hubbenorlen: Molinder har lika bra eller bättre stats (i kvalet) än vissa spelare som folk absolut vill ha kvar. Utvecklingspotential är bra och viktigt men jag tror vi behöver en del rutin också. Eller ja, jag tycker att vi behöver en stomme av spelare som är tillräckligt bra för att spela i Timrå IK men som inte är tillräckligt bra för att få NHL-kontrakt eller SHL-kontrakt från en konkurrent. Dom kriterierna tycker jag Molinder uppfyller utan problem.
Tikkare: jag är ingen dicksucker på nåt vis eller så..gillar att läsa hockeyinlägg här. Blir impad över hur duktiga många är att skriva. Skrattar många ggr för mej själv. Te x mannen, myten..Bragdbirger..vem är han egentligen?🤔 är han Lennart Jähkel?😎 Sputnik är en djupdykare som har bra koll och som jag fattat lägger ner mycket tid på analyser och vad som händer runt Tik..Bra! Du är förmodligen arbetssökande😀😉. Olle är en jävligt bra analytiker som säger o skriver bra och rätt fram saker.. (tupp) yes😆 Mike Nomad..tjaa.. efter hans bild här tillsammans med legenden Bulla ville han väl mest flasha även om jag tycker han har bra åsikter. Men snygg va han inte...joo.. halv snygg.. som jag😃 Det jag vill säga är att.. va fan att vi supp här på hockeysnack ska hålla på käfta redan..njut o sluta mät dase grabbar.! Timrå IK.. tillsammans är vi starka...p.s lite tjafs e bra
hubbenorlen: kuriosa: Molinder har 6 utvisningsminuter på hela säsongen. Strömberg, kinnvall, Berglund och Dahlroth har tillsammans dragit på sig 92 utvisningsminuter. I min värld är det ändå ett litet kvitto på att Molinder har bidragit till vår strålande defensiv denna säsong.
Tikkare: min åsikt är att om Timrå inte förlänger med Molinder och en allsvensk klubb plockar upp honom: ett stort jävla grattis till den klubben :) Topp 5 defensiva värvningar säsongen 18/19 i HA.
{297}: Jaja, stats hit och stats dit. Han var bra i Allsvenskan. Har inte sagt nåt om det. Jag säger bara att jag upplevde honom som tveksam i försvarszon under kvalspelet. Framför allt i matcherna mot KHK, när det gick lite fortare. Då tog han lite för lång tid på sig.
{297}: Molinder har gjort mig gråhårig och suktandes efter benzo flertalet gånger under säsongen. Jag har nog svurit mest över honom.
Men. Men; under finalen och kvalet växte han i mina ögon. Tyckte att han sällan - det hände, men bara sällan - gjorde misstag och att han allt som oftast lyckades spela sig ur press på ett smart sätt.
Hans avslutning på säsongen gör nog att jag tippar över till "låt-han-stanna-kvar-sidan".
fantasilos: Jag har inte några "bevis" för min åsikt. Minns bara att när jag tänkte att uppspelen tog lång tid, så var det i stort sett alltid Molinder eller Dahlrot som hade pucken.
Kerstin_k: din säsongsbeskrivning låter exakt som min. Han gjorde nog sina bästa matcher ever som back i kvalspelet. Fet respect för det.
Sen har ju da Mo den sköna egenskapen att han alltid spelar på sin nivå, oavsett liga. Han skulle inte sticka ut i vare sig div2 eller NHL.
Och kvar lär han bli. Dels av orsaken ovan, dels för att han är en nubbe-favvo. Förmodligen inte särskilt dyr, garanterat en bra snubbe att ha i sitt lag.
Bör rassla in ett gäng underskrifter inom kort. Ska vi gissa på 5 förlängningar i första omgången?
hubbenorlen: statistik går att vända och vrida på men jag tycker att det är lite orättvist att avvisa Molinder på såna grunder. Han är ju faktiskt inne på fler mål framåt än Boyce, Berglund, Lavoie, Larsson och Westin. Lika många framåt som Olofsson, Kinnvall, Strömberg, Wedin osv. Så inte tycker jag han var så dålig i kvalet heller.
hubbenorlen: Om det skulle vara ett val mellan Molinder och Dahlroth så behåller jag helst Molinder. Dessutom borde han gå att använda i en defensiv forwardsroll också om det skulle bli kort om forwards. Alternativet att låta båda gå tror jag inte på nu när Didrik sticker.
hubbenorlen: Precis och här får du ett gyllene tillfälle att omvärdera din högst personliga åsikt med hjälp av lite statistik :)
Vad jag syftade på är att det kanske inte är så rättvist att bedöma Molinder på känslor eller ”hur det kan se ut med honom” eftersom han bevisligen är inne på mer mål framåt och mindre bakåt än många andra, mer profilerade spelare. Han får dessutom spela boxplay när våra mer profilerade backar sitter i utvisningsbåset och det har han gjort bra. Man skulle kunna argumentera för att han är en jävel på att byta in sig i exakt rätt ögonblick hela tiden och att han är för snäll för att bli utvisad men min personliga åsikt är att han är en erfaren spelare som (precis som någon var inne på) spelar jävligt bra efter sin förmåga. Han kanske inte har utvecklingspotential men jag har heller aldrig sett honom åka och hänga med huvudet som mindre erfarna spelare (tex. Olofsson) kan göra ibland, bara för att blixtra till i nästa match.
{297}: Helt ok i kvalet, samt massor av erfarenhet som nyskolad back ser jag dock honom som max en 4 linare när vi nu spelar i SHL,ni såg väl själv ikväll vad som krävs av resp.backar,där gick det undan & så ser jag helst en back lira, snabb i tanken & i grillerna. Bara min åsikt förstås.
TikShank: samtidigt gäller det nog att vara realistisk. Det är skillnad på vad som krävs för att vinna SM-guld och vad som krävs för att hålla sig undan kval. Vi ska nog sikta in oss på det senare. Men ja Molinder är ju ingen PP-back direkt, där måste vi värva nytt.
{297}: Alldeles riktigt, men snabbare backar vill jag se dessutom ett par tyngre(nu när Didde försvinner)så vi får bra kombinerade backpar,naturlitgvis krävs även några snaipers så vi hänger mazzor av kassar också, Blir intressant att se hur laget förändras.
danne80: Han har ju kontrakt med Jokerit i KHL till och med 19/20 säsongen så känns väldigt långsökt. Annars en drömspelare naturligtvis om han kommer på kant med den klubben av någon anledning.
TikShank: Ja har man sett semifinal serien mellan DIF-SAIK så inser man vilka grymt bra backar som spelar på den nivån. Gamle TIK bekantingen Högström är bäst av dem alla men titta även på unge Filip Berglund och Emil Djuse i SAIK eller William Lagesson och Alexander Urdum i DIF... bara för att nämna några. Den kvaliteten på backar hade INTE KHK och ska vi vara ärliga så kan det bli svårt för oss att värva ihop SHL semifinal backar direkt första året men lika bra att sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna
OlliJanne: På tal om backar, har vi helt glömt bort att Oscar Drugge från Västervik spelar med oss nästa sässe?...vad tror vi om honom då? Min uppfattning är bra rörlighet på offensiv blå och hyggligt skott...men håller han för SHL?
erathoo: Drugge var väl kanske en av de där värvningarna som var tilltänkt för allsvenskt spel. Tror det finns många spelare i allsvenskan som kan höja sig en nivå vilket bevisats de senaste säsongerna av ett gäng spelare och vi får hoppas Drugge tillhör den kategorin.
Kattgubben: klipper in en del av artikeln angående kontraktsförlängningar.
"Sportchefen har tidigare berättat att närmare 20 spelare är klara för spel nästa år, men avancemanget gör att han inte kan presentera några namn ännu.
– Det kommer ta en väldig tid innan vi blir klara. Jag behöver skriva om alla avtal som jag hade till SHL–avtal och bara det tar tid. Sedan kommer det ta tid innan vi kan presentera nya spelare också, säger Norberg."
T T: Jag förstår ditt argument. Jag drog igång en ironi tråd som figurerade år 2000.. Glädjen sen i fredags sitter fortfarande på näthinnan och att ännu en gång har fått uppleva att vi går upp " LIVE " är så obeskrivligt underbart. Tänk att för en vecka sedan gick vi upp i SHL.. En magisk kväll med firande på isen och med 4 timmar sång på läktaren. Sådana minnen glömmer man aldrig. Ser fram mot premiären i Linköping 15/9 👏💪👊! FORZA TIMRÅ IK I vått och torrt och i med och i MOTGÅNG ALLTID ❤
Sputnik: om närmare 20 spelare är klara så kan det inte vara allt för många överraskingar kvar då. Om ryktena stämmer så har vi 7 nya (Patrik Blomberg, Oskar Drugge, Henrik Törnqvist, Andreas Söderberg, Albin Carlsson, Mattias Guter, Rickard Palmberg).Ur årets trupp så vet vi att Karlsson är redan klar för KooKoo och Didde försvinner troligen till HV möjligen tar han med sig Johnsson. Haukeland är mest troligen klar för Åbo och att Lavoie och Parks skulle få förlängt har jag svårt att se. Ska vi överleva nästa säsong så är det nog bäst att lägga resten av miljonerna på en bra målvakt. blir det något över så en riktigt bra första center (KHL klass) samt en riktigt bra tvåvägsback (Högström kanske är less på storstan och vill ha närmare hem till Sveg).
Med en extra emfas på ”i MOTGÅNG” således. Det hedrar dig att du har varit härinne och härjat under alla ”svåra” år (2013-2018) då så många från förr har ”fallit ifrån” på såväl läktare som på HS. För min del har det hela tiden känts mycket uppmuntrande med ditt starka engagemang (med en jävel innanför västen) medan jag själv hanterat situationen genom att försöka spela lite ointresserad. I själva verket kunde jag knappt sitta stilla under någon match i t ex HA-finalen eller direktkvalet. Men det är det inte många som vet. Timrå IK engagerar alltid mer eller mindre.
OlliJanne: det räcker nog inte med målvakt. Dahlén, Erik K, Haukeland, Johnsson och Strömberg...de fem bästa? Vad har ersatt? Inte alls imponerad hittills.
Nisse på Mon: tycker det känns lite svajigt när nubben säger ”vi har 20 spelare på kontrakt, vi ska bara omförhandla dom nu när det blir SHL”. Har man då 20 allsvenska spelare på kontrakt?
Kattgubben: Ja man hoppas ju det. Känns ändå på nått sätt som att nubben och den sportsliga ledningen har byggt upp en helt annan respekt nu. Talanger som vill komma till oss, bara positiva skrivningar i media. Det viktiga är bara att behålla ödmjukheten i hela föreningen och bygga upp föreningen starkare än nånsin.
Sputnik: Ja verkligen. Utgångsläget är ju det bästa möjliga egentligen. Har man inte lärt sig av gamla tiders fatala misstag så skulle jag bli mäkta förvånad.
Ska vi gissa på att de som är klara är: Victor Brattström, Hugo Enock, Marcus Hardegård, Johannes Kinnvall, Hampus Larsson, Emil Berglund, Jeremy Boyce, Lukas Enqvist, Vilmos Galló, Filip Hållander, Jacob Olofsson, Johan Persson, Anton Wedin, Patrik Blomberg, Oskar Drugge, Andreas Söderberg, Albin Carlson, Henrik Törnqvist, Rickard Palmberg och Mattias Guter?
Sputnik: Jag tar en rövare och säjer att Lander spelar i Timrå redan i år, stort Timråhjärta och lite hemlängtan och att Timrå har något spännande på gång. Hoppas jag får rätt och hockeygudarna har varit med oss hittills .
Puckat: Jag tror vi behöver fler backar i SHL, dom flesta lagen har mellan 9-11 backar, sen behöver vi värva ytterligare någon forward, jag skulle gissa att vi kommer ha 9 backar, 14-15 forwards och 3 målvakter.
Kattgubben: eller bryta kontraktet själv. 😉 Självklart handlar det om mycket pengar, dock så är det Lander vi snackar om och där verkar pengar aldrig varit hans första prio. Givetvis förväntar jag mig inte att han skall göra det men om han gör det så kan vi hänga upp Landers tröja med Dahlens direkt.
DenRöda: Endera ligger arenan kvar där den är, och då får man acceptera att klubben aldrig kommer kunna växa till någon stormakt i SHL ens i teorin, eller så flyttar man den till hamnen. Allt snack om Birsta osv. är ju bara en extremt ... | Läs mer