1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601413 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Knylan: Allvarligt?

Ambroo: Det verkar väl inte helt omöjligt det.. ;-) Skillnaden är väl att den Calle som kliver in i bilden i båset här i stan har mer talang i högertummen än vad läder-Calle besitter in alles! ;-)

Har fått modifiera mitt lag litegrann sedan Jukka Voutilainen valde HV71.
Nu får vi hoppas på en etablerad center (Riku Hahl?) och en etablerad ytter (Jonathan Hedström?).

Dream Team: Ryktet (om det nu bara är ett rykte fortf) finns att läsa på HVfantasten.

mikenomad: Hursomhelst så har han inget kontrakt över kommande säsong och med tanke på att HV i nuläget har 12 forwards under kontrakt så är det väl inte svårt att se vart åt det lutar...

Hyfsad trupp får de i viket fall som det ser ut nu;

Ambroo: Anmärkningsvärt att TIK ännu så länge har flest utlänningar av elitserielagen.

Stenkarn: nja Mora har lika många.

Luleå och sedan finns det en par lag med 5st utlänningar.

Stenkarn:
Timrå är ju ganska ryggradslöst, ingen stomme att stå på. Egna produkter syns knappt till, då blir det till att handla utländskt. Spelare som spelat några år i klubben verkar ju bli helgon i TIK....

Icing-Ove:

Jo tjeena..Gå o utfodra ett får eller nått..

Icing-Ove: Ojdå är timrå enda laget i es.som köper in spelare från utlandet ta du och läs på lite bättre.timrå är en liten kommun med c:a 30.000 inv.jämför det med andra t.e.x stockholm,göteborg osv.Jag tycker synd om alla andra lag som inte har den möjligheten att värva spel.från utlandet.

dr-nix: Nejdu, Mora har änsålänge 6 st, och Timrå har 7 :)

Jag tar gärna 12 ryssar till TIK, bara dom visar hjärta o gör ett bra jobb i klubben. Se på Detroit, 7 svenskar i laget. Som alla gör succé! Tror att ingen ser det som något negativt.

Icing-Ove: Bättre med kvalitet än kvantitet...

kungsbacka:
Sundsvall har jag hört ska ha en viss inverkan på klubben :-)

Stenkarn: Räknar vi bort Nielsen - som även Nubben gjort - så har vi 6 och det är väl mindre än på länge?

Ambroo: Ifjol var det det dubbla...

Icing-Ove: Du menade ju egna produkter.sundsvall har väl inte rosat marknaden i timrå nåt speciellt.Men genom åren så har timrå fostrat några riktigt bra spelare.Som tyvärr ej stannat i klubben.Men för guds skull hacka inte på timrå för att man värvar många från utl.Det gör ju alla lag men jag kan säga att jag gillar inte det. jag tycker att man ska begränsa antal utl.spelare.

kungsbacka:

Begränsa antal utlänninger är bara dumt! Vi vill ju se en så bra Elitserie som möjligt, eller hur?

Okej, man behöver inte värva någon utlänning till 4:e linen. Men det ska klubbarna själva få bestämma.

Det blir högre status på hela ligan, vilket gynnar alla!

Det ser ljust för Sthlms-hockeyn... Bredare trupper har sällan skådats;

www.eliteprospects.com/team.php?team=17

www.eliteprospects.com/team.php?team=18

Ambroo: Även en aning trångt på Arbogas avbytarbänk;

www.eliteprospects.com/team.php?team=14

Icing-Ove: Ser att du håller på laget som senaste säsongen blev sensationell 5:a...uteslutande tack vare spelare som Krizan, Horava, Touminen mfl. Låter i mina öron inte direkt som infödda Ö-viks bor direkt. De svenska spelarnas bidrag till Modos framgångar senaste säsongen var betydligt blygsammare.

Icing-Ove:
"Timrå är ju ganska ryggradslöst, ingen stomme att stå på"
Men då måste väl du vara ganska nöjd då? Eller?

Icing-Ove: Modos ungdomsverksamhet är fantastisk och jättehärlig på alla sätt och vis. Jistanes, så många som får chansen i A-laget.
Men ungefär där slutar man väl imponeras. Sportsligt sett smiskar ju en J-20-lös klubb som FBK modostjärt närhelst man önskar. Men det är klart. Vad är väl ett SM-guld i jämförelse med en nattlig webradiokommentator som säger 'oernscholdsweek' tre gånger per säsong?

Talangscouten: Nja jag förstår vad du menar.Jag är bara rädd att många svenska ungdomar inte får chansen.Och det tror jag inte är bra för svensk hockey på sikt.Att men tar in bra spelare ifrån utlandet är bra kortsiktigt.Och detta är min åsikt. var och en får tycka som man vill.

Talangscouten:
Helst hade man kanske sett en stäng liga med 14 lag. Där man max hade få ha en viss procent utländska spelare ( alla uan svenska pass). Och där klubbarna var tvugna att ha en line med J-20 spelare.

Ett lönetak hade inte varit så dumt.

mikenomad: Modo blev inte femma.

Albert Hall: Ok...gissar att det var Luleå som blev det då. Hade bara precis för mig..men, men, även solen har fläckar. Strunt samma, själva poängen var att deras placering överträffade alla förväntningar som fanns på laget inför säsongen.

Ambroo: Hehe, varför ränkar Nubben bor Nielsen? Så då kan man räkna Bastiansen, Spets och varför inte alla finnar till svenskar? :)

RQT: Skall dessa också gå till NHL/AHL?

eloff: Jaha, var det så han menade, förstod inte det. Trodde han räknade Nielsen som svensk :D

Talangscouten: räknar bort Oksa.

Per HApps: En stängd liga fungerar inte i längden i vårat land. Vi värnar för mycket om breddidrotten och vill ha det tävlingsmomentet. Det finns väl en orsak till att SM-Liiga öppnas igen till hösten.

Frella: Touchdown.

Alla som förespråkar stängd liga glömmer bort våran granne i öst som lämnar den stängda ligan. Finnarna har också problem med ekonomin men väljer ändå att ha en öppen liga. Kan det bero på att ES-lagena mjölkar lagena i finland på spelare?

Icing-Ove: Att kalla en förening för ryggradslös visar ju bara på bristen av insikt. Produktionen av "egna produkter" sker oftast inte elitföreningen utan i de mindre klubbarna i närområdet. Enströms pojkar i HKH m fl. Här kommer vi till en skillnad mellan TIK och modo nämligen antalet klubbar i resp närområde samt kvaliteten på ledare i dessa. Klubbar som Sollefteå, ÖSK, Husum, Järved, Kramfors mfl har en stor del i Modos epitet som plantskola för hockeyspelare men som aldrig fått nån större cred för det. Det är ryggradslöst det.

Här vet vi att Njurunda producerat en del, Ånge är väl mest känd för Samme Pålsson och Micke Hjelm o s v. Modo har i kraft av att varit "ensamt " elitlag i distriktet under 80 - 90 talet kunnat härja ganska fritt med att plocka talanger även från vårat område om än i liten utsträckning men många unga spelare har gått från ex TIK till modos hockeygym utan att för den skull lyckats etablera sig. Timrås satsning på unga egna talanger i närområdet, är ju jämfört med Modos bara i sin början där rekryteringen av bra ledare har tagit nog så lång tid.

Sen kan man titta på Modos laguppställning från säsongen som gått och se där finns det slovaker, italienare, finnar, tjecker. Så slutsatsen måste ju bli att några egna produkter har ju inte ni eftersom det handlas utländskt....

Sen det där med helgon vet jag inte men de tongivande utlänningar som varit här har visat hjärta för föreningen och en del av de svenska spelare som kommit från Er organisation har ju i alla fall blivit landslagsspelare här. Vore väl konstigt om de inte skulle bli populära.....

Sen kanske det sticker i ögonen att vi faktiskt har råd att handla.

Nu har vi ett gäng unga spelare födda 88, 89 & 90 på väg upp. Tänk om de orkar ta stegen hela vägen upp till att bli ES spelare så kanske vi orkar räta på ryggen och se ned på de som minns hur det var förr i plantskolan....

Eller tänk om Modo & Timrå möts i en SM final framöver där de utländska spelarna är tongivande i resp lag - vad ska vi då gnälla på.

Wernblom, Söderberg kommer norrifrån, Warg, Styf, Wennerberg kommer söderifrån. se upp Modo ES 2006/2007 är snart här.....

65selander: Finska ligan är väl stängd 3 år i taget eller har dom ändrat nyligen??

Jag menar, Kalpa åkte ju inte ned i Mestis Liiga som är motsvarigheten till vår allsvenska..

Jag vet inte men jag tror inte den är öppen, Kalpa vann mestis ifjol och ligan beslöt att flytta upp laget i SM liiga men det var det enda laget som gick upp. Om jag inte minns helt fel åkte väl inget lag ur heller...

Teamreux: Det betyder väl att dom är ett lag som är ojämnt i ligan ;-)

Sorry Liigan var 13 lag förra säsongen. Troligtvis någon som inte hade råd?

65selander: Host.... Verkar som våra grannar i öst har kört med 13 lag några år eller är jag helt fel utè??

Riku Hahl (Davos) Timo Pärssinen (Timrå) är uttagna till finlands trupp till LG hockey games. Kommer Nubben att åka ner till Stockholm för att träffa Hahl måtro? Kanske passar på att signa lite papper ? :P

Teamreux:
Bra analys. TIK måste dock växa till sig lite, bli lite långsiktiga och bygga upp en stomme med spelare som stannar flera år. Uppenbart finns inte den stomme som behövs för att våga bygga från grunden (ta in juniorer), utan för att klara kontraktet köps då legoknektar som Jantunen och Rosa in som räddar skeppet. Nu är det igång igen med Pärssinen osv. Backlund känns ok, men sticker så fort han får ett bättre erbjudande. Jag tror att Timråhjärtat hos merparten i TIKs trupp är är ganska svagt.

Icing-Ove: Alla lag i elitserien är väl nästan beroende av spelarförstärkningar utifrån. Kan du nämna ett lag som inte värvat till sig toppspelare för att s.a.s krydda anrättningen? Hur man sedan väljer att bygga laget med egna juniorspelare eller lovande talanger utifrån det beror väl väldigt mycket på hur långt klubben ifråga hunnit med sin juniorverksamhet. Under -70- och början av -80-talen var Timrå IK ledande i Sverige vad gällde att fostra talanger. Det hade förmodligen fortsatt i de spåren om klubben hade fått vara kvar i elitserien. Hur lätt var det att behålla de talanger som kom upp när laget spelade division 1-hockey, tror du? Spåren av detta har följt med ända in på 2000-talet. Klubben är idag på god väg att bli att räkna med på juniorsidan igen. Hur gick det för MoDos J20-killar den här vintern? Just det, man åkte ur mot Timrå...

General Lee: Fan vad underbart att få se Pärssinen live på lördag då.

Skall slå en signal till Nubben om han skall ner och om vi kan sammanstråla en stund nere i Estocolmo och om det finns en möjlighet att man kan få en autograf av Pärssinen och hälsa honom hjärtligt välkommen till Timrå.

Får fråga Nubben om han Pärssinen kan svenska eller om man måste packa ner den finska parlören i i jackfickan och träna på lite finska fraser att briljera med ;)

Dream Team:
Jo, Modo J20 hade ju en femma med i metcherna mot FBK i sm-kvarten, men kul för er ändå. Men om de är så duktiga borde de ju chansen att växa in i A-laget. Kan inte riktigt se Nubbens långsiktiga plan för hur en stomme ska byggas upp. Det är klart att en som Jörgen Jönsson har kommit från Skåne för att stanna i FBK tex. nåt liknande kan ju Timrå lyckas med också, vad gäller tex. gamla modolirare.

Icing-Ove:
avundsjuk på att dom inte stannar i modo?

rödovithockeydy:
Hahaha! Nä, det kan vi bjuda på :-)

nån som vet hur många poäng sundh gjorde förra sesongen?

stoff: 54 matcher innevarande säsong i juniorhockeyligan St. Johs fog devils
17 +46 tror jag det var ung. 63 poäng...

RQT: Kanon av dig att jämföra i dagsläget, hur många spelare har Mora under kontrakt kontra Timrå? Hur många utlänningar hade MIK skrev du? Lägg ihop de + en halv Eric Johansson, + vilka som kommer att fylla upp övriga platser i truppen = sisådär en 10-12 man, precis som ifjol... I TIK blir det förmodligen en till på sin höjd.

Icing-Ove: Sätter 500 spänn på att TIK hamnar före MoDo kommande sässe (ink. slutspel)...

« · 711212 · »