Knylan: vad jag vet så tjänar man frukansvärt lite i AHL bara. En medellön i AHL ligger lägre än Hallin hade (iaf förra säsongen). Och för att då inte tala om ECHL? Det är väldigt billiga spelare som kommer därifrån. Det skulle vi ha råd med om vi nu lyckats haft Hallin och Molinder på kontrakt 3 säsonger efter degraderingen. Deras löner är ganska dyra i allsvenskt mått mätt.
palleparling: Det är möjligt, jag har ärligt talat ingen aning. Det enda jag vet är att jag har oerhört svårt att se att vi från ingenstans skulle frångå redan uppkört spår och börja agentvärva nordamerikaner från ECHL (som väl är en riktig skitliga, så vitt jag förstått?) bara för att försöka vaska fram SPETS. Det kräver scouting och det saknas det resurser för. Vi verkar i ett land som levererar talanger löpande hela, hela tiden. Hur man än vrider och vänder på det så är dessa spelare billigare än att plocka hit någon som producerar bra i ECHL men har för dålig skridskoåkning för AHL.
Om man tittar på de fem lag som placerade sig högst i PP-ligan i år (vårt främsta sorgebarn) så är det bara tvåan VIK som representerades av flertalet nordamerikaner. Ettan AIS och trean AIK inga alls. BIK ingen och LIF har bara Montpetit. Med andra ord: det går! Även om jag också saknar den där känslan av att få in en nordamerikan och känna de där förväntningarna över att man inte riktigt vet vad man får. Det är spännande.
Vi får helt enkelt se. Många av de där spelarna går ju genom andra europeiska ligor, exempelvis den norska, för att ta sig hit sen. Men det kräver ju sin scouting också med tanke på vilken genombrun nivå den ligan håller. Jag såg nu att Frisk Asker slutade trea i år. De är det sämsta laget jag sett Timrå IK möta sen man mötte supporterlaget omkring 2006 och Jimmy Hamrin gjorde mål på straff.
Jag säger självklart inte kategoriskt nej till nordamerikaner eller andra utländska spelare men om det är vad många av er drömmer om så är risken överhängande att ni kommer känna besvikelse framåt höstkanten när säsongen drar igång.
Kongo: Jag blir så trött. Du har flera gånger använt dig av en översittarretorik. Du vet minsann hur TIK ska satsa, och gud förbjude om nån har andra åsikter. Vad fan är poängen med att raljera över att nån vill värva en transatlant? Har du över huvud taget haft nån som helst åsikt om laget som inte innefattar juniorer? Hur fan ska vi kunna bygga ett lag som år efter år enbart bygger på juniorer? Hur är det hållbart i längden?
Kongo: Det är väl självklart? Men det finns fler än en poäng. En poäng kan vara att värva en transatlant. Och det finns inget i den åsikten som strider mot nuvarande satsning på juniorer. Varken ekonomiskt eller filosofiskt.
hubbenorlen: Instämmer. Men i nuläget kan man nog säga att valet står mellan en transatlant med dokumenterad produktion eller en hel kedja (om inte mer) med billigare och yngre spelare som är i linje med föreningens strategiska vägval.
Kongo: Det har jag mycket svårt att tro. Vi kan naturligtvis inte värva toppspelare från AHL. ECHL är rimligt. Där tjänar en toppspelare ungefär lika mycket som Per Hallin gjorde. Och vi behöver inte ens värva en toppspelare från den ligan. Många av Allsvenskans succéer på senare år är på sin höjd top 30-spelare i ECHL. En sådan kostar ungefär lika mycket som Molinder, Lindhagen och Westin. Så det är inga astronomiska summer det handlar om bara för att det rör sig om transatlanter. Jag menar om de sticker till Italien och tjänar runt 200 000-300 000 om året så borde de rimligtvis hellre spela i Sverige för samma pengar.
Har ni hittat några intressanta spelare då? Om man tänker i banor av nordamerikanska spelare som endera fortfarande huserar i de perifera ligorna borta i USA/Kanada eller i Europa?
hubbenorlen: Om din uppfattning är att det står mellan Westin och att få hit en Henrion förstår jag din besatthet av att värva nordamerikanskt. Även jag röstar på en Henrion där, men jag tror att förhoppningen är väldigt naiv.
Kongo: Hallin-löner till två nordamerikaner som levererar som Lagace och Henrion lär betala sig både sportsligt och ekonomiskt. Först behöver vi dock låna för att inte behöva dra ner på annat som vi prioriterar. Levererar de inte blir läget rätt kört. Har du legat nedfryst sedan 2010?
Kongo: Jag är inte besatt och jag har inte legat nerfryst. Jag har heller inte uppfattningen att det står mellan Henrion och Westin. Lägg inte ord i munnen på mig. Jag redogjorde endast för vad sådana värvningar kan tänkas kosta. Kan man betala sådana summor till svenskar så kan man göra det till transatlanter. Och det finns inget som säger att en svensk spelare är ett poängmässigt säkrare kort än en transatlant.
Kongo: Jag tänker mig en spelare som har flera säsonger av produktion bakom sig. Som provat på AHL utan att lyckas. Det är så de allsvenska importerna brukar se ut. Många av dem anses vara lite för korta i Nordamerika men hävdar sig bättre i den svenska hocken som är mindre fysisk och bygger mer på spelintelligens. Lite äldre och mer rutinerad. Ungefär så.
Kongo: 10-20 i poängligan. Lön ligger rimligtvis på runt 300 000-400 000, vilket TIK bör ha råd med. Man borde ha råd med två såna spelare nu när pengar för Hallin frigjorts. Och igen: jag säger inte att det här är en väg som klubben borde vandra. Jag bara påpekar att det inte är en ekonomisk omöjlighet som många påstår.
hubbenorlen: Jag har inte tillräcklig kunskap för att säkert bedöma om ditt antagande är rimligt (lön (brutto eller netto?), prestation), men kombinationen låter som ett önsketänkande. Att Hallins lönepost försvinner räcker förhoppningsvis till att ta större delen av en minskad budget.
Kongo "Vi ställer upp med 2 stycken utländska spelare, varav en är Calof som hämtades in från Collegeligan och enligt uppgift hade 15 000 i månaden under sin första säsong". Saxat ur Skelleftes bok. Det hänger ju några lustiga profiler där så man vet ju inte med sanningshalten, men Stämmer det så bevisar det ju att det går att hitta kvalitet till lågt pris.
Kongo: Nu har jag iofs inte efterfrågat ett bedömande från dig huruvida mitt antagande är rimligt. Men ok. Mitt drömscenario är att behålla stommen från i år. Vi har ett samspelt lag som är mycket bra defensivt. Ersätter man Hallin med en spelare som är en van målskytt från exempelvis ECHL så får vi en förmodad förstakedja med Dahlen plus en till, förhoppningsvis Elias, som kan producera. Eftersom en spelare av kaliberns jag pratar från ECHL tjänar mindre än Hallin så tycker inte jag att det är en så riskabel värvning rent ekonomiskt. Visst, han kan floppa. Men den risken är inte mindre med en svensk spelare. Och en rutinerad allsvensk spelare kostar nog lika mycket. Lönerna är brutto.
Sputnik: Det vore intressant att få veta mer om hur hela den värvningen egentligen gick till. Jag kan inte se att en klubb som framförallt SAIK plockar över en collegespelare utan att ha gjort en grundlig koll, även om spelaren i fråga lyfter låg lön. Även om han hade 15.000:- i månaden (vilket inte är otänkbart) så finns det ju andra omkostnader, minst sagt. Utrustning m.m. Det måste vara ett sånt hysteriskt gytter att sålla bland collegespelare och hittar man något intressant så är man sannolikt inte ensam. Calof pratar i texten nedan om det goda rykte som Skellefteå har bland unga spelare där borta, så i just fallet Skellefteå så kan man nog stövla in och välja det bästa bland odraftade spelare som inte anses vara nära NHL.
Vart vi sen då hamnar i intressehierarkin, det är frågan. Framförallt när det saknas möjlighet att åka över och se spelare. Det enda exemplet vi har på detta sedan degraderingen är Wade Bergman. Nu vet jag inte någonting om den värvningen, men jag tror inte att jag riskar allt för mycket om jag utgår ifrån att Nubben tog honom enbart på inrådan av någon agent. Så länge han inte kunde tänka sig att äta medhavda matlådor, låna gammal utrustning och åka kollektivt till träningarna så blir han ju en kostnadspost som på inget som helst sätt kan motiveras såhär i efterhand.
Knylan: Nu skall det tilläggas att jag är utav den skaran att det inte spelar någon roll vilken nationalitet vi har på spelarna i våran rödvita dress. Så länge dom producerar/passar in i lagbygget och faller inom ramen för våran budget så är jag nöjd. Jag ville bara skjuta till lite lite i diskutionen om Transatlantiskt. :)
Sputnik: Ja apropå det här med transingar eller inte... personligen kan jag tänka mig att man plockar in max 2 stycken och att dessa då ska vara bland våra bästa spelare och tillföra spets i framför allt offensiven och PP. Det här med att bygga ett lag med 7-8 transingar, 3-4 finnar och sedan ytterligare 2-3 europeiska spelare känns ju som något köpelagen i söder kan hålla på med. Inte för att jag håller på Modoliderna men till nästa säsong tycker jag de ska se sig lite i spegeln och fråga sig om de verkligen vill vara samma främlingslegion som Växjö. Så kåt på guld och framgångar får man inte vara att man tappar sin egen identitet. Just därför är det kul att se att det är Carl Grundström, Viktor Olofsson, Gustav Possler samt TIK "lånen" Emil och Ludde som är deras främsta spelare i dessa matcher när det gäller som mest. Stämmer det förresten att Emil vann modolidernas poängliga i grundserien?
Lite oförskämt att inte räkna upp Filppula och Thomas, dom leder laget nu i kvalet och är en stor bidragande orsak till att VO går så bra. Sedan har spelare som Dwyer bidragit med hårt jobb och är en riktigt laglojal spelare. De flopparna vi haft är ju Butler som inte levt upp till förväntningarna samt Lappy och Wilson som skeppades under säsong.
Visst jag håller med dig att man vill se ett lag med lokala produkter, och sedan kan man krydda med spets som t.ex Filppula, Thomas, Welch. Men det är svårt när våra unga drar när det är dags att vara de som leder och drar laget.
Nej Emil vann inte interna poängligan, det gjorde Victor Olofsson. Men Emil har nog varit den jämnaste och bästa spelaren sett över hela säsongen. Kan han ta ytterligare ett kliv till nästa säsong så kommer han vara en riktigt bra center i SHL.
Kevin O Shea: Olofsson är från Ö-vik och egen produkt och tung att tappa såklart. Possler är från Stockholms trakten och det är väl inte konstigt om han vill flytta hem till sina rötter igen.
Gorkyman: En rätt så rolig grej var att jag tipsade Nubben om Bromé och Jacob Dahlström (spelat i Danmark den här säsongen) inför den här säsongen och båda har stått för ett litet genombrott den här säsongen. Så jag snackade med Nubben häromdagen om de två spelarna och han sa att han ska ta med dom till "sitt bord".
Kevin O Shea: Om Olofsson och Possler sticker så ska du se att Modoliderna försöka norpa Dahlen Jr och Elias P.
Överlag så tycker jag att det är på tok för stor rörlighet på spelarmarknaden nu för tiden. Som supporter av ett visst lag vill man ju känna igen truppen och kanske ha några favoriter man identifierar sig lite extra med. Hur kul är det då att se dem i värsta konkurrenten säsongen efter?
OlliJanne: Tror inte det är aktuellt för någon av dom att lämna Timrå inför nästa år. Båda 2 behöver betydligt mer erfarenhet för att kunna kliva uppåt. Sedan tror jag knappast Dahlen är aktuell överhuvudtaget lär hamna i Frölunda han den dan det är aktuellt att klättra uppåt. Elias däremot kan säkert hamna i Modo om 1-2 år om nu vi ens spelar i Shl då. Vi är ju i Allsvenskan just nu.
Sedan kan jag hålla med om att det är för mycket rörlighet på spelarmarknaden och det är otroligt svårt för mindre orter och klubbar att få behålla sina unga spelare nån längre stund som var mer vanligt förut. Då stannade man i klubben tills man klev över till NHL medans nu byter man klubb i SHL innan man kanske tar steget.
Sputnik:Som jag nämt innan så är målvakten Linus Lundin som för närvarande står i västervik i kvalserien en målvakt som jag tror skulle vara ett fynd för Timrå. Han har lånats in från lokalkonkurenten Vimmerby efter att ena målvakten skadat sig inför kvalserien. Han har därefter tagit över förstaspaden och stått rejält på huvudet dom matcher jag sett honom. Bra storlek, spelar med ett lugn men är ändå atletisk och kan göra riktiga "matchvinnarräddningar". Han skulle kunna tampas med Mattson om förstaspaden. Som jag har förstått finns det redan intresse från Allsvenskan och där tror jag att Oskarshamn är intresserade då dom har bra koll med tanke på det geografiska läget, även Vita Hästen skulle nog kunna vara ett av lagen. Blir intressant att se hur Nubben tänker kring målvaktsfrågan då jag Hoppas Mattson blir kvar. Dock så kan han inte vara så ojämn som han var under början av säsongen utan visa att han håller för att bära det unga laget en hel säsong.
{7566}: Mattsons behåller jag gärna hans högstanivå är superb men måste bli mer jämn, Ohre är jag kluven kring faktiskt. Tycker han kan göra grymma räddningar emmellanåt men att han är lite för flaxig och släpper mycket returer. Skulle nog vilja ha en målvakt som utmanar Mattson lite mer om förstaspaden.
Äntligen ett rykte! Det verkar som att cally47:s lilla snokning på Facebook stämmer rätt bra. Lite överraskande, kan jag tycka ändå. Men han är ju en murbräcka, Dallas. Han har ju varit kapten i år också. Är väl ingen succé att degraderas när man samtidigt är kapten för första gången i sin karriär, men det kan väl kanske vara lite av Asplövens bekymmer i år också. Känns som att det återigen kan bli ett gäng som rullar ut på E4 i Haparanda med slutdestination Timrå.
Jåkkinen: Jo, jag ser att det från SSK-håll spekuleras lite på Twitter. Förutsättningarna för en fortsatt stabil defensiv påverkas nog inte så mycket med ett byte mellan Bohman och Dahlroth, kanske att Dahlroth tar lite mindre risker i sitt spel. Minus för att vi tappar en högerfattad spelare, dock.
Jåkkinen: Jo, jag håller med om det. Därför är intresset lite överraskande, inte minst då det var Nubben som släppte Dahlroth från första början. Han hade ju varit en klockren förlängning i samband med degraderingen men gick då till Asplöven, från att ha spelat förhållandevis mycket i SHL i tre år.