertmic därnere. Kanske även kameror bakom målen vid kortsidorna. Och till sist, det är aldrig fel med förnyelse och "tänk utanför boxen" även om vi aldrig gjort så tidigare.

sargad: jag tror Småland menar sponken....

hondaxr400:
Förutom det du tog upp, här är några saker jag rent tekniskt tycker är viktiga för kvaliteten på sändningarna inför nästa säsong, i all ödmjukhet:

1. Bilduppdateringsfrekvensen. Sändningarna är som du säkert vet inte så följsamma när det går fort. Det här problemet finns inte i SHL-sändningarna så jag antar att det är en fråga om att sända med en högre fps?

2. Brännvidden. Om man tittar på SHL-sändningarna ligger kameran mycket närmare spelarna. I Hockeyallsvenskans sändningar ligger kameran i bland så långt i från att det är svårt att ens se var pucken är. Det är närmast fågelperspektiv ibland.
Jag antar att ni sitter på helt andra platser? Högre upp?

3. Ljudet är väldigt amatörmässigt. Micka även upp publiken och skaffa några schysta kompressorer som jämnar ut nivåerna.
Som det är nu hör man i princip bara kommentatorerna och inget av publiken. Och blir kommentatorerna exalterade slår det över och distar. Man hör liksom inget av stämningen i arenan.

Tre saker som är ganska lätta att åtgärda för att få sändningarna mer professionella..

Skellefteås juniortränare Lars Marklund (pappa till Sam Marklund) kanske kan vara en ersättare/andretränare till Roger Forsberg?

{7566}: Utan att veta någonting om mannen i fråga så kan jag, utan omsvep, klassa det förslaget som oerhört bra. Ett drömnamn.

Med tanke på Skelleftås formidabla överlägsenhet under 2010-talet så vill man ju, i vår sits, försöka komma över allt som går. Han har bara varit på juniorsidan och kan således säkert vara lite sugen på seniorhockey.

Länken har inte delats här (men folk har väl koll ändå, tänker jag) men ST har snackat med Nubben och Roger. Roger är helt inställd på att köra vidare och jag har svårt att se något annat ske. En tränarduo med Roger och Lars Marklund skulle på förhand kännas ohyggligt intressant. Tänk att få gjuta den grundstenen direkt: en Roger Forsberg som börjar få respekt på i hockeysverige och en Lars Marklund som varit direkt involverad i den förening som med mycket stor sannolikhet spelar sin sjätte raka SM-final i vår.

hubbenorlen: Först av allt, kul att få upp det här på agendan, saknar feedback å det grövsta på sändningarna vi gör.
Har köpt några som andra gjort och jag hoppas vid gud att våra produktioner är bättre än dom jag sett från andra arenor.

Ok jag ska försöka förklara förutsättningarna för det här konceptet (av det lilla jag vet) som gäller för våra produktioner. Det är ett "cheap charlie" upplägg som väl egentligen kopierar Livearenas idé om att göra billiga produktioner med hjälp av konsumenthårdvara och idiellt jobbande besättning, läs föräldrar. Hockeyallsvenskans målsättning är aningen högre men fortfarande snubblande nära amatörstadiet.
Det blir därför lite galet att göra jämförelsen med C-moores stora produktioner, med kameror i halvmiljonsklassen, stor OB-buss och anställd personal.
Gissar att hela vår utrustning kostar mindre än ett enda stativ dom använder.
Nu är vår hårdvara är den den är och vi har svårt att utanför direktiven göra något åt den biten utan avsevärda egna investeringar.
Jag är inte så hemma i vad som händer sedan bilderna lämnar min närbildskamera så ljud, teknisk bildkvalitet och hur det klipps kan jag inte ha några synpunkter om.

Vad vi däremot kan påverka är precis som du nämner, filmningen och vad vi väljer att filma och det får vi jobba med. Möjligen kan vi göra en utvärdering av den gångna säsongen och hur vi genomfört den nu när säsongen är över.
Intressanta inlägg kanske i viss mån kan kompensera bristande teknik och det därför jag förespråkar flera kameror, mera publikreaktioner samt närmare bild och ljud på spelare ledare och andra involverade i matchen. Domarna kanske efter match?
Flera kameror är något jag privat kan skjuta till och fantasi och utvecklingsidéer kanske kan födas ur den "mediagrupp" någon skissade på här tidigare.
Värdefullt med "ris och ros" här från er kunder inför en ev utvärdering.

Slutligen, stötta våra juniorer genom att ta er till arenan inför deras mycket viktiga matcher kommande helg. Själv ska jag filma J20. // Karl B.

hondaxr400: Jag förstår att det inte går att jämföra er utrustning med Cmores. Men det måste väl gå att ställa krav på antingen Hockeyallsvenskan eller Cmore att åtminstone kunna bidra med bättre och fler kameror, och nån form av utbildning? För i vissa hallar är det så bedrövligt dåligt att vem som helst skulle kunna filma och inte göra det sämre.
Har ni som sitter ute i hallarna organiserat er på något sätt? I så fall blir det ju enklare, att ni gemensamt får Cmore att lyssna.
För kritiken mot dessa sändningar har ju varit monumental denna säsong.
Så dom borde rimligtvis förstå att förbättringar måste göras.

hubbenorlen: Utbildning har jag frågat om och en utvärdering om den här genomförda säsongen också, men krav är svårt att ställa, möjligen önskemål och det är gjort.
Kraven på "bättre musik" bör nog hellre ställas av "lyssnarna" inte av "pianisten".
Det är ni som köper sändningarna som har kraft att ställa krav på C-moore/allsvenskan om det ska bli meningsfullt.

Själv har jag nästan noll koll på kvaliteten på produkterna, har köpt två matcher och dom var bedrövligt dåliga skapelser. Hur våra egna matcher ser ut har jag ingen annan koll på än de snuttar som repriseras som high light dagen efter och det har jag resonerat med Allsvenskan om. Blev lite oklart lovad möjlighet att se en repris men det hela kom inte längre än till ett löfte och där ligger det fortfarande.

Det finns ju faktiskt en annan aspekt att också tänka på. PERFEKTA sändningar till billigt pris LOCKAR knappast mer betalande publik till matcherna och det är ju dom kunderna som är klubbarnas inkomstkälla i första hand. Möjligen ingår den tanken i affärsupplägget. Vem vet? inte jag iallafall // Karl B.

hondaxr400: Krav från tittarna har ställts hela säsongen. Kolla på deras Facebook. Det är 99 procent klagomål.
Om det samtidigt kommer från er så väger det ju ännu tyngre.
Bättre sändningar kanske inte lockar fler, men om inget händer tror jag att Cmore kommer att tappa betalande kunder. Det är helt enkelt inte värt 300-400 kr per månad med nuvarande kvalitet. Inte för de tittare som enbart följer allsvenskan.

Almtuna erbjuder inget nytt kontrakt för Martin Janohls och Patrik Norén. Mr.Madhawk tror:
1. De har redan skrivit på med någon ny klubb.
2. För dyra.
Och utifrån det så finns det kopplingar mellan Norén och Timrå. Kanske det blir årets första värvning??? Sedan Janohls som är en stor målskytt?
Chansen kanske inte är så stor men man kan ju hoppas.

palleparling: Lite rykten vore roligt :)

Vilka spelare från andra HA- och SHL-klubbar vill ni se i Timrå IK 2016/2017?

{7566}:
Jag tycker att Patrik Norén ska värvas som en "ersättare" till brynis, Samt kontraktera ohre och låna ut honom till division 1 så han får stå ofta och kunna utmana på det sättet senare. Ejdsell och Persson hade jag jobbat hårt på att få över hela säsongen med. Marcus Ericsson från hästen hade suttit fint med! Jacob Berglund som just nu spelar i norge hade varit fint med. men de e vad jag tkr, vad tkr ni andra?

Niikeliito: jag tycker minst sagt att Marcus Eriksson är en bra spelare. Men han kommer aldrig lämna Hästen tyvärr. Han och Jesper Samuelsson är hästentrogna tills åldern tar dom.

Om inte annat så ser jag utöver dina spelare gärna Simon Olsson, Alex Aleardi, Sebastian Hartmann, Markus Kinisjärvi, Viktor Hertzberg och Simon Lövgren i Timrå.

T T: Har hört via en kille som är Hästen fan och som diskuterat lite angående Mackans Lönekrav med Karlin, tränaren i västervik. Karlin skall då ha sagt att han tror att Mackan kanske ligger på runt 70000-80000 kr i månaden i lön. Jag har inte koll på vad våra högst betalade spelare ligger på i månaden? Hur mycket fick Hallin nu när vi var i Allsvenskan nån som vet?

palleparling: Han har ju lämnat hästen???

palleparling: Har sällan skådat en sådan dålig import som Alex Aleardi. Tyckte att han var riktigt usel i Rögle också. Eldebring vägrade att spela honom pga hans ovilja att jobba hemåt. En lat, omotiverad och trubbig spelare. Nere i en fjärdekedja i Asplöven. 0 p o -6 i kvalet.

T T: det var som fan!!

Niikeliito: läste de nu, får väl hoppas då!

palleparling: Hoppas på talangutveckling istället.

T T: jag har hört att Macke ville ha rätt saftigt betalt med...

Jag tror han har haft ganska klent betalt innan så viss kompensation kanske han var ute efter... Det gick inget vidare...

Jag hoppas att vi kan hitta någon poängstark transatlant med några kilon på kontot som kan vara härförare till nästa år...

Dom är lätta att kära ner sig i...

söder över: Om 1-2 nordamerikaner är det viktigaste, varför inte följa ett nordamerikanskt lag istället? Då får du med flera ett helt lag fullt med nordamerikaner.

Kongo: Cool kommentar! Vad exakt har du emot nordamerikanska spelare i Timrå?

Kongo: talangutveckling är jättebra! Men man kan inte sätta en hel klubbs förväntan på top 5 placeringar hos ungdomarna. Dom ska kunna komma upp i a-laget och spela sitt spel och utvecklas. Inte behöva gå direkt in i en kedja som måste producera för att inte laget ska spela i hockeyettan året efter... därför krävs det tyngdvärvning! Någon som gör poäng.

Jag säger inte att vi ska bli nya Växjö Lakers a.k.a "Spenderarbyxorna", utan jag tycker ungdomssatsning är skit bra, och det är en stor anledning till att jag hatar just Växjö. MEN, rutin, tyngd och en ledare behövs alltid.

palleparling: Väl skrivet! Jag har själv skrivit lite angående detta ämne innan när det även då diskuterades trabsatlanter m.m. Vi skall absolut inte tumma på våran satsning på junisar, men det krävs rutin och spets utöver. Det är lite naivt att tro att man kan plocka ihop ett lag på bara junisar som skall gå upp och leda laget direkt i allsvenskan. Kolla på Aik!! Vågar säga att dom inte skulle varit något utan Christian Sandberg med hans sätt att driva och leda det unga laget. Visst vi har kvar Molinder, men han är knappast den härförare vi behöver för vårat unga lag. Molinder är dock nyttig och bra att ha i laget.

Sputnik: Just Christian Sandberg kom i och för sig upp via AIK:s juniorlag...

Jag bryr mig inte om ifall vårt bästa lag sätts samman med amerikaner, norrbottningar, femte generationens Östrandsbo, Peltomaas ungar eller en femma kineser. Men - rent strategiskt ska och måste vi ha ett flöde av egenutvecklade spelare. Om det är halva truppen som idag eller en mindre andel vet jag inte. Men för att komma någonstans på sikt kommer vi dessutom att behöva fylla på med nyckelkompetenser som vi inte har. Är en back på väg upp genom J20 som har potential att bidra ned 10-15 power play mål från blålinjen: Halleluja! Kan vi hitta killen i ett kanadensiskt juniorlag eller amerikanskt universitetslag: välkommen till Timrå!

Där vi är idag är det inte realistiskt att värva två femmor etablerad spetskompetens av SHL- klass så vi knäcker Modo när de åter kvalar nästa år. Men höjs lägstanivån och unga Timrå fortsätter utvecklas kan kanske tre-fyra spetsar göra en jävla skillnad om ett par år. Åter: passet spelar ingen roll för mig.

El Maco: så länge det inte är bobbare så ;)

palleparling: Instämmer i din och El Macos senaste kommentarer. Jag har naturligtvis inget emot nordamerikanska spelare.

palleparling: i princip alla i bobbarnas lag skulle som vanligt hellre spela i Timrå om de fick. Så jag dömer ingen om de platsar.

Kongo: Varför skrev du som du gjorde då o var så nedlåtande/dryg i din kommentar till söderöver?

El Maco: Ja men han är ju inte junior precis utan besitter rutin och spets genom ett antal år som A-lagspelare. Det var mest det jag var ute efter, sen att han är egen produkt skadar ju inte. Sen att Hallin slutar gör det ju extra viktigt att hitta rutin och spets i årets upplaga av Timrå ik, en som kan ta över pappa rollen. Men kanske göra det lite mer på isen än vad Hallin gjort den senaste säsongen i allafall.

Oavsett vad, huvudsaken är att vi hittar spelare som kan ta oss till nästa nivå. Influenser utifrån som kan lyfta befintlig trupp. Däremot har jag oerhört svårt att se att dessa influenser kommer att bli nordamerikanska spelare, åtminstone tills kommande säsong. Det kommer helt enkelt inte att bli så, av ekonomiska orsaker, och oddsen för att hitta en nordamerikan som vi dessutom kan bygga laget kring i ett flerårigt perspektiv känns små.

Det TIK sysslar med just nu är väl att sätta någon form av grund som på sikt ska göra laget slagkraftigt på riktigt, vilket innebär att vi i framtiden ska vara ett lag där även fjärdekedjan ska vara bättre än alla andra fjärdekedjor i ligan. Det är klart att det hade varit kul att ha en Mitch Wahl i truppen som gör 27 mål men jag har svårt att se Timrå IK värva den typen av spelare i dagsläget. Det går att bygga ett lag utan att behöva plocka dåligt scoutade ECHL-kanadicker, det är AIK ett bra bevis på.

Diskussionen kan så klart föras, men jag skulle bli mycket överraskad om vi värvar något dylikt i år. Vi har för små ekonomiska marginaler för att kunna unna oss en "stjärnvärvning" som gör en säsong för att sedan dansa vidare uppåt i systemet. Om man nu lyckas, annars blir det jävligt dyrt. Men det behöver man väl inte förklara närmare när det kommer till Timrå IK med de sista sex åren i färskt närminne.

Det finns säkert motsatsexempel men vi kan ju titta på Asplöven som hade det jävligt kul med Lagacé och Henrion förra året, åtminstone producerade de mycket poäng. Laget däremot, det placerade sig tre poäng från kvalserien och i år så åker de ur HA och har en ekonomi körd i botten.

Skillnaden mellan att värva svenskt och då i huvudsak nordamerikanskt är att det finns en pay off i att förädla svenska spelare. Plockar vi in någon som kört fast i SHL och får denne att blomstra för att sedan återgå till SHL säsongen efter så gör det oss intressanta för andra spelare i samma sits. Detta utan att behöva ta någon större ekonomisk risk. Jag vet inte hur många ECHL-spelare som sitter och sneglar åt specifikt Oskarshamn i dagsläget, men de är nog inte så många.

« · 1736008 · »