Frella: En tackling du "hoppar" in är väl per definition ful som regelboken tolkar det? Jag kan ha fel : )
Lite med på det ni säger kring Kokko vs. Aalto. Svårt att säga om han är bättre eller ungefär i paritet då finska ligan inte är lika vass om för ett antal år sedan.
RocknRolf2: De tre stora VF F-stad o HV har ju 9 backar i sina trupper inkl. nån egen yngre förmåga. Så kanske man kunde önska detsamma för TIK.. alltså 3 nya backar (sammanlagt 9 inkl. Moe) eftersom truppen skulle bli "lite större än i fjol enl. uppgif)..
jokklas: Klantigt och dumt kanske, men inte nödvändigtvis fult =) Hursomhelst så har jag svårt att se att en spelare är en gris för en ondöig/ful tackling. Då är nog de flesta i ES grisar på nåt vis =)
Har jag missat ngt nu?? I AB har de en silly season sammanställning där de räknat upp vilka som är klara samt vilka rykten som florerar i de olika lagen. Man har nämnt N. Nordgren som ett rykte i Modo men endast där, inte ett ord om Timrå! Vidare är A. Andersson tydl. klar för Modo....
ernie eagle: Enligt hockeybloggaren på SP är inte Nordgren ett rykte för Timrå. Dessa herrar är enligt honom rykten kring Timrå: " Rykten: Niklas Persson, Leksand, Jonathan Hedström, Anaheim, Jukka Voutilainen, HPK, Jani Hurme, Ottawa, Johan Ryno, Oskarshamn, Petri Kokko, Saipa."
Nordgren återfinns först vid Modos ryktessektion. Vet karln nått som inte vi vet? Trodde att Nordgren i allra högsta grad ryktades återkomma till Timrå...
Hoppas dock att han och Hedström väljer Timrå. Då ser det otroligt bra ut.
Skarin: Så länge inte Nubben aviserar avgång så tror jag Gunno väljer TIK om det blir spel i Sverige. Den dagen han däremot försvinner så vete fan vad som händer.
ernie eagle: Wennerberg var ju inte så vidare komplement tills. med Warg i första delen av säsongen iallafall...Han började däremot att visa en klar förbättring mot slutet av säsongen. Men då inte tills. med Warg..Jag kommer inte ihåg vilka han matchades med??? Men tror Pärssinen också behöver en mer teknisk kedjekamrat åtminstonde sägs han ha spelat tills. med andra tekniska spelare när han presterat som bäst!! Jens Nilsson han kommer nog PÅ SIKT att bli bra men är ännu tex. för långsam på skridskorna för elitserien.. och nu behöver vi spelare i .. "minst".. Ryno o Sundh klass !
friskan: Ja det skulle man ju kunna tro men jag kan faktiskt vara tyst också och iakktagande i mina egna tankar men problemet är bara att framställsman som sjuk utav allmänheten. Så oavsett omjag håller käft eller babblar så blir aldrig alla nöjda.
Det är moment 22 skulle man kunna säga. Hur jag än gör blir det fel ändå.
Laken: nu när pärssinen är klar måste Tik värva en som kompletterar och förstår hans spel (finns ingen i nuvarande trupp), vem blir det? hentonen, rita, hagman, louhi eller kanske laakonen. Kan den sistnämnde komma tillbaka till tik, vad tror du? Han gjorde ju succe i ifk och var en av ligans bästa spelare. Är det Kentas fel att floppade här, är ligan i finland så erbarmligt dålig att han kunde glänsa (jag tror att svenska ligan är mycket bättre, bl.a. på att det är en mycket låg medelålder på spelarna i finland) eller fick han en bra omgivning där i motsats till här i Timrå.
ernie eagle: Ja visst menar jag A-P Berg, det går fort ibland... Kan man värva Pärssinen, så måste man väl kunna värva backar av klass? Den fråga man kanske skall ställa är vilken målsättning Timrå har?
Baker: Jomen samtidigt är väl tanken att Timrå skall snegla lite mer åt Luleås håll.
Men visst Magnus Nyberg och Eric Moe kan få stå på tillväxt till förmån för stjärnbackar på artistkontrakt. Men då är ju å andra sidan risken stor att de får åka hem när det roliga börjar och hur tror du tongångarna bland supportrarna är då?
Inte så muntra skulle jag gissa på?
Eftersom vi har 5 backar under kontrakt exkluderat Eric Moe (Strålman, Svedberg, Sanny, Koskinen, Styf) så kan man ju inte värva hur många backar som helst heller.
Betänk dessutom att målvaktsposten skall fyllas och det lär kosta pengar och jag tycker det är bättre man satsar lite försiktigare på backsidan i början på säsongen och skolar in juniorerna lite flitigare och skulle inte det visa sig hålla får man agera då istället och värva spelare för att täppa till luckorna för resten av säsongen!
ernie eagle: nej, det är bättre att man satsar allt innan säsongen drar igång istället då det finns fler bra spelare på marknaden, dessutom får laget mer tid att spela ihop sig etc.
RocknRolf2: Ja är det som kan riktnumret till Gotland! Finns en Lottomiljonär där,likaså en i Enskede som har odrägligt mkt pengar. Får Timrå IK en sisådär 10-15milj är saken biff.
Dåkan vi utmana hockeysociteten om de riktigt stora namnen.
Skall lämna in Lotto imorrn på Timståhls! Blir det miljonregn över timråkan ni vara säkra på att Nubben snart har en oas av pengar att ösa ur!
ernie eagle: Jo men det är väl lika dyrt, om inte dyrare att behöva värva spelare mitt under säsongen istället för att värva dem innan? Det såg vi väl ifjol. Hellre att man satsar allt man tänkt satsa innan säsongen än att man kör budget och hoppas det håller... för att sedan vara tvungen att ändå spendera pengarna man snålade med i början.
ernie eagle: Oavsett hur lite pengar TIK har så kommer man knappast spela på de där sex som du nämner + Moe och Nyberg. Två backar måste värvas, den ena kanske är Kokko. Fixar man inte till backsidan så behöver man ju knappast slänga ut x antal tusen på säsongskort i år iaf.
ernie eagle: Moe och Nyberg får gärna vara back 8 och 9 i truppen. Det innebär att det då måste värvas två stabila backar. Jag lever i den tron att det är viktigt att få en bra start på serien och det underlättas av en bra backuppsättning och en "klassmålvakt". När sedan skadorna kommer, fyller man på med juniorer...
Baker: När Leksand efter imorn packar i ordning Elitserieväskan för att byta rum får Nubben gärna slå en signal till Lotvonen. Tror inte han vill spela Allsvenskt.
RocknRolf2: Där har du pekat på en tydlig sanning..sena värvningar de hinner man inte kolla igenom begrunda så mycket o urvalet rejält begränsat .. Man behöver bara tänka på Sloan...då sent fanns inget annat att välja på i stort sett.
Baker: Okej, ditt resonemang kan jag tänka mig att köpa. Låter sunt måste jag säga.Men nu utgick jag från Luleå-modellen där man krutar på med kapitalet på två vassa femmor, en checking line och en fjärdeline med ungt och hungrigt.
Vid en närmare eftertanke så kommer det nog att värvas en 2st backar till, kanske 3 och så kör man med 10 backar i truppen d.v.s 4 backpar och såMoe och Nyberg vid skador.
Det låter ju åtminstone somom fler juniorer skall få chansen på försäsongen och spela sig in i A-truppen nästa säsong. Tanken är iaf vacker.Men med Lill-Kenta vid rodret kan man inte vara alltför säker på att så blir fallet. Han har väl aldrig varit någon vän av juniorer i A-truppen.
När man t ex lyfter bort dessa efter 3 byten i en serielunksmatch så är det någonting som inte står rätt till.
Om de aldrig får chansen att visa upp sig kan de heller aldrig utvecklas i vår miljö och då kommer ju frågan återigen upppå tapeten.
Om nu juniorerna inte håller måttet varför plöjer man då ner sådana oerhörda pengar på denna verksamhet.
Är det inte då bättre att skrota J20 och J18 och låta Sundsvall Hockey, Kovland, Njurunda och Ånge sköta den biten och lyfta upp de spelare som sticker ut mest i A-truppen. På det sätt sparar man ju pengar och kan lägga dessa på ett slagkraftigt seniorlag likt Färjestad.
ernie eagle: Man får ju också inse att kenta o kenta tillsammans oftast sett våra juniorer tillräckligt mycket för att göra mer relevanta bedömningar av deras olika styrkor/svagheter än vad vi (de flesta supportrarna kan bedöma).
Nyberg tex. har ett mycket bra skott. Men är rel. långsam på skridskorna det syntes tydligt mot Dif. Kommer naturligtvis att förbättras o då blir ju möjligheten större men knappast just nu.
Baker: Konstigt vilken syn alla har på juniorer egentligen... Köper man hit en junior från nån annan klubb så inte faan snackar man om att denne ska vara 9:e back eller 13:e forward då men bara för att de är juniorer från egna leden så låter de som att de ska vara utfyllnad bara. Men de är ju de typiska syndromet nrä de gäller Timrå och egna talagner så de är kanske inte så konstigt...
FM: Exakt! Instämmer helt och fullt i ditt resonemang. Den frågan har jag ställt mig många gånger (erkänner utan omsvep att jag inte har någon större koll på J20) sedan min generation försvann, d.v.s. 83:orna.
Men jag ifrågasätter starkt vad som är tanken bakom att bedriva ett hockeygymnasium om ändå spelarna inte skall bli kvar i föreningen.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Om nu juniorerna är så bedrövligt dåliga att de inte anses platsa i vårt fina A-lag. Då måstte man ju sätta sig ner och ta sig en allvarlig funderare och diskussion på varför det ser ut på det här viset och målbeskriva verksamheten.
Det finns väl ingen vinnare på att föreningen bedriver en verksamhet som uppenbarligen inte förmår att förädla talangerna på ett tillfredställande sätt.
Kanske dags att ta in en ny tränare utifrån istället för att rulla runt på gamla spelare och fåin ett nytänkande eller så skrotar man eländet och använder pengarna på ett mer kostnadseffektivt sätt.
För tanken kan väl aldrig vara att vi skall sko allsvenska hockeylag i södra Sverige med våra talanger.
Och till syveneoch sist om denna absurda situation får fortsätta så ställer jag mig frågande till hur vi skall kunna fortsätta rekrytera talanger utifrån till våra J18 respektive J20-lag om det inte finns någon morot att sträva efter.
Spelarna kommer ju istället välja att förlägga sina utbildningar till Luleå, Örnsköldsvik, Leksand, Stockholm och Göteborg i slutändan där möjligheterna att få visa upp sig i representationslagen är betydligt större.
FM: När vi "köper hit" juniorer så är det ju inte vilka son helst!! Strålman tex. 86:a första elitsäongen då är det väl rätt naturligt att Moe 88.A INTE DEBUTERAT TIDIGARE utan fått vänta till först nu i år . Strålman har ju dessutum längden o räckvidden är 185 cm precis som Regin en annan extra högpresterande 86:a o alltså inte heller vilken junior som helst utan en som är självskriven i danska landslaget¨.
Det är ju många fler faktorer som spelar in än att dom just kommer från tiks egna led.
htikare: Det handlar väl inte om bara denna säsong. Den här utvecklingen har väl sett likvärdig ut ända sedan tidigt 90-tal. Några fler juniorer fick visserligen chansen mest beroende på att det vid den tidpunkten inte fanns några pengar att värva dyra spelare utifrån dels därför att Sundsvall/Timrå Hockey, S/T Hockey inte ansågs tillräckligt attraktivt för att kunna locka till sig högoktaniga spelare från andra distrikt.
Men överhuvudtaget har Timrå alltid haft svårt åtminstone så länge som jag gått på hockey, haft svårt att ta tillvara talangen hos spelarna ur egna led.
Man har "misshandlat" framtiden och morgondagens stjärnor som känt sig otillräckliga, tappat suget, börja kröka runt och ägna sig åt fina flickor istället för att helhjärtat ha satsat på hockeyn.
Jag menar hur kul är det att träna, träna, träna och återigen träna när man ändå aldrig blir upptäckt.
Det finns åtskilliga årgångar som gått till spillo p.g.a. Timrås försumlighet.
Idag måste man vara en stjärna redan innan man kliver upp i A-laget för att ens få byta om.
Man ställer orimligt höga krav på våra juniorspelare, man förväntas nästan vara i paritet med Zäta eller Modin för att ens kunna drömma om en karriär på hemorten.
Det har blivit prestige i hela den här grejen och det är idag nästintill en omöjlighet att kunna bli profet i sin egen hemstad om man råkar växa upp i 060-området.
Det bara till att säga adjöss till elitkarriären och proffsdrömmarna så till vida du inte som 16-åring väljer att ta steget fullt och flytta långt hemifrån mamma och pappa och ikläda dig en vuxens roll fastän du bara är en gänlig tonåring fortfarande.
htikare: Eftersom du inte har en aning om vad du pratar om så tänker jag inte bemöta ditt resonemang. Kan bara konstater att du lyckas hitta unga spelare i vart o varannat inlägg som dock inte kommer härifrån. Sett till historien så har de varit så att en junior ifrån de egna leden i princip varit tvungen att kunna kliva in på två femmor för att få en plats medans de varit lättare att vara komma utifrån och vara ung. Kolla hur många från de egna leden vi fått fram på senare år så kanske du förstår vad jag menar... Tycker för övrigt inte heller att våra egna juniorer är "vilka som helst" heller. Vidare så menade jag inte att någon junior (Lindström,Moe,Nyberg,Oscar,Österholm) både fått chansen i år men när de väl är med i truppen så borde dom väl vara där på samma vilkor som de andra . Såg ingen som skrek om att Anton skulle vara nån 9:e backe när han kom hit och desamma gäller Regin.
När det gäller våra egna juniorer så litar jag helt och fullt på Kentornas omdömen, nu har jag, precis som alla andra som det verkar, bara sett 1-2 matcher på hela säsongen. Med Modo-matchen i färskt minne så fanns det inte en enda som jag tror skulle klara av att kliva upp på elitserienivå. Jonas Lindström är den i särklass smartaste spelaren, men där skiter det sig väl förmodligen på storleken.
Både Strålman och Regin var ju värvade som etablerade (nåja...) a-lagsspelare. Regin lirade ju VM i våras t.o.m, så jag kan inte alls dra några paraleller mellan Regin/Strålman och våra "egna" juniorer.
Dessutom så tror jag det kommer urholkas lite framöver, som jag sa för några dagar sen så ska Tommy Lindholm vara klar för Frölunda. Den utvecklingen är riktigt oroväckande. Det känns som att dom som verkligen har möjlighet att komma en bit väljer att sticka så får de framtida Kovlands-lirarna fortsätta i Timrå.
Tror vi skulle behöva en JimmyH för att reda ut detta, men nu är karln på Gotland tills midsommar så vi får bara ta det lite safe tills dess.
Knylan: Ja inte faan vet ja men när de gäller de aktuella backarna (moe och Nuýberg) så är de båda aktuella för spel i JVM nästa år så de vore väl konstigt i mitt tycke om de inte skulle vara aktuella att färga in på 8 backar i Timrå IK. För då ser de verkligen mörkt ut för Svensk hockey måste jag säga. Tycker de låter oroväckande om de skulle vara bland de 10 bästa backarna i Sverige men inte platsa i elitserien.
Beträffade forwards (framför allt Lindström) så tycker ja inte han gjorde bort sig de få byten han fick i år och jag tror inte att han blir sämre över sommaren.
Knylan: Men jag har väl i fel i sak i mina argument. Jag tycker välinte heller att J20-matchen mot Djurgården i tisdags tände något hopp om någon blivande Elitseriestjärna ur den upplagan.
Men vad jag reflekterar över är hela fenomenet kring juniorhockeyn och att detta inte bara handlar om rena och skära tillfälligheter utan att den här rädslan för att låta lillebror prova in kostymen pågått i många många år inom föreningen.
Man vill gärna ge skenet över vilken fantastisk juniorverksamhet man har i Timrå och gotta sig åt alla framgångar i diverse serier, cuper,mästerskap och sola sig i glansen när det går bra, men skenet bedrar.
Utvändigt på fasaden ser allting helprofessionellt och genomtänkt ut men invändigt är synen inte fullt lika upphetsande.
Man måste göra någonting det här nu en gång för alla innan allting självdör.
Man har skjutit sig själva i foten och de håller inte längre att man trycker upp proffsiga broschyrer och beskriver verksamheten som ett lyckokast där ledarna och styrelsen håller varandra om ryggen och går omkring med vackra tankar utan vad jag vill se är konkreta handlingar.
Att man en gång för alla kommer till skott och stakar ut framtiden. Nu befinner vi oss vid ett vägskäl och nu kan man inte längre skjuta problemen framför sig.
Utvecklingen är både oroväckande och alarmerande på alla sätt och vis!
Montén Python: det där har jag också tänkt på när man ser bilder i TVn. En del omklädningsrum för bortalaget ser ut att vara i något gammalt pannrum! Timrå måste ha ett utav dom bättre!