1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 596677 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
-Gurra-: Förutom spelare... kanske.

Radiosportens tips inför säsongen... ( se länk)

Kenta gör ett konstigt uttalande om juniorer.

Värva Theo Fluery. Rutin och viker inte ner sig

RocknRolf2: Theo känns ower the hill och på stadig nedgång.

RocknRolf2: Ska vi komma med förslag vill jag vara med också... ;)

Erik Westrum i minnesota Wilds
Ingen NHL-match iår, med bra statistik i AHL.
Matcher 62
Mål 30
Assist 56
Poäng 86
+/- +12
Pos: Center
Ålder 27 i sommar

Jarkko Immonen AHL (ingen NHL match)
Matcher 61
Mål 28
Assist 33
Poäng 61
+/- +12
Pos: Center
Ålder: 24

Tim Thomas (dock inte troligt...)
Matcher i NHL 18
Räddningsprocent 92,7%
Pos: Målvakt

RocknRolf2: ägnar FÖR mycket tid åt bråk..

Jean1: Nä nu behöver vi snart en lista!! igen..

Niklas Nordgren ser ut att inte veta så mycket om vad han har att vänta efter den här säsongen. Får han ett nytt kontrakt, och i så fall, vilket slags kontrakt blir det, och gör detta det mödan värt att stanna kvar och försöka ta plats? Saxat ur Dagbladet:

"• Är Timrå det enda alternativet om du väljer att flytta hem?
– Det kan jag inte säga, men det känns som det hetaste.
Ännu har inte Nordgren bestämt något angående nästa säsong. Hans kontrakt med Carolina går ut efter den här säsongen.

Vill ha envägskontrakt
– Om jag ska stanna här borta vill jag nog att förutsättningarna ska vara lite annorlunda.
• Vad menar du?
– Det handlar inte om speltiden, men det är svårt med ett tvåvägskontrakt. Jag vill ha ett envägskontrakt.
Med tvåvägskontrakt menas att spelaren tjänar mindre om han placeras i farmarlaget och mer om han spelar i NHL.

Beslutet dröjer
Men det finns fler alternativ.
– Jag skulle även kunna tänka mig att spela i någon annan europeisk liga."

Dream Team: Måste ju säga att jag skulle bli mycket förvånad om vi inte ser Gunno i TIK nästa säsong. Alternativet är väl en klubb i Europa. Tror inte han väljer en annan klubb i ES om han väljer att vända till Sverige nästa säsong, tror heller inte att han får igenom krav på envägskontrakt.

Frella:
Det trading deadline nu så det kan ändras fort att han hamnar i ett lag som villigt satsa på han

Frella: Han bör skämmas fall han inte ser Timrå som det enda alternativet i elitserien. Så bussig som Timrå var och lät honom åka iväg till Carolina! Som du säger så är väl en klubb i europa enda alternativet.

tjobba:
Timrå kunde inte hindra han från åka eftersom avtalet mellan NHL och IIHF gav spelare under kontrakt rätt att bryta kontrakten och åka över till NHL ju

Ett intressant namn iför den kommande säsongen måste ju vara Djurgårdens back Adam Andersson f.-83.
Djurgården säger sej ej ha råd att behålla honom, och borde offensivt vara en likvärdig ersättare till Aalto.
Jag har imponerats av honom ända sedan jag såg honom som junior första gången i Brynäs - sedan har han gjort starka säsonger i såväl Mora som Djurgården.
Kan vara något...Nubben!

WarhawK: Sant det. Men i vilket fall som helst, blir jag besviken den dag han kommer hem om han inte väljer Timrå.

Niklas Nordgren tradad till Pittsburgh Penguins

FreddanVF:

vart står det?

rödovithockeydy: Han blev Tradad tillsammans med Krys Kolanos och ett draftval mot Mark Recchi. Källa är TSN.ca trade tracker.

rödovithockeydy: Eller så kan man träna på sin engelska och läsa artikeln i länken.

Om ni tittar tidigare i denna tråden vid 13 tiden så var jag ganska förutspående detta skulle hända att Nordgren antagligen skulle tradas

Kevin O Shea: Ja jag läste om A.A på nån djurgårdssida om hans egenskaper att de liknade Aaltos som du säger bra pp-skott offensiv kraft.
Tyvärr stod det också att skridskoåkningen kunde vara lite seg..precis som Aaltos har varit när han blivit på efterkälken i defensiven.
Men han är ju bara 83:a och kan säkert utveckla den sidan ytterliggare
under vår Kenta. (hypotetiskt tills vidare)

Växjös
Johan Ejdepalm är en 82:a som är både hypersnabb på skridskorna och har en mycket vasst skott dessutom. Där har vi också en bra pp-back för Tik(hypotetiskt )..
23-24 rätt bra ålder då det fortfarande finns utvecklingsmöjligheter kvar.

Förstår inte tankesättet hos många härinne, denna säsong ser jag iaf som ett misslyckande, hade räknat med ett slutspel men till sist var man bara glad att slippa kvalserien.

Vi har klagat på att det saknas "spetskompetens" i truppen och nu är sillyseason igång, ni som sitter och "scoutar" spelare här på HS hur resonerar ni inför kommande säsong, är det slutspel eller kvalserie ni tänker på?

Om man tittar på truppen som vi har nu klar inför nästa säsong, spelare med kontrakt som gäller (såvida det inte handlar om 1+1 och vi inte vet om TIK eller spelaren själv sagt upp detta)

Backsidan har vi dessa under kontrakt, Strålman,Svedberg,Sanny och Kalle.

Menar ni allvar då när ni vill"spetsa" truppen med t.e.x Adam Andersson från DIF eller spelare ifrån Allsvenskan? är det så vi skall ta oss till slutspel ? tänk till lite.

Forwardsidan/center, där har vi robban,regin,nielsen(som drar?) hallin wennerberg och warg.
Gunno känns som vi kan räkna bort i och med traden kanske, Hedström? vet man inte, beror på skellefteå.
Ska vi oxå där "spetsa" med allsvenska yngre framtidsmän?

Nej jag vill till slutspel nästa säsong, inte kvalserien.

Trevlig sommar

TIKbiff: Det känns som vi ska/kommer jag följande:

1:a målvakt
1:a femma
Unga spelare till fjärde kedjan.

Sedan beror det väl på vilka som blir kvar och så vidare.

TIKbiff:Vi måste naturligtvis ha en blandning..flera högkvalitativa måste in
Men också några från Allsvenskans toppskickt..precis som när Strålman kom hit..dit hör spelartyper som Ryno, C. Söderberg osv. + 3-4 av de bästa backarna är tänkbara.
Som ett exempel finns det en handfull backar i allsvenskan som är KLART BÄTTRE än vår 21:a .. tex. Vi lär ju inte ha råd att värva 6 st. av eruropeiska färdiga toppbackar..samma sak med forwards.

Det är inte mycket mer än det här som talar för att sheriffen Mandy stannar.

htikare:
Att vi skall värva 6 st Europeiska toppbackar är det nog ingen som räknar med heller, men att få hit någon/några som redan huserar eller har spelat i ES vore ingen omöjlighet.

Sedan så är det ju skam att vi inte tar och testar våra EGNA spelare oxå, får dom inte chansen så försvinner dom ifrån distriktet.
Titta på Lauritzen och "lill Z" nere i Bofors, det är större chans att dom spelar med Crippe i FBK snart än med Robban i TIK.
Har hört rykten om att Lauritzen ligger väldigt nära att få ta på sig den lila tröjan nästa säsong...

TIKbiff: Och jag har hört rykten att det inte alls handlar om någon lila tröja för den gode Lauritzen nästa säsong... :)

Kerstin_k: Och var intar du ditt morgonfika? ;)

LingaN: Du är klurig du.

TIKbiff: Blir så trött på er som påstår att Timrå inte ger sina juniorer chansen.
Dom har i princip hela försäsongen på sig att visa vad dom vill med sin framtid.
Är dom inte bättre så får dom heller inte spela.
Snälla snälla ge mig en spelare som blivit något som inte fått den chans i A laget i Timrå under dom senaste 5-6 säsongerna då vi spelat på denna höga nivå.
Nu snackar vi etablerad spelare elitserienivå.
Timrå har ju trots allt haft två juniorer på isen i år i form av Regin och Strålman ,dock inga egna produkter, men hur många lag har det nu för tiden.

kidcox:

Eftersom vi har rätt bra J lag så är det väl kanske våra tränare som inte kan lyckas få ur det sista extra ur talangerna då, kanske skulle göra ett studiebesök hos lillebror.
Tycker vi kunnat spara rejält med deg denna säsong genom att ett par fått prova på ES, finns några i åretstrupp som definitivt inte borda varit på isen..
tänker dock inte hänga ut någon här

TIKbiff: Där håller jag med dig helt.. o jag gillar verkligen Lauritzens fina teknik o skridskoåkning. Tycker hans teknik är mycket mer lik Z:as än vad Zetterströms är.
Jag var helt övertygad att Nubben skulle signa Lauritzen i fjol redan och skulle bli mycket glad om han kom till tik i år istället för till FBK.
Men blir inte förvånad om du hört rätt..
tyvärr är jag lite rädd för att vi väntar så länge med att ge vissa kontraktsförslag att de försvinner en efter en till Dif. o Fbk m.fl

Förstår att man kanske tycker man hade för bråttom i fjol att spika truppen
men det får ju inte heller bli tvärtom att vi TIK..kommer på försent att
den o den skulle vi ha nappat på medans tid var!

När det gäller våra backar tycker jag att om Moe låg på gränsen till kontrakt..nämast av juniorerna ifjol som nån i ledningen uttryckte det då borde det vara dags i år han har ju fyllt 18 iallafall nu.

Angående juniorerna så tycker jag det är läge att flytta upp Jonas Lindström före en eventuell värvning av Alexander Larsson. Ev fixa båda. Jonas Lindström bör i alla fall få träna hela försäsongen med a-laget och spela samtliga träningsmatcher.
Oskar Johansson är naturligtvis a-lagsstuff även han, men lite mer på sikt. Ge han en juniorsäsong till sedan är han fullt ordinarie.
Hoppas Oskar får plats i J18-landslaget som spelar VM i Halmstad/Ängelholm i vår.

Det kan ju tyckas och tänkas om spelare, juniorer och tränare en hit och en dit. Ja även målvakten tänks det på... Sista utposten är ju målvakten eller hur??? Gnuggningen av målvakten ska inte göras av amatörer eller hur??? Nästan skitisamma vilken målvakt ÄLSKADE TIMRÅ IK värvar så e hans tränare oerhört viktig eller hur...? Ex TIK:s målvaktstränare Tarvainen har pipit till Finland nu... Vi har alltså ingen målvaktstränare!!!!!! Som den proffesionella förening ÄLSKADE TIMRÅ IK säger sig vara av idag så förväntar jag mig att ÄLSKADE TIMRÅ IK ersätter Tarvainen med en minst lika proffesionell person...

Upp på tapeten, during Silly Season, med målvaktstränaren oxå...

FORZA TIK.......alltid, alltid.............

RocknRolf2: Jonas L. är spelskicklig /spelintelligent men minst 15 kg lättare än larsson och fysiskt ganska liten till växten ..det är inte många
så korta o lätta spelare i eliten!

TIKbiff: Ser att s-tälje tänker ta tillbaks Stefan Gråhns från AIK där han masssproducerat poäng. Har tydligen elitklausul.. men om ssk inte klarar
att hålla sig kvar kan han vara något i TIK?? själv har jag sett honom i 4 TV-matcher o han hör hela tiden till de tongivande.
Gör ett lite "ettrigt" intryck både på o utanför planen vi intervjuer osv.
Nån som sett honom o har nån åsikt??

Ser storleksmässigt ut ung. som s. Lauritzen o samma snabbhet o teknik!
På tal om honom så inser man att han skulle platsat i fjolårstruppen före minst 4 st. andra...

htikare: Dags att onda lite på SSK då. Gråhns är en spelare som jag gärna skulle se i TIK.

Djurgårdens Adam Andersson låter intressant (ursprungligen från Gävle enl. artikeln), en ung lovande offensiv back som kanske kan ta Aalto's plats.

Själv tycker jag även att Strålman kan jobba med sitt slagskott och bli en tillgång i PP.

Har man tålamod i TIK och satsar på yngre spelare istället för 30 nånting etablerade lirare på dekis så tror jag man kan få ihop ett spännande lag (givetvis måste några gamla rävar inhandlas men det är mest för balansens skull).

dr-nix: Visst har man tyckt att Adam har impat sen man först såg honom i Mora .. i det offensiva..

Frågan är dock om han inte är snäppet sämre än Aalto i egen zon .. -14 i +/- är ju inte så jättebra direkt ..

actionleif: Det är ju svårt att jämföra olika divisioner men Malmös Johan björk 84:a med elitklausul har +25 ..Nicolas Angell 79:a från Bofors +19..
Björk mycket stark i defensiven..Angell även stor poängproducent.
Men svårt ändå att kunna jämföra då Adam A. spelat i ett lag med relativt svagt försvar i största allmänhet o i eliteserien.

htikare: Man borde ta sig en titt på en viss Kim Staal i Malmö.. En vass skridskoåkare med ett bra skott. Jag skulle tro att han är den typen som Timrå behöver!

Det finns en massa bra spelare i allsvenska nuförtiden...

Norberg: Nog förväntar iaf jag mig en vassare spelare än Staal. 13 mål på 37 matcher i AS imponerar inte direkt.

Frella: Visst, han har haft en tung säsong i år, eller det kan så också vara att hans år är gångna.. Men han imponerade iaf stort på mig under lockout-säsongen..

Iaf värd att ta en titt på!

Frella:
Det finns en vassare Staal i Carolina ni får värva han istället då

htikare:
Visst visar +/- statistiken en del men kräver också en nypa analys...
Spelare som ofta sätts in i Boxplay får ofta sämre +/-.
Spelare som spelar i ett "sämre lag", som förlorar många matcher och används vid toppningar tenderaratt få sämre +/- då toppningarna ofta görs när man jagar reducering/kvittering och tyvärr ofta resulterar i ett mål i arslet.
Men visst visae statistiken en hel del...
Dock inte allt.

Jag tror att man måste se individuellt på spelkvalitet för varje spelare och inte på statistik.
Jag vet egentligen inte hur denne Adam A är som back annat än att hans namn fastnat i minnet..... Men spontant känner jag att det är positivt med unga spelare som är hungrig på framgång och vantrivs i fjollträsk.... Kompletterat med några gamla "rävar" (Jag vill ha kvar Jantunen)

Norberg: 10 mål den säsongen. Han skulle säkert kunna producera liknande eller mer här. Men knappast en värvning som är prioriterad. Då är det bättre man plockar tillbaka Matthiasson, han gör mer mål än Staal, trots att han fortfarande inte kan åka skridskor.

Janken: +/- räknas väl ändå inte i BP, däremot om det lag som lirar PP släpper in ett. Men det är ju inte så ofta så att det ska göra någon skillnad.

Under länken sparkar Nubben mot alla de fans som verkligen älskar det här med juniorer. Att plocka upp en junior bara därför att det just är en junior har alltid känts något märkligt för mig. Men det är skönt att sparka någon i skrevet ;)

Däremot är TIK nära ett kontrakt med en finsk toppback vid namn Petri Kakko. En mycket bra offensiv back vilket inte minst statistiken visar.
Artikel i Dagbladet idag. Dessutom är Lauritzen på väg väg tillbaka till Medelplad. Men det visste väl samtliga om redan.

Skarin:
Var det med rädsla för fågelinfluensan som du inte vågade skriva ut hans rätta namn som enligt Dagbladet är Petri Kokko
och inte Kakko ;-)

Skarin: Samtidigt har jag mycket svårt att se att en gratis junior hade varit så mycket sämre än en dyr Sloan och en halvdyr Ström. Har man två producerande formationer, en starkt checking i tredje kan man gott spela den fjärde formationen med lovande spelare/junisar.

Frella: Det man kan frågasätta är väl om de klarat av det defensiva arbetet. Även om det inte var exemplariskt från varken Ström eller Sloan tror jag att samtliga i J-kedjan klarat sig sämre i +/- statistiken... tyvärr...

« · 686133 · »