1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601325 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
shinzawai: ...eller Almtuna, om man så vill. Man kallade ju sig för Uppsala/Almtuna IS ett tag, för att sedan byta om vartannat. Vad heter man idag?

Robban har gjort 11 säsonger med Timrå allt sedan 1997/98.

Dream Team: Jag vet, retorisk fråga. :) Äh nu lägger vi ner det här, er SS-tråd blir alldeles nerlusad.

shinzawai: Robban kom från Uppsala.

Kevin O Shea: Om man inte får kalla Timander och Svartvadet för egna produkter då de gått via ungdomslagen och upp i A-laget så har väl Timrå inga egna produkter alls? Den Timråspelare med mest historia är väl Robert Carlsson, och var han ifrån? ;)

Dream Team: Då var vi på samma match då ;-)

Den drog ut på tiden en del, jag skulle med första flyget till El Stockholmo tagen efter, trött, trött, trött...

Kevin O Shea: Salle är ju det i alla fall, en av fyra var väl rätt bra ändå ;-)

Hmmm...

shinzawai: Jaha, det var alltså det vi diskuterade. Eller var det något annat? Jag trodde att det var Zätas ev. "klara" kontrakt med MoDo som stod på dagordningen. Men jag kan ha fel. För att ytterligare komplicera min situation så får jag ställa mig i samma skamvrå som Zäta vad gäller MoDo-Malmö i April -94. Ja, även jag stod alltså på ståplats i Kempis och skrek för det vilda när Foppa tog sats mot plexit efter målet.....
För att om möjligt ge en förklaring till detta såhär i efterhand väldigt obskyra beteende så var ju detta en tid när man var tvungen att åka utanför Timrå kommuns gränser för att ha möjlighet att se på topphockey när det bjöds på det. Vi åkte bl.a upp ett gäng och såg nån ES-premiär mot SSK för hundra år sen. Och så var det ju den här slutspelsmatchen, då. Men jag är inte sämre än att jag fixar att krypa till korset och stå för det. Varför skulle jag inte göra det, förresten?

Zäta lirade ungdomshockey i Njurunda vid den här tiden. Han var som står skrivet 13 år. Hans kopplingar till elitserien eller till Timrå, för den delen, var försvinnande små, på gränsen till obefintliga. Ja, fast klubben kanske redan scoutat honom, vad vet jag. Men den elithockey som erbjöds i distriktet på den tiden den utspelades i Ö-vik, helt sant. Vilken tur att det är andra tider nu då.......

shinzawai: Svartvadet och Timmander "egna produkter" - har du smakat, eller?
Trodde dom kom från Sollefteå...m

Gidde: Om det var någon större prestige mellan dem är jag tveksam till.
Men däremot mellan Wernblom i Kramfors och Näslund var det rejäla fighter.
Både Wernblom och Näslund var hästlängder bättre än Foppa på den tiden.

shinzawai: Skulle det vara något uppseendeväckande då? Kan meddela att jag jublade precis lika mkt den där kvällen när Foppa smekte in avgörandet mot Malmö i Finalmatch 2.

Jag menar det säger väl sig självt att en då ung Zetterberg hade känslor för MoDo, då inte ens Timrå IK existerade utan flaggade under S/T Hockey (hemska tanke) och inte ens var i närheten av att lira i Elitserien.

Klart att pappa Göran tog med sig pojken upp till Örnsköldsvik så han skulle få se den bästa hockeyn på närmaste håll och studera sin idol Peter "Foppa" Forsberg.

Inga konstigheter alls. För en norrlänning kan aldrig unna "Danmark" ett SVENSKT GULD. Aldrig någonsin. Fullständigt otänkbart.

Så att du försöker vända den där artikeln till någon slags fördel i eran favör är bara patetiskt.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

ernie eagle: Håller med om det.

Järvedskillarna är däremot mycket mån om att det ska framgå att dom har Järved som moderklubb, plus att dom skänker sina NHL-tröjor till diverse lotterier som gynnar Järveds IF varje år.

Dessutom brukar åtminstone the Twins ställa upp på något läger som brukar anordnas varje år, ifjol tror jag till och med att dom sov över i sovsäckar med de yngre killarna, efter att ha käkat en flottig pizza direkt ur kartongen.

Det är stort! :)

Gidde: Okej då är förlåtna på den punkten. Men jag vet andra hårresande exempel på klubbar där försöker på ett väldigt oanständigt sätt försöker "sno" och föra över spelare på sina egna pluskonton utan att de har någon som helst rätt till det.

Ta t ex IFSH för att nämna något. Niklas Dyrén, moderklubb: IFSH!

Jo pyttsan, kyss mig i arschlet vetja! Nicke tog sina första stapplande skär i IF Troja/Ljungby. Allt annat är rent skitsnack. Jag mår illa när jag ser sånt där. Fruktansvärt är ordet. Får omdelebart allergiska utslag och reaktioner på kroppen.

Dream Team:

"Scenen är Kempehallen i April 1994: Peter Forsberg har just avgjort andra SM-finalmatchen mot Malmö i sudden death och i glädjen och anrenalinruset kastar han sig högt upp i plexiglaset så att det bågnar. Vad ingen visste då, var att det stod en knatte mitt i Modo-klacken bara två meter ovanför och jublade lika mycket som idolen. Henrik Zetterberg, 13 år."

"S" Feb 2005.

Skulle vi få Hedström o Hahl så kommer vi garanterat att sluta topp 4:a! Tänk er följande första femman till hösten:

Hedström , Hahl , Pärssinen

Koskinen , Styf

man kan ju få drömma... :-)

Frisco: Intressant artikel!

Kul att se att Hannula skrev på för MoDo en gång i tiden, hade han också någon 'bryta-sig-ur klausul' ??

:)

Frisco: Jag har redan svarat dig via bubblan jag skickade, men eftersom vi för diskussionen även här så väljer jag att svara i GBn med. Det där är ju inge bekräftelse på att det funnits ett skrivet kontrakt mellan Zäta och MoDo. Det där är ju ännu ett torftigt och tafatt försök av AB att "hävda att man minsann har ett avslöjande". Hmm.. hur många gånger har man inte hört den?

ernie eagle: Mats Wnnerholm, hurså?

BTW, när det gäller de nämnda Järvedsspelarna så står det rätt moderklubb på dom :)

Frisco: Haha, flaggan i bakgrunden (bilden på Z) designade jag, tillsammans med dåvarande SK. Vilka minnen! :-)

Frisco:

Aha..Du är nykter för stunden..Så nu ska du få oss att tro att dina inlägg är så seriösa.. 

shinzawai: Jag såg faktiskt denna infallsvinkel mest som ett försök till förklaring varför många SAIKare just nu är smått irriterade över att Hedström verkar på G till TIK.

Jag menar, omvänt nu då, OM TIK inte gått upp det året, så hade alltså Z spelat i MoDo.

Om då TIK gått upp i ES, och Z ändå valt att återvända till MoDo, hade inte TIKarna då känt sig ungefär som SAIKarna gör just nu?

??

Frisco: Äh svara honom inte. Hans inlägg raderas ändå relativt fort (cred --> moderatorerna).

Gidde: Vem skrev intervjun? Aldrig hört talats om att folk blivit felciterade?

Kanske vore läga att dubbelkolla vissa saker först. Tror inte ett smack på att Zäta signade något kontrakt med MoDo mitt under brinnande säsong.

Zetterberg är en mkt klok herre. En osedvanligt klok sådan och han är precis lika smart som Foppa om inte smartare. Han avaktade in i det längsta in han for över Atlanten för spel i NHL. Likheterna är slående. Därför kommer Zetterberg bli den störste svenske spelaren genom tiderna i historieböckerna någonsin när vi summerar karriären. Peter Forsberg no.2!

Shinzawai: Svaret är enkelt i dagsläget har Timrå IK en endast Timråprodukt i laget då Mats Hansson flyktat till Kalpa i Finland och Söråkers svar på Wayne Gretzky numera har adress Playa sol el Karlstad.

Men det är bara löjligt att "räkna in" Järvedsprodukterna som sina egna. Fånigt och anmärkningsvärt.

Skulle aldrig falla mig in att misskreditera lilla Njurunda SK deras störste och näst störste någonsin, Zetterberg respektive Modin även om jag var mer än locvligt besviken på den sistnämnda under lockout-säsongen.

Timrå har bara förädlat honom i lite högre sammanhang. MEN DET ÄR LIKT FÖRBANNAT NJURUNDA SK SOM HAR FOSTRAT HONOM!

Att ändra moderklubben på spelarna genom åren som vissa klubbar gör är ju för fasen högst osmakligt och ett väldigt odrägligt beteende att ens andas vid att sätta dit sitt egna sigill och tillverkningstext på en produkt som är producerad någon annanstans.

VAKNA!

gud: Dina inlägg har ett enda syfte. Hockey är det inte.

Dream Team: Här är länken www.aftonbladet.se/sport/0004/07/henrik.html

shinzawai: Även om det vore sant så känns det ganska iskallt i dagens läge. Det är så ointressant att jag känner mig frusen.

Gidde: Det vore inte den första sanningen Timråfansen blundar för. :)

Jesse P: Haha, japps. Idag iaf. Inte ett skit att göra på jobbet idag och det är ju faktist djävligt roligt att ehm, "diskutera" med några av er. Jag lovar att detta inte ska bli en vana, men för idag så dög det prima som tidsdödare. :)

RocknRolf2: Naturligtvis!

Lika osannolikt som att Foppa skulle spela i TIK.

Men det var ju inte det som tråden handlade om vad jag förstod, utan mer att han verkligen hade skrivit på för en ES-klubb, eftersom han trodde sig utvecklas mer där än i allsvenskan.

Och hela det resonemanget kom vi väl in på mest för att Hedström avhandlats rätt mycket idag?

I fallet Z, vem bryr sig? Det kan väl ha varit så att Z skrev på för att foola Hedin på en "sign on fee". Men det skulle väl knappast Hedin erkänna?

Hur det blev med Z och vilket lag han har i hjärtat vet vi alla. Z i Modotröjan är och förblir en avlägsen fantasi för Övikarna.

Dream Team: Sannolikt?!

Nja, han såg väl bara om sitt eget hus?

Intervjun finns som sagt att läsa, så det är säkert sant eftersom Z själv säger att han skrev på för MoDo.

Heyerdahl: "Zäta skrev 2-årskontrakt med Modo! Många kanske inte vet det. Det var det år som Timrå gick upp i Elitserien, men han skrev in en klausul som gav honom rätt att bryta kontraktet om Tik gick upp, vilket han även gjorde eftersom det var precis vad som hände. Allt enligt Modo Hockeys förre sportchef Bengt Hedin."

Jag hörde detta rykte just in det skedet när Timrå lirade kvalhockey för att ta sig upp. Om nu detta stämmer så skulle det altså innebära att Zäta skrev på ett kontrakt med MoDo innan, observera, innan säsongen med Timrå var färdigspelad. Hur sannolikt är det?

shinzawai: du måste vara den skriv k*taste mannen sen
"rock roffe"

shinzawai:

Det finns ett ord för en som du..TROLL..

Gidde: Systrarna kanske inte vet att Do i Modo står för Domsjö.. Man får inte ha för höga krav.

Ambroo: Jag väntar fortfarande på svar angående Timrås antal egna produkter.

shinzawai: Kanske Domsjö flyttat utomläns?!

Däremot är det ju så att många av spelarna kommer från närliggande klubbar också, som exempel så har ju Macke, Hasse och the Twins alla Järveds IF som moderklubb, men sökte sig till MoDo vid 14-15 års ålder typ..

Var hyfsade prestigederbyn på den tiden Foppa och Macke spelade i Järved respektive MoDo, hehe!

Swordster: Zäta själv har ju sagt det, inte Hedin. Allt står i intervjun i "S".

JimmyH: I ett nummer av "S" så berättar Zäta även hur han stod i Modo-klacken och jublade ursinnigt när Foppa smekte in pucken.

Ambroo: Du menar att Foppa inte är en Modo-produkt? Hoppsan. Fan det trodde ju jag.

Heyerdahl: Om jag vore som du skulle jag inte lita på ett ord den mannen säger, om du inte tror mig fråga Styf, Warg eller Nordgren...

Heyerdahl: Det hade varit väldigt konstigt om Sverige just då bäste forward, 19 år gammal hade valt att spela kvar i Allsvenskan.

Heyerdahl:

Har du inget nytt att komma med?? 

shinzawai:Zäta skrev 2-årskontrakt med Modo! Många kanske inte vet det. Det var det år som Timrå gick upp i Elitserien, men han skrev in en klausul som gav honom rätt att bryta kontraktet om Tik gick upp, vilket han även gjorde eftersom det var precis vad som hände. Allt enligt Modo Hockeys förre sportchef Bengt Hedin.

coyern:
Jag ser det såhär...

Jonte kan spela i två ES-klubbar med hedern i behåll.
Jag som Timråit skulle acceptera att han väljer SAIk. Inte gilla det... men acceptera det, eftersom han har en stor del av sitt hjärta där.. Det var där han "blommade ut" och slog igenom...

Jag tror även att en hel del SAIK:are skulle förlåta om han valde TIK. Inte att ni skulle gilla det. men väl acceptera det. Det var ju trots allt så att det var med TIK han hade kontrakt när han försvann. Det var TIK som förlorade en av sina absoluta spjutspetsar när han drog västerut. Det var TIK som lät honom avvakta, avvakta och avvakta besked och förhandlingar trots att han hade satt sin kråka på TIK:s kontrakt...

Sen är det ju till sist och syvendes så att dom är tre i familjen... Snart fyra... vad jag kan förstå. OCh enligt de som känner spelarna och deras familjer så trivdes familjen H oerhört bra i Timrå/Sundsvall. Fick snabbt ett bra umgänge.

Jag tvivlar inte en sekund på att Jonte känner fler Skellefteåbor än Tmråbor.. (För övrigt finns det fler skellefteåbor än timråbor) men ditt resonemang som jag bemötte var att han skulle känna LAGET Skellefteå AIK mycket bättre efter ett antal träningspass. Och det är det jag betvivlar serru ... mannen! ;-)

shinzawai: Men ge dig nu. Både du och jag vet hur det ligger till. Det räcker väl?

shinzawai: Du är söt, men ändå så svår...som en avslagen marinella ungefär...

Foppa?

Ambroo: 17 spelare på kontrakt över nästa säsong som är egna produkter. Hur många har Timrå?

Och vaddå "knappast den störste"? Hasse, Timmy, Svarten och Salle som är våra bästa utespelare är egna produkter, vad menar du?

shinzawai: Hur många av era "superstars" är egna produkter? Knappast den "störste"...

JimmyH: Hoppla, en egen produkt, vad nu? :)

JimmyH: skönt att han ska få chansen

tycker han gjort de bra dom gångerna man har sett han,

« · 713911 · »