1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601414 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
"Nubbens" arbete inför vintern fortsätter.

Välkommen till Timrå IK Johan Andersson !!

Per HApps:

Har du börjat cykelträningen? Arenan uppe i Ö-vik är väl snart klar.

Per HApps:
Ja förutom Friskan då, ;)

Dream Team:
Skulle tro att Nubben vet redan nu hurvida det blir Timrå eller ej för Hedström.

Dream Team: "ett avtal som inte skulle ha haft någon verkan nu när vi vet hur NHL-avtalet såg ut", så skulle det stå!

Ambroo: Visst var det så. Timrå IK ville alltså inte medverka till att Jonte skulle missa ett NHL-kontrakt. Genom att gå med på att ge uppskov från det avtal som upprättats mellan Jonte och TIK, ett avtal som inte skulle ha haft någon verkan nu när vi vet hur avtalet såg ut, vill man som sagt lämna dörren öppen för honom att själv fatta ett beslut. Givetvis såg man alternativet att man ev. skulle kunna ha detta till sin fördel om nu Jonte hade tänkt sig att vända hemåt på nytt.

Timrå_penko: inte gött :)

Ambroo: Gött, hoppas verkligen att han stannar.

Jag tror att han är precis vad Timrå behöver, en måltjuv med näsa för mål

Perfekt för förstakedjan

Timrå_penko: Med tanke på vad han kostar så är chansen minimal att vi får se han i höst, möjligtvis när MIF gästar då...

hristo: Icke! På måndag lär vi få klarhet.

Är det helt klart att Rosa lämnar? har inte sett nånstans att han är klar för nån klubb....

Ambroo:Är voutelainen helt avskriven eller?
Han är väl fortfarande inte officiellt köpt av nåt lag ?

hristo: Som jag skrivit förut så finns väl alltid möjligheten att man kontrakterar 13 forwards innan ev NHL namn kan komma på tal. Kommer sedan Gunno/Hedström/Manderville/Annan så finns ju alltid möjligheten att låna ut tex Wennerberg, eller om nu någon av Svensson/Sundh inte håller måttet.

hristo: Varför inte bredvid Robban och iom det flytta ner Pelle bredvid Nilsson så att Wennerberg blir den 13:e forward som han borde vara...

Men nu är det ju så att även om Manderville vill komma tillbaka så ska även TIK ställa upp på det, men om vi leker med tanken så skulle det se relativt bra ut:-)

Tjalle: Detta vore väl inte så dumma uppställningar.
om nu manderville bestämmer sig för att bli kvar vart kan han tänkas gå in och istället för vem?Jag tror det kommer att värvas någon extra forward eftersom nubben sa att man kan tänkas att låna ut vissa yngre spelare under säsongen!

Jason: Sant, men samtidigt så må det ju ha varit just avsaknaden av ett avtal som gjorde att just den klausulen var inskriven. Vad som senare hände i just den här affären var att när ett nytt avtal gjordes upp så valde TIK att låta Jonte få möjligheten att ta ställning till ett nytt bud från Ducks.

Jason: Man gick väl från Timråhåll med på detta någon vecka innan det blev 15 juli. Ja, man räknade kanske med att det skulle kunna bli klart med ett avtal, och ville därmed ge Jonte chansen att få ett någorlunda vettigt kontraktsförslag.

Ambroo: Jag betvivlar inte en sekund att Timrå var schysst med honom men Timrå kan inte ha klausuler som går runt avtalet mellan NHL och IIHF, den 15/7 fanns det inget avtal och när det senare skrevs hade Timrå inga möjligheter att stoppa övergången

Målvakter
1:a Johan Backlund
2:a Johan Asplund/Mika Oksa

1:a femman
Anton Strålman - Sanny Lindström
(Jonathan Hedström/Niklas Nordgren) - (Riku Hahl) - Timo Pärssinen

2:a femman
Pär Styf - Kimmo Lotvonen
Robert Carlsson - Fredrik Warg - Per Hallin

3:e femman
Kalle Koskinen - Petri Kokko
Mattias Wennerberg - Peter Regin - Magnus Nilsson

4:e femman
Johan Svedberg - Eric Moe
(Björn Svensson) - Johan Andersson - (Oscar Sundh)

Antaganden:
Frans Nielsen - NHL

Jason: TIK hade i vilket fall en klausul inskriven i Jontes kontrakt som sa att om han inte hade gjort klart med en NHL-klubb senast den 15 Juli (vill jag minnas, kan också varit tidigare) så skulle hans kontrakt med TIK gälla oavsett, men Timrå var som bekant schysst med tanke på omständigheterna med strejk och allt.

Herminator: Vet de också mycket väl, men det är bara antaganden från din sida. Likväl som att nån kan säga att han har en släkting här och att det kommer att avgöra att han spelar här (bara ett exempel), så hänvisar jag till en tidningsartikel som du tror är vinklad.

Vi ska väl inte glömma att han har kontrakt på ett år till over there (om jag inte har fel).

klas klättermus: Nej håller inte med dig, det kan vara lätt som journalist att lägga ord i munnen på folk man intervjuar. Särskilt under det allmänna glädjerus som rådde i närområdet efter att SAIK äntligen gått upp igen.

16 års uppdämd frustration rann av alla inblandade.

Swordster: Jag är ganska säker på att avtalet var på det viset att NHl kunde plocka spelare fram till slutet av Augusti (24/8 ?) och det gällde även kontrakterade spelare.

Swordster: Precis så som du beskriver det var det, men hur det blir i vinter återstår att se även om jag av en som jag skulle kalla det är "en säker källa" fått höra fler än en gång att det mesta talar för TIK och att de kommer närmre varann hela tiden i förhandlingarna.

Kom dock ihåg att man kan inte lita och tro på att ett handslag eller en muntlig överenskommelse är nåt att ha.

Swordster: Känner inte till nån annan intervju, jag använde pluralis felaktigt med andra ord. Duktigt påpekat!

Men dock kvarstår att han säger i intervjun att han ska spela i.. osv. Det var det jag ville förmedla.

Jag är även medveten att man inte blint kan lita på tidningarna. Men tycker samtidigt att det måste va svårt att citera en person fel, i en så pass rak fråga.

Jason: Där är du ute och seglar på djupt vatten...?

Jonte hade ett giltigt komtralt med Timrå, och eftersom att man passerat ett uppgjort datum i hans egna kontrakt. Några andra datum gälle inte då, NHL kunde inte plocka kontrkaterade spelare utan att lösa dem eftersom avtalet mellan NHL och Europa inte var påskrivet. Så då gällde ett givet datum i Jonte eget kontrakt som angav att han före ett visst datum kunde gå till Anaheim men inte efter det.

Eller har du några andra sanningar?

Swordster: Lägg dessutom till det faktum att det som står i tidningar inte alltid behöver vara sant.

Swordster: Tiden för NHL övergångar var inte ute när Hedström skrev på för Anaheim så Timrå hade ingen möjlighet att stoppa honom från NHL spel, däremot kunde Tik sagt att ditt kontrakt med oss upphör då vi inte kan vänta längre. När lockouten upphörde blev stoppdatum i slutet av Augusti och Hedström skrev på 14/8

"TIK kommer att försöka kontraktera fler yngre spelare, för att ge en bättre fördelning i truppen.
Mer rutin och spets i första- och andra femman, mer ungdomlig entusiasm i tredje- och fjärde femman plus att någon kan komma att lånas ut till något allsvenskt lag."

Tjalle: sedan tvivlar jag också på att Wennerberg passar in i den 4:e kedjan som är vigd åt unga spelare som Oscar Sundh och Björn Svensson m.fl. (förutsatt att de skriver på osv.)

klas klättermus: Säg en annan intervju en den i PT som länkats här tidigare, gjord samma kväll som de gick upp, där han har utalat detta?

dr-nix: Naturligtvis...fel från mig. Jävla Johanhysteri ;-)

ernie eagle: Jag vet inte mer än de intervjuer som gjorts med Hedström i lokaltidningarna "däruppe", där svarar han på en direkt fråga att om han ska spela i Elitserien så kommer det att vara i Skellefteå (förutsatt att de är kvar i ES). Finns en möjlighet att han vill vara diplomatisk, men han lär få skit för de senare om han väljer ett annat lag än SAIK.

Vi får nog sluta med att lägga ner tid på att diskutera och tro att Hedström lirar i Timrå nästa säsong, det var allt jag ville ha sagt med mina inlägg i frågan Hedström..

Tjalle: Jag är nog relativt säker på att Backlund är klubbens nya 1:a målvakt..

Swordster: Oj, det låter ju häftigt. Men jag antar att risken är att Hedström inte blir den förste gentlemannen att bryta ett löfte. Vad ska Nubben göra då? Är ett muntligt agreement så pass starkt att han inte har några andra möjligheter än att spela i Timrå?

Spännande att se huruvida det förhåller sig på detta sätt eller inte. Lät ju som en otroligt cool lösning från Nubbens och Timrås sida.

dr-nix: Man gav extra tid i tre omgångar och släpte honom utan att vara tvungen strax före det att säsongen startade. Därför sägs det, från mycket pålitliga källor, att hans kontrakt kommer att gälla från den dagen han spelar i sverige, allt genom en gentlemsagreement mellan han och Nubben...

Tycker att värvningen av Johan Andersson är helt rätt. Man ser ju tydligt den strategi som präglar Nubbens arbete. Och det känns mycket bättre än i fjol. Nu återstår det ju dock att se vad som trillar in till första kedjan.

Hej på er!
försöker sammanfatta läget utifrån rykten och egna funderingar. Varsågoda att göra egna försök...

Målvakter
1:a Johan Asplund
2:a Johan Backlund/Mika Oksa

1:a femman
Anton Strålman - Sanny Lindström
(Jonathan Hedström/Niklas Nordgren) - (Riku Hahl) - Timo Pärssinen

2:a femman
Pär Styf - Kimmo Lotvonen
Robert Carlsson - Fredrik Warg - (???)

3:e femman
Kalle Koskinen - Petri Kokko
Per Hallin - Peter Regin - Magnus Nilsson

4:e femman
Johan Svedberg - Eric Moe
(Björn Svensson) - Johan Andersson - Mattias Wennerberg

Antaganden:
Frans Nielsen - NHL

Jason: nja det drog ju ut på tiden osv. men jag minns inte exakt hur det låg till men jag tror att Talangscouten har delvis rätt. TIK gav Hedström (eller var det Nordgren??) extra tid osv...

Hedström hade ju ett tvåårskontrakt som väntade. Hade han spelat för oss hade han alltså haft ett år kvar, och då hade han ju inte kunnat lira för SAIK då de nu gick upp. Jag tror fortfarande möjligheten finns att vi ser honom i TIK-tröjan. Men jag tar inget för givet.

Talangscouten: *fast dom inte behövde*

Timrå hade väl inte kunnat stoppa Hedström på något vis, det var väl frågan om att hans vara eller inte vara i Timrå det handlade om. Timrå kunde krävt besked och sagt stopp för Hedströms medverkan i Tik men dom kunde knappast stoppat honom från NHL

klas klättermus: Det har ingen fast adress i Skellefteån bortsett stugan i Bjässviken då, och den nyttjar de inte året om.

För övrigt lär ju Jontes lägenhet finnas kvar i Sundsvall också. Och anledningen till att familjen temporärt bor i Skellefteå är närheten till mor och farföräldrarna så att det också får en skymt av barnbarnen.

I övrigt vill hon inte bo kvar i Skellefteå och sist hon fick bestämma blev det Timrå. Fårhon välja igen så blir det Timrå. Därmed basta.

Swordster: Rätta mig om jag har fel.. fru och barn bor i Skellefteå.. Var det nåt som var oklart där.. Jag skiter väl i hos vem de bor!

RocknRolf2: Backlund har visat i Leksand att han är en bra målvakt. Vi har blivit "bortskämda" med riktigt riktigt BRA målvakter som Kapanen, Kiprosof.... Miljöombyte är bra för dom flesta...Men att Skellefteås Åkerman lämnar laget när dom äntligen har gått upp förbryllar mig.....NU stundar snart en ny spännade säsong. Vi kan inte hålla på rota/älta det förflutna hur länge som helst ...det som hände det hände. in Nubben we trust !

klas klättermus: Som bor has sina föräldrar ja...

wxp: I två tidningsintervjuer berättar Hedström att om(!) han spelar i Elitserien så kommer det att vara för Skellefteå..

Lägg till att fru och barn verkar ha flyttat dit (enl. artiklar i dagspress) samt att han förfogar över en stuga i trakten så blir inte matematiken så svår..

wxp: Själv så tror jag att Jonte kommer att spela med SAIK denna säsong eftersom han inte vill missa chansen att få spela med dem när dem nu är i Elitserien. Men som sagt jag tror INTE att han kommer spela med SAIK några fler säsonger utan väljer TIK nästnästa säsong, då har han i varje fall fått spelat med SAIK i Elitserien. Då har vi en spelare att se framemot.

Portello:

Det ryktas att Hedström har någon sorts klausul med timrå eftersom timrå släppte honom fast dom inte behövde. Av den anledningen så skulle han kunna spela för TIK nästa år. men det är ett långskott.

wxp: Tyker det är rätt många tiråiter som säger att han spelar för er nästa säsong.

« · 710089 · »