{3405}: Nej helt enig där faktiskt. Inte till vilket pris som helst. Säg att Dahlén faktiskt vänder hem, skall Emil.P lira 3:e kedja liksom? Nej vi får inte glömma det är viktigt med rollfördelning trots allt. Pengar skall ju finnas till målvakt och backar med etc, kanske ännu mer till breddforwards med vill säga.
Men sen tappar vi ju inte bara mål i Rattie i så fall. Även ännu en högerskytt i och med att Åbergs och Lööke redan försvunnit. Men det är klart, skulle man bli av med Alvarez och Liljegrens lönekonto så..
JonteD: Angående Liljegren så tycker jag att han skulle kunna hävda sig i en fjärdekjedja/extra, han är ändå tung, helt okej på skridskorna och skulle nog verkligen kämpa. Han kan ju också bevisligen också göra mycket poäng och vara bra defensivt i HA så egenskaper finns ju. Tycker det skulle vara intressant att ge han ett år till att bevisa sig nu när han har varit med och kanske växt in i det lite mer och har en till försäsong i kroppen.
Personligen Ser jag mycket hellre än billig, hungrig Liljegren som kämpar och sliter i en fjärdekjedja än en mjuk och mätt alvarez som glider…
Nu har jag också hört att Rattie och Laleggia är klara för år 2 i klubben, samt en till transatlant har spekuleras fram. Och sen om det är muntliga överenskommelser ännu vet jag ej. Jag hoppas min källa har rätt iallafall.
{3405}: Att han kommer få en mindre roll är jag inte så säker på. Han kommer få lira antingen 1a eller 2a kedja med Lander eller Hanzl som center och Wedin eller Pettersson som andra vinge. Kommer vara 2 absoluta toppkedjor i SHL på papperet. Ser inte att han skulle plockas bort från 1a PP heller, där behövs verkligen en rightare och vem skulle ta hans plats istället? Tror han kommer kunna ösa in minst lika många mål nästa säsong om inte mer nu när han fått sikta in sig rejält!
DenRöda: Ja, jag hoppas inte att det är Genoway.. Jag hade haft lite is i magen och inväntat rätt spelare från KHL eller så. Hörde igår att Oskarshamn gjort en fin värvning från Pelicans. Jiri Smejkal 26mål o 22ass. Spelade OS för Tjeckien. Men inget slår ju våran silly än så länge även fast den knappt börjat för andra 😁
Niikeliito: Ja, Smejkal är oerhört skicklig. Livsfarlig framför mål. Tänkte lite på honom som värvning under vintern faktiskt som en lekkamrat med Hanzl och Rattie. Men sen kom jag på, många av målen han gör skulle inte funka i SHL för att det är tuffare defensiv. Men kommer han in i tempot här så är oskarshamn extremt farliga.
{8179}: ah, förlåt. Skyller på att jag är trött. Såklart glömde jag Lundin. Det är frågan om han ska ta Anderssons plats istället, och sedan Andersson med Walli i en 4e som antingen kan agera Joker eller Shutdown
falconuggla: Jag ser gärna en Rightare i varje topp 2 kedja dock. Sen är inte Emil P och Dahlén de mest framstående i fysiken. Dahlén-Lander-Hartmann skulle jag vilje se. 😁
Men skulle inte klaga över sen uppsättningen precis. Kör Lundin som 3:e center och ner med Andersson som sagt. Boyce 13:e forward. 😊
{8179}: Dom var bra i ett "slutspel" tillsammans, frågan är om dom är bra tillsammans i en serielunk över 52 matcher. Det kommer ju såklart ändras under säsongen.
Sputnik: Ja då är det ju till att välja vilken tilltänkt stjärna man vill se i tredje. Men tror somsagt att Rattie knappast kommer få en mindre roll i nästa års upplaga av Timrå oavsett Dahléns vara eller icke vara.
falconuggla: Jag håller Rattie högre än Dahlen. Vi har sett en Dahlen i HA av högsta klass.
Sen har fått se en Dahlen i landslaget och där gjordes det inga större avtryck.
Av dom vi har och har fått in så skulle jag ranka Dahlen på plats 5-6 bland folk frammåt. Tyvärr brister det i fysiken för Dahlen, poäng gör han när han får spela PP och får tid på sig
Sen är det klart att han är bra spelare som verkligen tillför
Barkborren: Dahlens blick över hela banan, och att dra på sig spelare är guld värt. Alla spelare har sina styrkor. Men fick jag välja mellan Rattie och Dahlen skulle jag utan tvekan välja Jonte
Barkborren: Nu är du ute och cyklar. Dahlén har gjort 12 mål och 10 assist i NHL denna säsong. Efter att inte ens ha gjort en match i SHL. Varken Wedin eller Pettersson har ens varit nära att hävda sig i den ligan. Inte ens Lander har gjort fler poäng under en säsong där borta. Samma med Rattie.
Tom Topp: Vet inte om någon verkligen tror att han ska komma hem. Är väl mer en spekulation eftersom det gått tungt senaste tiden i NHL och han har fått sparsamt med speltid. De och att Dahlén förmodligen inte skulle spela någon annanstans än Timrå eller NHL ger lite hopp. Men vi hoppas ju för hans skull att han får fortsätta i NHL såklart!
Tom Topp: Tror det är 50/50. Får inte Jonte ett kontrakt av San Jose som han anser att dom är beredda att satsa på honom,ja då tror jag han kommer hem.
Tom Topp: Så är det. Men vi ska också ha i åtanke att vi inte är de enda i Europa som kan signa honom. Han har uttryckt sig vilja spela i Schweiz också. Att det vore dröm att spela i alperna.
DenRöda: Jag tror inte Jonte spelar over there till hösten och han kommer a l d r i g spela för nån annan klubb än oss i Sverige.
Dock tror jag inte han i sin ålder är främmande för lukrativa alternativ i Europa så ska vi vara med i en ev kamp om honom tror jag vi får slanta upp rätt rejält den här gången. Han har inget kvar att bevisa avseende Timråhjärta så att spela för kompispris ska vi inte förvänta oss.
Frågan är då hur klubben hanterar det om förmodat dyra Rattie och LaLeggia signat utöver det vi redan har. Då lär externa finansiärer vara ett måste. Dessutom är det ju isf ett helt annat Timrå han kommer tillbaka till än vad han har erfarenhet av. Han skulle inte kliva in som den självklart starkast lysande stjärnan och automatiskt bli Ledaren.
Han skulle i allra högsta grad bli en i mängden med meriter och kvalitéer som överglänses av flera andra. Frågan är hur han skulle hantera det för förutom den fysiska biten så tycker jag det finns frågetecken för den mentala biten, att hantera just sånt, i hans NHL-karriär så här långt
Olli Nomadinen : Imorgon får vi nog reda på om Rattie och Laleggia förblir våra spelare. Vore konstigt om det inte sker med tanke på att det är så många personer runt föreningen som säger att det är kirrat, samt aftonbladet går ut med det.
{7043}: när han fick lira i första kedjan och pp och bli serverad med puckar ja, nu när han spelar längre ner levererar typ 1 skott på 3 matcher. Fast som ledare i laget skulle han va ovärdelig att få hem
DenRöda: imorgon eller nån dag nästa vecka hoppas vi på Rattie och LaLeggia men oavsett om dessa återvänder till hösten så känns det som vi får ett grymt mkt bättre lag, även om de andra lagen förstärker med KHL leftovers de också. Fan vet om inte vi blir lite av förlorare på detta med KHL då Lander, Wedin och Pettersson var på väg hem oavsett. "HååVee" lär väl städa av Modo och sedan tulla av kollekten för att fylla laget med KHL knektar. Blunda och peka Nubben, kör en repris på när du hade Frölundas plånbok
OlliJanne: Nja. Läser man intervjun i ST med Pettersson så var nog ursprungliga planen att lira några år till utomlands innan han vände hemåt men pga rysska invasionen sökte han sig hem direkt istället. Så även vi är väl "vinnare" på detta?. Vem vet, även Wedin kanske valt att köra KHL nåt år till om inte invasionen varit ett faktum? Har vi dessutom lite is i magen med att fylla sista platserna kan vi även göra plats för nåt fler guldkorn från KHL alternativt ha en plats över för #54
BlackBay: ja men Lander hade anslutit oavsett ryss invasionen. Fast är det så att ryssjävlarna gjorde så att vi får hem 2 så pass bra "egna" spelare som EP och Wedda så är ju vi vinnare, då två hemvändande landslagsspelare är = fyra legoknektar... Nytt djungelordspråk
Barkborren: Dahlén är en offensiv spetsspelare. Han kommer aldrig få ut något av sitt spel i en 3e 4e kedja i NHL. Jag personligen tror att han inte kommer räcka till i NHL över tid. Men hans prestation än så länge är mycket bättre än vad exempelvis Wedin och Pettersson åstadkommit. Pettersson har inte ens fått gjort en NHL match. Så att säga att Dahlén skulle vara sämre i SHL (på förhand) än 5-6 st av våra forwards är helt obegripligt. Jonte är en absolut toppspelare i SHL (på förhand).
Inte till vilket pris som helst. Säg att Dahlén faktiskt vänder hem, skall Emil.P lira 3:e kedja liksom? Nej vi får inte glömma det är viktigt med rollfördelning trots allt.
Pengar skall ju finnas till målvakt och backar med etc, kanske ännu mer till breddforwards med vill säga.
Men sen tappar vi ju inte bara mål i Rattie i så fall. Även ännu en högerskytt i och med att Åbergs och Lööke redan försvunnit. Men det är klart, skulle man bli av med Alvarez och Liljegrens lönekonto så..