1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

578014 inlägg · 6216 ämnen

Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20

« · 2278645 Till forumet


Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Ska vi säga kryss? Om nu matchen blir av.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Knylan: Om vi inte vinner så är det inte hela världen. Det är inte dom här matcherna vi ska vinna. Tar vi poäng så är det enormt!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Hoppas pucken släpps iaf =)
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Charlie2: Tror jag kommer att gå i taket om vi åker på samma smäll som Oskarshamn fick när dem skulle möta Färjestad…
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
UbbeNils: Inte de här matcherna vi ska vinna? Vilka tänker du att vi ska vinna då? Du menar alltså att Timrå sitter i en sits där de har råd att tänka så?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Dubbeld: Haha eller som vi mot Almtuna, hemmalaget dök aldrig opp.. :/
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
UbbeNils: nu gäller det nog att ta poäng mot vilka lag som helst i serien. Tåget går...
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
UbbeNils: Timrå kommer behöva ta poäng mot topplag för att det ska gå vägen. Jag vill se Rajaniemi i mål i kväll och en prickfri insats från hela laget. Har en magkänsla av att vi kan skrälla i kväll. 3-2 till oss?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
UbbeNils: Brukar låta så.. Att det inte är dom här matcherna vi ska vinna. Sen förlorar vi ändå matcher mot lag vi "borde" vinna mot som t.ex Djurgården och Brynäs. Inte konstigt vi ligger där vi gör i serien.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
tjobba:

Allt kan hända i hockey

Kommer ha våran match på tv och eran på datorn

Lycka till
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
thorwald: Vi skulle behövt en Lill-Strimma som kunde åka igenom hela motståndarlaget ;) Det gick ett sus varje gång han tog fart runt egen kasse.
Det finns ett reportage i ST idag om matchen mot Brynäs för 50 år sedan som vi vann med avgörande mål av Lill-Strimma. Det var långa köer och över 10000 st personer på matchen. Det var tider det.

Men framförallt behöver vi en ny stabil 1:a keeper. Återupprepar att de två vi har nu år dugliga andramålvakter. Ska vi klara oss kvar behöver vi stärka upp på målvaktssidan. En räddningsprocent på 87-88% håller inte.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Knylan: Jag vill se en vilja att vinna och att spelarna offrar sig hänsynslöst. Om vi sen förlorar, så är jag nöjd ändå.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Zäta75: "Det finns ett reportage i ST idag om matchen mot Brynäs för 50 år sedan som vi vann med avgörande mål av Lill-Strimma. Det var långa köer och över 10000 st personer på matchen. Det var tider det."

Jag var där.
Ett par busslaster kom från Gävle, vi fick pissa under vägen upp genom öppna bussdörrar för att hinna fram i tid.
Insläppen stängda när vi kom fram, alla började rycka i och gunga staketet fram och tillbaka tills det gav vika och vi kunde storma in.
Fick plats på nån soptunna och folk hängde på bjälklagen under taket.
Tappade mitt armbandsur under första, gick ner till sekretariatet innan sista och trot eller ej: nån hade hittat och lämnat in klockan.
Strimma avgjorde när pucken styrde på Östlings(?) ben, tror jag.
Ingen rolig hemresa men ett minne för livet.
Tröst att vi ändå tog guldet till sist....
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Huge: Härliga minnen. Två klassiska lag som hör hemma i högsta serien. Det var bättre förr, eller? :)
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Zäta75: En del var bättre, annat sämre. Och visst är det två klassiska lag som hör hemma i finrummet. Vi har Wifsta/Östrand/Timrå att tacka för mkt. Framförallt Lennart "Tigern" Johansson som var vår viktigaste spelare när framgångssagan startade i början på 60-talet.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Zäta75: Per Svensson visade lill-strimma i himlen att han också kan åka förbi motståndarlaget i övertiden mot Malmö.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
mikenomad: hehe det är så jävla lökigt att sitta och prata om matcher vi ”inte ska vinna”. Vi har försatt oss i ett läge där kniven är mot strupen och alla matcher måste vinnas. Då är det inte läge att titta på motståndarlagets uppställning och känna ”ingen hänger oss om vi torskar”.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Olle: exakt så är det. Måste gå in matcherna för att vinna oavsett vad. Allt lutar dock mot att vi går mot torsk ikväll med 4-1 där 4e målet blir i tom målbur. För att vi ska undvika detta så måste vi gå full defensiv där vi kontrar sönder Skellefteå. Ända sättet för oss att vinna idag.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
kulltorp: Precis så. Om alla, precis alla, går på hörntänderna och ger allt i alla lägen, är jag också nöjd, även om vi skulle förlora. Jag misstänker dessutom att vi kan slå alla lag om vi spelar så, särskilt med tanke på att vi troligen underskattas av fler av topplagen.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Olle: Det här med att helgardera, att redan innan ha (bort)förklaringen klar vid förlust....det är sån förlorarmentalitet och dessvärre en inställning som genomsyrar hela föreningen.

"Det är skitkul men en bonus om vi vinner. En förlust behöver vi inte skämmas över. Vi spelar ju mot stora, stygga SHL-lag och är bara en fattig liten förening som inte alls har de förutsättningar de lagen har".

Tror fan att vi aldrig vunnit nåt....
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Woody: självklart har vi chansen ikväll, det räcker med att Saik känner sig lite trygga med sin tabellplacering. Plus att det är lite publik! Men det gäller att alla är påslagna och inte släpper till något i defensiven, för så bra målvakter har vi inte.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Zäta75: Känns som att Hank-Lennarts låt Timrå Tisdag är baserad på den där matchen i inslaget rakt av
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
mikenomad: Fagervall till DIF vad det väntar.
Vore mäktigt om MIF halkar ner och får möta DIF i negativt kval.. 😁
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Sputnik: DIF borde försöka anställa någon som inte redan har ett aktivt kontrakt med en annan klubb. Det är smidigare har jag hört!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
mikenomad: instämmer. Sen är det väl skillnad på supportrar och klubben. Att en supporter säger ”jag stöttar i alla lägen” det kanske är lite naivt eller så kanske det bara är beundransvärt. Personligen ser jag det lite som när prästen går runt med kollekthåven och för mig är idrotten inte välgörenhet. Hade det handlat om ungdomsidrott så är det en helt annan femma. Här snackar vi om mycket välavlönade spelare, fullvuxna karlar, som tar emot lönen av supportrarna och sedan missköter sina jobb.

Men tillbaks till klubben: jag tycker att man kan skönja lite samma mentalitet hos Timrås ledare. När man torskar så hör man ofta ”vi var med länge i matchen” eller ”vi ska hålla ihop gänget nu i början av matchen för motståndarna kommer gå ut och köra”. Då sätter man ribban där liksom. Det man egentligen säger är ”vi vet att vi är sämre så därför så vill vi bli ursäktade om det går åt helvetet”.

Denna säsong har jag aldrig hört: ”vi ska ut och köra från start och vi ska vinna den här perioden”. Sen om man faktiskt gör det eller inte, det kan man ju inte råda över alla gånger men man präntar ju in i hjärnan på spelarna att det är ok att göra en miss här och där för vi är ju faktiskt mycket sämre än Rögle och Skellefteå. Deras lag är ju mycket mer namnkunnigt. Det hade varit kul om Freddan, nu inför Skellefteå borta, sa ”vi ska ut och försöka köra över dom”. Sen får väl studion och 10.000 sexfingriga skellefteåfans garva läppen av sig men det är inte dom Freddan kommunicerar till. Det är till alla timråfans som köper stödbiljetter, cmoreabonnemang och Merch i shoppen. Det är DOM han pratar till och ska sälja in det här. Inte till Petter och Wikegård i studion.

Så less på den där offermentaliteten som både nubben, Freddan och ante kör med. ”Det är tufft att vara nykomling” eller ”vi får värva sista av alla”. Ja men lägg er ner och lipa då för fan, dra er ur serien. Eller så knyter ni näven, lyfter upp er själva i kragen och börja kriga. Vi kan åka ur ändå, det finns inga räddningsplankor i SHL. Men då åker man åtminstone ur med stolthet, inte som förra gången då det kommunicerades ”buhu” hela säsongen och sen var man nere igen.

När röken har lagt sig och vi vet i vilken serie vi ska husera i efter säsongen, då måste alla i laget kunna se sig själva i spegeln och säga ”vi gjorde precis ALLT vi kunde”…där är vi inte idag.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Är det inställt än?

Förövrigt så måste väl Fagervall till Dif vara vår biljett till ingenmansland. Hockeygudarna kan inte gå miste om ett sådant drama, det bara måste putta ned Mif till kval.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Olle: En sak är säker. Vi vill inte stå där efter säsongen med en lex Svedberg för att vi inte hade en tillräckligt bra målvakt. Hoppas att det kommer ut något intressant snart. Anders Lindbäck?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Olle: Kunde inte ha sagt det bättre själv! Mkt bra!!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Olle: Ja, under förutsättning att man verkligen kan förmedla till spelarna att det är på liv och död. Det värsta budskapet är att gå ut och säga att man ska ut och köra över Skellefteå och sen lalla runt och förlora med 7-1.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Olle: AMEN!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Woody: fast för vem är det ett dåligt budskap? Man sätter väl upp ett mål som är svårt att nå. Vi vill ha 100% det siktar vi på. Alla tror på det men vi får bara ut 80% ok.

Som det fungerar nu i Timrå så går man på förhand ut och säger ”vi hoppas kunna få ut 50%”. ”Vi ska göra så gott vi kan”. ”Skellefteå är ett rackarns bra hockeylag”.

Ja men då kommer man aldrig få ut mer än 50% och det räcker inte mot Skellefteå. Inte mot något annat lag heller för den delen. I det läget räcker inte ens maxkapacitet för att ta poäng. Då måste man höja målsättningen och kravbilden. 80% kanske kan räcka till 2 livsnödvändiga pinnar i tabellstriden. Nästa match kanske man får ut 85% nästa 92%

Sen kan det säkert finnas många anledningar till att det ibland framstår som att laget lallar runt ändå och där är min övertygelse att vi behöver ett annat ledarskap i laget.

Med eller utan Freddan så måste det här laget börja spela konsekvent bättre i ALLA hockeymatcher för att höja poängsnittet va. Vi kanske skulle kunna göra det med en målvaktsvärvning va men tills dess så måste man hitta ett sätt att gjuta mod i dom lallare vi har på isen va. Det funkar inte att stå och snacka julbord efter en torsk och förvänta sig att spelarna ska knyta näven va. Då är man en dålig förebild för sina spelare va. Då spiller kravlösheten över på individen va.

Har man en spelare som får massor av istid i första/andralinan men inte bidrar ett skit, då måste den spelaren upp på läktaren. Har man en spelare som bara vill göra mål på snurrfintar för att han tror att scouterna kommer tappa hakan, då måste den spelaren sättas längst bak på bänken och komma ner på jorden.

Osv. Osv. Osv,
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Än va ju nykter imorse men nu börja dä ordna te sä 🥳
Låt dä rinna lätt ikväll rabbuslingar 🥳
Ge oss frid å vinn 🙏
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Olle: Att Nubben blev överraskad av tempot i SHL tycker jag säger endel också. Men undrar ju om han ens är särskilt intresserad av SHL-hockeyn? Kollar han ens kan man undra, eller varför blev han överraskad? Jag kikade några fåtal matcher i slutspel och Kval och kunde direkt konstatera att det var en enorm skillnad Timrå-Björklöven eller Timrå - Västervik i HA finalerna, jämfört med vilken SHL-match som helst. Vete fan om vi ens var hockeyallsvenskans rappaste lag förra säsongen, tycker lag som Karlskoga, Västervik eller till och med Björklöven i sina bästa stunder hade bättre fart på grejerna än oss. Sen hade vi Dahlén och ett diciplinerat lag som var tillräckligt täta bakåt för hockeyallsvensk nivå. Nu har vi förvisso fått in en hel del spets till denna säsong, men ett lag är inte bättre än sina svagaste länkar, och vi har en hel del svaga punkter som jag tycker hängt med sen förra säsongen.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
mikenomad: Det är det som är charmen med att hålla på Timrå IK. Vi är ett gäng dumstrutar som hoppas och hoppas och hoppas..men trots det så älskar vi vårt Timrå. Är det de som kallas kärlek 🤔
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Olle: Jag har nog missat något, vad är det med julbord?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Villervalla: Jo men Timrås kommunikation inför matcherna är som ett julbord.
Man nöjer sig med att fokusera på det kallskurna, när man egentligen borde säga att man satsar på varmrätterna.

Visst var det så Olle?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Villervalla: ”julbordet” syftar till 6-3 torsken mot Malmö alldeles innan juluppehållet där Cmore ställer en halvtaskig fråga till Freddan vad han brukar äta på julbordet varpå han garvar lite och redogör för vad han ska ha på julbordet. Detta var alltså 5 minuter efter match och min kritik ligger i att man borde stå där och känna ansvar och vara förbannad istället.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Olle: Jag kräver vinst ikväll. Nöjer mig inte med nåt annat.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Olle: Alvarez i andrakedjan. Visst det kanske inte finns jättemånga alternativ, men i en annan SHL förening hade han knappt fått speltid kontra prestation, Inte mycket till krav från denna förening. Vi lallar på tillsammans i vår kära Timråfamilj!! vägen mot HA är vidöppen! 🥳
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Sputnik: Hade utan problem bytt så Oliver j är i kedja 2 och Alvarez extra
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Aaaah! Känner ni också doften? Doften av noll nya poäng i afton. Mot hockeyallsvenskan, där Timrå hör hemma!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
SebastianH: så hemskt du skriver
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Andersson: Alvarez måste vara Mario Lemieux under träningarna
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
SebastianH: Helt plötsligt känns det som jag är i modos bok
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Sputnik: Ja är ju bara för pinsamt detta med Alvarez tyvärr...
Hade ju om han spelat i annan klubb vart på bänken o t.o.m. på läktaren i ett antal matcher.
Men är liknande situation detta som det var med Svedberg förut.
Naturligtvis måste ju Freddan se vad han inte presterat men har tyvärr inte modet...
Beklämmande minst sagt!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Timråit H-sand: Rajjan i mål ser det ut som, hoppas han spikar igen annars blir det JJ i 10 matcher på raken.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Timråit H-sand: Det kallas TÅLAMOD ( ..in i absurdum)
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Alvarez gör 2+1 idag och snittar sen minst en poäng per match resten av säsongen?
tror jag själv på detta? nej, ungefär samma odds på att tomten är riktig
tror jag kapaciteten finns där? ja, han har visat det i frölunda exempelvis. Boyce skulle behöva gå en kurs med han hur man kämpar och bryr sig om laget
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Villervalla: Rajja 13 matcher 88,9% 3,53
JJ 19 matcher 88,8% 3,11
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
SebastianH: Hur kan man skriva så om sitt lag! Håller du verkligen på Timrå jag tror inte det tänk om eller byt lag.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-01-20
Jadu: Alvarez måste sluta glida runt och ta jobbet över hela isen. Hoppas det är så enkelt att han har skadekänning som håller han tillbaks sedan starten av säsongen, eller jag hoppas ju givetvis inte han är skadad, men hade varit mer logiskt sett hur det ser ut på isen.
Annars tycker jag Nubben måste våga sätta mer krav till en sådan spelare som Alvarez.
Låst ämne

« · 2278645