1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604141 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Poffa: Klubben hade i alla fall som mål at göra ett gäng miljoner plus året som gått. Om föreningen sedan lyckats nå målet är en annan femma. Ett klart mål har varit att bli ett etablerat elitserielag, hur det sedan gick den gångna säsongen vet jag inte.

Lite "kniven mot strupen" gjorde att vi fick se rätt vassa spelare under slutdelen av säsongen (t.ex. nämnde Rosa) som säkert kostat en del. Bra agerat ändå av föreningen att undvika kval och i sämsta fall allsvenskt spel nästa säsong. Det är antagligen det värsta som kan hända en förening vars mål är elitserien.

Min högst personliga gissning är att föreningen gjort ett plus, dock mindre än det man hade hoppats på.

250kg kärlek:

Okej. Men du har inte hört några siffror än?

Poffa: Det ända man har sagt är att man gick bättre än budgeterat trots missat slutspel.

Swordster: Det torde innebära en bra bit över 4 mille i så fall?

250kg kärlek: Man fick i alla fall ihop till en mediakub...

250kg kärlek: I ST kommenterade Thomas Johansson resultatet så här:

JD:

Tack för länken.

JD: Så sa inte Herr ordförande i en annan intervju med Dagbladet, men jag hittar inte igen den.

Där sa han att Rosa rymdes i spelarbudgeten och att man skulle göra budgeterat resultat trots missat slutspel. Dessutom sa han, jag tror att det var i den, att Nubben skulle få mer pengar till nästa år och att det skulle bli en mediakub...

Swordster: Enligt Timrå IK:s hemsida har man räknat med en omsättning på 60 miljoner och en vinstmarginal på 7%. Eftersom föreningen inte räknat med slutspel måste omsättningen baserats på relativt faktiska siffror. Enligt den artikel JD länkade till kan man fundera på hur ekvationen går ihop. Det låter inte som att föreningen kommer göra speciellt bra resultat (om än +). Kostade verkligen de spelare man kontrakterade för att undvika kvalserien så mycket? Och i så fall, hur billig var Nordgren och Hedström för föreningen då?

Swordster: Ordet "mediakub" som sökord gjorde uppgiften enkel ;-)

Ett kort utdrag av vad som skrivs:

"• Hur blir ert resultat?
– Vi kommer att göra ett positivt resultat, men jag vet inte med hur mycket. Det blir inte lika stort som i fjol. Men det är ändå starkt av oss att göra en vinst trots att vi missade slutspel och köpte in en hel del nya spelare under säsongen.
När det gäller köp av en Jumbotron eller mediakub så har klubben bestämt att en sådan ska hänga i taket på arenan i höst.
– Vi har inte handlat upp någon än, men vi har bestämt att vi ska ha en sådan i höst. Vi ska åka på en del studiebesök och sedan ska vi ta in offerter från olika företag."

På länken nedan finns hela artikeln från Dagbladet.

kulltorp: jag känner samma oro ..i fjol kanske man tycker man hade för bråttom spika truppen o nu vill vi ha "is i magen"..men det känns oroande
när det "går 1-2 spelare då o då till andra klubbar.

Vi väntar väl inte för länge att ge vissa spelare ett BUD så dom har nåt att ta ställning till speciellt på forwardssidan skulle man vilja se nåt el. några namn snart!

Dream Team: Alltså räknar man med ett resultat mindre än drygt 3 miljoner. "Inte lika bra säger man", det måste ändå inebära ett skapligt resultat.
Undrar hur många kronor jumbotronen belastar resultatet med.

En satbil förening kan vi i vilket fall som helst påstå att vi är. Vi tog ju med oss ett eget kapital på drygt 5 miljoner från förra året.

Dream Team:

Hur stor var vinsten ifjol? Såg att han refererade till att vinsten inte blir lika stor som då.

Poffa: 3.1 miljoner om jag inte missminner mig.

Swordster: mediakuben går inte över resultatet. Blanda inte ihop kassaflöde med resultat.

250kg kärlek: Den faktiska vinsten var väl större än 3.1 miljoner då man valde att slänga ut åtskilliga miljoner på amorteringar också. Men har man i TIKs fall gått låt säga 500 k plus i år så får det ses som mer än godkänt.

Frella: en amortering påverkar inte heller resultaträkningen mer än att räntenettot blir LÄGRE, marginell påverkan. Däremot påverkas kassalödet/likviditeten.

eloff: En mediakub lär väl påverka resultatet, ur ett avskrivningssyfte väl? Eller tänker jag fel?

eloff: Gör man det till en direkt investering, som man har pratat om, så påverkar det resultatet...

250kg kärlek: Du tänker helt rätt, avskrivningarna kommer du aldrig ifrån.

friskan: Det har jag inte sagt. Men de kan i vissa sammanhang vara något hämmande.

En ledare blir för eller senare bekant med befolkningen på orten om han stannar längre än 2år på posten.

Det är ju där min tankegång kommer in i bilden. En tränare skall inte vara längre än högst 3 max 4år i en förening. Risken för en motgång ökar för varje år.

Se på Sundsvall Dragons, hur många guld vann Jay Anderson åt dem under sina 9år?

Det är samma princip för ett ledarskap och ett missbruk. Förr eller senare går det åt helvete, om man inte har den synnerligen goda smaken att bromsa effekterna genom att kliva av alternativt bryta upp i tid!

Modoante: Niklas Nordgren har släkt i Sundsvall också och rotade sig mig veterligen jäkligt bra nere i Tjackaland!

Han har en flickvän som dessutom är från Sundsvall, är betydligt mer älskad i Sundsvall/Timrå-regionen än han någonsin kommer bli i Örnsköldsvik.

Ni ratade honom och misstog er rejält på hans potential. Nu kan ni bara skita knäck att ni skall kunna plocka "hem" honom efter erat svek.

Vi har alltid varit tacksamma gentemot Gunno för vad han har åstadkommit och är otroligt stolta över honom.

I Övik är Gunno bara den fula lilla ankungen som blev en stilig och ståtlig svan i Timrå.

I Timrå däremot är han helgonförklarad.

VÄLKOMMEN HEM GUNNO!

ernie eagle: Själv är jag skeptisk till alla oskrivna regler i stil med 'max tre år för en tränare'. Allt hänger på hur han tränar, och på vilka sätt man utvecklar/motiverar laget. Känner spelarna att dom utvecklas, och att de metoder som används är förenliga med egna personliga och kollektiva mål (bli så bra som möjligt/vinna matcher) så tror jag knappast att det spelar roll om tränaren gör sin första eller fjärde säsong.
Snarare kan man ifrågasätta individen eller gruppens sammansättning om det är så att en del slutar bry sig när det gått tre år.

Med en halvkass/ensidig tränare kan jag dock förstå resonemanget. Får man bara träna samma, trista jävla saker år efter år är det klart att man blir less. Likaså om man inte har respekt för de beslut som tas för lagets bästa. Så, rent allmänt tror jag att den där 'treårsregeln' mer är ett kvitto på hur stereotypa den stora majoriteten tränare är.
Huruvida Lill-Kenta hör till den ovanliga, mer spirituella tränartypen låter jag vara osagt. Jag har väldigt lite insyn i hans sätt att sköta laget.

ernie eagle:
Du har nog rätt. Men kom ihåg att han slogs om en plats i ett förbannat bra modolag då han blev ivägskickad. Sedan vet jag inte hur bitter han är idag. Det är bra drag i Övik som stad, så kanske han är lite nyfiken att pröva lyckan igen i sin hemstad.

Icing-Ove: Det har du alldeles rätt i, han blev liksom bara en i mängden likt Fredrik Warg däruppe.

"klassen" på spelarna är ju betydligt bättre i Örnskölsvik åtminstone på papperet och om man skall lyssna på alla förståsigpåare.

Och visst händer det saker numera i en tidigare stendöd och igenvuxen stad.

Faktum är att Övik med råge passerat Härnösand där nedmonteringen är total.

Förvisso skall det öppnas ett nytt resecentrum imorgon i residensstaden i anslutning till Järnvägsstationen och Bussterminalen är numera ett minne blott.

Men det är väl också allt. Härnösand är USA:s svar på Detroit om man ser till avvecklingen och förfallet samt till brottssstatistiken.

Det är ju en högre andel kriminalitet i Härnösand på en fredag-lördagkväll i än exempelvis Sthlm-Gbg sett befolkningsmängden och ytan.

Skrämmamde minst sagt! I lördags var det en vild biljakt vid Nybrogatan t ex och hela Skeppsbron var avspärrat. Körkortslös fartdåre med narkotikainnehav.

Och så har man mage att gnälla på Timrå. Herregud Timrm framställs ju som rena rama paradiset i jämförelse numera.

Ett stort tack bör sannerilgen riktas till Socialdemokraterna i detta fallet och polisväsendet som lyckats få ned buslivet i Timrå Centrum.

Nu är det lugnt och fridfullt mestadels i Timrå jämfört för några år sedan.

Swordster: vad är en direktinvestering?

ernie eagle: Har du shoppat på Domus på sistone, efter Systembolagets inflytt?

ernie eagle: Hur i hela h-vete kom du in på Härnösand? Det var väl Ö-vik som diskuterades om jag inte har helt fel? Att komma in på H-sand från det är ganska OT.

Stenkarn: Vi snackade om Övik Kontra Timrå och drag och jag konstaterade bara i Timrå har det blivit lugnare medan Övik som varit fullständigt jämngrått i paritet med Härnösand nu gått om den sistnämnda.

Så jävla långtsökt är det inte och och många av hockeyprofilerna är ju från Härnösand.

ernie eagle: Har Du nån koll på Nubben i helgen ang. värvningar osv.
..eller låter Du honom vara tills vardagen kommer??

htikare: Nubben har fått vila i helgen. Man måste respektera privatpersonen Kent Norberg också.

ernie eagle: Bra! o sunt...man får väl som supporter jobba lite mer med tålamodet sitt när man väntar på de upplyftande spelarvärvningarna..

ernie eagle: Hörru Earnie! Jag håller med om ditt resonemang ang. hur många år en tränare bör vara verksam i ett lag - men din liknelse med Jay Anderson faller ju om man jämför med t.ex. Alex Ferguson.
Han har väl ändå lyckats ganska bra, trots lite för många år som ansvarig...

Kevin O Shea: Jo det är sant.Men dåbyts det ju ständigt ut spelare i Man U ocksåoch det är en jäkla skillnad kvalitetsmässigt på resurserna i den klubben.

Han kan i princip få vad fan som helst. Det är ju lite enklare att träna klubbar med enorma resurser och framgångsvågar. Nu har det väl gått lite tyngre på senare år för Fergusons del, tack vare spelarförsäljningar och spelare som slutat samt Chelseas framfart på arenorna världen över.

Tror t ex inte att Lill-Kenta gjort bort sig Frölunda. En sån som Stephan Lundh är nog jäkligt överskattad. Det är iaf min uppfattning.

Det skulle barka fullständigt åt h-e med en sån som Stephan Lundh i Timrå.

Överhuvudtaget har jag svårt för mjäkiga coacher som kör med slitna klyschor och lallar på.

Tror tamefan man får ta och stegutbilda sig som hockeytränare såblir lite liv i luckan.

Jag fullständigt älskar okonventionella metoder. Personligheter som går mot strömmen!

ernie eagle: "Överhuvudtaget har jag svårt för mjäkiga coacher som kör med slitna klyschor och lallar på." Jo, skräckexemplet är väl Curre.
Men överlag föredrar jag nog den lugna typen som Kenta, MoraHarri, eller varför inte Lundh framför flåstyper som Bäckman, Abris eller trendtyckaren Wikegård

Riku Hahl intressant för TIK, hoppas det inte är några löjliga siffror som Hahl kräver. Annars skulle jag mycket väl kunna se honom i TIK-tröjan.

dr-nix: Hur uttalar man hans efternamn? [h:all] som i den spelarna tar sig till och från omklädningsrummet genom eller [h:al] som underlaget i rinken vid olyckliga omständigheter kan vara.

Johan J: Hal som i hal som en ål.

eloff: något du köper och inte lägger upp för avskrivningar...

Swordster: Frågan är om vi är i behov av en center som honom. Jag tänkte på att man måste försöka hitta ett komplement till Pärssinen, och då kanske inte en deffensiv center är det bästa. Eller är planen att söka två tokoffensiva forwards och kompletera det med en deffensiv center?

Kerstin_k:
Exempel: Påhlsson, pebbeln och affe i VF ifjol... även om Pebbeln är lite av Grinder typen... :)

Kerstin_k: Visst, ingen poängkung. Men att spela honom mellan t ex Pärssinen och Nordgren skulle ju ge dessa ganska fritt offensivt utrymme. Han är dessutom en världsspelare, och en sån värvning sänder trots allt ut bra signaler till andra spelare.

Frella: Absolut. Men efter vad man hört om Pärssinen, att han kräver bra spelare kring sig, börjar man ju att fundera om Hahl är den som kommer att förse honom med puckarna. Men visst tror jag att han skulle tillföra en hel del. Det var bara en tanke som slog mig.

ernie eagle: Jo, och jag är en av dom. Lite dadda-hink-och-spade-nivå på en del av dina reflektioner, och den här var jävligt off-topic dessutom.

ernie eagle:

Håller med dig.....tycker absolut att du ska utbilda till hockeytränare.
Vilket år blir du klar, hinner jag uppleva det?

Hahl känns inte riktigt som förstecentern faktiskt. Men svårt att säga. Men han lär i alla fall vara i Wargs klass

RocknRolf2: Bra o rätt ålder..etablerad men inte i utförsbacke utan fortfarande
med möjlighet till ytterliggare höjning av hans nivå.. han skulle nog bli bra...

htikare: jo iofs. En finsk (bättre) motsvarighet till Hagos? Hahl + Nordgren och/eller Hedström så börjar det likna nåt

RocknRolf2: Håller med dig där. Han har mestadels hållit till i fjärdekedjan i finska landslaget, vilket ju faktiskt skvallrar om att han är väldigt bra på att spela 0-0 på mycket hög nivå. Ändå känns han inte som en förstecenter i Timrå. En förstakedja är väl inne för att producera, och då måste alla vara duktiga offensivt. Vad vet jag.

Hur är det med Jantunen och Rosa inför nästa säsong?
Är dom helt avskrivna?

« · 697529 · »