NDR: Nu håller jag med fullständigt vad gäller Lodin men med tanke på rykten och funderingar kring stämningen i årets trupp med en viss Dahlén i skottgluggen kan jag inte låta bli att kittlas lite av tanken på hur Lodin skulle rört om i den grytan
OlliJanne: Ja, det har väl varit lite situationer som har gått att diskutera. Lite revansch nu när lodin tar tag i hvs klubba och får med sig en viktig tvåa!
DenRöda: ”Pilö kommer bli mer stabil med ett grundspel, något Oinkarna saknat denna säsong?”.. Gäller att vi hittar ett grundspel också, för det har ju inte direkt funnits hos oss heller..
Greven: Alla räknar iskallt med att det faktiskt blir Jokinen som ny tränare. Fan vad paff man hade blivit om de ryktena visar sig vara fel, och Timrå kör en storslagen pressträff där ny huvudtränare annonserar, och den gamle geten Hans Wallson skuttar in😂
{469}: Min fru säger att ni ska anställa Mandeville nu på en gång, boka en swich kampanj för honom nu omgående.. Hon pratar fortfarande om Kent Mandeville, han var bäst, la straff sin första match och satte den..
Greven: Ja Juuso Pärssinen är ju också en drömspelare att få hit.
Idag sker samtal med spelarna. Vi lär snart få reda på att Hanzl, Lundin, EA och Mieho inte får förnyat kontrakt. Mest spännande är det med nyförvärv såklart.
Det bästa med Jokinen (om det nu blir han) är att det är en vinnarskalle som har siktet inställt att coacha i NHL. Ska han till NHL så har han inte råd att misslyckas med ett SHL-lag. Förhoppningsvis en coach som kan ryta ifrån ordentligt om spelare inte gör jobbet. Men jag skulle gärna vilja få nya målvakter också. När går kontrakten ut på målvakterna vi har idag?
Joslan00: Sanny gick ut i deras podd och berättade att Jokinen är en oldschool-coach som tränar oerhört hårt. Sovjet-hårt. Han gillade det inte. Det sjuka är ju att det har varit så under Ante också. Fys, fys och åter fys. Enligt alla uppgifter jag fått om Jokinen så stämmer det. Istället för kanske 2 timmars pass varje dag så är det 4 timmar. Man kör järnet rakt igenom med både fys, teknik och taktiska egenskaper. Tror det fanns en artikel på finska (har inte hittat den nu bara därför) där en spelare berättade att han blev bättre för varje träning och match. Jag ser fram emot hur utvecklingen kommer blir för spelarna kommande säsong.
bar mofftak: ställ grabbarna femton meter isär och slå pass fram och tillbaka som man gjorde i E-pojkarna. Till nästa säsong måste vi städa bort alla de där puckarna på backhand, en halvmeter bakom m.m.
Laken: Ja deras serie är ju riktig slutspelskänsla medan våra matcher mot Rögle kändes som försäsongsmatcher. Det som förvånar med HV-OINK serien är ju att båda lagen dessutom vågar spela hockey. Inte alls det där krampaktiga som mellan Brynäs och Malmö förra våren.
2magisk: Tror inte de äldre har något problem med upplägget. De rekryterades hit och även förlängde med Timrå i vetskap om att det är hård träning som gäller. Kravställningen kommer vara helt annorlunda inför nästa säsong. Jokinen vill ju som sagt ta sig till NHL och då krävs det att han gör sitt yttersta för att få med sig alla i laget mot den resan. Misslyckas han så lär han nog definitivt inte coacha i NHL. Vi får samtidigt hoppas på att han prickar rätt med de assisterande tränarna också.
DenRöda: Och Rikard Grönborg tycker Jokinens spelidé och träning är framtidens hockey, får se vem som har rätt.
Samt att han ser det viktiga i att hålla gruppen hel, trots att han är tränare i finland med 99% finska spelare i laget väljer han att alltid prata Engelska.
2magisk: Samtidigt så spelar Jarko Immonen 41 år och Jormakka som fyller 34 år i Jukurit. Vi har en del av våra hemvändare som skall vara i sin prime nu. Tror inte åldern skall vara nått hinder.
Så länge våra hemvändare har drivet och viljan att utvecklas så kan det bli kanon det här!
{469}: Jag tror att spelarna fått info redan om vem som kommer och vad det kommer att krävas. Ingen vill ju tydligen lämna så jag tolkar det som att alla är positiva till det som komma skall.
DenRöda: Ja och jag har inte känslan av att Jokinen är nån tyrann som det målas upp lite av Sanny på nått sätt. Vet att Jokinen själv tryckt på mjuka värden och att se individen. Där man likväl som ställer krav, skall kunna snacka om annat som berör livet och inte alltid handlar om hockeyn
Att flera säsonger i rad komma så högt upp i tabellen med Jukurit. Är att jämföra om Oskarshamn skulle komma 3:a i SHL. Aldrig att det skulle funka om Jokinen vore nån slags slavdrivare.
Har Jokinen den balansen med att kunna ställa krav, som spelare köper för att de tror på att de utvecklas under den "skärpta" kravbilden. Ja då skall det bli intressant att se vad vi kan få ut av våra hemvändare.
Jag tror att Lander och Hållander är sådana som älskar denna kravbilden i allafall.
bar mofftak: Hartmann är grym när han spelar på topp, då är han som en demon på isen. Tyvärr sker det alldeles för sällan. Tror precis som du att Jokinen verkligen skulle kunna hjälpa Hartmann ta nästa kliv, och bli en gedigen topp 6 gubbe.
Hans kontrakt går ut efter nästa säsong. Vore det inte typiskt om han tar monsterkliv kommande säsong, höjer sitt maknadsvärde brutalt, och sedan kommer typ Frölunda eller HV71 och öppnar upp lädret ordentligt, och så är han körd. Classic Timrå liksom
Så här spontant känns Jokinens hårda träningsupplägg som ljuv musik för plågade timråitöron. Som man tränar spelar man. Den här säsongen var vi mjuka från start, och värre blev det ju längre tiden gick.
Blir hyperintressant detta. Vi behöver ett komplett spelsystem (inte bara den defensiva biten med spel utan puck), få in mer tuffhet och ta oss in på mål. Och ett PP. Killgissar vilt, men tror inte att Jokinen skulle nöja sig med att bara rulla ett dysfunktionellt PP flera månader i sträck och tänka att "det är ändå grabbarna själva som måste lösa det".
Kan så klart bli bajs detta, men fram tills dess är jag synnerligen optimistisk. Spola fram vår/sommar, let's go!
Sanny berättade i dagens podd att han hört att Dahlén varit långtidssjuk vilket kan vara en förklaring till hans sviktande form. Alltså inte skadad, utan sjukdom. Post-covid kanske?
Dakkan: Har läst om att folk skall ha sett Dahlén med nått slags extra axelskydd ett tag. Men där var det bekräftat varför han varit så rädd för närkamper(mer än vanligt)
Är det axeln så måste han operera den en gång för alla, precis som Wedda. Där har det slagit väl ut!
{469}: Läge för operation ja. Får hoppas på att han får en tid i Maj/Juni, så är han tillbaka till oktober/November precis som Wedin. Då har vi dessutom chans att ta in någon form av ersättare för en lite mindre slant då Dahléns lön betalas av SEB från den 90e dagen tills han är spelklar.
{9829}: Vad Jonte skulle behöva är en förändring/förbättring i sin bålträning. Bålen, alltså magens och ryggens muskler, fungerar som ett skydd att t.ex. dra på sig skador. Bygger du en starkare bål når du en förbättrad balans, du blir både snabbare, starkare och din rörlighetsförmåga förbättras även den.
KHKmoonarn: Genast när han anlände till S:t Michel meddelade huvudtränaren Jokinen att det bara är genom spelarutveckling och individuell utveckling som även en klubb med små resurser som Jukurit som kan utmana vem som helst i SM-ligan.
Jokinens vision har sannerligen vunnit mark under tre säsonger.
I spelarutveckling är fysisk träning kärnan i allt.
– Vår princip är att isträningen i Jukurei alltid är tuffare än själva matchevenemanget, det vill säga mycket skridskoåkning och mycket slagsmål, förtydligar huvudtränaren.
Jokinens strategi kan också göras till ett numeriskt faktum.
– Om en spelare åker tre kilometer i en match så åker spelaren 7-8 kilometer varje dag på vår träning.
Dubbeld: Dä var klart innan Jull å dä märktes... För vek när dä jäll.. Tack rinn lätt...å lyck tull 👍 Imorgon ä dä Halt å lyttinens tur.... Å lämna för Siljan
Bragd-Birger: Jag är också mycket optimistisk gällande Jokinen. Om någon presterar dåligt över tid tror jag att han inte drar sig för att bänka vem det än är även om det är en sk "stjärna". Samt han kan nog säga till Kapanen att han kräver förändringar och truppen om något inte fungerar.
{469}: kan ju ha hämtat hans skott också men kollar man statistiken så gör han ju trots allt bara 3 mål mindre än förra säsongen. I assist statistiken droppar han hela 10 ass, från 22 till 12. Kan man inte slå sin gubbe i sargduellerna så blir det väl färre lägen där man kan servera en lagkamrat. Kan ju ha med oro över axeln att göra.
Blake Slåhan: Här kommer en ström av killgissningar, häng med! Till att börja med så håller jag inte helt med om att backarna var för dåligt involverade i det offensiva, jag köper att vi har/hade för få poängbackar (lyckas Freij ... | Läs mer