1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601902 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 2022-2023

Sv: Silly Season 2022-2023
Lander, Wedin, Pettersson. Finns det nåt info om deras lön?

{297}: jaha, Rattie till LHC alltså? Han som var så klar.

Klart som fan att han kommer att saknas. Hur det än är, eller var, så levererar han. Må så vara att han sköt 18 biljoner skott och gjorde 23 kassar (eller hur många det nu var) - men han gjorde det. Han gjorde målen och framför allt i kvalet gjorde han viktiga mål.

Vi kan lura oss själva hur långt bort som helst med att han i 5 mot 5 minnsan försv... bla bla bla... Han var grym och kommer att saknas utifrån precis exakt dom premisserna som fick oss att älska honom.

Sedan kan väl bara framtiden utvisa om det var klokt av Timrå IK att inte buda ihjäl sig på honom. En legoknekt som vill tjäna pengar. En jävligt skicklig legoknekt. Men att han gick till LHC?! Av alla lag valde han dom?! Luleå, Rögle, FBK eller Frölunda hade ju varit mer rimliga. Han måste ha fått ett fördelaktigt bud. På tre år också.

Hade inte Lander, Wedin och Pettersson kommit hem hade jag gråtit blod just nu. Men med dom spelarna är jag tveksam att det ekonomiska utrymmet att signa Rattie var så stort. Och när andra lag la sig i på riktigt kanske det var lika bra att släppa honom?

Men jag vet inte. En del av mig är jävligt bitter just nu. En annan del av mig är mer cynisk - vill han lita för pengarna låt han göra det.

BlackBay: Som jag förstod det enligt Jennifer på ST så är Nubben i princip inte ens delaktig i truppbyggandet längre.
Torines och Ante som håller i det.
Undrar dock vad Nubben fått ihop för lag då endast 2-3 spelare skulle fås in när han dragit. Var Rattie med i beräkningarna? Vi har blivit av med Lööke,Åberg och Rattie. 3 högerskyttar och det måste in minst 2 rightare i min bok. Kan dock leva med att en viss 54 vänder hemåt då..

BlackBay: å andra sidan lär väl inte ante behöva åka till Vladivostok för att hitta lediga KHL-spelare med tanke på vad som händer där, det lär nog landa en hel del fax på kansliet från agenter med spelare att bjuda ut.

Antalet säsongskort jag köper till kommande säsong, beror i slutändan helt på vilken typ av ersättare som tänkts värvas in...
Än är det många pusselbitar för att få detta lag komplett... 🤔

Fan kunde inte Cluben ta Alvarez med, han är ju en nyckelspelare

Karlsson74: Ja, Lander, Wedin, Pettersson, Laleggia är då inte värt att köpa säsongskort för

Älskar verkligen den här sekvensen i uppsnacket inför match 4 när Sanny omedvetet,(?) trummar med i klackens ramsa 😂
Vinet gör sitt, har redan glömt Judas-Rattie 👍
Uppladdat:

500x0-screenshot2022-04-22-23-01-31-889comgoogleandroidyoutube.jpg

Då är det bara att hoppas på att HV71 vinner och Lucas Wallmark spelar i Timrå kommande säsong!

Lander spelade väll med honom i OS?

{297}: Får verkligen hoppas att det letas en klasslirare som ersätter honom och inte nån utfyllnad i tredjelinan

thorwald: Tycker det ser ut som dom blir bättre på papperet iaf. Brock Little, Markus Ljung, Ty Rattie, Sebastian Strandberg osv. Låter väl inte fy skam. Finns det något lag som INTE kommer bli bättre på papperet nästa säsong? Oskarshamn möjligtvis.

Jåkkinen: jo naturligtvis.. För egen del.. Jag köper alltid.... Gjort sen mitten på 90..
Nu var just antalet jag tänkte på..

Kerstin_k: jag kan vara helt fel ute men jag tror att anledningen till att Rattie drar till LHC är just Lander/Pettersson/Wedin. Det är inte en pull-faktor för honom, det är en push-faktor. Han vill spela där han får massor av istid. Han hade fått mindre av oss än förra säsongen, han hade fått ännu mindre i Frölunda, Luleå osv. Däremot lär han få mer av LHC.

Det är klart att Rattie blir saknad men jag väljer att fokusera på det vi fått in snarare än det vi tappat. Att vi fick behålla Hanzl tycker jag var oerhört positivt utifrån vårt läge. Det kunde varit värre, vi hade kunnat vara Oskarshamn och kolla vilka spelare dom tappar säsong efter säsong.

Jåkkinen Bara dom namnen är värda entrepengen! Dock är jag orolig för Weddas skadebenägenhet som sagt. Spelat kring 30-40 matcher rätt många säsonger nu. Kan snabbt bli rätt tunn trupp sett till spets om vi inte ersätter Rattie på nått sätt i allafall.

{297}: Rattie för 375 000 i månaden luktar väldigt mycket kval, speciellt med att det är/kommer att bli klubbarnas marknad där Timrå inte kommer behöva jobba ihjäl sig för att hitta en någorlunda ersättare eller till och med två i och med KHL situationen.

Två rightare måste in om vi inte ska ställa Walli i pp men för cirka 400 000 borde vi kunna göra det. Om vi har dom pengarna det vill säga och som det låter kommer det ju gå en inflation i toppspelare på marknaden och med den inflationen borde också lönerna gå ner, så lite hål i hövve att betala 375 000 för rattie denna säsong, eller någon säsong för den delen.

Där ser man. Jag kommer sakna Rattie och det är hur man än vänder på det 47 poäng som försvinner från laget. Sen kan man försöka lura sig själv med att han försvinner i 5 mot 5 eller vad som helst. Han vann interna poängligan, det är fakta som är svårt att prata bort enligt mig.

Jag tror ändå att vi än så länge ligger på plus denna silly season genom Lander, EP, Hanzl och Wedin. Att misströsta och tycka att sportsliga ledningen nu gör ett uselt jobb är smått löjligt att uttrycka. Nu kanske TIK kan ge bud till andra spelare som inte ens var på kartan tidigare. Jag väljer att tycka det ska bli spännande att se vad som presenteras framöver!

BlackBay: Rattie var ett fynd kosta inte mycket jämfört med Hanzel men Rattie har mörkat sen Nubben stack gjorde väl det när Hv gick ut med det

Kerstin_k: Rattie till LHC ja, känner mig rätt besviken nu idag. En spelare med pondus och vilja, pådrivare och sniper - framförallt när han fick den där extra sekunden i PP att sikta in sig. Hade antagligen lyft sig ännu en nivå i kommande säsongs Timrå.

Att han drar för pengarna kan vi tycka mycket om, men helt allvarligt vilka spelare gör inte det nu för tiden? Den enda i Timrå senaste decenniet som inte är sådan är väl Dahlén. Det är liksom normen nu, money talks. Kan inte direkt klandra Rattie för det, men besvikelsen finns där ändå.

Sen att en del tonat ner hans betydelse, ja vi kan bara spekulera i hur han varit kommande säsong i Timrå men samtidigt är det väl inte superlätt att hitta liknande spelare bara sådär. Visst han är absolut ingen messias, men visst fasen var en av våra absolut bästa offensivt och med rätt karaktär.

Karlsson74: Spelarna jag nämnde bör sälja kort..

{7043}: Med tanke på att de just fått in Smejkal skulle jag inte våga tippa på det. Malmö däremot kanske...

Perreman: Till eget försvar så sa jag tidigt att jag inte vill behålla Rattie i en extrem budgiving då jag inte anser honom som oersättlig.

Rico01: vi tappar 47 SHL-poäng i Rattie men får in Lander som snittat 32 poäng per säsong i KHL och en som gjorde 48 poäng sist han spelade i SHL i Emil Pettersson. Dessutom behåller vi Hanzl som gjorde 40 poäng. Lägg till Wedin som gör 30 poäng på 39 matcher i HV71 året dom åker ur. Det finns hopp!

jaha ja..
LHC rattie

Perreman: Jag är rätt övertygad om att Rattie hade fått svårt att komma upp i samma nivå som denna säsong om han hade spelat i Timrå nästa säsong.
Han hade inte varit säker på att få spela i förstakedjan och han kände nog det själv också.

Kanske var bra att det blev såhär ändå.

{297}: Ja och mer lär ju komma in nu när det finns en del hål att fylla bland forwards. Blir väl en lösning med att man skall satsa på Oliver Johansson nu då. Men han måste spela ett år i HA och bygga på sig lite. Kommer aldrig att hålla i SHL kommande säsong tyvärr.

Sputnik: Kan ju dock konstatera att traden Rattie mot Rautio smakar sådär just nu. 😅

Sputnik: Finns ju en rightare ledig på marknaden som vi nu har råd med..... Åberg.... synd bara att han inte gjorde så mycket poäng man väntat gör den dyra pengen bara.

Rico01: Oskarshamn ser ut att tappa Olofsson, Rosdal och någon av zohorna bröderna? Krävs en hel del för att ersätta dom.

Rattie i p.p....mums
fem mot fem spelet?
har hellre 5 topp spelare
...tack för allt nr.39
men han går att ersätta
...vi kommer ha ett bredare/bättre lag

{7043}: De tappar bästa backen Cooper till Växjö med.

BlackBay: Åberg var lite utav en besvikelse. Känns också som hans spelartyp inte är det vi behöver när vi får in Wedin/Pettersson. Ska inte säga att Åberg var dålig han har fått lite oförtjänt mycket kritik och han lyfte sig i kvalspelet, men samtidigt var han puckkär utan att producera särskilt vassa målchanser. Kanske han hade passat bättre med andra spelare, men känslan är ändå att vi kan bättre.

Sputnik: Precis. Får oerhört svårt att ersätta dessa spelare. Men det verkar ju som att dom gör nånting väldigt bra där nere ändå. Lyckas få ihop spelet trots seriens sämsta backsida på papperet exempelvis. Fillander och sportchefen deras gör verkligen ett grymt jobb, tyvärr. Är väl ett bevis på hur ett bra ledarskap kan höja nivån i samtliga lagdelar.

Något som blir oerhört viktigt för oss nästa säsong.
Vi får inte tro att det blir något självspelande piano för att hemvändarna anslutit.

Sputnik: ha ha ja verkligen.. Rautio var verkligen ingen målvaktvärvning som fick en att höja på ögonbrynen... Hoppas ändå han var en riktigt billig lösning i förhållande till vad man fick. så man kunnat lösgöra en del pengar till jakten på ratties ersättare..😏

{7043}: Nej och det finns trots allt några hål att fylla för att jag skall känna mig riktigt trygg, även med henvändarna inräknat. Speciellt när vi som sagt tappar ännu en offensiv högerskytt, den bästa vi hade till råga på allt. Mer spets måste in, det är den krassa sanningen.

Sputnik: Amen på det... 🤧

{297}: Äh, av de spelare jag ville ha kvar från föregående säsong låg Rattie längst ner på listan.
Det deppigaste egentligen är väl att han verkar vara en ganska skön lirare men inte tusan är han på något sätt oersättlig.

Tror Tjecken kommer äta upp en hel del av måltiden som Rattie lämnat med kedjekamrater som kompletterar honom bättre.
Hanzel fick ett ordentligt lyft offensivt när Lodin svalde diveriet och gick all-in som support. Vilket i förlängningen betydde att elHanz bara behövde kompensera för en spelare i linan och gjorde 9.5 poäng på 4 matcher varav 4.5 mål.

Nä framgångsreceptet Råttie stavas snarare kedjekamrater och oändligt förtroende än några överjävliga kvalitéer.
Och vi har onekligen förstärkt med spelare som gör andra bättre.

Nu lär man väl bli mordhotad men om LHC velat byta Rattie mot Törnqvist så hade jag gladeligen tackat ja.
Och det är fan ingen brist på Törnqvists.

Hade dock varit helt okej med Rattie om han varit kvar, är bara lite mer likgiltig inför det faktum att han inte är det. Och kan garantera att konkurrenssituationen inom laget 22/23 hade dragit ner Råttis produktion oavsett.

PS. har jävligt stora förhoppningar på Hartmann inför nästa och tror han lätt har 20 pinnar i sig och är en bra mycket mer komplett spelare än den där Kanadicken i LHC som alla verkar gilla/sakna.

PS.2 Använd Ratty kosingen och värva nån fräsig monsterback istället!

Sputnik: Så är det. Men jag känner absolut ingen oro i dagsläget. Långt kvar till säsongen börjar och marknaden är större än vanligt. Timrå är nog själva medvetna om att man kommer behöva värva in 2-3 kroppar till. Gärna från den ”högre hyllan” .

Någon som vet var Niko Ojamäki hamnar? Ska tydligen vara aktuell för SHL. Rightskytt

TIK-Lund: Amen brother, huvudet på spiken! 👍

TIK-Lund: monsterback? Vore väl om man ringer upp strålman och erbjuder han en bunt kosing innan han blir för gammal. . 😏

Sputnik: In med Dahlén, Strålman och Boyce så är det lugna puckar hehe

Sputnik: Blir så irriterad att jag måste skriva av mig. Jag stör mig så in i helvete på att Rattie säger att han hört bra saker om Linköping och att han lockas av den roll han blivit lovad i klubben. I helvete heller.
Han skulle ha fått exakt samma roll hos oss och han har knappast hört en massa bra om den sopiga föreningen.
Han valde pengarna. Punkt slut.
I stället för att bli en legend i TIK fortsätter han sin resa som legoknekt.
Snacka om att missbedöma en persons karaktär. Hoppas på 7+11 nästa säsong. Håller det inte för osannolikt.

hubbenorlen: Det där får man ta med en nypa salt.
Klart Rattie inte kan säga rakt upp och ner, "jag fick en sjukt bra lön."

De där flosklerna säger alla. Han drog ju dock inte,"jag tror vi har nått bra på gång" eller " jag gillar satsningen dom gör." Så frågan är hur mycket han tror på det själv. Allt går att köpas för pengar. 😅

LHC kommer få sån smisk nästa säsong, sanna mina ord. 💪

Sputnik: Känns som att det är guldläge att sno Moras gamla klassiker när deras publikfavorit drog till Malmö när vi möter LHC hemma. Jag gillade vår "Ikväll kommer Axelsson slänga trunken i havet" men den här är ałl time high:
"Hope the money is goode, cause the hockey sucks"

Sputnik:
"jag vill vara med på resan att ta tillbaka Linköping till att bli ett slutspelslag."
Han vet inte ett skit om LHC. Och den resan är inte vad som driver honom.
Tycker bara att det är så synd att han reduceras till en parentes i Timrå-historien. Jag förväntade mig mer av honom.

Så klart trist att Rattie sticker. Verkade ju av allt att döma vara en riktigt hyvens kille, och vad man nu än tycker om att han drar till Linköping så går det ju inte att se miste på att han verkligen engagerade sig i spelet och laget under den tid han var här.

Hej hopp. Dags att söka högerskyttar.

Olli Nomadinen : Vinet 🙄
"We Hope the money is good cause the hockey sucks"

hubbenorlen: klart det är pengar som driver majoriteten av spelarna.. Alla går att köpas för rätt summa..
Det som förvånar mest är väl att han valde just Linköping..vill han inte ha chansen att vinna något? Varför inte välja ett lag på dem övre halvan? Är ganska övertygad om att majoriteten av toppklubbarna också var intresserad.. Fast inte beredd att buda över Linköping...

Karlsson74: En kombination av bra pengar och möjlighet att spela toppminuter, antar jag. En del av att göra karriär som spelare är ju att hela tiden stärka aktier inför nästa säsong.

Karlsson74: Säger en hel del om LHC:s status om man lägger närmare 400k/mån på en Rattie. Allt eller inget där nu känns det som, LHC:s dagar i SHL är räknade

« · 2336372 · »