1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601140 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Ambroo: ah okej, ja då tycker vi olika. själv klassar jag Lind/Matthiasson med deras kapacitet för några år sen långt bättre än dagens Hallin/Warg. Hallin 15-20 mål det tror jag verkligen inte på.

Om Hallin/Warg mot förmodan kommer upp i gammal god Lind/Matthiasson-klass nästa säsong, ja då ser det riktigt bra ut. Men njaa.

RocknRolf2: Krykov var ju nästintill okänd för de flesta som inte var/är übernördar inom hockeyn...

Njae, Lind vs Warg och Hallin kontra Matthiasson är för mig 50-50, iaf med tanke på vilken status de hade innan den sässen... Warg var ytterst nära att få spela VM och Hallin hade förmodligen gjort 15-20 mål om han fått vara skadefri.

Ambroo: Tja, etablerade skulle jag nog påstå att spelare som Krykov och Koskinen var när de kom till TIK.
Koskinens och Lindmans meriter var iofs sämre, men inte med stor marginal i jämförelse med Kokkos/Lotvonens, och Krykov hade legat stadigt runt 30-40 poäng i Finland.

Men visst, den här satsningen är större, även om det befintliga laget var starkare inför 02-03 med spelare som Lind och Matthiasson i truppen.

RocknRolf2: Det var det ju de gångerna också, men med dessa namn i truppen så höjde sig många breddspelare... Sen var väl inte Krykov, Koskinen och Linndman etablerade klasspelare heller, de namn som nu trillat in är bra mycket mer namnkunniga.

Laken: helt klart en av Timrås största satsningar. Med Hahl så får jag det till 5 nya spelare av "etablerad klass" (Hahl, Pärssinen, Lotvonen, Kokko och Backlund). Något liknande har vi väl inte sett förutom inför säsongen 04-05. Inför säsongen 02-03 var iofs också bra när Krykov, Åkerblom, Koskinen och Lindman kom.

Men åt andra sidan var det ju ovanligt tunt med namn i den befintliga truppen den här gången.

Laken:

En liten detalj ändring i kedjan bara:

Pärssinen som vänsterforward o jonte som höger.

ps. vi måste åka ut till arenan o provsitta nya platser snart... d.s

...Dessutom att Nielsen ev. försvinner bekymrar mig inte det minsta.

Underbart!
Är det en av Timrå IKs största satsningar någonsin vi bevittnar?

Hedström - Hahl - Pärssinen, känns som en hyfsad kedja...

Hahl är en mycket bra värvning, en klasspelare. Men vi behöver minst en i Hedströmklass på det här. Som det ser ut kommer det väl röra sig om två kedjor som kan producera, även om laget verkar rätt jämnt.
Oscar Sundh och Björn Svensson lär än så länge hålla hyfsad allsvensk klass.

jokklas: det är energi jag pratar om!

Skönt att det äntligen är klart! Nu är det bara Hedstrom som fattas...

diffe: Regin är väl ingen raket?

Om man väljer att spela med 4 centrar så är mitt tips att Johan Andersson lirar med rookiesarna för att ge stabilitet. Regin i en skaplig omgivning kan producera/skapa lägen.

Jag är väldigt nyfiken på Oscar Sundh- Peter Regin - Björn Svesson kedjan.. Kul med unga grabbar det kommer gå undan!

Tjalle: det ser bra ut sen stoppar man inte Kent M i andra kedjan istället för
Mattias Wennerberg..
Det blir en lång säsong!!! =)

Målvakter
1:a Johan Backlund
2:a Johan Asplund

1:a femman
(XXX) - Riku Hahl - Timo Pärssinen
Anton Strålman - Sanny Lindström

2:a femman
Robert Carlsson - Fredrik Warg - Mattias Wennerberg
Pär Styf - Kimmo Lotvonen

3:e femman
Per Hallin - Johan Andersson - Magnus Nilsson
Kalle Koskinen - Petri Kokko

4:e femman
Oscar Sundh - Peter Regin - Björn Svensson
Johan Svedberg - Eric Moe

Antagande:
Frans Nielsen - NHL

Frågeställningar:

- Vad som händer med de spelera som inte tar plats i 1-3:e femman? Kommer dess lånas ut eller är det mer troligt att de tar plats i 4:e linen på bekostnad av en av de yngre förmågorna?
- Väljer Jonte TIK?
- Får vi se fler än 12 forward? 14 var väl ambitionen?
- Hur sugen är Nubben och hans plånbok på 9 backar?

Jonah: Härligt att det äntligen är klart. Hahl blir nyttig!

Pressmeddelande om Hahl ute nu.

Kerstin_k: Känns härligt att det är officiellt även på "hemmaplan" och det här raderna om Hedström är inte heller fyskam;

- Det har gjorts gällande att "Jonte" redan gjort klart med TIK, men elitserienykomlingen Skellefteå har ännu inte gett upp hoppet om att få hem Hedström.
Skellefteå kommer inom en snar framtid att träffa Hedström för att prata framtid.
Men visst är det stor fördel Timrå IK i kampen om "Jontes" namnteckning, även om ingenting är klart ännu.

I dagens tidning, ST, uppmärksammas att Halh ansluter och Nielsen sticker över till USA. Sägs också i artikeln att Hedström skall sätta sig och diskutera framtid med SAIK och att Timrå har fördel i kampen om Jontes namnteckning.
Se länk för artikeln.

Kerstin_k: Jag tycker inte vi behöver förstärka på forwardssidan innan serien börjar. Får vi in Hahl och Hedström så ser det bra ut när det gäller spetsen och då kan vi vänta in Mandervilles svar utan att det behöver panikvärvas.

Jag ser hellre att Nubben knyter upp en back innan det drar igång och det behöver nödvändigtvis inte vara en spelare för andra eller tredje backpar, utan det räcker med en fullt duglig elitserieback att bredda truppen med, eller varför inte en finne?

Ambroo: Fördelen är väl att man kan vänta något längre i år då transferfönstren är borta. Men finns det verkligen så mycket is i magen att vänta in ett svar från Manderville? Är inte risken att vi får ersätta Nielsen med en Sloan-typ precis innan serien börjar? Det skulle man ju inte vilja.

htikare: Nelsen var ju redan borträknad hos det flesta iaf... Tror inte det värvas nån ny vinge, inte innan Manderville sagt sitt, men skulle svaret bli negativt ser jag det som ett måste.

Dream Team: Ja om vi nu får Hahl så är det positivt eftersom vi då har fyra "naturliga" centrar..för Regin el. Nielsen har ju visat tidigare att dom inte fungerar lika bra på kanten.
Tycker även att Warg gör sig bäst när han får styra spelet som center.
plus Johan Andersson så nog ser mittpositionen välbesatt ut (om Vi får
räkna in Hahl).
Men om Nielsen lämnar betyder väl det att man jagar ytterliggare en flyer.
Någon som hört nåt om vem som skulle kunna ta den platsen!

Så ser Frans Nielsen ut att vara förlorad för Timrå IK. Saxat från Hockeymagasinet:

"Danmark kan snart ha sin första riktiga NHL-spelare. Frans Nielsen väntas bli helt klar för NY Islanders så fort VM är över. Ekstrabladet skriver att Nielsen är överens med Islanders, men att kontraktet inte kommer skrivas på förrän VM är över för Danmarks del.

Nielsen själv vill inte säga mycket, men säger ändå "det ser positivt ut", till tidningen."

Positivt, eller negativt? Ja, hittar vi en center som ersätter Franz så är det förstås ingen försust. Men med tanke på att det har pratats om detta ända sedan säsongen tog slut så lär det i alla lägen knappast komma som någon överraskning.

eloff: Ingen aning. Har bara hört att Svoboda skulle tillbaks till Pardubice.

ernie eagle: Har dom gjort sig av med Jan Lasak, eller skall Adam vara back-up?

Icing-Ove: Ja han är nog med största sannolikhet klar.

Icing-Ove: Humm, det verkar vara något skumt på gång här...

Enligt denna i övrigt ganska giltiga sida så skrev R.Hahl på för Timrå den 9 maj.

ståpäls: Adam Svoboda skall flytta hem till Tjeckien och representera klubben han kom ifrån till Timrå - Pardubice!

Ambroo: Speldumma sinne...ooops å oj, jag hörde inte det.... Ja TIK behöver målskyttar, helt rätt av dig.... Men varför väger du överhvudtaget då Niklas mot Jonte??? Dom har ju inte samma jobb... ÄLSKADE TIMRÅ IK behöver målskyttar, ja helt klart, men vi behöver Jonte oxå alla dagar i veckan according to me........;-)

Kerstin_k: Jaja, du får en fin present senare, bara så att du vet :)

epa: Med tanke på att timraik.nu råkade lägga ut en spelarpresentation om Halh så är han förmodligen klar. Det torde vara mer säkert att Halh är klar än Hedström.

Dream Team: Hedström å Hahl är klar.Manderville hoppas vi på
senare i höst.

Dream Team: Klart han är klar för Timrå och det tror jag nog att Hahl är åxå.

Hawerchuk: Tack för länken. Det är dock säkrare tarotkort än så som siar om att Jonte redan är klar för Timrå.

För att ytterligare späda på era förhoppningar; se länk.

kennas: Yeah, skönt för honom. Alltid roligt med Tikare som producerar i landslaget. Nielsen behöver ju också göra ett, tror jag, ordentligt bra VM för att ha en chans på NHL till kommande säsong. Tror nog att det kändes skönt för honom att hänga två baljor mot Italien.

dr-nix: Tack för länken, exakt den jag letade efter.

lungan: Frans Nielsen gjorde två mål mot Italien.

Ambroo: Och ändå så är snittlängden "underberäknad" för tiks spelare.. Regin tex. är 185 cm
men står på .epr för 182 cm
Björn Svensson står för 182 cm på E.Pr. men enl. juniorlandslagets sida
över truppen till J-VM dec. 05 så är han 184 cm o väger 85 kg så Tiks
spelare är alltid.. underskattade!

Kerstin_k: JO helt klart, tvärr verkar det ju inte gå så bra för våra danskar Frans står för en Assist och Regin står för noll!

Lite tråkigt dock verkar det som det vann idag med 5-0 hoppas de finns med i det protokollet!

lungan: Tackar. Känns schysst ändå att vi har en center på ingång som producerar i VM-sammanhang också.

Kerstin_k:

Denna länk visar statestik!

Och har kollat igenom den ser ut som "vår" Hahl inte börjat producera förrens matchen igår som han gjorde 2 ass i, Totalt har han gjort 0mål 2ass. OM jag nu läs rätt!

Länken följer er rätt!

dr-nix: Okej, härligt. Vet du av någon sida där man kan se lite statistik från VM. Jag har tyvärr tappat bort den själv.

Kerstin_k: han fick väl iaf två assist igår tror jag.

Kerstin_k: Nu var jag sugen på att ta åt mig äran, men samtidigt bli stämplad som über hockeynörd... Det är eliteprospects.com som gjort beräkningen och där finns även snittålder och snittlängd att ta del av;

www.eliteprospects.com/team.php?team=11

Inte heller fel med den relativt låga medelåldern (25) mot exempelvis FBK:s 27.85 år. Vi ligger även i topp längdmässigt!

Kort sagt är vi unga, tunga, snabba, långa och jävligt bra!

Ambroo: Ja, det verkar som så. Roligt också att de juniorer vi har värvat i år, Moe inte medräknad, väger över eller i alla fall i närheten av snittvikten enligt dina beräkningar. Det torde ju göra att även den femman, om det nu blir en ungdomskedja, blir lite tunga att möta.

Vi blir inte bara snabba i år utan även stora och starka, här är snittvikten räknat nerifrån och upp;

Skellefteå (84,58 kg)
Brynäs (86,18 kg)
Färjestad (86,6 kg)
Djurgården (86,65 kg)
Frölunda (86,79 kg)
MODO (87,13 kg)
Luleå (87,57 kg)
HV71 (88,24 kg)
Timrå (89,14 kg)
Mora (89,4 kg)
Linköping (89,52 kg)
Malmö (91,06 kg)

lungan: Den som väntar på något gott...

Apropå VM, hur pass mycket spelade Halh mot USA i går? Någon som vet?

« · 717722 · »