Sputnik: Tror Rattie passar i LHC. Han lär få en stor roll liknande den i Timrå. Men annars har det laget en hel del att jobba med. När man såg deras trötta spel blev man förvånad att de lyckades undvika kval och var nära slutspel.
Sputnik: Logiskt sett borde vi kunna värva en rätt bra ersättare till Rattie med tanke på att vi troligtvis hade en rätt stor summa avsatt för honom. Problemet just nu är att vi om en vecka inte ens har en sportchef att fixa en sådan värvning.
Zäta75: Personer som inte brinner för klubben utan går till tex LHC… tack o hej du har visat vad verkligen känner o tycker. Några tusen hit eller dit… kiss my ass! In Timrå I trust!
{7043}: Max Lindholm i AIK var en spelare som jag hoppades på innan han togs av SAIK. Bra storlek/fart och ett bra skott. Får nog en utmärkt miljö i Skellefteå att ta nästa steg.
The great one: nu försöker du vinna enkla poäng i hopp om att inte bli synad. Så här skrev jag tidigare om Rattie:
” Timrå IK > Sv: Silly Season 2022-2023 #2329540 · Olle 18x20-logogrm.jpg · 2022-04-11 23:10 Dr.Krykov: så klart man blir fäst vid Rattie med den säsong han gör hos oss men det är ju mycket för att han får fronta hela Timrås hopp gällande offensiv kraft. Visst vi hade Hanzl och hartmann spottade upp sig bra på slutet men idag står vi ju i ett annat läge också. Vi har fått in tre solida poängspelare av toppklass och förlängt med en till. Varav två centrar (!). Timrå har väl aldrig varit det laget som vinner budgivningar mot dom rikaste klubbarna och att köpa bort sig på Rattie i ett läge där vi definitivt behöver förstärka backsidan och kanske köpa en förstemålis, då är vi inne på linkan-spåret igen.”
Det är klart att Rattie blir saknad men han är inte oersättlig som vissa här inne vill göra gällande.
Tidigt i matcherna eller upp till halva matcherna hade han bra fart på rören men frilägen var inte Ratties bästa sida, han var skaplig på att etablera spel i anfallszonen men ingen trollkarl…
Defensiven höll men var inget som utmärkte honom…
Äh. Olle understryker att det inte är Messias som man bör bränna hela budgeten över…
The great one: Exakt. Spelare som Rattie är mycket sällsynta. Han har det lilla extra som många andra inte har och visar känslor. Kommer att sakna hans målvrål mycket. Antar att den härinne som hade bild på det tar bort det. Vilket antiklimax. Trodde att Rattie äntligen kände att han hittat rätt klubb där han äntligen lyckas och en publik som älskar honom. Är säker på att han inte kommer att känna lika starkt för LHC. Trist att det troligen handlade mest om pengar. Upp till bevis nu Timrå. 2 skickliga forwards måste in.
{7043}: Jo kan vara så. Sen förstod nog inte många värvningarna av Rosdahl och Olofsson till Oskars i början heller. Nu har ju dock Nubben lämnat över ansvaret, där ligger väl min största oro nu lite, att vi sitter med en till största del sportslig ledning som inte har några vidare störr hockeykunskaper. Förutom Ante som bollplank, typ.
Rytter: nu jämförde jag inte Rattie med nån spelare som hoppat in i en enstaka match, gjort mål och fått en skev procent utan med spelare som haft liknande roller och liknande speltid som Rattie.
Min poäng är inte att utmåla Rattie som dålig utan att ställa hans prestationer i relation till likvärdiga spelare och där är han medelmåttig. Han fick hur mycket speltid som helst i Timrå och det är, i min mening, en större faktor till att han landar ett monsterkontrakt med LHC, inte hans prestationer. Löfte om speltid var förmodligen hela anledningen till att han kom till oss från första början.
{297}: Du missar att han spelat i ett lag som sällan varit spelförande i 5vs5. Jämför med ett lag som SAIK eller Färjestad som kan rulla upp och ställa spelare helt ren i slottet eller på kanten. Timrås spel har handlat om att dumpa puck bakom mål få till tekningar osv. Vanligt scenario är att Rattie tar pucken vid blå, sedan driver upp men kanske tvingas till avslut tidigare än han tänkt eftersom han driver upp själv. I PP kanske han inte får de renaste lägena eftersom vi drällt endel med puck. Sen håller jag med att Ratties skotteffektivitet kanske inte är hans styrka, men överlag tycker han han hittar mål på ett sätt som är klart godkänt. Jag tycker Rattie är ett stort tapp, men sån är hockeyvärlden och finns stora möjligheter att bygga ett starkt lag inför nästa säsong.
Sputnik: Tycker tyvärr det känns väldigt skralt med spelare i HA som verkligen går att chansa på. Har övriga lag hittat något spännande än? Tidigare säsonger tycker jag det har kryllat av talangfulla HA spelare.
Rattie den absolut bästa och vassaste renodlade snipern vi haft på år och dar i Timrå. Vi tappar en spelare som gjorde nästan 1 poäng per match och var grymt bra i kvalet och du jämför honom med medelspelare. Var en ren fröjd att se honom live, och se hans smartness. Klart det är ett avbräck. Du skriver som om han inte skulle vara saknad. Varför skrev du inte samma sak innan beskedet?
KKoskinen: Sätt någon annan i Ratties powerplay position. Johan persson? gjort stora framsteg i mora och har bra skott, allt han behöver är att skjuta 15-20 gånger från samma position så går ju pucken in tillslut.
KKoskinen: Har svårt att se att vår hemvändare skulle gå med på att han tagit skott i alla lägen nu kommande säsong. Nej jag hoppas vi hittar 2 spelare för den pengen istället som sagt, kanske hitta nån i HA hyllan som kan växa ut i kommande omgivning.
{297}: Min personliga åsikt är att Rattie är mycket bättre än dessa två. "Du missar 100% av skotten du inte tar" så inte är det något fel i att försöka
Olli Nomadinen : Ja kollar man på de flesta topplagen så är trupperna långt ifrån klara. Nu är Rattie klar för överpris till LHC, så nu kan vi släppa det. Har inga hard feelings alls mot Rattie så sett. Tack för allt!
När man väl hittar dom där guldkornen som är lojala som typ Sonnenberg blev så ska dom fan känna av att det uppskattas.
När ett proffs hoppar vidare för pengar så är det ändå en fråga om lön vilket rimligen driver honom.
Så…
Ja thats life…
Win some Loose some…
Inför nästa säsong med de signaturer Timrå fått redan så känns det klokt att inte braka in i ett budkrig för Rattie.
Jag tycker inte Rattie ska hatas.
Han behöver inte dyrkas han har gjort det han skulle för Timrå.
Han skulle tillföra offensiv spets och han gjorde det!
Jag tycker inte att han behöver få några ovationer när han kommer till NHC. I kvalet ska jäkligt många i laget och staben ha beröm utöver Rattie!
Han fortsatte leverera! Erik Andersson lyfte sig, Tim Erixon, Per Svensson, Hartmann, Hanzl och Lundin lyfte sig markant! Lodin tog en ny roll mer för laget det får väl höra till samma kategori. Rattie fortsatte leverera.
Ovationer till Lander som till slut kom hem och dessförinnan försökte köpa tid genom att ordna Rattie ifjol…
{297}: Vet inte varför du fastnar i skottprocent. 10% mål är ändå bra och många skott han drar iväg kanske är från dålig vinkel eller bara för att få till en offensiv tekning eller en retur i ett sällan spelförande lag.. Sen är han väl kanske ingen Sörensen eller Omark i avslut. 65% av hans skott är på mål 6e bäst i ligan vilket talar för att han har viss aim till skillnad från en hel del spelare som skjuter 2 meter över varannat skott. Rattie var bra men är inte på något sätt oersättlig.
KKoskinen: nej visst, vi ska gråta floder över en spelare som gör mål på lika många skott som Henrik Thörnqvist och Rickard Palmberg gjorde sist dom var hos oss.
Nisse på Mon or: Ja för det brinner ju verkligen i knutarna, snart nedsläpp. Kanske bättre det blir genomtänkt och tar sin tid än att det går fort och fel? Ständigt gnäll på föreningen och är det inte den det är fel på så är det lokalmedia. Du tar verkligen din uppgift som pensionär på 100% allvar
{7043}: En av de tråkigaste dagarna för mig och de dom håller på Timrå IK på länge. Trodde aldrig Rattie skulle gå till en medioker klubb nu när hans vän Lander kom tillbaka. Han hade chansen att bli en legend i Timrå, och valde fel efter pengar. Måste skilt jävulskt mycket mellan buden. Vi borde kunnat matcha om vi hade kört en kampanj och ökat sponsringen. Detta känns mycket dåligt. Förvånar mig inte om han avgör mot oss nästa år. Enligt mig är Rattie ovärderlig i Timrå. Nu räknar jag med att vi måste ta in en målskytt i samma kaliber ungefär men lite billigare. Varför varför Rattie?! :( Du var min favorit.
KKoskinen: Ja där är väl största utmaningen. Att se hur sportliga ledningen klarar av att landa spets. Hur sugna är till exempel spelare på att joina Timrå utan en utsatt sportchef eller färdiga tränarteam i dagsläget etc.
Ser gärna 2 högerskyttar in i topp 6 om man får välja.
sargad: Han har en fru som säkert har sagt och tyckt ett och annat i den här frågan. Och om han då får 100 tusen mer i månaden så klandrar jag inte Rattie, och nån skithög är han då inte i mina ögon.! Kom ihåg att han bidrog starkt till att vi sitter här idag och bröstar upp oss inför hösten. Och, det var inte jag som nämde närheten till sthlm. Oavsett så är 4 tim två timmar mer än två timmar..
Sputnik: Jämför liksom med vad Pontus andreasson och Linus Karlsson lär kostat i jämförelse. 😅 Sen att Rattie spelat i ett bottenlag. Jovisst men ändå spelat med Hanzl och Lodin mestadels. Inga dussinlirare heller.
Söderöver: exakt, han skjuter mycket. Mest i ligan. Gör mål på 10% av skotten vilket landar honom på 36:e plats i SHL. Säger inte att Rattie är dålig men bitvis dubblade han i båda PP-formationerna till och med. Får man så där mycket speltid så kommer puckar att trilla in. Däremot är han en bra bit ifrån topproducerarna i ligan och det är hårdfakta. När Rattie inte fick spela på sin vänsterkant eller blev sönderläst så tappade hans produktion till riktigt låga nivåer. För 375 pistoler är jag säker på att vi kan hitta en likvärdig spelare som klarar av att snitta på Hartmann eller Lodins nivå (båda med bättre procent än Rattie) med den typen av speltid. Om vi inte redan har dom i laget dvs.
Min slutsats: Rattie blev överflödig när hemvändarna presenterades. Timrå gör rätt i att inte köpa bort sig på honom.
Han är inte värd 375k i månaden såklart, men nu behöver vi väl kanske inte låtsas som att han är tidernas sämsta spelare i 5v5 som bara kan skjuta lite i PP?
Tycker det känns jävligt surt just nu, hoppades verkligen att han skulle vara kvar men för dom pengarna kan vi såklart få en bättre spelare. Nåja, hoppas Lander trycker till honom ordentligt när vi möter det pissgänget.
KKoskinen: Håller med. Rattie var riktigt bra och många matcher kändes han som vår ende spetsspelare. Men ska bli intressant att se hur resten av laget formar sig och kanske lite skönt ändå att detta med Rattie är avklarat.
KKoskinen: Jag intalar mig faktiskt inte att jag anser det är en förlust för 375k. Jag är övertygad vi kan hitta bättre för dom pengarna. Hellre utspritt över 2 spelare om det är så.
{9682}: Jo och förmodligen både Fredrik Olofssons och Rosdahls kontrakts värde tillsammans med deras kontrakt direkt från HA. Som sagt så gäller det att bygga smart och utnyttja omgivningen med Hanzl, Wedin, Emil.P och Lander etc och hitta spelare som kan göra en 30 poäng var minst och sprida utt poängen lite.
Min gissning ligger i att Patrick Russell spelade in (Tidigare lagkamrat) Samt att han och frugan kommer närmare Växjö där de har vänner sen tidigare, sen tyvärr så, lönen. Är Rattie någon vi hade velat behålla? Ja. Hjälper det att försöka övertala oss själva genom statistik att Rattie kanske inte var så bra ändå? Nej. Rattie var riktigt bra. Det är en solklar förlust, men det är inget vi kan gör något åt nu, bara att blicka framåt
Jag undrar om vi inte ibland glömmer bort att vi har ett motståndarlag på andra sidan som inte vill att Timrås stjärnor ska åka 8or runt dom. Kan det vara så som Leksands huvudtränare sa inför matchen, att EP och Dahlén är bra ... | Läs mer