shinzawai: Wennerbergs fysiska styrka räcker väl till.. tycker han bäst behöver ytterliggare flås så att han hinner sätta in tacklingarna tidigare i situationerna. Han blev klart bättre i slutet av gågna säsongen och är ju bara 24 år ännu så han har säkert inte nått sitt max. Tror han kommer att vara ännu bättre förberedd till hösten inför andra säsongen..
Tycker vi kan enas alla om att Wennerberg tillhörde en av flopparna gångna säsongen. Känns som att han faktiskt var bättre i Modo, åtminstone för nåt år sedan..
shinzawai: Hur du får det till att jag ser han som ett tekniskt geni är för mig en gåta. Allt han bidrog med ifjol var fysiken, sämre tekniskt kunnade hade väl endast Sloan och blir han landslagsman ska jag äta upp Eva Kaludis...
Wennerberg är bara bra när han ger allt o tacklar hela tiden, kan blixtra till ibland. Men någon frälsare kommer han aldrig att bli. Mer en 4:e linare...
Talangscouten, Ambroo, mike: Wennerberg är en av de bästa tacklarna jag har sett. En gång när Modo tog emot FBK hemma så tacklade han 4 av 5 utespelare så illa att de fick lämna isen dubbelvikta/med hjälp. Men han verkar VÄLJA att försöka vara en mer spelande spelare än vad han är, och det anser jag är en stor anledning till att han tappat lite. Sen kanske det inte är så kul att vara fjärdelinaspelare år efter år.
Flopp i år, flipp nästa, varför inte. Men Timrå verkar ju få ett bättre lag 06/07 så risken är väl snarare att han får MINDRE istid.
shinzawai: Den säsongen han gjorde 17 mål (tror jag) i Modo hur var han då spelmässigt? kombinerade han bättre sitt hårda tacklande med att skjuta oftare.. än vad han gjort sedan el. vad är skillnaden idag för nån tekniker var han väl inte då heller men ändå 17 strutar...
htikare: Wennerberg har väl blivit lite äldre, skaffat tjej och börjat inse att det är en rätt meningslös syssla att åka runt på fruset vatten och försöka knuffa in en gummigrej i en metallbur och sedan trycka till andra som också jagar gummigrejen...
shinzawai: Okej! ..då får han nog träna på distansskott också..även om det är bra att ha en spelare som vågar gå in framför målet o stå där trots smällar..
Icing-Ove: Haha.. Wennerberg har varit ihop med min gamla högstadiekärlek under hela den aktuella perioden, tror jag iaf. De senaste åren i alla fall. :) Kanske är Jessicas fel att han blivit så mjuk?
Jag har hört talas om en aktivitet där 22 st människor springer runt och jagar en (1) rund sak av läder i syfte att få den bakom en linje som vaktas av en kille, in i ett stort nät. Det tråkiga är bara att de så sällan lyckas, i synnerhet utövare på våra breddgrader. På sin höjd sparkas ett antal grästuvor sönder och samman...
shinzawai: Vad min fantasi säger är väl helt egalt om man vill ha en bra analys över hur Wennerberg lyckades göra så många mål som han ändå gjorde? Det var därför jag frågade dig. Kom igen nu!
Dream Team: Nu har jag bara kollat Wennerbergs kedjekompisar i matcherna mot DIF 02/03 och i de matcherna hade han dessa kedjekamrater enligt modohockey.se:
Wennerberg-P.Öberg-Warg, Wennerberg-Green-J.Öberg, Tommy Pettersson-Stefan Öhman-Wennerberg, Wennerberg-J.Öberg-P.Öberg
shinzawai: Då ska vi se.. Wennerberg gjorde 17+8 säsongen 2002/03, det har vi alla noterat. En säsong då MoDo placerade sig på en sjundeplats och svarade för 140 kassar framåt. Ett väl godkänt målfacit för hela laget, alltså. Nåväl, Wennerberg var inte gjuten i en och samma kedja den här säsongen, vilket gör projektet rätt svårt att ro i land (ja, det råder ju sommarstängt i flertalet ishallar vid den gär tiden, därav smältvattnet, båten och de oumbärliga årorna...). Han inledde i vilket fall i fjärdefemman tillsammans med Jan Öberg och Jonas Almtorp. Killar som han skulle spela ett flertal matcher (de flesta?) med under resten av säsongen. Han var även och härjade runt i förstalinan i sällskap med redan nämnda Öberg och Warg..... Förstakedjan bestod även av lite mer namnkunniga spelare som t.ex Hlinka och Högardh, plus Wennerberg då, givetvis. Mattias producerade nog i de flesta formationer som MoDo satte ihop. Detta bevisar väl att han är relativt bra på att anpassa sitt spel i förhållande till omgivningen. En tes som väl kraftigt motbevisas med den säsong han haft bakom sig i Timrå.
Det kanske är så att vi ser en tillbakagång i hans utvecklingskurva när allt kommer till kritan. Eller är det som jag sa tidigare; i.o.m lagets kräftgång vad gäller målfabrikation kanske han kände att "nu j-vlar måsta jag prestera i nivå med 2002/03, så vi får igång det här jämansch målskyttet". Eller så var han gelt enkelt för dålig för att ta den rollen, och allt gick åt pipsvängen.
Min analys är nog att han placerades med fel spelartyper i Timrå. Alternativt tillsammans med spelare som hade absolut noll självförtroende. Ja, Wennerberg är knappast spelaren som på något sätt är kapabel att lyfta medspelare som presterar sämre.
Dream Team: Min analys är att han blivit för snäll/lugn/tagit fel ansvar. De målen han gjorde var produkter av hög forechecking, tunga tacklingar och bökningar framför mål. Begreppet "kraftmål" kanske jag kan mynta, om ingen hunnit före.
shinzawai: Den del i analysen som du benämner "tagit fel ansvar", liknar kanske att han blev osäker i sin roll och därigenom tog en roll/axlade ett ansvar som han inte alls var mogen för. Det är ju väldigt lätt att vilja prestera mer när man kommer ny till en klubb, ja, för att försäkra sig om en plats. Efter ett antal säsonger i MoDo så visste väl både lagledninge och han själv vad man kunde förvänta sig. Då är det väl inte heller så lätt att bli kvitt en roll som man kanske inte är så nöjd med. Därav flytten till Timrå, kanske? Det kan bli intressant att se hur väl han anpassat sitt spel den här andra säsongen i TIK. Går det åt rätt håll är det givetvis jättekul. Blir det motsatt effekt så har vi nog sett det sista av Wennerberg i det här distriktet på ett tag.
shinzawai: Du nämde ju själv varför du har agg till Wennerberg, eller hur ?
Wennerberg har varit ihop med min gamla högstadiekärlek under hela den aktuella perioden, tror jag iaf. De senaste åren i alla fall. :)
Du är mao. svart sjuk och känner dig brädad av honom. Skall jag berätta varför du vart brädad ? Jo, Han spelar ES hockey, tjänar ganska bra med stålar, har förmodligen en nyare sportig bil ( Sådana har dom ju allihop)
Sisty men inte minst. Han var en bättre älskare än du ( c :
Ett tipps. Kysser man en, så är det tusen som gråter. Mister man en så fins det tusen åter. ( Gammalt ordspråk)
Om det inte blir något med Hedström och Nordgren så kanske Steve Kariya och Janis Sprukts kan ersätta, de verkar vara lediga fortfarande. På centerplatsen kan Kim Hirschovitz vara ett alternativ till Hahl.
eloff: Steve Kariya vore nåt det, om han inte är aktuell för NHL-spel igen. Fin statistik från åren i Finland har han onekligen... Lite roligt också med tanke på att jag senaste idag funderade på vart killen tagit vägen:-)
Där ser man, nu är det klart att Kahna lämnar för St. Louis...
Herminator: Hur som helst. Styfen är alltid styvast. Sen kan Wennerberg och Sanny leka poliser hur mkt de vill och smälla på. För Styfen är mjuktuff. En mjuk tuffing, en tuff mjukis.
Fråga Hugo, han vet :)
Kan man inte konstruera en sådan där magplatta eller specialkudde i polyester eller nåt för att stärka magmuskelaturen typ?
En spegelvänd Holmström så att säga. Då vet vi att Styf skjuter för att döda.
Dragan Umicevic från nedflyttade Södertälje SK är en till kille som är till äktenskap ledig. En ung och lovande talang. Hyfsat produktiv också. Kanske en spelare för Timrå IK som nu skall satsa ungt.
Laken: Kanske Hahl... Nä! Han är och spelar hockey i Ryssland..På väg till Stockholm. Möjligen #14 då! Han är väl hemma hos familjen i Nola! #71 dröjer några veckor.... och Gaborik vill väl en sväng hem till Slovakien innan han ansluter.
Och det kanske dröjer ännu längre till Björn Svensson annonseras som nyförvärv. Se länken...
Någon som har koll på Fredrik Näslund och Fredrik Pettersson som har gjort betydligt många fler poäng i det Kanadensiska junior slutspelet än våra tilltänkta nyförvärv?
Laken: Hahl anländer väl till Sverige iaf. Norrbom sågs väl på läktaren igår, så det lär väl vara en del kanslipersonal på plats därnere.
Hur fungerar det förresten med övergångar från NHL numer, såg att TPS gjort klart med Berg t ex. Förut fick man väl inte prata och göra klart med spelare i NHL före ett visst datum? Är det fritt fram att signa Nordgren redan nu alltså?
Pucken: Nej vi ska inte byta namn till Sundsvall IK men vakna upp och se verkligheten. Vår ”satsning” att etablera oss på övre halvan i SHL har redan strandat. Idén att locka till sig unga talanger är fin men i förlängningen så kommer ... | Läs mer
i situationerna.
Han blev klart bättre i slutet av gågna säsongen och är ju bara 24 år ännu så han har säkert inte nått sitt max. Tror han kommer att vara ännu bättre förberedd till hösten inför andra säsongen..