1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604522 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Modoante: MoDo hade alltså samma strama linjer som Timrå hade då det handlade om att bestämma sig för ett bygge. För vår del så hade får dispens för att spela i gamla isstadion som stod färdigbyggd 1966 och då god för 10 000 åskådare tjänat ut. Det var bara att bygga om som gällde, och det snabbt. Vi släppte den sista pucken i semifinalserien mot Frölunda i april 2003. I spetember skulle skiten stå klar för spel. Då vi inte hade samma chanser till bolag och miljonärer till ex-spelare som sponsrade bygget så gällde inget annat än att söka EU-bidrag. Det var ju populärt ett tag där. Jag vet inte hur det ser ut numer.

Sen fick det gå undan minsann. Att bygga på den redan befintliga grunden var ett villkor för att ens realisera tanken på en ombyggnad. Att bygga helt nytt var omöjligt ur ekonomisk synvinkel. Så, vi är där vi är just nu, med en mycket väl fungerande hockeyarena, där kanske inte allt är av överlägset bästa snitt, men det är å andra sidan hockeyn man går dit för (ja, inte jag så ofta numer, då jag bor där jag bor), och då är i vilket fall jag beredd att ge avkall på en del saker.

Dream Team: Jo för oss trogna fans så går vi ju 0ch se vårt lag oavsett arenan dom spelar i.Men dom vardagliga besökarna vill ju numera ha en viss bekvämlighet när dom går på hockey.Gissar att det är dom som hittade till LLA i Karlstad när det stog klar.För inte fick färjestad 3-400 nya supportrar över en sommar.

Dream Team: Du har skrivit mycket bra saker, men på en punkt tycker jag att du är fel ute. Du menar att Linköping knappt fyllde sin lilla skithall innan dom byggde chokladborgen. Faktum är att dom faktiskt nästan hela tiden låg på ett publiksnitt som snuddade maxkapaciteten, så intresset fanns nog redan där. Man fick ju hela tiden höra om vilket tryck det var i Linköping, och hur hett det var med hockey.

Vad gäller Modo har jag LITE svårt att se att dom ska lyckas höja publiksnittet med mer än kanske 1000-1500 pers, och då kommer dom ändå i värsta fall att ligga ett par tusen soffpotatisar från maxkapacitet. Modo har alltid legat i botten av publikligan i elitserien, med dryga 4000 åskådare, trots att dom har en hall som tar in dryga 5000. Tror inte att något otroligt revolutionerande kommer att hända när dom börjar spela i den nya arenan.

Stenkarn: Det blir nog fler... Har du försökt köra bil till Kempehallen någon gång? Man hittar ju inte dit... Det måste vara enklare att hitta till mitt i hamnen...;-)

Stenkarn: Du har rätt om LHC. Man låg runt 90 procent i sålda biljetter de sista säsongerna man spelade i Stångebro. 4 700 var max. Snittet låg mellan 4 000 - 4 300, vilket är i nivå med det snitt vi haft i Timrå de senaste säsongerna. Ett snitt som vi väl är mer än nöjda med? Med det i bakhuvet, och med kunskapen om att Linköping är en stad god för mer än 130.000 invånare borde man som du också påtalar också ha en rätt bra chans att sälja ut en hockeyarena som tar in drygt 8 000. Ja, att man är svältfödd på topphockey förstärker bara detta.

I Ö-vik bor ca. 55 000 människor. Men en ny arena placerad väldigt centralt i kommunen borde det väl på förhand finnas rätt goda möjligheter att få ett bra publikunderlag. Fjolårssäsongen låg snittet på knappa 5 000. Detta skedde med kopplingen till världens bästa lag (?) på isen, och med ett fokus på egentligen en spelare. De säsonger som Foppa inte funnits på isen så har man fått nöja sig med siffror som du säger konstant legat runt 4 000, vilket motsvarar ca. 80 procent av publikkapaciteten. Men då har man också haft en av elitseriens sunkigare ishallar. Det är inte helt oviktigt, tror jag. Varför man sålde ut i stort sett varje match förra säsongen var som sagt beroende på en alldeles unik spelare. Det draget förstår jag helt och fullt. Och jag kan också förstå varför folket kanske hellre väljer att stanna hemma när laget på isen inte andas samma vigör bara genom att titta på laguppställningen. Då kan det vara skönare att sitta hemma och se matchen på TV.

Den nya arenan ska ta in dryga 7 000 (7 200?) har jag för mig. Jag skulle tippa att man över en längre period är rätt nöjda med ett snitt på dryga 6 000. Det motsvarar ca. 85 procent av "taket" i arenan, och ska sättas i relation till att laget har en "normal" säsong. Vad som är normalt, eller vad jag ser som normalt? Ja, det är förstås en vild gissning. Och det är heller inget annat än det som jag går efter. En "wild guess" är alltså att man presterar i nivå med den här säsongen, d.v.s en placering nånstans mitt i tabellen. Till en början kommer givetvis hallen att vara utsåld. Något annat vore väldigt överraskande. Vad som händer sedan är nog väldigt mycket beroende på vad klubben kan dra för nytta av den troligtvis rätt så mycket starkare ekonomi som klubben s.a.s "får igen" tack vara arenabygget. För visst blir det en markant förbättring på det planet. Men hur braman sedan är att hantera detta i klubbens ledning är förstås nyckeln till vad som händer sedan. Blir man en maktfaktor med det lag man visar upp på isen, i klass med HV71 och Färjestad, även de med nya arenor som pumpar in miljoner till klubbarna, och blir den nya arenan det som gör att MoDo blir att räkna med på riktigt allvar?

Dream Team: Ja ja, men du glömde ju faktorn att det bli lättare att hitta till hamnen än att hitta till Kempehallen ju.....;-)

Friman SR: Jaså, gjorde jag?

Jag skrev: "Men en ny arena placerad väldigt centralt i kommunen borde det väl på förhand finnas rätt goda möjligheter att få ett bra publikunderlag."

Detta skrev jag underförstått att hamnen ligger fantastiskt mycket mer centralt än villaområdet Hörnett där Kempehallen är placerad. Det torde alltså bli betydligt lättare för Modosupportar i allmänhet, ja, även för bortasupportrar, oavsett vilket håll man ansluter till Ö-vik ifrån, att ta sig till arenan.

Men detta är väl egentligen av mindre värde. Utmaningen blir väl istället att kunna se till att fånga en så stor marginalpublik som möjligt. En publik som idag kanske hellre väljer att stanna hemma i TV-soffan då bekvämligheten i Kempis går i undermålighetens tecken. De som alltid gått på hockey trots detta lär ju fortsätta med det. Men den osäkra del, både till antal och huruvida de kan lockas med eller ej, är väl själva nöten som ska knäckas här.

Dream Team: Ja, visst gjorde du det..;-) Jag med ironi åskådliggjorde bara på mitt sätt att det borde vara lättare att hitta i hamnen än i villaområden efter en ishall... Du har helt rätt för fler folk kommer att hitta hockey i Övik.....;-)

Friman SR och Dream Team: Intressant diskussion. Jag läser och njuter.

Kommer Hedström tillbaka till elitserien så är jag säker på att han spelar minst en säsong för Timrå, han fick ju bryta kontraktet med Timrå fastän han skrivit på för förra säsongen. Lite tacksamhet tror jag att han visar.
Nordgren går inte till Modo där han blev ratad och skickad till Sundsvall, tror att Nordgren har ett större Timråhjärta än Modohjärta.

MEN,MEN, Salo sa upp kontraktet med Modo för att karriären var över och ett par månader skrev han på för Frölunda, allt kan hända.

Att Timrå fick Pärssinen att skriva på är viktigt, bara ha ett sådant namn i truppen kan få fler att skriva på. Timrå IK har ett bra rykte i Finland, klubben tar hand om sina spelare vilket är oerhört viktigt.

Jag känner en liten oro inför värvningarna till nästa år. Modo storsatsar och kan mycket väl sno Gunno. Adam A har de redan tagit i kamp med oss.

Skellefteå går med all sannolikhet upp i år och då kan vi glömma Hedström.

Linköping lär tappa en del och kommer att gasa i värvningarna, och då har TIK inte mycket att stå emot, erfar jag.

Johan Ryno+ andra lovande spelare slåss vi med i stort sett hela elitserien om att få. Ska bli kul att se hur det går...

Nä, jag har en otäck magkänsla som inte riktigt vill släppa.......

Hjälp mig ngn...!!!

kulltorp: Efter vad jag har hört var Adan A inte ens intressant sedans hans agent presenterat lönenivån...

Det var bara MoDo och ett lag till som la ett bud.

Swordster: det var väl därför han försvann från DIF, dom vara inte villiga att betala det ansåg sig vara värd..

kulltorp: Vad Modos storsatsning innebär återstår väl att se. Klubben har som bekant gått 'hyfsat' dåligt ekonomiskt de senaste tre, fyra åren och det tidigare så imponerande egna kapitalet är numer blott skrammel på kistbotten.
Likväl så lär det frigöras kapital som tillåter en ordentlig sjösättning av nya arenan. Det gäller ju att segla med så länge vindarna är gynnsamma.
Det finns dock uppenbara problem i föreningen att balansera inkomster och utgifter. Något som inte löser sig själv genom att man ökar omsättningen.

Bragd-Birger:

Tydligen har dock MODO vänt trenden det här året. Siffror (obekräftade) säger 300 000:- på plussidan det här året. Vilket är helt okej trots ett rejält tapp på åskådarsidan (det är förresten pinsamt att det är fler förbokade stolar till nya arenan än det var i snitt i Kempis den här säsongen).

Hur ser det ut hos er? Ni borde gjort en vinst också, va? Gunnos och Jontes löner försvann väl till viss del i Rosas plånbok, men ändå. Några siffror som sipprat ut än?

Poffa: Klubben hade i alla fall som mål at göra ett gäng miljoner plus året som gått. Om föreningen sedan lyckats nå målet är en annan femma. Ett klart mål har varit att bli ett etablerat elitserielag, hur det sedan gick den gångna säsongen vet jag inte.

Lite "kniven mot strupen" gjorde att vi fick se rätt vassa spelare under slutdelen av säsongen (t.ex. nämnde Rosa) som säkert kostat en del. Bra agerat ändå av föreningen att undvika kval och i sämsta fall allsvenskt spel nästa säsong. Det är antagligen det värsta som kan hända en förening vars mål är elitserien.

Min högst personliga gissning är att föreningen gjort ett plus, dock mindre än det man hade hoppats på.

250kg kärlek:

Okej. Men du har inte hört några siffror än?

Poffa: Det ända man har sagt är att man gick bättre än budgeterat trots missat slutspel.

Swordster: Det torde innebära en bra bit över 4 mille i så fall?

250kg kärlek: Man fick i alla fall ihop till en mediakub...

250kg kärlek: I ST kommenterade Thomas Johansson resultatet så här:

JD:

Tack för länken.

JD: Så sa inte Herr ordförande i en annan intervju med Dagbladet, men jag hittar inte igen den.

Där sa han att Rosa rymdes i spelarbudgeten och att man skulle göra budgeterat resultat trots missat slutspel. Dessutom sa han, jag tror att det var i den, att Nubben skulle få mer pengar till nästa år och att det skulle bli en mediakub...

Swordster: Enligt Timrå IK:s hemsida har man räknat med en omsättning på 60 miljoner och en vinstmarginal på 7%. Eftersom föreningen inte räknat med slutspel måste omsättningen baserats på relativt faktiska siffror. Enligt den artikel JD länkade till kan man fundera på hur ekvationen går ihop. Det låter inte som att föreningen kommer göra speciellt bra resultat (om än +). Kostade verkligen de spelare man kontrakterade för att undvika kvalserien så mycket? Och i så fall, hur billig var Nordgren och Hedström för föreningen då?

Swordster: Ordet "mediakub" som sökord gjorde uppgiften enkel ;-)

Ett kort utdrag av vad som skrivs:

"• Hur blir ert resultat?
– Vi kommer att göra ett positivt resultat, men jag vet inte med hur mycket. Det blir inte lika stort som i fjol. Men det är ändå starkt av oss att göra en vinst trots att vi missade slutspel och köpte in en hel del nya spelare under säsongen.
När det gäller köp av en Jumbotron eller mediakub så har klubben bestämt att en sådan ska hänga i taket på arenan i höst.
– Vi har inte handlat upp någon än, men vi har bestämt att vi ska ha en sådan i höst. Vi ska åka på en del studiebesök och sedan ska vi ta in offerter från olika företag."

På länken nedan finns hela artikeln från Dagbladet.

kulltorp: jag känner samma oro ..i fjol kanske man tycker man hade för bråttom spika truppen o nu vill vi ha "is i magen"..men det känns oroande
när det "går 1-2 spelare då o då till andra klubbar.

Vi väntar väl inte för länge att ge vissa spelare ett BUD så dom har nåt att ta ställning till speciellt på forwardssidan skulle man vilja se nåt el. några namn snart!

Dream Team: Alltså räknar man med ett resultat mindre än drygt 3 miljoner. "Inte lika bra säger man", det måste ändå inebära ett skapligt resultat.
Undrar hur många kronor jumbotronen belastar resultatet med.

En satbil förening kan vi i vilket fall som helst påstå att vi är. Vi tog ju med oss ett eget kapital på drygt 5 miljoner från förra året.

Dream Team:

Hur stor var vinsten ifjol? Såg att han refererade till att vinsten inte blir lika stor som då.

Poffa: 3.1 miljoner om jag inte missminner mig.

Swordster: mediakuben går inte över resultatet. Blanda inte ihop kassaflöde med resultat.

250kg kärlek: Den faktiska vinsten var väl större än 3.1 miljoner då man valde att slänga ut åtskilliga miljoner på amorteringar också. Men har man i TIKs fall gått låt säga 500 k plus i år så får det ses som mer än godkänt.

Frella: en amortering påverkar inte heller resultaträkningen mer än att räntenettot blir LÄGRE, marginell påverkan. Däremot påverkas kassalödet/likviditeten.

eloff: En mediakub lär väl påverka resultatet, ur ett avskrivningssyfte väl? Eller tänker jag fel?

eloff: Gör man det till en direkt investering, som man har pratat om, så påverkar det resultatet...

250kg kärlek: Du tänker helt rätt, avskrivningarna kommer du aldrig ifrån.

friskan: Det har jag inte sagt. Men de kan i vissa sammanhang vara något hämmande.

En ledare blir för eller senare bekant med befolkningen på orten om han stannar längre än 2år på posten.

Det är ju där min tankegång kommer in i bilden. En tränare skall inte vara längre än högst 3 max 4år i en förening. Risken för en motgång ökar för varje år.

Se på Sundsvall Dragons, hur många guld vann Jay Anderson åt dem under sina 9år?

Det är samma princip för ett ledarskap och ett missbruk. Förr eller senare går det åt helvete, om man inte har den synnerligen goda smaken att bromsa effekterna genom att kliva av alternativt bryta upp i tid!

Modoante: Niklas Nordgren har släkt i Sundsvall också och rotade sig mig veterligen jäkligt bra nere i Tjackaland!

Han har en flickvän som dessutom är från Sundsvall, är betydligt mer älskad i Sundsvall/Timrå-regionen än han någonsin kommer bli i Örnsköldsvik.

Ni ratade honom och misstog er rejält på hans potential. Nu kan ni bara skita knäck att ni skall kunna plocka "hem" honom efter erat svek.

Vi har alltid varit tacksamma gentemot Gunno för vad han har åstadkommit och är otroligt stolta över honom.

I Övik är Gunno bara den fula lilla ankungen som blev en stilig och ståtlig svan i Timrå.

I Timrå däremot är han helgonförklarad.

VÄLKOMMEN HEM GUNNO!

ernie eagle: Själv är jag skeptisk till alla oskrivna regler i stil med 'max tre år för en tränare'. Allt hänger på hur han tränar, och på vilka sätt man utvecklar/motiverar laget. Känner spelarna att dom utvecklas, och att de metoder som används är förenliga med egna personliga och kollektiva mål (bli så bra som möjligt/vinna matcher) så tror jag knappast att det spelar roll om tränaren gör sin första eller fjärde säsong.
Snarare kan man ifrågasätta individen eller gruppens sammansättning om det är så att en del slutar bry sig när det gått tre år.

Med en halvkass/ensidig tränare kan jag dock förstå resonemanget. Får man bara träna samma, trista jävla saker år efter år är det klart att man blir less. Likaså om man inte har respekt för de beslut som tas för lagets bästa. Så, rent allmänt tror jag att den där 'treårsregeln' mer är ett kvitto på hur stereotypa den stora majoriteten tränare är.
Huruvida Lill-Kenta hör till den ovanliga, mer spirituella tränartypen låter jag vara osagt. Jag har väldigt lite insyn i hans sätt att sköta laget.

ernie eagle:
Du har nog rätt. Men kom ihåg att han slogs om en plats i ett förbannat bra modolag då han blev ivägskickad. Sedan vet jag inte hur bitter han är idag. Det är bra drag i Övik som stad, så kanske han är lite nyfiken att pröva lyckan igen i sin hemstad.

Icing-Ove: Det har du alldeles rätt i, han blev liksom bara en i mängden likt Fredrik Warg däruppe.

"klassen" på spelarna är ju betydligt bättre i Örnskölsvik åtminstone på papperet och om man skall lyssna på alla förståsigpåare.

Och visst händer det saker numera i en tidigare stendöd och igenvuxen stad.

Faktum är att Övik med råge passerat Härnösand där nedmonteringen är total.

Förvisso skall det öppnas ett nytt resecentrum imorgon i residensstaden i anslutning till Järnvägsstationen och Bussterminalen är numera ett minne blott.

Men det är väl också allt. Härnösand är USA:s svar på Detroit om man ser till avvecklingen och förfallet samt till brottssstatistiken.

Det är ju en högre andel kriminalitet i Härnösand på en fredag-lördagkväll i än exempelvis Sthlm-Gbg sett befolkningsmängden och ytan.

Skrämmamde minst sagt! I lördags var det en vild biljakt vid Nybrogatan t ex och hela Skeppsbron var avspärrat. Körkortslös fartdåre med narkotikainnehav.

Och så har man mage att gnälla på Timrå. Herregud Timrm framställs ju som rena rama paradiset i jämförelse numera.

Ett stort tack bör sannerilgen riktas till Socialdemokraterna i detta fallet och polisväsendet som lyckats få ned buslivet i Timrå Centrum.

Nu är det lugnt och fridfullt mestadels i Timrå jämfört för några år sedan.

Swordster: vad är en direktinvestering?

ernie eagle: Har du shoppat på Domus på sistone, efter Systembolagets inflytt?

ernie eagle: Hur i hela h-vete kom du in på Härnösand? Det var väl Ö-vik som diskuterades om jag inte har helt fel? Att komma in på H-sand från det är ganska OT.

Stenkarn: Vi snackade om Övik Kontra Timrå och drag och jag konstaterade bara i Timrå har det blivit lugnare medan Övik som varit fullständigt jämngrått i paritet med Härnösand nu gått om den sistnämnda.

Så jävla långtsökt är det inte och och många av hockeyprofilerna är ju från Härnösand.

ernie eagle: Har Du nån koll på Nubben i helgen ang. värvningar osv.
..eller låter Du honom vara tills vardagen kommer??

htikare: Nubben har fått vila i helgen. Man måste respektera privatpersonen Kent Norberg också.

ernie eagle: Bra! o sunt...man får väl som supporter jobba lite mer med tålamodet sitt när man väntar på de upplyftande spelarvärvningarna..

ernie eagle: Hörru Earnie! Jag håller med om ditt resonemang ang. hur många år en tränare bör vara verksam i ett lag - men din liknelse med Jay Anderson faller ju om man jämför med t.ex. Alex Ferguson.
Han har väl ändå lyckats ganska bra, trots lite för många år som ansvarig...

Kevin O Shea: Jo det är sant.Men dåbyts det ju ständigt ut spelare i Man U ocksåoch det är en jäkla skillnad kvalitetsmässigt på resurserna i den klubben.

Han kan i princip få vad fan som helst. Det är ju lite enklare att träna klubbar med enorma resurser och framgångsvågar. Nu har det väl gått lite tyngre på senare år för Fergusons del, tack vare spelarförsäljningar och spelare som slutat samt Chelseas framfart på arenorna världen över.

Tror t ex inte att Lill-Kenta gjort bort sig Frölunda. En sån som Stephan Lundh är nog jäkligt överskattad. Det är iaf min uppfattning.

Det skulle barka fullständigt åt h-e med en sån som Stephan Lundh i Timrå.

Överhuvudtaget har jag svårt för mjäkiga coacher som kör med slitna klyschor och lallar på.

Tror tamefan man får ta och stegutbilda sig som hockeytränare såblir lite liv i luckan.

Jag fullständigt älskar okonventionella metoder. Personligheter som går mot strömmen!

ernie eagle: "Överhuvudtaget har jag svårt för mjäkiga coacher som kör med slitna klyschor och lallar på." Jo, skräckexemplet är väl Curre.
Men överlag föredrar jag nog den lugna typen som Kenta, MoraHarri, eller varför inte Lundh framför flåstyper som Bäckman, Abris eller trendtyckaren Wikegård

« · 697338 · »