1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580632 inlägg · 6216 ämnen

Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28

2158230 · » Till forumet


Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Rytter: jag tror inte vi sett det bästa av Timrå än. Det finns sparkapital i hela laget.! En sån som Jonte te x kommer tända till på riktigt i slutspelet. Det lag som skrämmer mig mest är Björklöven. Där finns också mycket sparkapital, ett lag som brinner efter revansch efter förra årets avslut. Riktigt obehagligt kommer det bli! Jag vill nog ge Löven favoritstämpeln att ro hem hela skiten.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
mikenomad:

Självklart är ni typ 80/20 favoriter mot alla ni möter förutom löven där det är 60/40 till er. Min poäng var inte att jag tror ssk kommer skrälla mot just er, det kan lika gärna vara löven de skräller mot.

Det var mer att de avfärdades ganska lätt efter 4-0 I matcher, med den logiken borde ju löven vara favoriter mot er med. Serie är serie och slutspel är slutspel.

Det brukar skrälla i någon omgång, gäller att pricka formen ha en målvakt som toppar formen samt hålla sig borta från skador och avstängningar. Ska jag gissa skrällen så är det löven som går på en mina i semin mot bik eller ssk.

Poängen var bara att det är just ssk och bik jag ser som lag med skrällchans, sedan mora som bubblare. De är lite olika som lag och har olika styrkor.

AIK för ojämna och dåligt försvar, nu har man dessutom tappat Cronholm. Orutinerad målvakter.

Västervik kommer inte orka vara defensiva i en matchserie, de kan skrälla i en match eller två.

Västerås har problem med försvaret och väldigt ojämna.

Almtuna för dåliga.

Tingsryd för dåliga.

Vita hästen för dåliga.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Heisenberg: Exaktemundo, vi är vår egen värsta motståndare som det ser ut nu. Däri ligger vår stora utmaning, det är en situation som är unik för vår förening och något som måste tas på allvar och hanteras. Sportsligt har vi precis alla förutsättningar. Vi är tveklöst det bästa hockeylaget i HA. Klassikern motivation slår klass är sällan mer relevant än i just hockey så för oss gäller det att fixa det mentala. Men det är just där jag känner mig extremt trygg mot samtliga lag förutom löven. Det är endast mot dem jag känt underdogkänslan komma krypandes, där vårt lag äntrat isen med någon form av kroppshållning att man står inför en David-Goliat uppgift. När all statistik och prestation egentligen borde genera en tvärtomkänsla, Goliat-David
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
mikenomad: Ibland har man tur 😉 varsågod!

På tal om det jag skrev så känns det verkligen som vår största motståndare i slutspelet är oss själva. Jag hoppas det arbetas på den psykiska aspekten att kunna hantera ett favoritskap, vi brukar alltid vara bäst när vi går in som underdogs annars. Det är en ny utmaning både för laget och ledarna.

Våra äldre rutinerade spelare som Liljevall, Blomqvist och Madsen kommer bli extremt viktiga med sin rutin från slutspel och kvalmatcher. Fan, inte ens Dahlén har spelat ett riktigt slutspel förr liksom.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Heisenberg: Det var ganska ordagrant just precis det jag tänkt svara rytter. Tack, då slapp jag.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Rytter: Grejen är att även om de har skrällpotential så måste de skrälla i fyra matcher mot oss för att slå ut oss. Förhoppningsvis är vi tillräckligt bra för att inte förlora fyra matcher mot dem. Ser fortfarande Löven som det största hotet, mycket är ett psykiskt underläge mot dem känns det som. Kan vi hantera det psykiska tror jag vi har en bra chans, vi måste bara sluta förminska oss själva när vi möter dem.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Rytter: tror inte man ska ta lätt på något lag i slutspelet men ssk avlossade 22 skott på hela matchen och känslan var att ALLT gick in när dom sköt på mål. Jag skulle säga att vi dominerade alla tre perioder, även den vi förlorade med 3-0. Det är liksom full Hawaii med ssk och det är en match(serie) dom inte kommer vinna mot oss. Då är jag mer orolig för Västervik som jag tycker visar att dom kan spela disciplinerat i både mittzon och egen zon på ett sätt som ssk inte klarar av. AIK är också lite som SSK, dom vill spela en offensiv hockey och jag tror inte dom har spetsen i slutänden att vinna den matchen. Sen, löven är löven...jag måste erkänna att jag skulle bli lite lättad om dom åkte ut i kvart/semi även om jag tror att vi slår dom i bäst av 7.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
mikenomad:

Wennerholm kanske? Han kanske gjorde klart en krönika under andra perioden och orkade inte redigera den när det svängde i tredje.

Jag tror ändå inte man ska ta för lätt på ssk, har sett alla era matcher mot dem samt lövens matcher. Löven har haft större problem medan ni hanterat dem bättre. Men det är ett rätt svårspelat lag, har bra fart, en bra mix av skickliga och hårt jobbande spelare. Får de hugg och något att gå på kan de vara obehagliga. Tyckte ändå första och andra de gjorde mot er igår var vassa och dom ledde väl med 4-0 i 5 mot 5, era två första var väl i pp sedan 4-3 den konstiga lobben och 4-4 i fyra mot fyra. Tyckte nog att de var vassare i 5 mot 5 och Dahlén kedjan var rätt bleka i den spelformen men glänste i pp.

Får se vad detta betyder i slutspel då nivån höjs och det inte blir lika mycket utvisningar.

Ni är ju i grunden ett bättre lag såklart, men ta inte för lätt på lag som ssk och bik då de besitter skräll potential bägge två.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Lub: "Hittat nycklarna"?? Hahahaha vart fan har du läst det? Ett av topplagen tappar 4-0 till förlust mot oss i ett läge där vi fullständigt har säkrat seriesegern och det skulle alltså tolkas som en framgång? Ja herreje, det om något sätter ju lite perspektiv på hur jävla långt över övriga lag i HA vi befinner oss i hierarkin 😂
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Lub: Det enda laget som kan sätta käppar i hjulet är Löven. SSK är bra men inte tillräckligt bra för att slå ut oss i slutspelet.Dom kunde inte ens slå oss igår då vi hade noll motivation medans dom krigar om 3:e eller 4:e platsen så näe "experterna" får chilla lite.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Tom Topp: I brist på matcher idag så kikade jag lite på repriser sedan igår. Vilket styrkebesked av Timrå igår. En del ”experter” anser att SSK nu hittat nycklarna för att kunna besegra Timrå. Jag tror det är tvärtom, att de har ett mentalt underläge inför ett slutspel... typ ”f-n sist ledde vi med 4-0 och torskade ändå”...
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Otto1: han kan behövas nu, tycker inte att han har gjort bort sig!
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Tom Topp: Utlånad till Sundsvall Hockey!
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Andersson: vart tog Eckmyhl vägen?
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Andersson: Vi har ju de 6 backarna som startade senast.
Men som 7:e back i båset kan jag ställa upp. Jag borde kunna axla den rollen. Bara för Nubben att höra av sig.
Skicka PM.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Ragnar skadad tydligen . Nån som anmäler sig som back imorrn ? Har vi nån junis-back ?
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
kulltorp: men det var lite min poäng, att han faktiskt har helt ok siffror. Trots sitt kroppsspråk och ovilja att gå in i närkamper. För där håller jag med kritikerna.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Spock: Om du tänker på Jimmy Hamrin så vare Twitter. Jag missade att förtydliga att både han och jag menade Timrås hetaste spelare i slutspelet. Är väl iofs ingen vild gissning att det kan innefatta alla lags spelare i slutändan. ☺️
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
josha840: Målvakten fejkar att han inte ser för att han och Kentää har gjort upp om att matchen ska sluta lika.

Typ så skriver vissa Americanos på sociala medier. Givetvis minus Kentää.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Sputnik: Har han twittrat? Eller har jag inte fått någon information om ny podd?
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Andersson: Jajjebrus! Endast slagna av Kristianstad i sämsta vinkel-racet.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Västervik imorrn . Är det den hallen dom filmar så nära isen ?
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Håkkybåkky: Jo Walli är väl lite ringrostig efter avstängningen...
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Olle: Mig tystar man inte så lätt. ;-)

Hur svårt kan det vara att ha bra siffror i ett lag som årets Timrå..?
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Knylan: Uppfattade inte ironin i ditt inlägg och var påväg att ge dig årets avhylning haha. Men oh ja, där lyckades verkligen Freddan!

Walli ser lite obekväm, ovan och försiktig ut. Avstäningen har satt lite spår, men det försvinner väl.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
KiefD: Å fan, han är äldre nu än för några år sedan alltså!

Sorry, kunde inte hålla mig.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Knylan: Läser du hela meningen så skrev jag att han är äldre än när han var här sist. Men bra att du lyfter det ifall någon annan inte tänkt på det!
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Knylan: roade mig lite med att kolla på poängproduktionen för centrar i motståndarnas (huvudkonkurrenterna) andralinor. Med respekt för att alla kanske inte varit utpräglade andracentrar i respektive lag hela säsongen men Olofsson snittar 0,6 poäng per match. Ottosson i löven snittar 0,66, Franzén i bik snittar 0,5 och bara i Västervik har dom en andracenter som snittar 0,7. Tittar man bara till poängproducerandet så är Olofsson inte sämre än någon annan. Kollar man till +/- så har Ottosson i löven +14 och Olofsson +23. Ingen annan är nära i dom andra lagen vad jag kan se.

Nu säger inte statistiken allt men med ovanstående siffror i ryggen tänker åtminstone jag börja hålla käften angående Olofssons eventuella tillkortakommanden denna säsong.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Knylan: Ja det var som fan. Nu svarade du ju inte mig, men min fråga i vart han tog vägen grundar sig nog i en ovana vid att spelare som har en såpass fast plats på tre kedjor som Liljewall bänkas. Var nog därför jag reagerade på att inte han spelade, men inte på att Lindholm, Walli och Reinhardt också fick sitta.

Det blev ju onekligen lyckat igår.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
TiKTenkrat: Liljewall är inne på isen efter Lodins avgörande i sudden, skadad blev han med andra ord inte. Vi satsade allt på ett kort helt enkelt och då behövdes inte Liljewalls mer defensivpräglade tvåvägsspel. Sen hann vi aldrig ta ledningen, isåfall hade vi säkert slängt in honom och kanske återgått till startkedjorna.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Sputnik: Jag tycker att han generellt är mycket lugnare i båset. Det är när han börjar fokusera på domarna och skrika som han slutar tänka och coachandet försvinner..
Ante har nog hjälpt till en del också.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Knylan: Han kan ju också ha läst HS och tagit lärdom. 😉
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
josha840: Någon annan än jag som gillar PW mer än Caslava redan? :)
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Angående matchcoachningen så är det ofta intressant att läsa motståndarsidans intryck. Så här skriver krönikören Jacob Sjölin i Länstidningen Södertälje:

"Det är alltför lätt att slå fast hur någon annan skulle ha gjort i efterhand. Men det finns en uppenbar skillnad i hur coachstaberna matchade sina lag. Fredrik Andersson bänkade Christoffer Liljewall, Johan Lindholm, Erik Walli Walterholm och Hugo Reinhardt i tredje. Alltmedan Nichlas Falk och Dennis Bozic rullade vidare på hela laget. Trots att inget stämde.
I ett slutspel kommer det vara läge att coacha mer situationsanpassat. Korta bänken i perioder för att få effekt och mer istid på de bästa spelarna. Det är inte så att det inte förekommer. Fjärdekedjan fick stå över byten mot Timrå för att mer produktiva spelare skulle få starta i anfallszonen. Det är bra – men som SSK såsade sig igenom tredje perioden på söndagen hade det behövts en högre väckarklockan än timeouten."
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
SuperMupster: Han skymmer även målvakten när Lodin gör 4-3-målet. Tydligt där att målvakten inte ser ett jota.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Knylan: haha jahaa då är jag helt med!! Men vet någon något om Liljewall?
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
TiKTenkrat: Just det var bara en liten ironisk gliring då det surrats på lite förut om att Freddan ansetts ha brister som ”matchcoach”. Gårdagen var en demonstration av motsatsen då just det aktiva matchandet gav otroligt bra effekt.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Rallarn: Får mig att tänka tillbaka på slutspelet 2007 när någon i Modo klackar pucken i en båge över Backlund i målet...
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Knylan: Brist och brist, dom stänkte väl ändå in tre baljor i tredje perioden med dom kedjorna? ;)
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
i sudden är det väl olofsson som screenar bort tälje-försvarare vid målet? utan den så får lodin svårt att göra det mål han gör.
sedan så var han igår ganska mycket framför mål o grävde, och om man då ser lodin/hartmaan snurra med pucken så förstårjag om man tycker han är osynlig.
men det finns hockey i pojken tveklöst, fastnar bara i att det ska vara snyggt lite för ofta.

så oduglig som många vill ha honom till, är han absolut inte.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
KiefD: Olofsson är född 2000 och tillsammans med Eckmyhl yngst i laget.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
TIK-Lund: Ja, jag kanske överdrev lite, med en söndagsvirre under västen, men jag står fast vid att jag inte ser ngn uppsida med nr38 just nu.
Men jag har ju haft fel förut.. :-)
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
nectis: Då ser du det jag skulle vilja se. Hoppas också jag kan se det framöver. För han har verkligen potential att bli riktigt bra.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
kulltorp: Jahopp, då kan man inget om hockey...

Jävla skitmåndag

#jagtyckerinteolofssonärsådåligsomfolkverkarfåhonomtillattvara#menvadvetväljag#freeTibet
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
innekillenskomp: Äh, jag tycker han steppat upp och går in hårdare i situationer nu mera. Han tacklar och tar för sig, tar ofta obekväma vägar med pucken. Även om han gärna får släppa pucken lite oftare men även det har blivit bättre. Tror han kan bli riktigt giftig i slutspelet tillsammans med Lodin.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Jag gillar verkligen Olofsson.
Han försöker hela tiden vara kreativ. Och gör också en hel del poäng.
Det syns verkligen att han och Lodin trivs tillsammans. Dom snackar hela tiden mellan avblåsningarna.
Vi har två st absoluta topp kedjor nu. Och en tredje som också är riktigt riktigt bra när allt fungerar!
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
KiefD: Tror inte folk stör sig på produktionen, mer kroppsspråket och att han känns jäkligt vek i närkamper.
Han kanske sliter som ett djur och gör sitt bästa i alla situationer. Det framkommer dåligt isåfall.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Reign in red: Instämmer helt.

Tror att det är lätt att förvänta sig alldeles för mycket bara för att Olofsson är äldre och har varit på skadelistan i Skellefteå ett år sedan han lämnade oss. Han produceradd inte särskilt bra i SHL varken hos oss eller där uppe och för dom som beklagar sig så har han denna säsong gjort 0,2 poäng per match mer än året vi gick upp.

Vi värvade inte Connor McDavid så en Olofsson som gör 0,6 poäng per match istället för 0,4 bör rimligtvis ses som godkänt.
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Knylan: Lundin är oxå centet
Låst ämne

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2021-02-28
Andersson: två tuppar i samma flock? Nä jag är skeptisk!
Låst ämne

2158230 · »