Stenkarn: Vi har ju stor utvecklingspotential i våra andra centrar också. Regin har ju alla ingredienser för att bli kanon..hans offensiva kvaliteer kanske blommar ut till hösten efter ytterliggare hård försäsongsträning.
Och Warg kanske kan ta ett åtminstode litet steg till..
Nielsens defensiv är ju lite svag o att byta hans plats i 1:a linen mot R.Hahl vore nog ändå en rejäl höjning av nivån totalt!
Fysiskt är han ju klart bättre utvecklad också..ung. som styf
Stenkarn: Kan Warg höja sig ett snäpp till nästa säsong så har vi kanske en "poängcenter" där... Om Hahl kommer och har en målgörare på kanten (Pärsinen/Hedström/Jag hoppas fortfarande på Jantunen) så tror jag att det är ett bra tillskott. Krykov var väl ingen direkt poängmaskin han heller men var en oerhört viktig kugge i laget. Jag har en känsla av att Nubben är tillbaka på "lagbygge-idén" igen. Att han söker spelare som skall komplettera varandra. Jag skulle vilja se en backvärvning snart..... Där är jag orolig!
KURIOSA... Såg att Hedströms fru inte har någon fast adress i Skellefteå.. Hon ha C/O- adress... Det tar jag som ett gott tecken. (Så länge det finns hopp... sa optimisten)
Stenkarn: Du får tycka precis vad du vill om mina åsikter. Alla kan inte vara överens.
Dessutom heter tråden "silly season" och den skänker faktiskt utrymme för mer än bara hockey. Det är helt okej med sidospår och instick i debatten.
Grundregeln är att man skall utgå från hockey och det gjorde jag också. Det vore en jäkla skillnad om jag t ex svävat ut med mitt sk off tpoic-snack i en tråd med ett annat namn.
Jag har varit med sedan starten 2001 och skrev före det då och dånågot inlägg i den gamla gästbokenoch nivån har varit betydligt "lägre" stundom än vad som nu är fallet.
Om man aldrig får skriva om någonting annat än just hockey så tycker jag denna community skulle bli jäkligt stel och beige.
Man måste kunna läsa mellan raderna också och är man inte intresserad av det som skrivs finns alltid möjligheten att starta ett nytt trådämne alternativt scrolla sig förbi det "ointressanta".
Janken: Jag ser det inte så konstigt att Hedströms fru är i Skellefteå. Hon är just nu ensamstående med barn. Klart man vill bo nära barnets mor och farföräldrar. Det bestämmer inte vart Jonte hamnar... enligt mig iaf... =)
Janken m.fl.: Jag tror jag viker mig i frågan om Hahl ändå. :-) Känslan säger till slut att han nog skulle bli ett ruskigt bra nyförvärv. Hoppas det blir av.
Tycho: Det är prexis det jag menar... (Optimisten) Hon har C/O adress.. Inte en fast adress i Skellefteå. Med andra ord har dom inte bestämt sig för att slå sig ner där. Jonte torde nog ha råd att köpa en lya åt dem om de hade bestämt sig... Det ger lite känsla av "tillfällig adress"... Så för mig lever hoppet fortfarande....
Talangscouten: "Förövrigt så verkar nubben bygga ett guldlag..."
Oj, vad grundar du det uttalandet på? Besitter du information som vi vanliga dödliga inte har tillgång till? Vet du några spännande rykten? ;) Tycker att det är ovanligt tyst, bortsett från Riku Hahl-ryktet, här inne angående nyförvärv.
Jo, jag vet att jag svarade i en annan tråd. Men på nått sätt kändes min kommentar mer hemma under den här rubriken än i den som handlade om Hallins och Strålmans landslagsmedverkan.
Så, herr talangscout, vad vet du som inte vi vet? ;)
Kerstin_k: Ang. tystnad nyförvärv är det nån som vet om den finska SM-liiga spelar sin kvart/semi i bäst av 5 el. 7 matcher
Verkar som HPK med Janne Laakonen i 3:e linen leder i Matchserien med 2-1 mot SAIPA där P. Kokko spelar i 1.a femman. Vid HPK vinst ikväll skulle isåfall Saipa vara utslagna o Kokko kunna presenteras (vid bäst av 5 ??) nån som känner till SM-liga regler...
Kerstin_k: jag tror han går efter ryktena, men han förstår inte att det inte spelar någon roll om rykten placerar superstjärna efter superstjärna i TIK. Så länge inga papper är påskrivna så är ingenting klar och det har hänt många gånger att andra lag har kommit i sista sekund och dragit undan mattan.
Det tydligaste exemplet jag själv känner till är fotbollsrelaterad (Öyvind Storflor katastrofen).
Laken: Risken finns, tyvärr. Jag hade stora förhoppningar om att Voutilainen skulle komma till TIK. Tror att han hade varit perfekt för oss. Hoppas att det inte är kört, eller att Nubben lyckas vaska fram en annan första center.
Tänkte bara påminna alla som väntar sig en drös av pressmeddelanden från Nubben att han i en av lokaltidningarna för en tid sedan sa att han lärt sig av föregående säsong att ha mer is i magen.
Att inte som då presentera en hel hög med klara namn redan före sommaren. Mao kan vi förvänta oss en ryktesrik vår o sommar men kanske inte så många klara namn förrän det börjar dra i hop sig...
Skarin: ang. backar så verkar Brynäs ha gett upp Nicholas Angell Bofors eftersom dom nu signat 8 backar + 1 tryout.
Undrar om Tik har nåt intresse där?? för offensiven hans är bra. Vore bra med två offensivt skickliga att växla med i PP.
Vet att många inte tycker det finns så många elitseriemässiga spelare att hämta i allsvenskan men det finns ju riktigt lyckade exempel från gången säsong.. Månnson från Bofors till Brynäs o nu på landslagsuppdrag.
Daniel Grillfors back från Västerås till HV o nu en av deras bästa backar sist mot Färjestad...samma säsong.
mikenomad: Skillnaden denna gång är väl att Nubben ifjol chansade med några sk nonames eftersom han levde i förvissningen om att Gunno och Jonte skulle bli kvar i klubben.
Nu är situationen helt annorlunda då ett guldlag skall byggas upp och inga "proffsspelare" är klara. Det första nyförvärvet var det ju dock klass på, Timo Pärssinen.
Så visst kan jag vänta några veckor på pressreleaser om det innebär att vi plockar hit riktiga shining stars.
På det sättet gör Nubben helt rätt denna gång. Han har lovat mig att vara iskall och ha isi magen eftersom han nu vet hur marknaden fungerar och inte vill ha några "köpa grisen i säcken-värvningar".
I år skall det finnas mkt mera tanke bakom och en ordentlig strategi. För Timrå IK skall till SM-slutspel.
Swordster: Ser ju inte alltför ljust ut om schweizarna skall blanda sig i leken om man säger så.
Jag menar att bo i Lugano är inte fy skam och tjäna mångdubbelt med pengar, springa omkring i shorts i 25 graders värme och strosa omkring på Albertolli Riva. Skulle faktiskt även jag kunna tänka mig.
ernie eagle: Och hur stort är det att förlora Nordgren?????
Han har gjort sitt, och kommer aldrig mer att bli en stjärna, kommer inte att glömma när han var helt fri och sköt över sargen och fick en utvisning för puck över sarg.. Kommer inte heller att glömma måltorkan som han hade o alla bara önskade att det skulle släppa, men det blev ju aldrig så. Så låt Schweizarna föda honom..
Lirarna ska bedömas efter vad dom gör idag o inte vad dom gjorde för ett år sen...
RödVit: Men snälla nån det är väl ända lite skillnad på Elitserien och NHL.
Bara för att han har haft tungt i staterna hos Carolina där konkurrensen varit mördande och senare inte fick nåt förtroende hos coachen i Pittsburgh efter traden så innebär det ju inte att karln är slut som spelare.
Och det där resonemanget om att man skall bedöma spelarnas potential efter vad det gör idag faller ju på sin egen orimlighet. För då skulle inte Timrå kunna värva en enda spelare av klass.
Ta en sån som Timo Pärssinen, tror du överhuvudtaget den övergången varit möjlig om Pärssinen trivts i Schweiz och inte underpresterat i alperna?
Timrås rykte är betydligt högre idag än för några år sedan, men vi får inte tappa fotfästet för det och tro (även om vi själva skulle vilja det) att vi är så jävla bra att vi kan få vad som helst.
Fortfarande lever vi på det berömda nyckelordet trivsel och det sociala paketet. Jobb åt spelarnas respektive, dagisplatser åt barnen, god sammanhållning och kamratanda. De är det som Timrå unikt.
ernie eagle: Du har ju rätt i att man inte kan värva spelare för det dom gör nu, utan måste ju se till vad dom gjort. Helt OK.
MEN...
Om en trendkurva går nedåt så måste man ju tänka .... vad det beror på... Är det det sociala eller är det dålig klubbanda.. Inget av det stämmer på Timrå alltså borde ju personen ifråga ha blivit sämre.
RödVit: Självklart är han ju rent krasst formmässigt inte i slag för tillfället.
Men skulle Gunno återvända till Timrå och han får en hel försäsong på sig att hitta tillbaks till spelglädjen igen skulle göra underverk i Timrå. Likaså tror jag det blir jackpot med Pärssinen.
ernie eagle: Hypotetiskt med Nordgren o Kappanen, dom har haft sin glans o kommer aldrig mer att glänsa, vi får minnas vad dom gjort, låter som begravning o de är ju det det är..
RödVit: Det låter ganska töntigt när du säger att Nordgren skulle vara på väg utför i karriären. Killen är 26 år gammal och har "floppat" i NHL. Det är det många som gjort genom åren, för att sedan komma tillbaka hit till Sverige igen och glänsa.
RödVit: Du kanske är spåman men att såga en spelare som snittade 0,78 poäng per match när lockoutspelarna var med känns tufft. Att han inte lyckats i NHL är inte så konstigt, med tanke på att han har fått hålla till i checkingkedjan större delen av säsongen, om han ens fått spela. I NHL finns det inget utrymme för att visa att man förtjänar platsen, det ska levereras direkt. Sen är det hårdare då managern har ett helt annan syn på vem som ska spela än här i Sverige...
I AHL som ändå får ses som en hyfsad liga har Nordgren 10 poäng på 8 matcher... Så nog vet han vart målet står forfarande...
Ja men det kändes ju rätt givet att Nordgren skulle floppa i Pittsburg när han inte fick speltid eller gavs förtroende. Själv tror jag att hans självförtroende är lite halvförstört och att det är därför han inte lyckas bra just nu. Han har absolut hockeyn i sig att klara sig riktigt bra i NHL men det är inte lätt när han inte får chansen..
Tycho: nja så lång skulle jag nog inte sträcka mig, okej allting är relativt men jag tror nog att han skulle bli en av klubbens högst avlönade spelare om han skulle ansluta (förutsätter att vi pratar om Nordgren)
kungsbacka: Vilken spelare som helst gör en bra säsong bredvid Z även Gunno, vilken merit o få räkmackor... Leverera själv tog slut hos Gunno.. Var du på nån match o såg honom eller läser du bara tidningar?
Tycho: Tja.. såg ju att Oksa var skakig i matchen mot Skellefteå på försäsongen och dömde ut honom (kolla min historik) men då var det ju så många som dömde ut mig.
RödVit: Men Salomonsson i Modo har ju ingen Zäta bredvid sig? Ändå verkan han kunna producera skapligt. Konstigt det där. Jag håller nog Gunno som en bättre spelare än Salle dessutom.
RödVit: Om vi går på din linje då och säger att Gunno är sämre nu än senast han var här. Hur mycket sämre är han då? Jag är iaf övertygad om att han här skulle göra 30+ poängmässigt. Dessutom spelade väl Gunno minst lika många matcher ifjol med Krykov som med Zäta.
RödVit: Niklas Nordgren skulle jag säga lyckades tämligen bra även utan Zäta vid sin sida. I de två säsonger han spelade med Timrå innan lockouten låg han på 20+23 (2002/03) och 13+15 (2003/04). Om det är någon som har missat något så är det nog du.
Aljd: Ja jag vet inte om den där tidningsartikeln är något vidare bra för den där Sverigedemokraten. Gissar på att han får återgå till att spela world of warcraft på heltid igen efter nästa val.
Regin har ju alla ingredienser för att bli kanon..hans offensiva kvaliteer kanske blommar ut till hösten efter ytterliggare hård försäsongsträning.
Och Warg kanske kan ta ett åtminstode litet steg till..
Nielsens defensiv är ju lite svag o att byta hans plats i 1:a linen mot R.Hahl
vore nog ändå en rejäl höjning av nivån totalt!
Fysiskt är han ju klart bättre utvecklad också..ung. som styf